Ingress:

 

Rymdskeppet har landat. Trots internationella framgŒngar som fotograf har det tagit tid fšr Annika von Hausswolff att hitta hem.

Nu har hon installerat sig i Gšteborg och sammanfattar sitt konstnŠrskap med en hyllad utstŠllning pŒ Magasin 3 i Stockholm.

 

Bršd:

 

Lšrdag 9 februari, Stockholms frihamn:

 

Folk stŒr tŠtt packade fšr att lyssna till vad konsthallschefen David Neuman sŠger i sitt vernissagetal. Han šser superlativer šver Annika von Hausswolff och berŠttar att han slogs av kraften i hennes bilder fšrsta gŒngen han sŒg dem pŒ galleri AndrŽhn-Schiptjenko i Stockholm fšr femton Œr sedan. Sen dess har han och Magasin 3 stšttat henne som en god mecenat genom att kšpa šver sextio verk. Ett urval av dem hŠnger pŒ vŠggarna fšr dagen. Ikoner som fotografiet med hunden Buster som ligger och vŠntar pŒ stranden bredvid en dšd kvinnas kropp, Šr bortvalda.

Annika von Hausswolff tackar skyggt i sin silvriga brokadklŠnning som hon hittat pŒ en realisationsstŒng vid Stureplan dagen innan. Sedan anvŠnder hon de nŠrmaste timmarna till att eftertŠnksamt och uppriktigt svara pŒ besškarnas frŒgor och ge intervjuer.

PŒ mindre Šn ett och ett halvt Œr har hon flyttat frŒn Berlin hem till Gšteborg, separerat, varit med i en utstŠllning i ett kvinnohus i Tirana, medverkat i en samlingsutstŠllning pŒ Bonniers konsthall, besškt Guggenheims museum i New York dŠr privata samlare donerat Hausswolff-fotografier, varit med pŒ konstmŠssan i Miami, stŠllt ut i Helsingfors, blivit adjungerad professor vid Hšgskolan fšr fotografi i Gšteborg och nu hennes stšrsta utstŠllning nŒgonsin i Sverige. PŒ ett sŠtt har hon nŒtt en slags milstolpe eller rundat sin egen spelplan, 41 Œr gammal. SjŠlv ser hon utstŠllningen som en lŠgesrapport, lite fšrvŒnad šver mŠngden konstverk.

Efter invigningen utbršt en mindre medietsunami, med idel lovord, pŒ landets kultursidor. NŒgon siar om att hon kommer att rŠknas till vŒra klassiker om en sŒdŠr fyrtio Œr. SjŠlv hŒller hon en lŒg profil och konstaterar att det Šr fantastiskt att hennes bilder beršr mŠnniskor och visst kan hon se att hennes fotografier har en plats i konsthistorien, Šven om hon tycker att hon Šr rŠtt smal.

     Det finns en drŒplighet i en del av mina bilder som jag tycker om. Filosofisk stol Šr min favoritbild.

     Den skulle jag vilja ha hemma och en dag kanske jag tar rŒd att montera och transportera den hem. €ven om jag inte blivit rik pŒ mitt konstnŠrskap, sŒ kan jag fšrsšrja mig pŒ det i dag. PŒ hŒll ser stolen ut som om den svŠvar, men nŠr man kommer nŠra sŒ ser man hur den hŒlls upp med nylontrŒd. I den bilden finns en symbolik som visar pŒ den barnsliga magin som finns inskriven i varje bild jag gšr, fšrklarar Annika von Hausswolff med allvarsamma šgon och en mun som har nŠra till ett varmt leende.

NŠr hon vŠl fŒtt fatt i det som hon vill formulera, bygger hon upp sina bilder med en kriminalteknikers metodiska noggrannhet. Hon ršr sig kring ett slags kŠrna av problematik och nŠrmar sig den intuitivt. Det Šr inte sŒ att hon gŒr omkring pŒ stan med en kamera redo att skjuta av en bild eller att hon har ett arkiv med negativ som aldrig blivit kopierade, utan de bilder som šverlevt, efter en inre dialog, har fotograferats. €ven om det tagit flera Œr innan vissa av dem kommit till. SjŠlva fotograferandet Šr i regel šver pŒ en halvtimma.

