Gudarna Šr med Kapten Ršd. Han Šr stšrre Šn vad han sjŠlv vŒgat tro, trots sina 2,02 meter. Och trots att han gick i dŠck, drog sig undan, fejsade sig sjŠlv och kom tillbaka med besked. Numera gjuter han sin grund med omsorg. Men Šr fortfarande en kapten med ett rštt hjŠrta.

Snikens kullar vid Slottsskogsvallens stora entrŽ, Šr fullsatta av folk som grillar, chillar och grundar; en stŠmning av lšrdagsmys och fšrvŠntan. Sprinterbanorna och grŠsmattan inne pŒ stadion Šr fullpackade av ungdomar, som kommit till sista konserten i turnŽn ÓHundralappenÓ, i sŠllskap av sina fšrŠldrar, tonŒringar som kommer sjŠlva och smŒbarnsfšrŠldrar som satt fŠrgglada hšrselskydd pŒ sina barn.

TvŒans spŒrvagn pilar fšrbi i riktning mot Axel Dahlstršms torg. De arton bajamajorna pŒ parad har lŒnga rangliga kšer, samma sak med korvstŒnden som sŠljer chorizokorvar. Om en trekvart ska Kapten Ršd stŒ pŒ scen och kalla publiksuccŽn fšr en fest pŒ sin egen bakgŒrd. Backstage jobbar en tatuerare fšr hšgtryck. Den hŠr kvŠllen ska Bjšrn Nilson (som Kapten Ršd heter till vardags) tatuera in siffrorna Ó20kÓ pŒ sin arm, en beteckning fšr antalet sŒlda biljetter, 20 000,  Slottsskogsvallen. Plus Šnnu en tatuering pŒ sitt hšgra lŒr, dŠr det stŒr: Lev fšr fan!

En devis som vi ska Œterkomma till.

 

Nu Šr det fyra dagar efter konserten och Bjšrn Nilson har svŒrt att sŠtt ord pŒ sina kŠnslor. Lyckan, pirret och en del av endorfinerna finns kvar i kroppen.

– Det Šr helt overkligt att titta pŒ film frŒn konserten. Det ser ut som nŠr Michael Jackson var i Budapest. Men det finns en stor poŠng i att vŠnda blad, att lŠmna barnen pŒ dagis nŠr det Šr mŒndag, sŠger han, och tŠnker vardagslunk och ŒtergŒng till studion i Majorna.

 

Du Ž l‡ g—

Hej! sŒ jŠvla g—

 

Planeringen av turnŽn startade fšr precis ett Œr sen. Sedan dess har det varit en stadig kurs mot en kulmen – en milstolpe. HŒkan Hellstršmkonserten pŒ Ullevi 2014 var en annan milstolpe. DŒ gŠstade Kapten Ršd med att sjunga en vers och ytterligare fyra rader; en kort stund i strŒlkastarljuset infšr 70 000 mŠnniskor.

– Hade jag trillat dŒ sŒ hade jag fŒtt hšra det pŒ spŒrvagnen i ett Œr efterŒt. Du har bara en kort stund att visa dŠr och dŒ. Till skillnad frŒn min egen konsert. DŒ kan jag balansera energin šver en lŠngre tid och bygga upp dramaturgin och fŒ med folk pŒ ett annat sŠtt. Jag Šlskar att fšra samman folk och gšra ett statement, sŠger Bjšrn Nilson.

Det Šr tvŒ ingredienser som varit viktiga Šnda sedan Kapten Ršd Šntrade Gšteborgs musikscen fšr drygt tio Œr sedan. DŒ var det mestadels kompisar och folk som diggade reggae och hip hop som dšk upp. Kapten Ršd slŠppte sitt fšrsta album StjŠrnorna finns hŠr 2007 och hans fotsteg bšrjade snart gšra avtryck pŒ scener runtom i landet. Sakta fšrflyttades han frŒn en subkultur till sjŠlva reggaescenen.

Han som lyssnat pŒ hip hop, blev helt fšrŠlskad i reggae och dancehall. I dynamiken. Men rimmen lŠt fortfarande bŠttre i hip hop. Det var dŒ han bšrjade fylla reggaen med beršrande texter och rim pŒ vokaler, efter sitt eget system.

