Ingress:
Rymdskeppet har landat. Trots internationella framgŒngar
som fotograf har det tagit tid fšr Annika von Hausswolff att hitta hem.
Nu har hon installerat sig i Gšteborg och sammanfattar
sitt konstnŠrskap med en hyllad utstŠllning pŒ Magasin 3 i Stockholm.
Bršd:
Lšrdag 9 februari, Stockholms frihamn:
Folk stŒr tŠtt packade fšr att lyssna till vad
konsthallschefen David Neuman sŠger i sitt vernissagetal. Han šser superlativer
šver Annika von Hausswolff och berŠttar att han slogs av kraften i hennes
bilder fšrsta gŒngen han sŒg dem pŒ galleri AndrŽhn-Schiptjenko i Stockholm fšr
femton Œr sedan. Sen dess har han och Magasin 3 stšttat henne som en god
mecenat genom att kšpa šver sextio verk. Ett urval av dem hŠnger pŒ vŠggarna
fšr dagen. Ikoner som fotografiet med hunden Buster som ligger och vŠntar pŒ
stranden bredvid en dšd kvinnas kropp, Šr bortvalda.
Annika von Hausswolff tackar skyggt i sin silvriga
brokadklŠnning som hon hittat pŒ en realisationsstŒng vid Stureplan dagen
innan. Sedan anvŠnder hon de nŠrmaste timmarna till att eftertŠnksamt och
uppriktigt svara pŒ besškarnas frŒgor och ge intervjuer.
PŒ mindre Šn ett och ett halvt Œr har hon flyttat frŒn
Berlin hem till Gšteborg, separerat, varit med i en utstŠllning i ett kvinnohus
i Tirana, medverkat i en samlingsutstŠllning pŒ Bonniers konsthall, besškt
Guggenheims museum i New York dŠr privata samlare donerat
Hausswolff-fotografier, varit med pŒ konstmŠssan i Miami, stŠllt ut i
Helsingfors, blivit adjungerad professor vid Hšgskolan fšr fotografi i Gšteborg
och nu hennes stšrsta utstŠllning nŒgonsin i Sverige. PŒ ett sŠtt har hon nŒtt
en slags milstolpe eller rundat sin egen spelplan, 41 Œr gammal. SjŠlv ser hon
utstŠllningen som en lŠgesrapport, lite fšrvŒnad šver mŠngden konstverk.
Efter invigningen utbršt en mindre medietsunami, med idel
lovord, pŒ landets kultursidor. NŒgon siar om att hon kommer att rŠknas till
vŒra klassiker om en sŒdŠr fyrtio Œr. SjŠlv hŒller hon en lŒg profil och
konstaterar att det Šr fantastiskt att hennes bilder beršr mŠnniskor och visst
kan hon se att hennes fotografier har en plats i konsthistorien, Šven om hon
tycker att hon Šr rŠtt smal.
– Det
finns en drŒplighet i en del av mina bilder som jag tycker om. Filosofisk stol
Šr min favoritbild.
– Den
skulle jag vilja ha hemma och en dag kanske jag tar rŒd att montera och
transportera den hem. €ven om jag inte blivit rik pŒ mitt konstnŠrskap, sŒ kan
jag fšrsšrja mig pŒ det i dag. PŒ hŒll ser stolen ut som om den svŠvar, men nŠr
man kommer nŠra sŒ ser man hur den hŒlls upp med nylontrŒd. I den bilden finns
en symbolik som visar pŒ den barnsliga magin som finns inskriven i varje bild
jag gšr, fšrklarar Annika von Hausswolff med allvarsamma šgon och en mun som
har nŠra till ett varmt leende.
NŠr hon vŠl fŒtt fatt i det som hon vill formulera, bygger
hon upp sina bilder med en kriminalteknikers metodiska noggrannhet. Hon ršr sig
kring ett slags kŠrna av problematik och nŠrmar sig den intuitivt. Det Šr inte
sŒ att hon gŒr omkring pŒ stan med en kamera redo att
skjuta av en bild eller att hon har ett arkiv med negativ som aldrig blivit
kopierade, utan de bilder som šverlevt, efter en inre dialog, har
fotograferats. €ven om det tagit flera Œr innan vissa av dem kommit till.
