Ingress:

Fripassagerare har funnits i alla tider. Men i Gteborgs hamn har antalet flyktingar som frsker ta sig ver till England kat stort. P drygt ett halvr har 137 unga mn och en kvinna gripits p hamnomrdet eller ombord.

 

Brd:

Det r en krispig januaridag i Gteborg. I ytterhamnarna lossas och lastas det fr fullt. Lastbilar kr skytteltrafik med gods till och frn Storbritannien. Fenomenet med mnniskor som frsker ta sig ombord p olagligt stt, har inte upphrt men avtagit betydligt.

– Men det r en stndigt nrvarande risk. Vi tror att det kalla vdret pverkar och det faktum att vi gripit och avvisat s mnga gr att ryktet gtt, sger sjkapten Thomas Fransson som numera r skerhetschef i Gteborgs hamn.

Hr finns en tydlig plan nr det gller att frhindra fripassagerare att ta sig ombord, bland annat genom vakter och elektrifierat stngsel. Tidigare har fokus legat p fartyg med destination USA eller Kanada. Tills bilden pltsligt frndrades i maj 2015. D brjade flyktingar frn frmst Albanien, men ven andra lnder ta stora risker fr att klttra ver skalskyddet eller gmma sig under trailers och tg fr att komma ombord p DFDS fartyg som gr till Immingham.

– Anledningen r frmodligen en tro p en bttre framtid i ett annat land. Det r bde svrt och farligt att klttra upp p ett elektrifierat skalskydd och hoppa fem meter ner p ett oknt underlag. De r beredda p stora risker fr att komma in i omrdet och bdda ned sig i lasten, frklarar Thomas Fransson.

Om de kommer s lngt som till terminalen i England, grips de av brittisk polis. Hittills har 28 personer upptckts dr vid tolv olika tillfllen. De som grips p hamnomrdet i

Gteborg polisanmls. I ngra fall har det blivit rttssak av rendet och bter. De som upptcks ombord terfrs till Sverige med vndande bt. verfarten tar ungefr ett dygn.

– Det r ett besvrligt lge fr de ombordanstllda som har ansvaret fr skerheten. Det r alltid en risk att ha en obehrig person ombord. Det kan finnas farligt gods ombord och man vet inte hur en mnniska beter ner den upptcks; kan de vldsamma eller inte? Det r mnga parametrar ombord som ska fungera med personal som inte har utbildning fr detta, utan r sjmn som skall frakta gods frn a till b, menar Thomas Fransson.

­Vid varje gripande str vi i direktkontakt med inneliggande fartygs security officer och meddelar andra fartyg, srskilt de som anlper USA.

Thomas Fransson har en nskan om att polisen lagfr varje individ och att straffskalan fljs, s att det blir en tydlig signal om att det hr r brottsligt. I dag ber de flesta gripna om asyl i mtet med polisen och d pbrjas istllet en asylutredning.

Frutom de som gripits ombord p fartyg s har hamnens vaktpersonal gjort cirka 200 avvisningar frn hamnomrdet och dess nrhet frn maj 2015 till januari 2016. I den siffran finns det personer som frskt komma p ett fartyg upp till fem gnger.

Frutom handlingsplaner och information till hamn- och ombordanstllda och ett hgre skalskydd, s krver fenomenet resurser i form av vakter, hundar och extrapersonal. Gteborgs hamn har kpt in ny teknik i form av en apparat som avsljar om det r ngon som andas i en trailer.

Enbart yttre terminalernas hamnar strcker sig ver10 000 meter. Hr finns skalskydd, men frgan r hur mycket mer som skall gras infr en framtid.

– Det hr kommer att fortstta. Mnniskor kommer att hitta andra vgar och frska igen. P ett stt terspeglas de strmningar som finns i Europa i dag. Vi har ju bra siffror om man jmfr med trycket av flyktingar frn Calais till Dover, sger Thomas Fransson och konstaterar att lget r under kontroll.

I snar framtid br Gteborgs hamn ta stllning till om man skall satsa nnu mer resurser p att frhindra mnniskor att olovligt ta sig ombord p fartyg.

– Frgan r hur tuff man skall vara. Vi kan inte gra mycket mer i nulget n att flja internationella krav om hamnskydd, konstaterar Thomas Fransson.

 

Bildtext:

– Det har alltid funnits en risk, men i maj frra ret fullkomligt exploderade det av flyktingar som frskte ta sig ombord p fartyg till Storbritannien, sger Gteborgs hamnkapten Thomas Fransson som sjlv r sjkapten i botten

 

Fakta:

Gteborgs hamn r den strsta i Norden. Man har drygt 4 000 transporter varje dag. Med cirka tio avgngar i veckan till Storbritannien.

Frn maj 2015 och fram till i dag har 128 personer gripits inne p hamnomrdet. Av dessa har 28 personer antingen gripits i terminalen i Immingham av brittisk polis eller terfrts med vndande fartyg till Gteborg. Vaktpersonal i hamnen har gjort cirka 200 avvisningar under samma period. En person avvisades fem gnger.

Storbritannien r inte med i Schengenomrdet och krver visum fr mnniskor som kommer frn exempelvis Albanien. Dremot kan personer frn exempelvis Albanien resa med sina id-handlingar till Sverige utan problem.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Gteborgs hamn