Ingress:

Kultur gšr skillnad. Det Šr Anna Olsson švertygad om. SjŠlv bidrar hon genom att vŠva sinnebilder frŒn sina arbetsplatser - hŠktet i Gšteborg och en mottagning fšr traumatiserade barn.

 

Bršd:

Trappan upp till Anna Olssons vŠvateljŽ, nŠra JŠrntorget, Šr gršnmŒlad. Det Šr en rest sedan Œttiotalet dŒ Greenpeace huserade i den luftiga lokalen. Gršnt Šr ocksŒ Anna Olssons absoluta favoritfŠrg. Hon Šr fšdd pŒ sjuttiotalet och gšr bildvŠvar som minner om dem, politiska konstnŠrer gjorde, under hennes fšrsta decennium i livet.

– Att arbeta som konstnŠr innebŠr fšr mig ett stort ansvar. Fšr mig handlar det ytterst om att bidra till nŒgot gott Det Šr mitt uppdrag till mig sjŠlv. Jag fšrsšker vara Šrlig och uppriktig nŠr jag skapar. Jag vill visa pŒ den styrka och kraft jag ser i fŠrger, fšrklarar Anna Olsson.

Men det Šr inte enbart kraften i fŠrgerna, som man slŒs av. Alla hennes bilder har ett samhŠllsengagemang, oavsett om det Œterspeglar barn som hamnat pŒ hŠktet, vardagliga ting som en asylsškandes tandborste eller en bonde pŒ andra sidan jordklotet.

Hon har precis lagt sista handen vid ett uppdrag – en svit pŒ fem vŠvar, med internationellt inslag, som skall hŠnga i en skolmatsal i Ulricehamnstrakten. FŠrgerna Šr klara och ungefŠr en kvadratmeter stora.

– Min tanke var: ÓmatglŠdje och stolta bšnderÓ. Jag hoppas att vŠvarna skall leda till samtal runt borden och att det skall ge dem ett perspektiv ut mot vŠrlden, sŠger Anna Olsson och rulla upp bildvŠvarna som bland annat speglar en kakaobonde, en risbonde och en svensk bonde – tillika kvinna med ett knippe morštter i handen.

– Det har varit ett jŠtteroligt uppdrag, dŠr jag gjort en vŠv i mŒnaden, sŠger Anna Olsson som arbetar som arbetar som psykolog pŒ flyktingbarnteamet, tre dagar i veckan.              

Innan dess arbetade hon pŒ hŠktet i fem Œr. Det har lett till mŒnga starka mšten och viktiga samtal. Arbetet med vŠvarna har blivit en kanal fšr henne att kommunicera vid.

– Jag har arbetat med mŠnniskor som Šr extremt utsatta. Jag mšter mŠnniskor som har ett totalt annorlunda liv. Det har lett till att jag arbetat med ett katastroftema i mitt konstnŠrskap. Det har ocksŒ gjort att jag inte tar nŒgot fšr givet. Titta bara pŒ Syrien, nyss var det ett samhŠlle ganska likt vŒrt. PŒ kort tid bršts allt ned och massor och mŠnniskor hamnade i flykt. Det som Šr vŠrst Šr att jag i dag ser saker i Sverige som jag inte trodde var mšjligt fšr nŒgra Œr sedan. Saker fšrskjuts och blir normaliserade, som detta att Sverige inte lŠngre hŒller sig till mŠnskliga rŠttigheter. I dag Šr det flera riksdagspartier som fšresprŒkar att vi skall ta bort asylrŠtten. Det trodde jag aldrig skulle hŠnda. Det som skrŠller mest i mig Šr att vi som samhŠlle, rycker pŒ axlarna Œt det som sker, sŠger Anna Olsson Šven om hon inser att visst finns det en motkraft, i form av protester mot utvisningar av barn bland annat.

Det Šr hŠr nŒgonstans som vŠvstolen kommer in. Anna Olsson fšrkroppsligar tankar och ršster i sina bilder. I ett slags politisk konst.