Enda undantaget Šr serien Spške som hon fotograferade ensam under en natt i sina fšrŠldrars tomma lŠgenhet. Hon hjŠlpte dem med flytten, fick nycklarna och dokumenterade innanmŠtet i en kreativ glŠdjerush, pŒ ett sŠtt som hon aldrig jobbat pŒ varken fšrr eller senare. SjŠlv tror hon att en del av energin alstrades i bilderna, eftersom hon levt i de rum som hon fotograferade.

NŒgot Šr det som hŠnder nŠr jag stŒr och betraktar fotografierna som hŠnger i dubbla rader pŒ de flaggstŒngshšga vŠggarna i nedre vŒningen pŒ Magasin 3: En brun och tom pappkartong, fotograferad uppifrŒn och ett par ršda persienner med stora glipor fŒr mig att smŒle. Och nŠr jag kommer till bilden med ett par blštlagda strumpbyxor i ett vitt handfat bubblar jag av skratt. De tar mig direkt till barndomens sextiotal av nylon och tecken pŒ vŠlfŠrd vidare till en tankekedja som bestŒr av kvinnlighet, fšrvŠntan och kanske besvikelse.

Andra bilder, som bortvŠnda personer fotograferade in mot hšrn, ger mig ett lŠtt obehag, som att bjudas in i en familjehemlighet, men bara till en viss grŠns.

– Integritet Šr ett nyckelord fšr mig. Det handlar om respekt och vŠrdighet och att ta ansvar fšr sitt liv, sina relationer och sin konst. Integritet kan vara som ett staket, men med en grind dŠr man kan bestŠmma vem man vill slŠppa in, sŠger Annika von Hausswolff med stort allvar.

 

Fredag 22 februari, Stampen, Gšteborg.

 

LŠttnaden šver en lyckad vernissage Šr stor. Annika von Hausswolff Šr hemma med sin smŒkrasslige sjuŒring John Dexter. Han har precis blivit fotograferad vid kšksbordet fšr en affisch till vŠrldsbokdagen och gšr sitt bŠsta fšr att fšrhandla sig till ett sjŠtte och blŒtt och starwarsliknande lasersvŠrd av sin mamma. Lillasyster Naemi, tre Œr, Šr pŒ dagis.

Annika von Hausswolff mŒr bŠttre Šn nŒgonsin. Det stora lyftet var att lŠmna Berlin, dit hon fšljde sin exmake Johan Zetterqvist nŠr han fick ett konstnŠrsstipendium. Under de Œr de bodde dŠr var Annika von Hausswolff smŒbarnsmamma. Fšrsta barnet fšdde hon 34 Œr gammal och andra barnet fyra Œr senare.

– Det var sŒ jŠvla skšnt att fŒ barn och slippa fokusera pŒ sig sjŠlv, sŠger hon och gšr ingen hemlighet av att hon tidvis kŠmpat mot demoner och att det finns ett brŒddjup inom henne som hon ibland faller ned i och som bland annat tagit sig uttryck i en obarmhŠrtig och kritisk sjŠlvcensur nŠr det gŠller hennes eget skapande, en rejŠl energitjuv som gjort att hon fŒtt titta Œt ett annat hŒll mŒnga gŒnger nŠr hon skapat, fšr att inte fšrdšma sig sjŠlv.

SŒ nŠstan šver en natt, nŠrmare bestŠmt den som skiljer mellan trettionionde mot det fyrtionde Œret, vaknade hon upp och kŠnde att nu fick det vara nog med alla nojor och all oro. FrŒn och med nu har hon bestŠmt sig fšr att lita pŒ sitt konstnŠrskap.

I den stora lŠgenheten finns inte ett enda av hennes egna fotografier. Den Šr ocksŒ helt fri frŒn barndomsminnenas tyger och fŠrgskalor i laxrosa, beige och sidenljusblŒtt, som sŒ ofta Œterkommer i hennes bilder.

