Ingress:

Att kra buss r bde tufft och roligt. Det sger Sukhwinder Shahi som kr i Gteborgs stadstrafik.  Fr snart ett r sedan drog hon en vinstlott – den att kra Flygbussarna till Landvetter.

 

Brd:

Passagerna p flygbussen fr ta del av ett vinterkallt Gteborg med blndande solsken. Ngra av dem r p vg till varmare breddgrader. Busschauffren Sukhwinder Shahi styr fordonet med van hand ver det trassliga sprvgsntet i Brunnsparken. Vid Korsvgen, nra Liseberg, slpper hon p de sista passagerarna, tar p sig stora svarta solglasgon och kar hastigheten de tv milen ut till motorvgen. Inom tjugo minuter skall hon vara ute vid Landvetter flygplats.

– Ibland nr jag gr in p toaletten p flygterminalen, passar jag p att titta p flygavgngarna och p folk som str och vntar med blommor i hnderna. Jag r sugen p att ka vg ngonstans i Europa, inte s lngt och bara en vecka, sger hon och berttar att hon kom till Sverige frn Punjab i norra Indien fr 14 r sedan.

Vl i Gteborg fick hon jobb som hotellstderska p ett hotell nra Scandinavium. Efter tio r dr ville hon vidare.

– Jag var trtt p jobbet. Det var tungt och det var ensamt. Jag r en social person. Som busschauffr mter du folk hela tiden. Det passar mig bttre, sger hon.

Efter en kvart p Landvetter flygplats brjar bussen bli fullsatt. Flera passagerare har pappersark i hnderna med bussbiljetter de skrivit ut frn internet, andra str beredda med kreditkort. Inga kontanter meddelar Sukhwinder Shahi, om och om igen, vnligt. Bde p svenska och p engelska.

-        Egentligen skulle jag vilja prata lite bttre engelska. Men jag klarar mig. Det svraste i brjan var att lra sig kortmaskinen. Det var nervst i brjan och jag var stressad, men nu gr det bra, konstaterar hon.

Ett par som bara har kontanter och inte hunnit kpa biljetter i automaten vid hllplatsen, fr besked om att vnta till nsta flygbuss. Hr gller det att hlla tiden, bde ut till Flygplatsen och tillbaka till ndhllplatsen vid Gteborgs central.

Det mrks att Sukhwinder Shahi gillar att kra buss. Hon r stolt ver att framfra det stora fordonet och hon tnker p sitt stora ansvar, med 50 passagerare ombord, varje arbetsdag.

Hon kommer frn en jordbrukarfamilj och hade aldrig krt bil nr hon kom till Sverige. Under ett rs tid gick hon till trafikskolan, fr att ta krlektioner, direkt efter stdjobbet.

       Det var tufft fr mig. Det var en utmaning fr jag hade inte ngon att vningsskra med hemma. Drfr fick jag ta mnga lektioner. Det var dyrt och det tog lng tid, sger hon.

Men efter ett r hade hon ett B-krkort i handen och bttrade p sin svenska genom att g en ABF-kurs. Drefter kom hon in p en kurs fr busschauffrer som riktade sig mot utlandsfdda personer. Den var p nio mnader, varav tre mnaders praktik. Efter det fick hon en timanstllning som busschauffr p transportfretaget Veolia och krde stadsbuss i vstra Gteborg. Ett halvr gick och hon hrde talas om att de skte folk p Flygbussarna. Den linjen anses vara lite bttre bland busschauffrerna, eftersom det inte r s mnga stopp p varje rutt.

       De hade inte anstllt ngon p fem r och jag visste att de hade hga krav. Jag frvntade mig inte att f jobbet, men jag hade tur och fick en tillsvidareanstllning, berttar Sukhwinder Shahi leende.

I hennes uniform ingr vit skjorta och stilren gr vst, plus byxor i samma frg. Till det frsta arbetspasset hade inte hennes uniform kommit. D tog hon p sig en nystruken vit skjorta, gick till sin chef och frgade om det sg korrekt ut. De nymlade naglarna och rhngena r hennes eget signum. Att titta passagerarna i gonen nr de pratar tycker hon r viktigt.

– Mnga blir frvnade att en kvinna kr den hr bussen. Och en invandrare. En del kommer fram och sger att jag kr bra, srskilt kvinnor.

Hon ser inte p yrket som busschauffr som ett lgstatusyrke. Dremot tror hon att det r ett jobb som mnga utlandsfdda lttare kan komma in i, srskilt de mn som har krvana frn bil och buss i sitt hemland.

Tillbaka i Brunnsparken klockan 15.00, r det rusningstrafik och stopp. Sukhwinder Shahi stter p radionyheterna. Bussen str stilla ett par minuter innan hon kan ratta fordonet under Gtalvbron och svnger in p Centralen. Varje slinga tar ungefr en och en halvtimma. Det hr r dagens sista tur, s bussen skall kras ivg och parkeras vid Frihamnen.

Innan dess gr hon igenom alla passagerarstena, plockar upp tidningar och jospaket och slnger dem i papperskorgen.

       Det r bra att rra p sig. Nackdelen med det hr jobbet r att man sitter mycket. Det r ltt att lgga p sig runt magen, ppekar hon.

S blser hon i alkolset och kr ivg. nnu r solen uppe ngra timmar. I Sukhwinder Shahis schema ingr det bde dag- och kvllspass. Hon arbetar tv helger och r ledig tre.

– Det r stor skillnad att jobba kvll. D r det mycket lugnare tempo i trafiken och frre passagerare, sger hon och tillgger att hon uppskattar att vara ledig p dagen.

 

Fakta:

Namn: Sukhwinder Shahi

lder: 41 r

Familj: Make.

Bor: Hisingen i Gteborg.

Intressen: Att trna och laga mat.

Utbildning: Kurs fr busschauffrer i nio mnader.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Emelie Asplund

 

Bildtext:

       Det roligaste med det hr jobbet r att man trffar folk, sger Sukhwinder Shahi som utbildade sig till busschauffr fr 1,5 r sedan. I dag kr hon Flygbussarna till Landvetter i Gteborg.

 

Passagerare Ulrika Lindvall med hunden Gino r stamgster p Flygbussarna. Gino r med p mattes jobb p Landvetter flygplats.

 

Exakt 13.40 backade Sukhwinder Shahi ut frn Gteborgs central fr att kra flygbussen till Landvetter flygplats. Det r dagens sista rutt och om 1,5 timma r hon tillbaka vid utgngspunkten.

 

Sukhwinder Shahi kr med koncentration, fotrta skor och ett cerat i fickan fr den torra luften i bussen. Hon r nyutbildad busschauffr i Gteborg och trivs gott med sitt jobb.