– Jag ville verkligen fylla pŒ med musik som hade en stŠrkande kraft. Jag Šr inte sŠrskilt pŒlŠst eller politiskt engagerad. Det Šr vŠldigt mycket sŒ att jag talar till mig sjŠlv i spegeln. Det blir liksom kamplŒtar riktade till mig sjŠlv. Men om jag ska klŠ min musik i nŒgon fŠrg, sŒ Šr den ju inte blŒ, sŠger Bjšrn Nilson som ofta fŒr bevis pŒ att hans lyssnare kommer frŒn olika samhŠllsklasser.

Namnet pŒ turnŽn ÓHundralappenÓ kom sig av att Bjšrn Nilson ville att alla skulle ha rŒd att kšpa en biljett. Det var hans statement ; ett inlŠgg i en bransch dŠr mŒnga skor sig.

 

NŠr alla dšmde migÉ.

 

Inom loppet av ett par Œr spelade han sig till en stor publik pŒ grŠsrotsnivŒ, i Sverige och sŒ smŒningom utanfšr landets grŠnser. Och hela tiden hšll han sig under medieradarn. I stort sett.

SŒ kom Œret 2012. Kapten Ršds musik fick ett brett genomslag. Han blev kŠnd utanfšr sina musikkretsar. Vid den hŠr tiden lŒg hans skiva lŠnge hšgst upp pŒ Spotify«s singel- och albumlista. …ver HŒkan Hellstršm I dag har han 300 000 miljoner lyssningar pŒ Spotify och kan leva pŒ sin musik.

– Plštsligt var jag en offentlig profil. Det tyckte jag var ganska jobbigt. Det blev starkt fokus pŒ mig till och med nŠr vi skulle fšda vŒra tvŒ barn. Med vŒrdpersonal som ville ta selfies med mig. Det blev en jŠttekonflikt inom mig. FrŒn att ha kŠnt en stor glŠdje och passion i musiken, drog jag mig undan. Jag utvecklade en slags social fobi, sŠger Bjšrn Nilson.

Fšrst fšrsškte han dra en skarp skiljelinje mellan sin musik och sin fritid. Det gick sŒdŠr.

– NŠr jag stŠngde ner den delen av mig sjŠlv blev det bara spillror kvar, fšrklarar Bjšrn Nilson.

 

Jag fšrsškte lyssna

Vad mitt hjŠrta sa,

Men aldrig kunde jag hšra nŒt

 

Fšrst tŠnkte han att om han hšll andan tillrŠckligt lŠnge sŒ skulle strŒlkastarljuset snart svepa fšrbi. Men sŒ blev det inte. Fansen fortsatte att lyssna pŒ hans lŒtar, mŠnniskor som upplevde sig som utsatta fortsatte att hšra av sig, folk som han mštte pŒ stan šnskade: ÓPepp!Ó.

Det hela tog en liten vŠndning nŠr hans vŠn och kollega, Daniel Lemma, fšrklarade att folk tagit Kapten Ršd till sitt hjŠrta och att kŠrleksfšrklaringarna skulle fortsŠtta. Det gŠller bara att vŠnja sig.

– Jag Šr verkligen inte skapt fšr att verka i den hŠr branschen. Fšr att bedriva artisteri pŒ en viss nivŒ, krŠvs att man har ett skal. Jag fšrsšker stŠrka det, men jag Šr en vŠldigt kŠnslig person som lŠtt tar in andra mŠnniskor. Varje mšte stannar kvar i mig. Jag har ofta dšmt mig sjŠlv fšr att jag varit annorlunda dŠr, kŠnt mig utanfšr, udda. Jag tolkade det som dŒligt sjŠlvfšrtroende. Nu har jag kommit till insikt om att jag Šr hšgkŠnslig. Jag har blivit mycket mer snŠll mot mig sjŠlv efter det. Det har blivit lŠttare att navigera i tillvaron nu.

 

Du kan sluta leta

Det finns inga fel

 

Under det flera Œr lŒnga uppehŒllet fortsatte han att producera musik. Fšr andra. Precis som han gjorde innan han blev artist.

– Men den kŠnslomŠssiga belšningen med att skapa egen musik Šr mycket hšgre, Šn att producera andras musik. Det Šr alltid snŠppet hŠftigare att fŒ klart ett stycke musik som jag gjort sjŠlv, sŠger Bjšrn Nilson.