SjŠlva fotograferandet Šr i regel šver pŒ en halvtimma.
Enda undantaget Šr serien Spške som hon fotograferade
ensam under en natt i sina fšrŠldrars tomma lŠgenhet. Hon hjŠlpte dem med
flytten, fick nycklarna och dokumenterade innanmŠtet i en kreativ glŠdjerush,
pŒ ett sŠtt som hon aldrig jobbat pŒ varken fšrr eller senare. SjŠlv tror hon
att en del av energin alstrades i bilderna, eftersom hon levt i de rum som hon
fotograferade.
NŒgot Šr det som hŠnder nŠr jag stŒr och betraktar
fotografierna som hŠnger i dubbla rader pŒ de flaggstŒngshšga vŠggarna i nedre vŒningen
pŒ Magasin 3: En brun och tom pappkartong, fotograferad uppifrŒn och ett par
ršda persienner med stora glipor fŒr mig att smŒle. Och nŠr jag kommer till
bilden med ett par blštlagda strumpbyxor i ett vitt handfat bubblar jag av
skratt. De tar mig direkt till barndomens sextiotal av nylon och tecken pŒ
vŠlfŠrd vidare till en tankekedja som bestŒr av kvinnlighet, fšrvŠntan och
kanske besvikelse.
Andra bilder, som bortvŠnda personer fotograferade in mot
hšrn, ger mig ett lŠtt obehag, som att bjudas in i en familjehemlighet, men
bara till en viss grŠns.
– Integritet Šr ett nyckelord fšr mig. Det handlar
om respekt och vŠrdighet och att ta ansvar fšr sitt liv, sina relationer och
sin konst. Integritet kan vara som ett staket, men med en grind dŠr man kan
bestŠmma vem man vill slŠppa in, sŠger Annika von Hausswolff med stort allvar.
Fredag 22 februari, Stampen, Gšteborg.
LŠttnaden šver en lyckad vernissage Šr stor. Annika von
Hausswolff Šr hemma med sin smŒkrasslige sjuŒring John Dexter. Han har precis
blivit fotograferad vid kšksbordet fšr en affisch till vŠrldsbokdagen och gšr
sitt bŠsta fšr att fšrhandla sig till ett sjŠtte och blŒtt och starwarsliknande
lasersvŠrd av sin mamma. Lillasyster Naemi, tre Œr, Šr pŒ dagis.
Annika von Hausswolff mŒr bŠttre Šn nŒgonsin. Det stora
lyftet var att lŠmna Berlin, dit hon fšljde sin exmake Johan Zetterqvist nŠr
han fick ett konstnŠrsstipendium. Under de Œr de bodde dŠr var Annika von
Hausswolff smŒbarnsmamma. Fšrsta barnet fšdde hon 34 Œr gammal och andra barnet
fyra Œr senare.
– Det var sŒ jŠvla skšnt
att fŒ barn och slippa fokusera pŒ sig sjŠlv, sŠger hon och gšr ingen hemlighet
av att hon tidvis kŠmpat mot demoner och att det finns ett brŒddjup inom henne
som hon ibland faller ned i och som bland annat tagit sig uttryck i en
obarmhŠrtig och kritisk sjŠlvcensur nŠr det gŠller hennes eget skapande, en
rejŠl energitjuv som gjort att hon fŒtt titta Œt ett annat hŒll mŒnga gŒnger
nŠr hon skapat, fšr att inte fšrdšma sig sjŠlv.
SŒ nŠstan šver en natt, nŠrmare bestŠmt den som skiljer
mellan trettionionde mot det fyrtionde Œret, vaknade hon upp och kŠnde att nu
fick det vara nog med alla nojor och all oro. FrŒn och med nu har hon bestŠmt
sig fšr att lita pŒ sitt konstnŠrskap.
I den stora lŠgenheten finns inte ett enda av hennes egna
fotografier. Den Šr ocksŒ helt fri frŒn barndomsminnenas tyger och fŠrgskalor i
laxrosa, beige och sidenljusblŒtt, som sŒ ofta Œterkommer i hennes bilder.
