Ingress:

 

MŒnga kŠnner sig nakna utan den. En del letar efter det rŠtta exemplaret hela livet. Den Šr definitivt ett kvitto pŒ social status.

Vi pratar om handvŠskan – en kvinnosymbol som ursprungligen bars av mŠn – och som vŠckt starka kŠnslor.

 

Bršd:

 

Den mŒ vara gjord av imiterat krokodilskinn, broderat tyg, plast eller kalvskinn, men den Šr min handvŠska och som kvinna har jag en speciell relation till den. Eller inte.

Huvudsaken Šr att den Šr praktisk, om ni frŒgar mig. Men jag vet flera som Šr beredda pŒ att lŠgga Œtskilliga tusenlappar i jakten pŒ den perfekta handvŠskan.

VŠskdesigner Johanna Davidsson Šr en av dem. Hon har en hel klŠdkammare med ett snillrikt hyllsystem med plastbackar och hŠngande tyghyllor som i vanliga fall Šr avsedda fšr skor. I dem har hon sorterat in sina kuvertvŠskor. …verallt stŒr handvŠskor i alla former och fŠrger. TvŒhundra till antalet fšr att vara exakt. SinnestillstŒndet i den fyra kvadratmeter stora garderoben beskriver hon lika njutningsfullt som nŠr en sommelier avsmakar ett vŠllagrat ŒrgŒngsvin i sin egen vinkŠllare:

ÓSom ett lyckorus med inslag av en doft av lŠder.Ó

    Jag har alltid haft en passion fšr handvŠskor Šnda sedan jag var liten. De omgŠrdades av mystik och kvinnlighet, sŠger hon och drar ett djupt andetag.

I dag Šr hon vŠskdesigner och hŒller som bŠst pŒ med sin nya kollektion. I den finns bŒde personliga och exklusiva vŠskor. De gšrs i ett fŒtal exemplar och de tillverkas fšr hand i Sverige, till ett pris frŒn tvŒtusen kronor upp till runt tiotusenlappen.

    Jag gšr vŠskor som jag sjŠlv skulle vilja bŠra, sŠger Johanna Davidsson som tillverkade sin fšrsta vŠska av papper, pŒ dagis, och lŠtt skulle lŒta sig kallas fšr vŠskoman, utan att skŠmmas.

Ibland gŒr hon in i sin skattkammare fšr att insupa rikedomen och fšr att finna gamla handvŠskor som hon glšmt fanns dŠr. Till vardags anvŠnder Johanna Davidsson ett femtontal av dem. Den absoluta favoriten Šr en cognacsfŠrgad Gucci-vŠska inkšpt via ombud i Milano. Naturligtvis Škta med sŒvŠl intyg som serienummer. Prislappen ligger pŒ Œtta tusen kronor fšr denna halvmŒnformade tingest i fŠrgat skinn, djup som en treliterskastrull.

    VarumŠrket Gucci stŒr fšr kvalitet och en fšrstŒelse och fšr ett gediget hantverk. Det Šr sŒ jag vill se mig sjŠlv som designer och det Šr det jag vill signalera som person. VŠskan har blivit en statussymbol om att man uppnŒtt nŒgot speciellt hŠr i livet, sŠger Johanna Davidsson som menar att handvŠskan Šr en stilbŠrare med vilken man enkelt kan lŠgga till och dra ifrŒn helhetsintrycket – allt efter behag och klŠdsel fšr dagen.

DŒ pratar vi om bŒde kvinnor och mŠn. €ven om mŠns handvŠskor i dag oftast Šr Œt det sportiga hŒllet eller en del i ett unisexmode.

Men det var egentligen mŠnnen som bšrjade bŠra det som sŒ smŒningom skulle utvecklas till det som vi fšr ett gemensamt namn kallar handvŠska. Redan pŒ romartiden bar mŠn pŒ en liten pŒse av skinn att ha mynt i. Under medeltiden utvecklades den till en slags magvŠska som man hŠngde runt midjan. NŠr kvinnorna bšrjade ha ansvar šver hushŒllet skapades ett vŠskskŠrp, ungefŠr som ett smidigt snickarbŠlte, dŠr man hade pengar, nycklar, saxar och annat som behšvdes i vardagen.

De fšrsta finvŠskorna kom till nŒgon gŒng pŒ 1200-talet och dinglade som ett vackert attribut frŒn klŠnningens gšrdel. UngefŠr 200 Œr senare bšrjade vŠskan prydas av handmŒlade motiv och slŠktvapen. Det Šr hŠrifrŒn som vi fŒtt vŒr tids monogram och logotyper.

