Ingress:

 

Att andas r p mnga stt en sjlvklarhet. Men att andas rtt har blivit en vardagskonst. Djupa andetag i en jmn rytm strker inte bara vrt immunsystem, utan ger en bttre livskvalitet.

 

Brd:

 

Att andas r bland det frsta vi gr nr vi fds, och det sista andetaget stter punkt fr jordelivet. Ngonstans dremellan, frn tonr till vuxendom, r det precis som om vi tappar bort oss och behver hitta tillbaka till vr egen bsta andningsrytm genom att lra in p nytt.

   Andningen har en stor betydelse i jobbet. Det r viktigt att lra knna kroppen innan man brjar spela. Andningsgymnastiken r en signal som vcker min kropp och talar om att nu skall jag spela horn. vningarna frigr revbenen och hjlper till att knna nr jag frigr diafragman. Dessa tv saker tillsammans kar min andningskapacitet, sger Gregoire Nenert som helst har en kavaj som r rymlig ver brstet nr han spelar horn och en skjortkrage som inte sitter t, eftersom nackpartiet utvidgar sig under spelpassets kraftiga in- och utandningarna.

Varje arbetsdag brjar han med att trna sin andning. Om det r flera frestllningar p en vecka, kan det innebra att han andningstrnar sammanlagt sju, tta timmar.

– Andningstrningen har ndrat mitt stt att leva. Den har gett mitt liv perspektiv och hjlper att hitta mitt inre lugn och klar och att mina spnningar i axlarna har frsvunnit. Att jag r mindre spnd i musklerna har gjort att jag spelar bttre, sger Gregoire Nenert som r 27 r och spelar horn p Gteborgsoperan fr tredje ssongen i rad.

I vningsrummet p operan str en blankputsad svart flygel. Gregoire Nenert vnder sig mot fnstret som vetter mot Gta lv och visar ngra vningar. De har sina grunder i tai chi och qigong. Han hjer hnderna sakta som om de flt ovanp vattenytan och bjer knna i en nigning samtidigt som han drar in luft och sakta reser kroppen upp till stende stllning – och sist kommer hnderna som samstmt flyter upp i brsthjd.

     Det r ngot med andning som r svrt att frklara. Jag har lrt en massa vningar, men jag har plockat ut ngra som jag anvnder. Nu r de en del av mitt liv, sger Gregoire Nenert som sttte p Alexanderteknik nr han brjade utbilda sig som 20-ring.

Sedan dess har han varit den tekniken trogen och terkommit till att blir grundad (en term som anvnds bland annat inom tekniker fr kad kroppsmedvetenhet och som betyder att man str stadigt med ftterna p jorden och har balans i kroppen). I dag anvnder han sig ven av olika avslappningstekniker som meditation, men ven aikido dr andningen ocks r central.

Det hnder att han anvnder sig av andningstekniken ven fr att minska stress i vanliga vardagliga situationer som inte har med musik att gra. Men det hnder aldrig att han kortar av tiden fr andningsvningarna i jobbet, inte ens nr han r tidspressad eller stressad, fr han vet att andningen r navet i hans yrke.

– Pltsligt fungerar andningen av sig sjlvt och jag kan inte riktigt frklara varfr. Det tar lite tid att uppleva det som man kalla fr andningens riktning, men det hjlper att visualisera vart luften tar vgen, via ppningen till lungor, rygg och ner i magen. Det r som att fylla en flaska, man mste inte jobba med kroppen och speciellt inte med magen, utan mer lta kroppen andas av sig sjlv. Det handlar om att vara fokuserad p andningen, men inte fr mycket, frklarar Gregoire Nenert som tycker att det r svrt att lra ut hur andra skall andas, eftersom han tror att vi fr leta individuella vningar som passar fr att f till ett bra flde hos var och en.

Vi andas cirka 25 000 andetag per dag. En bra andning ger otvetydigt mer energi. Djupandning r srskilt bra nr det gller att tillfra syre, men framfrallt fr att bli mer avslappnad. En annan sak att tnka p r att andas genom nsan. Drfr att nsans luftvgar renar och vrmer luften innan den nr lungornas knsliga slemhinnor.

Det finns flertalet mer eller mindre vetenskapligt beprvade metoder om var nyckeln till rtt andning ligger. En del menar att lsningen ligger i tekniker som yoga och meditation. Mindfulness r ett ord som p kort tid blivit urlakat. Vi kan kalla det nrvaro eller flde, istllet, i bde sttet att hlla fokus med tankar och att ta plats i sin egen kropp och samtidigt andas rtt utan att gna det en tanke. Vilket r en konst i sig.