Hon gŒr ut pŒ balkongen och tŠnder en cigarett, blŒser
ršken i riktning mot šstra kyrkogŒrden. Nedanfšr skrŒlar spŒrvagnarna fšrbi.
Annika von Hausswolffs fšrŠldrar var bŒda spŒrvagnsfšrare. De jobbade i skift,
Annika och hennes lillasyster gick aldrig pŒ dagis. De vŠxte upp i en lŠgenhet
pŒ Folkungagatan. Det finns inte sŒ mycket mer att sŠga om det.
I tonŒren jobbade hon extra i Olskrokens fruktaffŠr och
kšpte en kamera, av mŠrket Kodak Instamatic, fšr sin fšrsta lšn. Motiven var
frŠmst den egna hamstern och familjens kanin.
Vi pratar om slutet av sjuttiotalet och i bšrjan av
Œttiotalet, dŒ klubbar som Errols bšrjade dyka upp i Gšteborg. Annika som dŒ
hette Sšderholm serverade jordnštter och lŠsk pŒ musikklubben Rockers i GŒrda.
Musiken och frŠmst punken hade en stark dragningskraft pŒ henne.
– NŠr jag vŠxte upp var musiken en viktig identitetsmarkšr.
Fšr mig blev punken en roll, ett sŠtt att skilja sig frŒn mŠngden, som en
motreaktion, sŠger Annika von Hausswolff som gjorde ett redigt fšrsšk att bšrja
pŒ Hvitfeldtskas sociala linje, men hoppade av efter sex veckor eftersom det
var trŒkigt.
Hon fick tips om att skivbolaget Radium, som senare
huserade i Hagabadets lokaler i ett kluster av experimentella musikmakare och
konstnŠrer, behšvde en hjŠlpreda. Hon gick dit och fick jobbet. En av Šgarna
hette Carl Michael von Hausswolff. Men det skulle dršja flera Œr innan de blev
ett Škta par. Annika von Hausswolff hjŠlpte sŒ smŒningom till med att klippa
och klistra skivomslag pŒ ett ljusbord.
– Det var en fantastisk tid med mycket kreativitet,
som en annan vŠrld pŒ nŒgot sŠtt, med mycket av allt. Radium blev min
konstskola och Micki var min vŠgvisare in till konsten, sammanfattar Annika von
Hausswolff.
Vi pratar om en tid dŒ en konstnŠr som Carl Michael von
Hausswolff gjorde en performance som bestod i att sitta i en lokal i en vecka i
strŠck med en tupp i en bur och ett gevŠr vid sin sida som han avfyrade en gŒng
om dagen, med sikte mot buren. Om tuppen hade tur šverlevde den.
Och vi pratar om ett Gšteborg rikt pŒ svartklubbar som
sjšd av alternativ musik med dagsfŠrska lŒtar frŒn punkband och andra experimentella
konstellationer med namn som Peristaltiska ršrelsen.
Annika von Hausswolff sjšng i bandet Cortex och umgicks i
samma kretsar som musikern Freddie Wadling och fotografen Tom Benson. Hon
delade deras faiblesse fšr skrŠckfilm och skrŠcklitteratur.
En dag hittade hon en kamera pŒ Hagabion, tog den med sig
och bšrjade fotografera och framkalla sina bilder i ett lŒnat mšrkrum. Hon gick
Sven Winquist tvŒŒriga gymnasieutbildning i foto och arbetade under en tid som
kopist pŒ Gšteborgs-Posten och nŠrde en dršm om att bli dokumentŠrfotograf av
samma kaliber som Anders Petersen och Christer Stršmholm. Hon gjorde ett Šrligt
fšrsšk att dokumentera livet i ett kollektiv pŒ AllmŠnna vŠgen i Majorna som
kallades fšr Gršna huset.
– Det gick inte alls. Jag kŠnde mig jŠttedum, som om
jag tog nŒgonting. Det var inte alls min grej, konstaterar hon och skrattar
gott Œt minnet.
Mštet med Konstfack 1991 blev en stark kontrast till tiden
med Radium. Det handlade mycket om ett nytt och teoretiskt sŠtt att tŠnka kring
konst och bild, men ocksŒ en tid dŠr feministiska teorier diskuterades flitigt.
