Rubrikfšrslag: MI – ETT LYFT I DET DAGLIGA SAMTALET.

 

Ingress:      

 

Det startade med en pilotgrupp pŒ FšrsŠkringskassan i Gšteborg. I hšst skall ytterligare 1600 handlŠggare i hela landet lŠra sig samtalsmetoden MI.

– Efter kursen kŠnde jag att jag fšr fšrsta gŒngen fŒtt ett riktigt bra samtalsredskap i mitt arbete, sŠger Eva Gšransson Lycke.

 

Bršd:

 

Hon har arbetat 33 Œr pŒ FšrsŠkringskassan och Šr i dag personlig handlŠggare fšr unga mŠnniskor med aktivitetsersŠttning. Fšr Œtta Œr sedan gick hon sjŠlv kursen i MI och bšrjade lobba in metoden pŒ sin arbetsplats.

Hennes nuvarande chef, Eva Svensson fšrstod att det hŠr var nŒgot fšr personalen. NŠr FšrsŠkringskassan ville ha ett fšrsškskontor fšr metoden nappade hon direkt.

Kursen Šr pŒ fyra dagar och innehŒller flera samtalsšvningar. Efter tvŒ dagar fŒr deltagarna en lŠxa som gŒr ut pŒ att genomfšra ett samtal enligt metoden. Sedan fŒr de redogšra fšr gruppen hur det gŒtt.

– Personalen ville detta och vi behšvde ett samtalsredskap fšr att nŠrma oss personer. Vi har varit sŒ juridiska, att rŠtt ska bli rŠtt. Samtidigt arbetar vi med mŠnniskor i en utsatt situation. DŒ behšvs det mer beteendevetenskap, sŠger Eva Svensson.

Snart bšrjar ytterligare 30 handlŠggare i Gšteborg kursen som gŒr ut pŒ att lŠra sig en samtalsmetod med respektfullt lyssnande och šppna frŒgor, som i bŠsta fall hjŠlper den sškande att vŠlja en fšrŠndring.

SjŠlva metoden driver samtalet framŒt genom att man lyssnar aktivt, utan fšrutfattade meningar och lockar fram tankar om fšrŠndring.  Grundsynen Šr att mŠnniskor har en inneboende kompetens och det gŠller att hitta de rŠtta vŠgarna i sitt eget liv.

HandlŠggaren ber till exempel om lov, innan han eller hon kommer med information. Man speglar det som nyss sagts, genom att upprepa ledord.

- Det Šr ett mycket respektfullt bemštande, samtidigt som metoden fšrdjupar samtalet och allting gŒr mycket snabbare. Jag har ocksŒ lŠrt mig att vŠnta pŒ svar. Vi skall inte rŒda eller stŠlla till rŠtta, utan stŠlla frŒgor som hjŠlper den andra att sŠtta upp mŒl. NŠr mŠnniskor sŠger ÓJag villÉÓ, dŒ hŠnder det saker, menar Eva Gšransson Lycke som utvecklat det hela med att skriva ned samtalet och sŠnda hem det till den fšrsŠkrade fšr genomlŠsning i lugn och ro.

€ven handlŠggarna kan lŠsa om metoden i en ny bok som heter MI motiverande samtal – praktisk handbok fšr FšrsŠkringskassan. Den har tagits fram av Barbro Holm Ivarsson som Šven Šr utbildare av metoden.

 

Fotnot: MI stŒr fšr motivational interviewing.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Jerker Andersson

 

 

Motiverande samtal (MI) i korthet:

 

¥   …ppna frŒgor som: Hur ser du pŒ din situation?

¥   Reflektera genom att spegla med ord som den andre sagt.

¥   Sammanfatta det som sagts: SŒ du har det É

¥    BekrŠfta: Du fšrsšker verkligenÉ

¥   Locka fram samtal till fšrŠndring: Vad ser du fšr fšrdelar/nackdelar?

¥   Erbjud information i en dialog: ÓVad kŠnner du till om reglerna?Ó

¥   Avsluta samtalet med att betona personens ansvar: ÓVad blir nŠsta steg fšr dig?Ó

 

 

Fakta:

Motiverande samtal

Miller & Rollnicks metod motiverande samtal (MI) Šr en empatisk, fšrŠndringsinriktad, klientcentrerad samtalsmetodik, som strŠvar efter att ška klientens motivation att Šndra beteenden.

RŒdgivaren lyssnar och fšrsšker fšrstŒ klientens perspektiv, betonar samarbete framfšr att vara konfrontativ och strŠvar efter att klienten ska fatta egna beslut.

Det handlar om ett reflektivt fšrhŒllningssŠtt dŠr du fšrmedlar att: det viktigaste fšr mig just nu Šr att lyssna pŒ dig. Det Šr du som Šr expert pŒ ditt liv och kan fatta beslut om hur du ska gšra.