Rubrikfrslag: MI – ETT LYFT I DET DAGLIGA SAMTALET.

 

Ingress:      

 

Det startade med en pilotgrupp p Frskringskassan i Gteborg. I hst skall ytterligare 1600 handlggare i hela landet lra sig samtalsmetoden MI.

– Efter kursen knde jag att jag fr frsta gngen ftt ett riktigt bra samtalsredskap i mitt arbete, sger Eva Gransson Lycke.

 

Brd:

 

Hon har arbetat 33 r p Frskringskassan och r i dag personlig handlggare fr unga mnniskor med aktivitetsersttning. Fr tta r sedan gick hon sjlv kursen i MI och brjade lobba in metoden p sin arbetsplats.

Hennes nuvarande chef, Eva Svensson frstod att det hr var ngot fr personalen. Nr Frskringskassan ville ha ett frskskontor fr metoden nappade hon direkt.

Kursen r p fyra dagar och innehller flera samtalsvningar. Efter tv dagar fr deltagarna en lxa som gr ut p att genomfra ett samtal enligt metoden. Sedan fr de redogra fr gruppen hur det gtt.

– Personalen ville detta och vi behvde ett samtalsredskap fr att nrma oss personer. Vi har varit s juridiska, att rtt ska bli rtt. Samtidigt arbetar vi med mnniskor i en utsatt situation. D behvs det mer beteendevetenskap, sger Eva Svensson.

Snart brjar ytterligare 30 handlggare i Gteborg kursen som gr ut p att lra sig en samtalsmetod med respektfullt lyssnande och ppna frgor, som i bsta fall hjlper den skande att vlja en frndring.

Sjlva metoden driver samtalet framt genom att man lyssnar aktivt, utan frutfattade meningar och lockar fram tankar om frndring.  Grundsynen r att mnniskor har en inneboende kompetens och det gller att hitta de rtta vgarna i sitt eget liv.

Handlggaren ber till exempel om lov, innan han eller hon kommer med information. Man speglar det som nyss sagts, genom att upprepa ledord.

- Det r ett mycket respektfullt bemtande, samtidigt som metoden frdjupar samtalet och allting gr mycket snabbare. Jag har ocks lrt mig att vnta p svar. Vi skall inte rda eller stlla till rtta, utan stlla frgor som hjlper den andra att stta upp ml. Nr mnniskor sger Jag vill, d hnder det saker, menar Eva Gransson Lycke som utvecklat det hela med att skriva ned samtalet och snda hem det till den frskrade fr genomlsning i lugn och ro.

ven handlggarna kan lsa om metoden i en ny bok som heter MI motiverande samtal – praktisk handbok fr Frskringskassan. Den har tagits fram av Barbro Holm Ivarsson som ven r utbildare av metoden.

 

Fotnot: MI str fr motivational interviewing.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Jerker Andersson

 

 

Motiverande samtal (MI) i korthet:

 

   ppna frgor som: Hur ser du p din situation?

   Reflektera genom att spegla med ord som den andre sagt.

   Sammanfatta det som sagts: S du har det

    Bekrfta: Du frsker verkligen

   Locka fram samtal till frndring: Vad ser du fr frdelar/nackdelar?

   Erbjud information i en dialog: Vad knner du till om reglerna?

   Avsluta samtalet med att betona personens ansvar: Vad blir nsta steg fr dig?

 

 

Fakta:

Motiverande samtal

Miller & Rollnicks metod motiverande samtal (MI) r en empatisk, frndringsinriktad, klientcentrerad samtalsmetodik, som strvar efter att ka klientens motivation att ndra beteenden.

Rdgivaren lyssnar och frsker frst klientens perspektiv, betonar samarbete framfr att vara konfrontativ och strvar efter att klienten ska fatta egna beslut.

Det handlar om ett reflektivt frhllningsstt dr du frmedlar att: det viktigaste fr mig just nu r att lyssna p dig. Det r du som r expert p ditt liv och kan fatta beslut om hur du ska gra.