SŒ fort det sociala livet stŠllde krav pŒ att ha med sig saker, som solfjŠdrar och parfymflaskor, pŒ tillstŠllningar, var den lilla aftonvŠskan fšdd. Fšrst i slutet av 1700-talet fšddes fšrlagan till den handvŠska vi ser i dag. HandledsvŠskor i silke och kuvertvŠskor i hŒrda material som skšldpaddsskal anvŠndes i tillverkningen. NŠr resandet škade i slutet av 1800-talet blev det allt vanligare med lŠdervŠskor som hade riktiga handtag. De sŒg ut som miniresvŠskor och hade ofta bŒde biljettfack inuti och lŒs utanpŒ.

Runt 1900-talet uppkom flera av de mŠrken som vi ser i dag: Louis Vuitton som hade renommŽ fšr att gšra kungliga resvŠskor, Herms var sadelmakare Œt aristokratin och Prada och Gucci kom med fiffiga innovationer pŒ vŠskomrŒdet.

Snart bšrjade en uppsjš vŠskmodeller spridas pŒ marknaden. Den lilla handvŠskan, liksom kuvertvŠskan blev vanlig och nŠtkassen likasŒ. PŒ 30-talet var det populŠrt med motiv som tŒg och flygplan. PŒ 50-talet blev tonŒringarna en kšpstark grupp och det dšk upp mer lekfulla vŠskor i affŠrerna. Akrylplasten gjorde sitt intrŠde och vŠskformerna blev alltmer kantiga.

Herms handvŠska som bars av Grace Kelly Šr en typisk 60-talsvŠska. Nu blev modet mer androgynt och en och annan man bšrjade bŠra axelremsvŠska. PŒ 70-talet var det hippieinspirerade tygvŠskor med tryck som var i majoritet. Kanske blev det en motreaktion pŒ 80-talet, dŒ det kom attachŽvŠskor och striktare modeller. Det var ungefŠr dŒ som vŠskorna blev stšrre och en liten vŠska i vŠskan blev vanligare. 

Under 90-talet bšrjar den fšrsta mŠrkeshysterin med handvŠskor ta riktig fart. It-vŠskan fšddes i olika fŠrger och i en enkel modell dŠr man fick plats med dator, plŒnbok, skor och en bok.

En del menar att det var just it-vŠskan som banade vŠg fšr den moderna mŠrkesvŠskan och lockade till sig en stšrre och en allt yngre kšpgrupp i och med sin nŒbara prislapp.  Numera sŠtter modehusen handvŠskorna i knŠet pŒ kŠndisar som Paris Hilton och Jennifer Lopez. Ett marknadsfšringstrick som visat sig ge gott resultat. SŒ fort paparazzifotograferna gjort sitt, sprids vŠskbilder till tidningar och modebloggar. Modehusens vŠntelistor pŒ ÓkŠndishandvŠskorÓ blir lika lŒnga som fšrvŠntningar pŒ nŠsta modell blir stora.

Det har resulterat i att dyra mŠrkesvŠskor knappt passerat catwalken i Paris eller Milano fšrrŠn vŠskkopior i snarliknande modeller dyker upp pŒ gator och torg i Europa, nŒgra mŒnader senare.

En som vet att skilja en Škta handvŠska frŒn en kopia Šr Jessica Hjerpe. Hon var fšrst i Norden med att starta fšretaget Fnitter dŠr hon hyr ut mŠrkeshandvŠskor till medlemmar. De betalar en mŒnadsavgift pŒ ett antal hundralappar, beroende pŒ hur exklusiva handvŠskor de vill hyra. De fŒr vŠskan via posten och fŒr byta sŒ ofta de vill.

    De som precis blivit medlemmar brukar byta ett par gŒnger i bšrjan, sedan brukar de hitta en favorit som de har ett tag, sŠger Jessica Hjerpe.

Den mest uthyrda handvŠskan bland de fyrtiotal som finns hos Fnitter Šr en vŠska med mŠrket Bayswater. Den nŠst mest populŠra inbytet Šr en plisserad vŠska frŒn Miu Miu.

Jessica Hjerpes egen favorit alla kategorier Šr fšrstŒs en Gucci, eftersom den Šr ergonomisk och passar till jeans.

    Men om jag skall ha en liten vŠska nŠr jag gŒr till teatern, vŠljer jag en Clutch frŒn Mark Jacobs. VŠskan medfšr att man kŠnner sig vacker. Det spelar ingen roll om man Šr osminkad eller har en trŒkdag. HandvŠskan gšr mig vŠlmŒende. Jag tar plats genom att bŠra den och jag kŠnner mig, trygg, konstaterar Jessica Hjerpe som Šr en stolt bŠrare av mŠrkesvŠskor.

En av de dyraste vŠskorna i dag Šr Hrmes handvŠskor som kŠnnetecknas av att sys frŒn fšrsta stygnet av en och samma hantverkare i Paris.  Den Šr gjord av krokodil- eller kalvskinn och tar cirka 18 timmar att tillverka. Den kostar runt 60 000 kronor och gšrs i en begrŠnsad upplaga varje Œr.