Han Œngrar inte att han tog mod till sig och lyfte luren fšr att ringa tvŒ viktiga samtal; det ena till en psykoterapeut som han fortfarande gŒr hos. Den stora frŒgan var om han skulle fortsŠtta med musiken eller ej.

– Vill jag gšra detta, fšr att jag borde gšra detta. Eller vill jag gšra detta. Det var min enda frŒga. Senare fšrstod jag att det var vŠldigt mycket annat som lŒg i den frŒgan, sŠger Bjšrn Nilson som Šr tacksam šver att ha fŒtt stŠda sina tankar och reda upp i sitt krŒkbo.

Svaret pŒ frŒgan blev i alla fall ett rungande ja till musiken.

Det andra telefonsamtalet gick till bandet fšr att frŒga om de ville spela igen, kanske en turnŽ med en Gšteborgsavslutande spelning? Som av en hŠndelse blev det Folkets Hus och Parker som gick in som medarrangšrer till turnŽn ÓHundralappenÓ. Vilket underlŠttade jobbet med att fŒ tag i spelplatser runtom i landet. Men fortfarande hŒller Bjšrn Nilson och hans vŠnner i stort sett i allting, frŒn presskontakter till att gšra affischer, boka hotellrum och planera.

Det Šr sŒ han vill ha det. Fšrst i Œr har han anlitat en manager fšr fšrsta gŒngen.

– Jag ville skapa ett lugnt vatten dŠr jag kunde fŒ simma ostšrt. NŒgra vŠnner och jag har startat en liten ÓlabelÓ som heter Same Plate Music. Vi Šter alla frŒn samma tallrik och delar exakt hŠlften av procenten. BŒde inkomster och utgifter, fšrklarar Bjšrn Nilson som tillŠgger att ekonomi Šr roten till mycket ont – nŒgot som han sjŠlv fŒtt erfara.

 

Det finns gott om ormar

 

Bjšrn Nilson fšrklarar att han numera blir hundra procent glad nŠr folk kommer fram till honom pŒ gatan och ger honom ÓcredÓ.

– Jag Šr jŠtteglad fšr att jag inte lŠngre sitter och undrar om jag mŠktar med mitt artisteri. Jag lŠngtar verkligen till att fŒ prata om annat Šn mitt uppehŒll och jag lŠngtar till studion fšr att trycka pŒ on-knappen. Jag har verkligen tagit mig šver en tršskel. Jag har ett syfte.

Bjšrn Nilson beskriver sig som en lŒngsam byggare. FrŒn och med nu vill han skapa en stor bild, bestŒende av en massa pusselbitar; en skiva, en turnŽ – allt med en vŠlgrundad tanke. Plattformen Šr stadig. Nu fortsŠtter bygget. LŒten Rudeboy Love Šr ett steg i den riktningen.

 

Du ser mig rakt framifrŒn

Du ser djupet inuti

 

– Den handlar om att om allt skiter sig sŒ drar vi, min kŠresta och barnen. Det handlar om att passa pŒ, gšra det bŠsta.

 

ÓLev fšr fan!Ó 

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Nicke Johansson

 

 

 

Fakta:

Namn. Bjšrn Nilson

lder: 34 Œr.

Bor: I Majorna.

Familj: Fru och tvΠbarn.

Bakgrund: SamhŠllsprogram pŒ Schillerska gymnasiet. Lagerarbete, Posten, personlig assistent etc.

Aktuell: Nytt album pŒ g, samt en ny turnŽ nŠsta Œr. ÓOm gudarna vill.Ó

 

 

 

Tre musikfšrebilder:

 

ROFFE RUFF: Jag brukar kalla honom fšr min fšrlŠngda magkŠnsla. Han vŠrdesŠtter sitt konstnŠrskap och han Šger sjŠlv sitt konstnŠrskap.

 

SKEPTA: Fšr att han skriver texter med fyndighet och ett stort djup som har inspirerat mig mycket.

 

HKAN HELLSTR…M: Fšr att han kan fšrmedla kŠnslor sŒ bra. Det Šr det det handlar om i grund och botten.

 

Bildtext/citat:

 

ÓJag strŠvar efter att gšra musik som Šr innerlig och djup.Ó

 

Fyra foton:

Kommer, liksom bildtexter.