Ingress:

Tre trappor ner i kllaren. Dr har Ahmad Seddigh sin egen krypta. Han skapar filigranliknande mnster i plywood, som vore de virkade i tunn spets. Varje pass ser han som en tvling med sig sjlv.

 

Brd:

I trerummaren i Farsta, sder om Stockholm, finns det snart inte ngon tom vggyta att hnga upp saker p. I lgenheten frvaras nrmare femhundra alster; alla gjorda efter Ahmad Seddighs sinnrika mnster. Det r ornamenterade taklampor, ramar runt vggur, piedestaler med mnster likt trtpapper och otaliga tavlor med djur och mnniskor i profil.

– Det tar lng tid att gra frdigt dem, ven om jag jobbar med dem ngra timmar varje dag, sger Ahmad Seddigh.

Alla mnster har han kalkerat av p fyra millimeter tjocka plywoodskivor. Drefter brjar ett mdosamt arbete; frst med en liten drillborr fr att f ett lagom stort hl. Sedan r det dags att med lvsgsbladets hjlp, att msom sga, msom fasa fram formen, i just den delen av mnstret. Den stora utmaningen r att gra varje verk i ett enda stycke.

Ett molande arbete, och ett meditativt arbete, som inte har ngon srskild doft.

Ahmad Seddighs favoritmotiv r rnen. Den str fr styrka och vishet och har blivit hans frebild. Den symboliserar att han lyckats med en stor utmaning i livet.

– Jag tvlar mot mig sjlv, fr att hela tiden bli bttre och kunna gra tunnare arbeten. Jag utvecklas i min egen teknik, men jag tvlar inte med tiden. Aldrig i livet! Det handlar om att fokusera och lta kaffet bli kallt. Om det blir lite brttom, s spricker det bara och d blir hela jobbet frstrt, sger Ahmad Seddigh och stryker varsamt ver en stor skiva plywood.

Det var precis vad som hnde frra veckan. Ahmad Seddigh hade lagt ned ver tjugo timmar p rn-figuren som ursprungligen var en halvmeter lng plywood-skiva. S sprack den.

– Det hnder inte ofta, fr jag har lrt mig att lyssna till tret. Ibland finns det en osynlig punkt inuti som inte r s fast som den skall vara, utan det blir liksom en krna av en svagare punkt, som r svr att se innan man r p den platsen och arbetar. Nr den gick i snder brjade jag nstan grta. Jag blev s ledsen s jag fick gra ett uppehll i tv dagar, berttar Ahmad Seddigh.

Tiden anvnde han till att rita nya mnster. Han arbetar som busschauffr p kvllstid och ibland hittar han inspiration lngs sin frdvg. Det kan vara ett speciellt ljus eller ett djur som han fastnar fr. Ofta plockar han fram mobilen och tar en bild. Frst umgs han med mnstret i skallen ett tag, sedan brukar han skissa upp det p papper. Han har alltid med sig pennor och en bit plywood i sin rymliga ryggsck. Ifall det blir en stund ver att gra en skiss eller att kalkera ver ett mnster p plywooden.

Att det blev just plywood var mest en tillfllighet. Dels r det ett billigt material. Dels var det uteslutet att anvnda MDF- skivor, eftersom det r fr hrda att arbeta i. Dr r det helt enkelt fr svrt att f det att hnga ihop i skra trdar i storlek av en tandpetare. Plywooden r limmad i tre olika skikt och r precis s fast som den br vara fr ndamlet. S han brjade sga i olika tjocklekar av plywood och kom fram till att fyra millimeter var perfekt.

– Jag tycker om plywood. Den ger mig starka knslor. Materialet r som en knslig vn. Det gller att komma verens. Du vet, jag har tv jttehrda material - en plywoodskiva och ett lvsgsblad. Om det spricker s r det inte deras fel. Handen mste flja sjlva hjrnan, och det jag har ritat upp, fr att det skall bli exakt. Det blir inte riktigt som en tvling, utan mer som ett samspel. Jag kan likna det vid en dans, frklarar Ahmad Seddigh som berttar att han grna tar ett par danssteg till persisk musik nr han vl r klar med ett verk.

Fr 28 r sedan lmnade han sitt hemland Iran fr att ska uppehllstillstnd i Sverige. Med sig hade han fru och tre barn. Nr de efter tio mnader fick klartecken att stanna i landet, gick de skilda vgar.