Hon gŒr ut pŒ balkongen och tŠnder en cigarett, blŒser ršken i riktning mot šstra kyrkogŒrden. Nedanfšr skrŒlar spŒrvagnarna fšrbi. Annika von Hausswolffs fšrŠldrar var bŒda spŒrvagnsfšrare. De jobbade i skift, Annika och hennes lillasyster gick aldrig pŒ dagis. De vŠxte upp i en lŠgenhet pŒ Folkungagatan. Det finns inte sŒ mycket mer att sŠga om det.

I tonŒren jobbade hon extra i Olskrokens fruktaffŠr och kšpte en kamera, av mŠrket Kodak Instamatic, fšr sin fšrsta lšn. Motiven var frŠmst den egna hamstern och familjens kanin.

Vi pratar om slutet av sjuttiotalet och i bšrjan av Œttiotalet, dŒ klubbar som Errols bšrjade dyka upp i Gšteborg. Annika som dŒ hette Sšderholm serverade jordnštter och lŠsk pŒ musikklubben Rockers i GŒrda. Musiken och frŠmst punken hade en stark dragningskraft pŒ henne.

– NŠr jag vŠxte upp var musiken en viktig identitetsmarkšr. Fšr mig blev punken en roll, ett sŠtt att skilja sig frŒn mŠngden, som en motreaktion, sŠger Annika von Hausswolff som gjorde ett redigt fšrsšk att bšrja pŒ Hvitfeldtskas sociala linje, men hoppade av efter sex veckor eftersom det var trŒkigt.

Hon fick tips om att skivbolaget Radium, som senare huserade i Hagabadets lokaler i ett kluster av experimentella musikmakare och konstnŠrer, behšvde en hjŠlpreda. Hon gick dit och fick jobbet. En av Šgarna hette Carl Michael von Hausswolff. Men det skulle dršja flera Œr innan de blev ett Škta par. Annika von Hausswolff hjŠlpte sŒ smŒningom till med att klippa och klistra skivomslag pŒ ett ljusbord.

– Det var en fantastisk tid med mycket kreativitet, som en annan vŠrld pŒ nŒgot sŠtt, med mycket av allt. Radium blev min konstskola och Micki var min vŠgvisare in till konsten, sammanfattar Annika von Hausswolff.

Vi pratar om en tid dŒ en konstnŠr som Carl Michael von Hausswolff gjorde en performance som bestod i att sitta i en lokal i en vecka i strŠck med en tupp i en bur och ett gevŠr vid sin sida som han avfyrade en gŒng om dagen, med sikte mot buren. Om tuppen hade tur šverlevde den.

Och vi pratar om ett Gšteborg rikt pŒ svartklubbar som sjšd av alternativ musik med dagsfŠrska lŒtar frŒn punkband och  andra experimentella konstellationer med namn som Peristaltiska ršrelsen.

Annika von Hausswolff sjšng i bandet Cortex och umgicks i samma kretsar som musikern Freddie Wadling och fotografen Tom Benson. Hon delade deras faiblesse fšr skrŠckfilm och skrŠcklitteratur.

En dag hittade hon en kamera pŒ Hagabion, tog den med sig och bšrjade fotografera och framkalla sina bilder i ett lŒnat mšrkrum. Hon gick Sven Winquist tvŒŒriga gymnasieutbildning i foto och arbetade under en tid som kopist pŒ Gšteborgs-Posten och nŠrde en dršm om att bli dokumentŠrfotograf av samma kaliber som Anders Petersen och Christer Stršmholm. Hon gjorde ett Šrligt fšrsšk att dokumentera livet i ett kollektiv pŒ AllmŠnna vŠgen i Majorna som kallades fšr Gršna huset.

– Det gick inte alls. Jag kŠnde mig jŠttedum, som om jag tog nŒgonting. Det var inte alls min grej, konstaterar hon och skrattar gott Œt minnet.

Mštet med Konstfack 1991 blev en stark kontrast till tiden med Radium. Det handlade mycket om ett nytt och teoretiskt sŠtt att tŠnka kring konst och bild, men ocksŒ en tid dŠr feministiska teorier diskuterades flitigt.

– De har gett mig verktyg bŒde i mitt privatliv och som konstnŠr, pŒpekar Annika von Hausswolff.

