Rubrikfšrslag: MI – ETT LYFT I DET DAGLIGA
SAMTALET.
Ingress:
Det startade med en pilotgrupp pŒ FšrsŠkringskassan
i Gšteborg. I hšst skall ytterligare 1600 handlŠggare i hela landet lŠra sig
samtalsmetoden MI.
– Efter kursen kŠnde jag att jag fšr fšrsta
gŒngen fŒtt ett riktigt bra samtalsredskap i mitt arbete, sŠger Eva Gšransson
Lycke.
Bršd:
Hon har arbetat 33 Œr pŒ FšrsŠkringskassan och Šr i
dag personlig handlŠggare fšr unga mŠnniskor med aktivitetsersŠttning. Fšr Œtta
Œr sedan gick hon sjŠlv kursen i MI och bšrjade lobba in metoden pŒ sin
arbetsplats.
Hennes nuvarande chef, Eva Svensson fšrstod att det
hŠr var nŒgot fšr personalen. NŠr FšrsŠkringskassan ville ha ett fšrsškskontor
fšr metoden nappade hon direkt.
Kursen Šr pŒ fyra dagar och innehŒller flera
samtalsšvningar. Efter tvŒ dagar fŒr deltagarna en lŠxa som gŒr ut pŒ att
genomfšra ett samtal enligt metoden. Sedan fŒr de redogšra fšr gruppen hur det
gŒtt.
– Personalen ville detta och vi behšvde
ett samtalsredskap fšr att nŠrma oss personer. Vi har varit sŒ juridiska, att
rŠtt ska bli rŠtt. Samtidigt arbetar vi med mŠnniskor i en utsatt situation. DŒ
behšvs det mer beteendevetenskap, sŠger Eva Svensson.
Snart bšrjar ytterligare 30 handlŠggare i Gšteborg
kursen som gŒr ut pŒ att lŠra sig en samtalsmetod med respektfullt lyssnande
och šppna frŒgor, som i bŠsta fall hjŠlper den sškande att vŠlja en fšrŠndring.
SjŠlva metoden driver samtalet framŒt genom att man
lyssnar aktivt, utan fšrutfattade meningar och lockar fram tankar om
fšrŠndring. Grundsynen Šr att
mŠnniskor har en inneboende kompetens och det gŠller att hitta de rŠtta vŠgarna
i sitt eget liv.
HandlŠggaren ber till exempel om lov, innan han
eller hon kommer med information. Man speglar det som nyss sagts, genom att
upprepa ledord.
- Det Šr ett mycket
respektfullt bemštande, samtidigt som metoden fšrdjupar samtalet och allting
gŒr mycket snabbare. Jag har ocksŒ lŠrt mig att vŠnta pŒ svar. Vi skall inte
rŒda eller stŠlla till rŠtta, utan stŠlla frŒgor som hjŠlper den andra att
sŠtta upp mŒl. NŠr mŠnniskor sŠger ÓJag villÉÓ, dŒ hŠnder det saker, menar Eva
Gšransson Lycke som utvecklat det hela med att skriva ned samtalet och sŠnda
hem det till den fšrsŠkrade fšr genomlŠsning i lugn och ro.
€ven
handlŠggarna kan lŠsa om metoden i en ny bok som heter MI motiverande samtal
– praktisk handbok fšr FšrsŠkringskassan. Den har tagits fram av Barbro
Holm Ivarsson som Šven Šr utbildare av metoden.
Fotnot: MI stŒr
fšr motivational interviewing.
Byline:
Agneta Slonawski
Bildbyline:
Jerker Andersson
Motiverande
samtal (MI) i korthet:
¥
…ppna frŒgor som: Hur ser du pŒ din situation?
¥
Reflektera genom att spegla med ord som den andre
sagt.
¥
Sammanfatta det som sagts: SŒ du har det É
¥
BekrŠfta:
Du fšrsšker verkligenÉ
¥
Locka fram samtal till fšrŠndring: Vad ser du fšr
fšrdelar/nackdelar?
¥
Erbjud information i en dialog: ÓVad kŠnner du till om
reglerna?Ó
¥
Avsluta samtalet med att betona personens ansvar: ÓVad
blir nŠsta steg fšr dig?Ó
Fakta:
Motiverande
samtal
Miller &
Rollnicks metod motiverande samtal (MI) Šr en empatisk, fšrŠndringsinriktad,
klientcentrerad samtalsmetodik, som strŠvar efter att ška klientens motivation
att Šndra beteenden.
RŒdgivaren
lyssnar och fšrsšker fšrstŒ klientens perspektiv, betonar samarbete framfšr att
vara konfrontativ och strŠvar efter att klienten ska fatta egna beslut.
Det handlar om
ett reflektivt fšrhŒllningssŠtt dŠr du fšrmedlar att: det viktigaste fšr mig
just nu Šr att lyssna pŒ dig. Det Šr du som Šr expert pŒ ditt liv och kan fatta
beslut om hur du ska gšra.