Ingress:
Kultur gr skillnad. Det r
Anna Olsson vertygad om. Sjlv bidrar hon genom att vva sinnebilder frn sina
arbetsplatser - hktet i Gteborg och en mottagning fr traumatiserade barn.
Brd:
Trappan upp till Anna Olssons
vvatelj, nra Jrntorget, r grnmlad. Det r en rest sedan ttiotalet d
Greenpeace huserade i den luftiga lokalen. Grnt r ocks Anna Olssons absoluta
favoritfrg. Hon r fdd p sjuttiotalet och gr bildvvar som minner om dem,
politiska konstnrer gjorde, under hennes frsta decennium i livet.
– Att arbeta som
konstnr innebr fr mig ett stort ansvar. Fr mig handlar det ytterst om att
bidra till ngot gott Det r mitt uppdrag till mig sjlv. Jag frsker vara
rlig och uppriktig nr jag skapar. Jag vill visa p den styrka och kraft jag
ser i frger, frklarar Anna Olsson.
Men det r inte enbart
kraften i frgerna, som man sls av. Alla hennes bilder har ett
samhllsengagemang, oavsett om det terspeglar barn som hamnat p hktet,
vardagliga ting som en asylskandes tandborste eller en bonde p andra sidan jordklotet.
Hon har precis lagt sista
handen vid ett uppdrag – en svit p fem vvar, med internationellt
inslag, som skall hnga i en skolmatsal i Ulricehamnstrakten. Frgerna r klara
och ungefr en kvadratmeter stora.
– Min tanke var: Ómatgldje och stolta bnderÓ. Jag hoppas att vvarna skall
leda till samtal runt borden och att det skall ge dem ett perspektiv ut mot
vrlden, sger Anna Olsson och rulla upp bildvvarna som bland annat speglar en
kakaobonde, en risbonde och en svensk bonde – tillika kvinna med ett
knippe mortter i handen.
– Det har varit ett
jtteroligt uppdrag, dr jag gjort en vv i mnaden, sger Anna Olsson som
arbetar som arbetar som psykolog p flyktingbarnteamet, tre dagar i
veckan.
Innan dess arbetade hon p
hktet i fem r. Det har lett till mnga starka mten och viktiga samtal.
Arbetet med vvarna har blivit en kanal fr henne att kommunicera vid.
– Jag har arbetat med mnniskor
som r extremt utsatta. Jag mter mnniskor som har ett totalt annorlunda liv. Det
har lett till att jag arbetat med ett katastroftema i mitt konstnrskap. Det
har ocks gjort att jag inte tar ngot fr givet. Titta bara p Syrien, nyss var
det ett samhlle ganska likt vrt. P kort tid brts allt ned och massor och
mnniskor hamnade i flykt. Det som r vrst r att jag i dag ser saker i
Sverige som jag inte trodde var mjligt fr ngra r sedan. Saker frskjuts och
blir normaliserade, som detta att Sverige inte lngre hller sig till mnskliga
rttigheter. I dag r det flera riksdagspartier som fresprkar att vi skall ta
bort asylrtten. Det trodde jag aldrig skulle hnda. Det som skrller mest i
mig r att vi som samhlle, rycker p axlarna t det som sker, sger Anna
Olsson ven om hon inser att visst finns det en motkraft, i form av protester
mot utvisningar av barn bland annat.
Det r hr ngonstans som
vvstolen kommer in. Anna Olsson frkroppsligar tankar och rster i sina
bilder. I ett slags politisk konst.
– Det r bara nr jag
kommer till vvstolen som jag fr lite andrum. Det r det roligaste jag kan
tnka mig, sger hon och berttar att hon frst utbildade sig till textilare
och sedan till psykolog. Fr att ha ett ÓbrdjobbÓ, som hon sjlv uttrycker
det.
Hon tillstr att hon har en
tendens till att bli vldigt engagerad i sina brdjobb ocks. S r det p
hennes nuvarande arbete och s var det nr hon arbetade p hktet i Gteborg.
– Det blev fr tungt
till slut. Du arbetar i en milj dr det inte finns dagsljus. Det r stndiga
kontroller som innebr att du nst intill behver ta av dig behn nr du skall
g och ta lunch. Det finns vervakningskameror verallt. Det frekom
krnkningar av personalen gentemot de intagna. Kriminalvrden hade svrt att
frst att jag hade patientens bsta fr gonen i varje mte, berttar Anna
Olsson.
Nu arbetar hon ett par dagar
i veckan i ateljn och har ftt en bra balans mellan skapande och
vardagsverklighet. En hel radda bildvvar pockar p. S fort intervjun r ver
skall hon stta sig ned och skissa. Hon fortstter p tema katastrof, men har
inte bestmt sig om hon skall gra vardagsfreml eller om det skall handla om
kampen, eller den s kallade motkraften. De vvarna hoppas hon kommer att hnga
i offentliga rum, grna dr politiska beslut tas.
– Det r bra. Fr jag
tror att mina vvar, och kultur i alla former, gr skillnad. Jag tror att de
kommer att gripa tag i mnniskor i olika skeden av livet. Vvning r mitt kall.,
sger Anna Olsson.
Text och foto: Agneta
Slonawski
ÓVvning, fortfarande fr
tillverkning av tyg, mattor m.m. genom att i ett eller flera system av
parallella trdar, varp, periodiskt sra trdarna, enligt ett visst
system s att en ppning, ett skl, bildas, i vilken en eller flera
korsande trdar infrs.Ó
NE, Nationalencyklopedin
ÓJag frsker gra vrlden
bttre s gott jag kan.Ó
Anna Olsson, textilkonstnr
och psykolog
Anna Olsson om:
ISOLERING
ÓVi skall
inte isolera barn. Det r fullstndigt vanvettigt. Isolering r det strngaste
straffet du kan utstta en mnniska fr. Det blir jtteallvarliga effekter av
det. Barnen stnger av. De gr in i en bubbla dr fantasier och rdslor frodas.
De fr ngest. De blir deprimerade. De regredierar.
OVISSHET
ÓDet vi inte vet ngot om, fyller vi
grna p med katastroftankar. Det skapar ngest. Det r en traumatiserande och
otrygg situation. Mnga barn hr r i uppenbar chock. Drfr r det viktigt att
f diskutera med ngon. Min stora roll r att hrbrgera tankar och att f ordning
p kaoset i huvudet.Ó
SAMTAL
ÓJag lter alltid patienten styra
samtalet. Vad vill du ha hjlp med? Signalerar att jag r en vuxen
person som tl att du r ledsen eller arg. Jag tar emot det och visar att du r
i trygga hnder med mig. Jag har lrt mig att fr mnga unga r det en ny
erfarenhet att samtala med en vuxen person.Ó
Bildtext:
– Jag arbetar ofta i
ett sammanhllande tema. Just nu hller jag p med katastrofvvar, sger Anna
Olsson som vver in politik i sina bildvvar.