I dag glŠds hon Œt stimulansen i att undervisa och de elevdiskussioner hon kan dra igŒng pŒ Hšgskolan fšr fotografi i Gšteborg, dŠr hon delar tjŠnsten som adjungerad professor med konstfackskollegan och vŠnnen Lotta Antonsson.

– Man mŒste ta ansvar som konstnŠr och gestalta de bilder som kommer till en och man mŒste vara medveten om vad man hŒller pŒ med, sŠger hon och tillŠgger att hon tror pŒ att konsten Šr en viktig kraft i vŒra liv, att den fšrŠndrar mŠnniskor, fšrutsatt att de vill bli fšrŠndrade.

SjŠlv har hon valt att tacka nej till offentliga uppdrag. Hon vill inte att folk skall ramla pŒ hennes bilder, utan sjŠlva vŠlja att gŒ och se dem.

 

MŒndag 3 mars, Gšteborgs innerhamn:

 

FrŒn Annika von Hausswolffs ateljŽ hšgt upp i ett tegelhus vid Klippan har man parkettplats till en €lvsborgsbro i kvŠllsbelysning, likt en gigantisk manšverpanel. HŠr kan hon sprŠnga ljudvallen med musik av Nick Cave och PJ Harvey.

Vissa saker kommer flygande till en, som chans pŒ en egen ateljŽ i ett omrŒde som stod hšgt pŒ šnskelistan och utsikten dŠrtill.

Det Šr bšrjan pŒ en ny tid. En tid som handlar om att fšrsška nŠrvara i nuet och njuta frukterna av ett mŒngŒrigt arbete. Och att fortsŠtta verka kring den kŠrna dŠr det egna konstnŠrskapet har sitt ursprung.

Sedan Annika von Hausswolff flyttade hemifrŒn har hon bytt adress tjugofem gŒnger. Hon skyller pŒ ett slags fysisk rastlšshet, mer Šn ett eget sškande. Den har stillat sig nu. Hon behšver inte ršra pŒ sig lika mycket lŠngre. Det rŠcker med att iaktta barnens ršrelser och vila i dem. Barnens far och hon utgšr ett gott team, en fšrutsŠttning fšr hennes egen ršrlighet som internationell konstnŠr.

HŠrnŠst vŠntar en utstŠllning i USA och en triennal i italienska Turin. Det finns bilder som fladdrat fšrbi i medvetandet och blivit fragment och till idŽer i skissboken. De bilder som fortsŠtter att gšra sig pŒminda har goda chanser att bli till en bild. Innan dess har de varit utsatta fšr en stor pršvning.

      Det Šr tur att jag har deadlines. Hade jag inte haft det skulle jag inte jobba, utan plocka med annat och antagligen sitta och lŠsa, sŠger Annika von Hausswolff som hellre vŠljer att lŠsa nyheter pŒ nŠtet, framfšr att lŠsa papperstidningar eller att titta pŒ TV.

DŠremot djupdyker hon gŠrna i  psykologiska fackbšcker eller kopplar av med en skrŠcknovell av favoritfšrfattaren John Ajvide Lindqvist. Han Šr fšr švrigt skribent i den konstbok som i dagarna kommer ut om Annika von Hausswolff.

- SjŠlv har jag inte koncentration nog att formulera en lŠngre text, men jag Šr vŠldigt fšrtjust i ord. Skyddsnisch Šr ett sŒdant ord som jag tycker om. Det sŒg jag pŒ en skylt nere vid spŒren pŒ tunnelbanan fšr nŒgra Œr sedan, sŠger Annika von Hausswolff som roar sig med att hitta omstŠndliga titlar till sina verk.

Hennes nuvarande utstŠllning heter Ich bin die Ecke aller RŠume och Šr en strof ur en lŒt av det tyska hŒrdrocksbandet Rammstein.

 

Fotnot: UtstŠllningen pŒ Magasin 3 i Stockholm pŒgŒr t.o.m 8 juni.