€ger man en sŒdan riskerar man att bli utnŠmnd till stilikon. Om Susanne Ljung, programledare fšr modeprogrammet Stil i P1, blev kallad fšr det vet jag inte, men det utbršt en handvŠskdebatt pŒ landets kultursidor fšr tvŒ Œr sedan, efter att hon kšpte en hutlšst dyr mŠrkesvŠska. Numera vŠgrar hon att uttala sig om handvŠskan šver huvud taget.

Vips stod kvinnors konsumtion och i synnerhet handvŠskan i skottgluggen som en symbol fšr begŠret efter dyra produkter, pŒ ett sŠtt som Lars Adaktussons svindyra mŠrkesklocka, antagligen aldrig skulle bli fšremŒl fšr, om den nu visats i bild pŒ den tiden dŒ han arbetade som nyhetsupplŠsare i TV.

Oavsett om vi anvŠnder handvŠskan som kuttersmycke fšr att tala om vilka vi Šr eller ej, sŒ Šr det vŠskans innehŒll som Šr av betydelse. MŒnga kvinnor gŒr omkring och bŠr pŒ en del av sina liv i handvŠskan; lappar som man inte vill skall ligga synliga pŒ skrivbordet sopas ned i vŠskan, plŒnboken med kort pŒ de kŠra finns dŠr, mobilen med nŠrkontakt till bekantskapskretsen och almanacken med noteringar om dŒtid och framtid finns dŠr. Plus lite andra hemligheter.

Man gŒr lika lite i en dams, eller gummas, eller flickas, eller kvinnas handvŠska, som man genomsšker nŒgons fickor eller kollar i nŒgon annans plŒnbok, utan att be om lov. DŠr kan finnas sanningar som man inte vill ha reda pŒ – eller en livlina att hŒlla i.

HandvŠskan kan till och med betyda trygghet. En ung kvinna, Šgare av tvŒ Škta Miu Miu-vŠskor berŠttade nyligen fšr mig att hon hade en stark vŠskdršm under tiden hon gick i terapi. Allting omkring henne rasade; huset, vŠggarna – det enda hon fick med sig i dršmmen var sin handvŠska. DŠrmed kŠnde hon sig helt lugn.

Fšr en del Šr handvŠskan ett arbetsredskap – ett stŠlle att fšrvara mobil, plŒnbok och nycklar i. Punkt. Funktionen Šr onekligen en viktig parameter. Att ha en handvŠska som gŒr att organisera, sŒ jag hittar lŠtt i den. Numera finns det vŠskor dŠr en lampa tŠnds sŒ fort man šppnar dem.

Victor Svenning som tillsammans med sin bror Šger en av Gšteborgs Šldsta vŠskaffŠrer, WassŽns med šver 140 Œr pŒ nacken, satsar gŠrna pŒ ljust foder fšr att hitta bŠttre i sin egen vŠska. €ven om det fort blir smutsigt. Han rabblar snabbt upp tre viktiga kriterier fšr en bra handvŠska:

– Kvaliteten, designen och funktionen. Prislappen, spelar in, men kommer sist, sŠger Victor Svenning som arbetat i vŠskaffŠren sedan han var 15 Œr och som fšr nŠrvarande har en svart favoritvŠska med lŒngt axelband som sin favorit.

FrŒgan Šr dŒ om den perfekta handvŠskan finns. Svaret Šr nej, om ni frŒgar mig. Det handlar nog mer om olika perioder i livet, om olika stilar och behov.

VŠskkonnessšrer av rang menar att vi gŒr mot ett framtida klassiskt och hŒllbart vŠskmode, fšrmodligen i svart. Men fŠrger som cognac och mšrkbrunt kommer till vŒren. Den som vŒgar kan lŠgga till en liten ršd prick, i form av en handvŠska, till utstyrseln och samtidigt signalera mod. Eller inte.

 

Bšcker:

VŠskor – en passion av Johanna Davidsson.

VŠskor – 50 modeller att gšra sjŠlv av Cilla Ramnek.

De skamlšsa av Sisela Lindblom.

Yppighetens nytta – Jonas Frycklund.

 

Hemsidor:

www.adoradesign.se

www.fnitter.se

www.glamorama.se

 

VŠskmuseum:

I Amsterdam:

www.tassenmuseum.nl

I London:

www.ftmlondon.org

 

Bildtext till Johanna Davidsson:

    Det hšrde ju inte till vanligheten att en kvinna i en mellanstor svensk stad gick och kšpte en Louis Vuitton-vŠska fšr 20 Œr sedan, sŠger Johanna Davidsson som menar att anledningen till att kvinnor gšr det i dag Šr att de tjŠnar mer pengar, samtidigt som det bšr ses som ett tecken pŒ att kvinnor Šr beredda pŒ att ta fšr sig och ta plats bŒde i styrelserum och i samhŠllet fšr švrigt.