– De har gett mig verktyg bŒde i mitt privatliv och
som konstnŠr, pŒpekar Annika von Hausswolff.
I dag glŠds hon Œt stimulansen i att undervisa och de
elevdiskussioner hon kan dra igŒng pŒ Hšgskolan fšr fotografi i Gšteborg, dŠr
hon delar tjŠnsten som adjungerad professor med konstfackskollegan och vŠnnen
Lotta Antonsson.
– Man mŒste ta ansvar som konstnŠr och gestalta de
bilder som kommer till en och man mŒste vara medveten om vad man hŒller pŒ med,
sŠger hon och tillŠgger att hon tror pŒ att konsten Šr en viktig kraft i vŒra
liv, att den fšrŠndrar mŠnniskor, fšrutsatt att de vill bli fšrŠndrade.
SjŠlv har hon valt att tacka nej till offentliga uppdrag.
Hon vill inte att folk skall ramla pŒ hennes bilder, utan sjŠlva vŠlja att gŒ
och se dem.
MŒndag 3 mars, Gšteborgs innerhamn:
FrŒn Annika von Hausswolffs ateljŽ hšgt upp i ett tegelhus
vid Klippan har man parkettplats till en €lvsborgsbro i kvŠllsbelysning, likt
en gigantisk manšverpanel. HŠr kan hon sprŠnga ljudvallen med musik av Nick
Cave och PJ Harvey.
Vissa saker kommer flygande till en, som chans pŒ en egen
ateljŽ i ett omrŒde som stod hšgt pŒ šnskelistan och utsikten dŠrtill.
Det Šr bšrjan pŒ en ny tid. En tid som handlar om att
fšrsška nŠrvara i nuet och njuta frukterna av ett mŒngŒrigt arbete. Och att
fortsŠtta verka kring den kŠrna dŠr det egna konstnŠrskapet har sitt ursprung.
Sedan Annika von Hausswolff flyttade hemifrŒn har hon bytt
adress tjugofem gŒnger. Hon skyller pŒ ett slags fysisk rastlšshet, mer Šn ett
eget sškande. Den har stillat sig nu. Hon behšver inte ršra pŒ sig lika mycket
lŠngre. Det rŠcker med att iaktta barnens ršrelser och vila i dem. Barnens far
och hon utgšr ett gott team, en fšrutsŠttning fšr hennes egen ršrlighet som
internationell konstnŠr.
HŠrnŠst vŠntar en utstŠllning i USA och en triennal i
italienska Turin. Det finns bilder som fladdrat fšrbi i medvetandet och blivit
fragment och till idŽer i skissboken. De bilder som fortsŠtter att gšra sig
pŒminda har goda chanser att bli till en bild. Innan dess har de varit utsatta
fšr en stor pršvning.
– Det Šr
tur att jag har deadlines. Hade jag inte haft det skulle jag inte jobba, utan
plocka med annat och antagligen sitta och lŠsa, sŠger Annika von Hausswolff som
hellre vŠljer att lŠsa nyheter pŒ nŠtet, framfšr att lŠsa papperstidningar
eller att titta pŒ TV.
DŠremot djupdyker hon gŠrna i psykologiska fackbšcker eller
kopplar av med en skrŠcknovell av favoritfšrfattaren John Ajvide Lindqvist. Han
Šr fšr švrigt skribent i den konstbok som i dagarna
kommer ut om Annika von Hausswolff.
- SjŠlv
har jag inte koncentration nog att formulera en lŠngre text, men jag Šr vŠldigt
fšrtjust i ord. Skyddsnisch Šr ett sŒdant ord som jag tycker om. Det sŒg jag pŒ
en skylt nere vid spŒren pŒ tunnelbanan fšr nŒgra Œr sedan, sŠger Annika von
Hausswolff som roar sig med att hitta omstŠndliga titlar till sina verk.
Hennes nuvarande utstŠllning heter Ich bin die Ecke aller
RŠume och Šr en strof ur en lŒt av det tyska hŒrdrocksbandet Rammstein.
Fotnot: UtstŠllningen pŒ Magasin 3 i Stockholm pŒgŒr t.o.m
8 juni.