I dag finns det andningsapparater, andningscoacher och andningsgymnaster, som man kan f hjlp av fr att hitta tillbaka till en bra andningsrytm. En del av dem erbjuder mtningar genom in- och utandningar i nsan. Resultatet av underskningen blir andningskurvor, som ger tydliga utslag, och visar p din andningsrytm, beroende p om du r avslappnad eller om du exempelvis knner dig pressad ver att lsa en ekvation p kort tid.

Det frsta och viktigaste steget till att lra sig andas rtt r att bli medveten om hur man andas i vila. Brja med att f ner andningen i magen. Det r d den stora magmuskeln, diafragma, skter andningen. Om man andas rtt ska magen rra sig utt och bli strre vid inandning, medan den blir mindre vid utandning. 

Alla andas vi in syre och andas ut koldioxid. Johannes Lindh, som r specialist i allergologi och verlkare vid Falu lasarett, menar att en lg koldioxidniv i blodet pverkar cellernas metabolism. Han gr s lngt som att sga att det finns mycket som talar fr ett samband mellan andningsrubbningar och kultursjukdomar som fibromyalgi, oral galvanism, multipel kemisk knslighet, etcetera.

Problemet r att vi hyperventilerar, vilket frorsakar fr lite koldioxid i blodet. Det i sin tur gr att cellerna inte fungerar som de ska, menar han och rknar upp symptom som huvudvrk, ont i nacke och axlar, muskelvrk, yrsel och koncentrationssvrigheter, plus nedsatt blodcirkulation och omotiverad andnd.

Stressrelaterade symtom med andra ord, dr det r svrt att stlla en diagnos. Johannes Lindh ptalar att det frr kallades psykosomatiska besvr, men att lkekonsten nu kallar det funktionella besvr, eftersom patienterna varken r psykiskt eller somatiskt sjuka.

Fr att kunna mta koldioxidhalten i blodet och drmed faststlla en diagnos, kan man ta ett arteriellt blodprov i armen och fr att f belgg fr ett strt andningsmnster, kan man lta patienten blsa i ett rr och drigenom studera andningsfunktionen.

 Majoriteten av dem som jag underskt, som skt fr stressrelaterade besvr, har blodprov som tyder p hyperventilation. Patienterna behver inte alls verka stressade. De r lugna och gr frn den ena arbetsuppgiften till den andra utan det syns att de hyperventilerar. Stressen r att de fr fr lite vila och fr lite tid fr terhmtning, ppekar Johannes Lindh och tillgger att metoden med mtning av det totala koldioxidvrdet inte r vetenskapligt belagd.

Trots det finns det en vlfungerande vrdkedja, i hans region, dr patienter med andningsrubbningar erbjuds behandling hos srskilda andningsgymnaster. En del remitteras vidare till psykolog fr kognitiv beteende terapi (KBT) eller andra metoder, med syfte till avslappning.  

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Lisa Thanner

 

Nr du trnat och lrt dig andningsteknik, blir det som att ha en liten startknapp att trycka p.

Gregoire Nenert, hornist vid Gteborgsoperan med andningen som verktyg i arbetet.

 

Fakta andning:

Under vila tar du omkring 10-15 andetag per minut och varje gng fljer det med ungefr en halv liter luft. Den optimala andningen ligger p cirka tolv andetag per minut; in och ut genom nsan bde rytmiskt och tyst.

S kallat verandning eller brstandning har ungefr 18 andetag per minut, medan att andas som en flmtande hund, ligger p upp till 30 andetag per minut. De sistnmnda stten att andas p ger brist p bde syre och energi.

 

Bildtext:

     Musiker som vill n en hgre niv behver frbttra sin lungkapacitet hela tiden, sger Gregoire Nenert som r hornist p Gteborgsoperan och som aldrig hoppar ver andningsvningarna, speciellt inte om han har tidsbrist eller r stressad.

 

Trna p att andas hemma:

 

- Ligg eller sitt ned.

- Placera den ena handen mitt p brstet. Den andra handen lgger du p magen.

- Dra in luften djupt genom nsan och s lngt ned i lungorna som mjligt. Det ska knnas som om du fyller magen med luft nr brstkorgen utvidgas.

- Hll andan i 8 sekunder och lt sedan luften sippra ut lngsamt genom nsan utan att du pressar p. Ta cirka 4 sekunder p dig att andas ut och 2 sekunder p dig att andas in.

- Gr vningen i 2-5 minuter.

- In- och utandning skall helst vara lika lnga och flyta ihop utan avbrott.

 

Ls mer p:

www.alexandertechnique.se

www.dpstress.se

www.dynamoclub.se

www.mindfulness.se

www.naturligt-vis.se

www.sorena.se