Ingress:
I Dakar
sitter 128 senegalesiska ungdomar och svarar i telefon på flytande svenska. Både
när vi beställer sjukresor här hemma eller har problem med Västtrafiks app – To
Go. Den som ringer har oftast ingen aning om att samtalet tas emot i Senegal.
Bröd:
Vi
befinner oss nära universitetet, i ett måndagsbullrigt Dakar. Två trappor upp i
byggnaden finns det lundensiska företaget Samres som specialiserat sig på callcenter
utomlands. De unga senegaleserna som jobbar här har alla blivit uttagna efter
en sju månader lång svenskundervisning på plats.
– Min lärare var från Malmö, så det var
jättesvårt att förstå när hon pratade skånska, säger Marieme Soda Sall Dieme
som i dag har avancerat till driftschef på Samres callcenter i Dakar.
Hon gick utbildningen när företaget startade i Senegal, och blev
anställd året därpå, 2013. I dag basar hon över den stora gruppen som har en
medelålder på 28 år.
– Vi har faktiskt en ny språkkurs som
startar i dag. 384 personer har sökt den och de flesta var killar. Vi har valt
ut elva killar och tio tjejer som får gå utbildningen, säger Marieme Soda Sall
Dieme.
För att komma i fråga måste man ha läst engelska på
universitet, som för övrigt är kostnadsfritt i Dakar. En förklaring till den
snabba språkinlärningen, kan vara att de flesta senegaleser redan behärskar flera
språk; som franska och något av de många inhemska språken, exempelvis wolof eller
mandinka.
Om vi
håller oss till svenska, så handlar det att lära in ord som trappklättrare och ledsagare,
plus en massa orter och adresser. Ibland försöker kunden säga att det är runt
hörnet på Coop. Men det går inte. Exakt gata med nummer måste det vara.
Ungdomarna
som sitter i callcentret svarar även på frågor för Västtrafiks
Kundinformationscenter (KIC), som hanterar störningsinformation som kan uppstå
akut.
– Det kan komma samtal som handlar om varför
tåget är inställt eller att någon vill berätta att det står en person och röker
på busshållplatsen. Men mest är det prisfrågor eller saker som handlar om
resvägar eller vilken busshållplats som ligger närmast din bostad, eller att
biljetten i To Go-appen inte funkar, förklarar Marieme Soda Sall Dieme.
Det är
förmiddag och högtryck bakom skärmarna i den stora telefonhallen. Ljudnivån är
trivsamt låg, headseten är på och blickarna fokuserade. På skärmarna finns den
aktuella kundens namn, adress och en liten karta över området.
– Välkommen till resetjänst. Du pratar
med: ”Omo” - ”Olle-Martin-Olle”, svarar Oumon Kahoum Diop på rinnande svenska.
Frågorna hon ställer kan hon rabbla i sömnen: Varifrån? Till
vilken adress? Hur många personer? Vilken dag? Vilken tid?
Oumon Kahoum Diop är 28 år och har arbetat på callcentret i
sex år. Hon tar emot mellan 150 och 200 samtal under sitt åtta timmar långa arbetspass.
Samtalen tar oftast en dryg minut. Det gäller att få tider och platser rätt,
sedan ta reda på om det finns ledsagare eller hjälpmedel som skall med i bilen.
När det gäller Västtrafiks app To Go, kan samtalet ta upp till flera minuter.
Det beror lite på vad det är som felar.
– Det är lite stressigt för du får tänka på
att inte göra fel. Du måste lyssna noga och kunna blippa på tangentbordet
samtidigt, men inte låta som en maskin. Även om kunden berättar om sitt liv så
ska du ge feedback och visa empati för det kan underlätta samtalet, förklarar Oumon
Kahoum Diop som i nästa stund förklarar att hon verkligen trivs med att jobba på
Samres.
– Vi är som en andra familj, där alla
känner alla. Det är skön stämning mellan killar och tjejer. Vi gör många saker
tillsammans utanför jobbet, som att gå på after work på fredagar, berättar Oumon
Kahoum Diop.
Det värsta hon vet är när kunden ber att få tala med någon
som pratar svenska. Då brukar hon vänligt föreslå att de skall prova att prata
med henne först.
Ett knivigt problem som uppstår med jämna mellanrum är när hon
måste kommunicera direkt med chauffören i Sverige, som förseningar för kunden eller
en sen avbokning från kunden, och när chauffören själv har svårt att förstå
eller tala tydlig svenska.