– Det Šr bara nŠr jag kommer till vŠvstolen som jag fŒr lite andrum. Det Šr det roligaste jag kan tŠnka mig, sŠger hon och berŠttar att hon fšrst utbildade sig till textilare och sedan till psykolog. Fšr att ha ett ÓbršdjobbÓ, som hon sjŠlv uttrycker det.

Hon tillstŒr att hon har en tendens till att bli vŠldigt engagerad i sina bršdjobb ocksŒ. SŒ Šr det pŒ hennes nuvarande arbete och sŒ var det nŠr hon arbetade pŒ hŠktet i Gšteborg.

– Det blev fšr tungt till slut. Du arbetar i en miljš dŠr det inte finns dagsljus. Det Šr stŠndiga kontroller som innebŠr att du nŠst intill behšver ta av dig behŒn nŠr du skall gŒ och Šta lunch. Det finns švervakningskameror šverallt. Det fšrekom krŠnkningar av personalen gentemot de intagna. KriminalvŒrden hade svŒrt att fšrstŒ att jag hade patientens bŠsta fšr šgonen i varje mšte, berŠttar Anna Olsson.

Nu arbetar hon ett par dagar i veckan i ateljŽn och har fŒtt en bra balans mellan skapande och vardagsverklighet. En hel radda bildvŠvar pockar pŒ. SŒ fort intervjun Šr šver skall hon sŠtta sig ned och skissa. Hon fortsŠtter pŒ tema katastrof, men har inte bestŠmt sig om hon skall gšra vardagsfšremŒl eller om det skall handla om kampen, eller den sŒ kallade motkraften. De vŠvarna hoppas hon kommer att hŠnga i offentliga rum, gŠrna dŠr politiska beslut tas.

– Det Šr bra. Fšr jag tror att mina vŠvar, och kultur i alla former, gšr skillnad. Jag tror att de kommer att gripa tag i mŠnniskor i olika skeden av livet. VŠvning Šr mitt kall., sŠger Anna Olsson.

 

Text och foto: Agneta Slonawski

 

 

ÓVŠvning, fortfarande fšr tillverkning av tyg, mattor m.m. genom att i ett eller flera system av parallella trŒdar, varp, periodiskt sŠra trŒdarna, enligt ett visst system sŒ att en šppning, ett skŠl, bildas, i vilken en eller flera korsande trŒdar infšrs.Ó

 

NE, Nationalencyklopedin

 

ÓJag fšrsšker gšra vŠrlden bŠttre sŒ gott jag kan.Ó

Anna Olsson, textilkonstnŠr och psykolog

 

 

Anna Olsson om:

 

ISOLERING

ÓVi skall inte isolera barn. Det Šr fullstŠndigt vanvettigt. Isolering Šr det strŠngaste straffet du kan utsŠtta en mŠnniska fšr. Det blir jŠtteallvarliga effekter av det. Barnen stŠnger av. De gŒr in i en bubbla dŠr fantasier och rŠdslor frodas. De fŒr Œngest. De blir deprimerade. De regredierar.

 

OVISSHET

ÓDet vi inte vet nŒgot om, fyller vi gŠrna pŒ med katastroftankar. Det skapar Œngest. Det Šr en traumatiserande och otrygg situation. MŒnga barn hŠr Šr i uppenbar chock. DŠrfšr Šr det viktigt att fŒ diskutera med nŒgon. Min stora roll Šr att hŠrbŠrgera tankar och att fŒ ordning pŒ kaoset i huvudet.Ó

SAMTAL

ÓJag lŒter alltid patienten styra samtalet. Vad vill du ha hjŠlp med? Signalerar att jag Šr en vuxen person som tŒl att du Šr ledsen eller arg. Jag tar emot det och visar att du Šr i trygga hŠnder med mig. Jag har lŠrt mig att fšr mŒnga unga Šr det en ny erfarenhet att samtala med en vuxen person.Ó

 

 

Bildtext:

– Jag arbetar ofta i ett sammanhŒllande tema. Just nu hŒller jag pŒ med katastrofvŠvar, sŠger Anna Olsson som vŠver in politik i sina bildvŠvar.