ÓPlŒtade ett test fšr ÓThe Petrified coupleÓ i fšrrgŒr med
ett URUSELT resultat. andra sidan fick jag en tydligare bild av vad det Šr
fšr slags bild jag egentligen vill Œt.
Mycket lŒg kamera, fštterna i fšrgrunden, fšnster i
bakgrunden som en ljusfond, trŠgolv och ršda strumpbyxor pŒ en fot.
Ett slags stilleben.Ó
Anteckning ur Annika von Hausswolffs arbetsbok.
Byline: Agneta Slonawski
Bildbyline: Peter Claesson
NAMN Annika Elisabeth von Hausswolff
F…DD 30 oktober 1967
FAMILJ Barnen John Dexter, 7 Œr och Naemi, 3 Œr.
BOR i en lŠgenhet nŠra Stampen i Gšteborg
YRKE konstnŠr och adjungerad professor pŒ HFF, Hšgskolan
fšr fotografi i Gšteborg
AKTUELL med fotoutstŠllningen ÓIch bin die Ecke aller
RŠumeÓ pŒ Magasin 3 i Stockholm
OCHÉŠr en fena pŒ bollsporter,
allt frŒn handboll till biljard.
Verktyg: Storformatskamera och fŠrgfilm. Just nu en helt
vanlig smŒformatskamera och svartvit 35 millimetersfilm.
5 frŒgor
Annika von Hausswolffs fšrhŒllande till:
Tyger: Tyg Šr bŠrare av minnen. Det Šr ofta det fšrsta
fysiska material vi kommer nŠra redan som smŒ.
Hundar: Jag gillar inte hundar. Hundbajset var en av de
orsaker som gjorde att jag ville flytta frŒn Berlin.
Vatten: Jag Šlskar alla former av vatten och lŠngtar
stŠndigt till havet.
Blixtar: Det Šr en fantastisk uppfinning. Just fšr att det
Šr sŒ onaturligt och obarmhŠrtigt.
Tri-ex film: Det Šr en klassisk Šlsklingsfilm – en
vŠn i nšden. Kornet Šr sŒ vackert och Šven om man šver- eller underexponerar sŒ
kan man ŠndŒ fŒ ut nŒgot av den.
3 ršster
om Annika von Hausswolff
"Annika Šr en av de mest sjŠlvkritiska personer jag
trŠffat. NŒlsšgat dŠr hennes konst ska komma igenom Šr otroligt smalt. Hon Šr
bŒde fragil och medveten; en person med vŠldigt stor integritet som har kŠnsla
fšr det absurda. Det har tagit mig lŒng tid att lŠra kŠnna henne. Jag kan tŠnka
mig att hon hellre reser sig upp och gŒr frŒn en situation som hon inte kŠnner
sig komfortabel i, Šn att fortsŠtta i den.
David Neuman, konsthallschef pŒ Magasin 3
ÓHon Šr en otroligt lojal vŠn som alltid hšr av sig och
som man kan vara vŠldigt uppriktig med. Och hon har en tydlig smak, men
ofšrutsŠgbar som gšr att det Šr svŒrt att veta vad som skall falla henne pŒ
lŠppen.
Efter att hon blev mamma har hon blivit Šnnu mer handfast
i sitt parerande av livet. Hon Šr mŒlmedveten och har inte valt modersrollen
framfšr konstnŠrskapet, utan lyckats med att fŒ ihop att vara en bra mor och
konstnŠr samtidigt.Ó
Pamela Jaskoviak, fšrfattare och vŠn sedan 15 Œr.
ÓVi var gifta i sex Œr och Šr fortfarande goda vŠnner.
Annika Šr en otroligt generšs person, men ganska vaksam pŒ ett sŠtt som gšr att
hon ser till att inte bli utnyttjad.
Jag tror att hon fšljt den vŠg som hon stakade ut som ung.
Hon inspirerades av personer som Tom Benson.
Jag tycker inte att hennes konst Šr sluten, Šven om hon
sysslar med sitt inre och sin uppvŠxt, sŒ har hon nŒgot att sŠga andra med sitt
bildsprŒk och sina symboler.Ó
Carl Michael von Hausswolff, konstnŠr och kompositšr, f.d.
make.