Hur är då hennes bild av det land hon har kontakt med varje
arbetsdag?
– Ni tycker om natur, men ibland har ni
också jättebråttom, sammanfattar hon kort och tillägger att hon mer än gärna
skulle vilja besöka Sverige och en del av de platser som hon sett på film många
gånger.
Men det kommer förmodligen inte att ske. För att få ett
turistvisum på tre månader, från Senegal till Sverige, krävs en diger ansökan,
en lång väntan med ovisst resultat, plus pass, pengar till hemresa och runt en
tusenlapp i avgift för själva ansökan.
– Jag skulle väldigt gärna åka till norra
Sverige. Eller i alla fall få komma och titta på Sahlgrenska och Saltholmen,
för att se hur det ser ut på platsen. Det skulle bli mycket lättare då, menar
hon.
Hon
får inte säga exakt vad hon tjänar, men hennes lön ligger en god bit över
ingångslönen som är cirka 4 000 kronor i månaden.
Startlönen
för en ungdom med liknande arbetsuppgift i Göteborg, som bland annat har Telia
som kund, tjänar runt 18 000 kronor i månaden. Till det kommer ob-tillägg,
ålder, arbetstid i yrket, plus bonusar. Så även i Dakar. Då kan man tjäna upp
till närmare 6 500 kronor i månaden.
– Du kan få bonus för kvalitet när du
sitter på vissa uppdrag som beställningsmottagare. Upp till en fjärdedel av
lönen kan bestå av bonus, förklarar driftschefen Marieme Soda Sall Dieme som
tillägger att de har medlyssning under samtal för att få en uppfattning om nivån
på bemötandet och kundservicen.
Precis
som i Sverige.
Callcentret
i Dakar är öppet dygnet runt, alla dagar i veckan. Ungdomarna arbetar för det
mesta sex dagar i rad, på varierande tider. Nattetid är det fem personer som
bemannar callcentret.
– Det finns många ensamma personer som
ringer då. Om det inte är kö på samtal så kan man ta sig tid och prata lite och
fråga hur det är med frun eller vilken bok dom läst senast, säger Marieme Soda
Sall Dieme.
Inne
på hennes kontor står en bokhylla full med böcker på svenska: ”De polyglotta
älskarna” av Lina Wolf och ”Snabba cash” av Jens Lapidus. På ett bord ligger en
luciakrona och en liten skylt med texten: ”fika på fredag eftermiddag 14.45”. Precis när skiften går omlott en stund - allt
för att inte skall störa verksamheten.
Samres
idé med callcenter i andra länder har visat sig vara en lukrativ idé. I dag har
man avtal med kommuner som Kungsbacka, Gotland, Karlstad (nattetid), Stockholm,
Staffanstorp och norska kommuner bland andra. Då pratar vi inte enbart om
Västtrafik och Västra Götalands Färdtjänst, utan även om statliga myndigheter
som Universitets- och högskolerådet (UHR). När du ringer till Dakar kan du även
få svar på frågor om du kommit in på din kurs eller vilken reservplats du har. Du
kan även få hjälp med att reda ut frågetecken kring din studieansökan och mycket
annat.
– Det är ett nytt uppdrag vi fått och här
krävs det en helt annan erfarenhet än när du tar emot beställning för sjukresor.
Här måste du vara förberedd på ämnet och ha en högre nivå i svenska. Men trenden
inför framtiden verkar vara att vi får fler komplexa uppdrag, menar Marieme
Soda Sall Dieme.
Fakta:
Samres
är ett företag som specialiserat sig på att driva beställningscentraler för
främst färdtjänst, sjukresor och annan anropsstyrd trafik. Samres ansvarar för
färdtjänst i 120 svenska kommuner, en norsk kommun, sjukresor i åtta landsting
samt närtrafik och kompletteringstrafik åt fem trafikhuvudmän.
Förutom
sitt fokus inom färdtjänst så erbjuder företaget kundservice åt den allmänna
kollektivtrafiken, samt stödtjänster som till exempel Texttelefoni och Teletal,
åt personer med särskilda behov.
Företaget
som har sitt huvudkontor i Lund, startade 1993. Samres har idag 400 anställda. Samres
är ett internationellt företag som har verksamhet i Lund, Helsingborg, Skövde,
Dakar (Senegal), Chisinau (Moldavien) och Tartu (Estland).
Källa:
Samres, Wikipedia