Ingress:

Kultur gr skillnad. Det r Anna Olsson vertygad om. Sjlv bidrar hon genom att vva sinnebilder frn sina arbetsplatser - hktet i Gteborg och en mottagning fr traumatiserade barn.

 

Brd:

Trappan upp till Anna Olssons vvatelj, nra Jrntorget, r grnmlad. Det r en rest sedan ttiotalet d Greenpeace huserade i den luftiga lokalen. Grnt r ocks Anna Olssons absoluta favoritfrg. Hon r fdd p sjuttiotalet och gr bildvvar som minner om dem, politiska konstnrer gjorde, under hennes frsta decennium i livet.

– Att arbeta som konstnr innebr fr mig ett stort ansvar. Fr mig handlar det ytterst om att bidra till ngot gott Det r mitt uppdrag till mig sjlv. Jag frsker vara rlig och uppriktig nr jag skapar. Jag vill visa p den styrka och kraft jag ser i frger, frklarar Anna Olsson.

Men det r inte enbart kraften i frgerna, som man sls av. Alla hennes bilder har ett samhllsengagemang, oavsett om det terspeglar barn som hamnat p hktet, vardagliga ting som en asylskandes tandborste eller en bonde p andra sidan jordklotet.

Hon har precis lagt sista handen vid ett uppdrag – en svit p fem vvar, med internationellt inslag, som skall hnga i en skolmatsal i Ulricehamnstrakten. Frgerna r klara och ungefr en kvadratmeter stora.

– Min tanke var: matgldje och stolta bnder. Jag hoppas att vvarna skall leda till samtal runt borden och att det skall ge dem ett perspektiv ut mot vrlden, sger Anna Olsson och rulla upp bildvvarna som bland annat speglar en kakaobonde, en risbonde och en svensk bonde – tillika kvinna med ett knippe mortter i handen.

– Det har varit ett jtteroligt uppdrag, dr jag gjort en vv i mnaden, sger Anna Olsson som arbetar som arbetar som psykolog p flyktingbarnteamet, tre dagar i veckan.              

Innan dess arbetade hon p hktet i fem r. Det har lett till mnga starka mten och viktiga samtal. Arbetet med vvarna har blivit en kanal fr henne att kommunicera vid.

– Jag har arbetat med mnniskor som r extremt utsatta. Jag mter mnniskor som har ett totalt annorlunda liv. Det har lett till att jag arbetat med ett katastroftema i mitt konstnrskap. Det har ocks gjort att jag inte tar ngot fr givet. Titta bara p Syrien, nyss var det ett samhlle ganska likt vrt. P kort tid brts allt ned och massor och mnniskor hamnade i flykt. Det som r vrst r att jag i dag ser saker i Sverige som jag inte trodde var mjligt fr ngra r sedan. Saker frskjuts och blir normaliserade, som detta att Sverige inte lngre hller sig till mnskliga rttigheter. I dag r det flera riksdagspartier som fresprkar att vi skall ta bort asylrtten. Det trodde jag aldrig skulle hnda. Det som skrller mest i mig r att vi som samhlle, rycker p axlarna t det som sker, sger Anna Olsson ven om hon inser att visst finns det en motkraft, i form av protester mot utvisningar av barn bland annat.

Det r hr ngonstans som vvstolen kommer in. Anna Olsson frkroppsligar tankar och rster i sina bilder. I ett slags politisk konst.

– Det r bara nr jag kommer till vvstolen som jag fr lite andrum. Det r det roligaste jag kan tnka mig, sger hon och berttar att hon frst utbildade sig till textilare och sedan till psykolog. Fr att ha ett brdjobb, som hon sjlv uttrycker det.

Hon tillstr att hon har en tendens till att bli vldigt engagerad i sina brdjobb ocks. S r det p hennes nuvarande arbete och s var det nr hon arbetade p hktet i Gteborg.

– Det blev fr tungt till slut. Du arbetar i en milj dr det inte finns dagsljus. Det r stndiga kontroller som innebr att du nst intill behver ta av dig behn nr du skall g och ta lunch. Det finns vervakningskameror verallt. Det frekom krnkningar av personalen gentemot de intagna. Kriminalvrden hade svrt att frst att jag hade patientens bsta fr gonen i varje mte, berttar Anna Olsson.

Nu arbetar hon ett par dagar i veckan i ateljn och har ftt en bra balans mellan skapande och vardagsverklighet. En hel radda bildvvar pockar p. S fort intervjun r ver skall hon stta sig ned och skissa. Hon fortstter p tema katastrof, men har inte bestmt sig om hon skall gra vardagsfreml eller om det skall handla om kampen, eller den s kallade motkraften. De vvarna hoppas hon kommer att hnga i offentliga rum, grna dr politiska beslut tas.

– Det r bra. Fr jag tror att mina vvar, och kultur i alla former, gr skillnad. Jag tror att de kommer att gripa tag i mnniskor i olika skeden av livet. Vvning r mitt kall., sger Anna Olsson.

 

Text och foto: Agneta Slonawski

 

 

Vvning, fortfarande fr tillverkning av tyg, mattor m.m. genom att i ett eller flera system av parallella trdar, varp, periodiskt sra trdarna, enligt ett visst system s att en ppning, ett skl, bildas, i vilken en eller flera korsande trdar infrs.

 

NE, Nationalencyklopedin

 

Jag frsker gra vrlden bttre s gott jag kan.

Anna Olsson, textilkonstnr och psykolog

 

 

Anna Olsson om:

 

ISOLERING

Vi skall inte isolera barn. Det r fullstndigt vanvettigt. Isolering r det strngaste straffet du kan utstta en mnniska fr. Det blir jtteallvarliga effekter av det. Barnen stnger av. De gr in i en bubbla dr fantasier och rdslor frodas. De fr ngest. De blir deprimerade. De regredierar.

 

OVISSHET

Det vi inte vet ngot om, fyller vi grna p med katastroftankar. Det skapar ngest. Det r en traumatiserande och otrygg situation. Mnga barn hr r i uppenbar chock. Drfr r det viktigt att f diskutera med ngon. Min stora roll r att hrbrgera tankar och att f ordning p kaoset i huvudet.

SAMTAL

Jag lter alltid patienten styra samtalet. Vad vill du ha hjlp med? Signalerar att jag r en vuxen person som tl att du r ledsen eller arg. Jag tar emot det och visar att du r i trygga hnder med mig. Jag har lrt mig att fr mnga unga r det en ny erfarenhet att samtala med en vuxen person.

 

 

Bildtext:

– Jag arbetar ofta i ett sammanhllande tema. Just nu hller jag p med katastrofvvar, sger Anna Olsson som vver in politik i sina bildvvar.