– Det var jobbigt med skilsmssan. Innan den hade jag mycket folk omkring mig. Efter den blev jag vldigt ensam.

D bodde han i Jnkping – och det var dr det hnde: Mtet med lvsgen. Den hngde ensam i ett skyltfnster i en jrnaffr. Det hr var under SFI-tiden (Svenska fr invandrare) och Ahmad Seddigh hade inte en aning om vad fremlet hette. Men han stegade resolut in och kpte en styck lvsg. Drp kpte han en plywoodskiva och brjade sga ut fotoramar i olika storlekar. Drifrn var steget inte lngt till att gra piedestaler och tavlor med snirkliga motiv.

– Jag ville gra ngonting som ingen annan har gjort, frklarar Ahmad Seddigh, enkelt.

Sedan dess har han finslipat sin metod och ger i dag en hel uppsttning av lvsgar i olika storlekar. Helst anvnder han grovlek nummer tv, men vid finare arbeten vljer han nollan.

– Det beror p vilka motiv jag jobbar med. Om jag hller p med en bordslampa s behvs det lite grvre blad, frklarar Ahmad Seddigh.

I dag kper han en del av sina lvsgar i Iran (flera av dem r avsedda fr att sga i metall). Dr har han ocks hittat ett nstan halvmeter lngt sgblad. Drillborrarna r lttare att f tag p. Den stora konsten r att f till hlen s nra varandra, som mnstret i frga krver. Ett arbete kan innehlla mer n tusen hl.

– Jag ser det som en sport att frska f hlen s ttt som mjligt i mnstret. Frst brjade med ett avstnd som var fyra millimeter, sedan tre – nu satsar jag p tv millimeter nr jag sgar ut. Snart skall jag frska med ett avstnd p mindre n tv millimeter, sger Ahmad Seddigh och frklarar att det hela handlar om precision och fokus.

Tidigare satt han i lgenheten och arbetade. nda tills den dagen d fastighetssktaren kom upp fr att fixa en sak i bostaden.  Denne hll p att ramla baklnges nr han sg den belamrade lgenheten, som var prydd av handgjorda freml.  Det drjde inte lnge frrn Ahmad Seddigh erbjds en nedlagd fritidslokal i kllaren i sitt bostadshus. I dag spenderar han nstan all sin lediga tid i verkstaden. Det r rrigt, det r stort och helt utan fnster. Det r hit hans tankar gr mest hela tiden. Hr r det tyst. Hr str tiden stilla. Hr glmmer han tid och rum.

– Men jag gillar klockor. De r en pminnelse om att livet inte r s lngt – att jag frsker gra ngot, stadkomma ngot. Jag r stolt ver det jag gr. Det finns tusentals mnniskor som kan kra buss, men det r bara jag som kan gra den hr konsten, sger Ahmad Seddigh som r sugen p att stlla ut sina saker, men ocks p att prova p nya tekniker.

Det var inte s lngesedan som han sprang ner till Lidl fr att kpa en symaskin till extrapris. Med den har han skapat frgglada dukar och stolsitsar i lapptckesteknik, som finns utplacerade i lgenheten. 

– Jag gillar omvxling och vill inte stelna i ett stt att arbeta. Det hr materialet r mjukt, men vi kommer bra verens nd. Jag har massor av tygbitar hemma att vlja mellan. De har jag sparat frn bakstyckena p mina tavlor, som r av tyg. De kommer att passa bra till lapptcken. sger Ahmad Seddigh.

 

Byline: Agneta Slonawski

 

Bildtexter:

– Man mste ha tlamod. Jag sitter i mnga timmar i strck, fastn jag aldrig vet om det kommer att bli bra i slutndan. Plywooden gr i snder ibland, men jag har lrt mig att hra om tret hller p att brista, sger Ahmad Seddigh

 

– Det gr inte att skynda sig. D kan det bara g i snder,

 

– Det hr r mitt tempel, sger Ahmad Seddigh som skapar ornamenterad trkonst i en skrubb i Farsta.

 

Ahmad Seddigh gnar mnga timmar varje vecka till att gra ornamenterad trkonst i plywood.

 

Fakta:

Namn: Ahmad Seddigh

Bor: Farsta i sdra Stockholm

Yrke: bussfrare

Familj: Tre vuxna sner