 

ÓPlŒtade ett test fšr ÓThe Petrified coupleÓ i fšrrgŒr med ett URUSELT resultat. andra sidan fick jag en tydligare bild av vad det Šr fšr slags bild jag egentligen vill Œt.

 

Mycket lŒg kamera, fštterna i fšrgrunden, fšnster i bakgrunden som en ljusfond, trŠgolv och ršda strumpbyxor pŒ en fot.

Ett slags stilleben.Ó

 

Anteckning ur Annika von Hausswolffs arbetsbok.

 

Byline: Agneta Slonawski

 

Bildbyline: Peter Claesson

 

NAMN Annika Elisabeth von Hausswolff

F…DD 30 oktober 1967

FAMILJ Barnen John Dexter, 7 Œr och Naemi, 3 Œr.

BOR i en lŠgenhet nŠra Stampen i Gšteborg

YRKE konstnŠr och adjungerad professor pŒ HFF, Hšgskolan fšr fotografi i Gšteborg

AKTUELL med fotoutstŠllningen ÓIch bin die Ecke aller RŠumeÓ pŒ Magasin 3 i Stockholm

OCHÉŠr en fena pŒ bollsporter, allt frŒn handboll till biljard.

 

Verktyg: Storformatskamera och fŠrgfilm. Just nu en helt vanlig smŒformatskamera och svartvit 35 millimetersfilm.

 

5 frŒgor

Annika von Hausswolffs fšrhŒllande till:

 

Tyger: Tyg Šr bŠrare av minnen. Det Šr ofta det fšrsta fysiska material vi kommer nŠra redan som smŒ.

 

Hundar: Jag gillar inte hundar. Hundbajset var en av de orsaker som gjorde att jag ville flytta frŒn Berlin.

 

Vatten: Jag Šlskar alla former av vatten och lŠngtar stŠndigt till havet.

 

Blixtar: Det Šr en fantastisk uppfinning. Just fšr att det Šr sŒ onaturligt och obarmhŠrtigt.

 

Tri-ex film: Det Šr en klassisk Šlsklingsfilm – en vŠn i nšden. Kornet Šr sŒ vackert och Šven om man šver- eller underexponerar sŒ kan man ŠndŒ fŒ ut nŒgot av den.

 

3 ršster

om Annika von Hausswolff

"Annika Šr en av de mest sjŠlvkritiska personer jag trŠffat. NŒlsšgat dŠr hennes konst ska komma igenom Šr otroligt smalt. Hon Šr bŒde fragil och medveten; en person med vŠldigt stor integritet som har kŠnsla fšr det absurda. Det har tagit mig lŒng tid att lŠra kŠnna henne. Jag kan tŠnka mig att hon hellre reser sig upp och gŒr frŒn en situation som hon inte kŠnner sig komfortabel i, Šn att fortsŠtta i den.

 

David Neuman, konsthallschef pΠMagasin 3

 

ÓHon Šr en otroligt lojal vŠn som alltid hšr av sig och som man kan vara vŠldigt uppriktig med. Och hon har en tydlig smak, men ofšrutsŠgbar som gšr att det Šr svŒrt att veta vad som skall falla henne pŒ lŠppen.

Efter att hon blev mamma har hon blivit Šnnu mer handfast i sitt parerande av livet. Hon Šr mŒlmedveten och har inte valt modersrollen framfšr konstnŠrskapet, utan lyckats med att fŒ ihop att vara en bra mor och konstnŠr samtidigt.Ó

 

Pamela Jaskoviak, fšrfattare och vŠn sedan 15 Œr.

 

ÓVi var gifta i sex Œr och Šr fortfarande goda vŠnner. Annika Šr en otroligt generšs person, men ganska vaksam pŒ ett sŠtt som gšr att hon ser till att inte bli utnyttjad.

Jag tror att hon fšljt den vŠg som hon stakade ut som ung. Hon inspirerades av personer som Tom Benson.

Jag tycker inte att hennes konst Šr sluten, Šven om hon sysslar med sitt inre och sin uppvŠxt, sŒ har hon nŒgot att sŠga andra med sitt bildsprŒk och sina symboler.Ó

 

Carl Michael von Hausswolff, konstnŠr och kompositšr, f.d. make.