Ingress:
Att
kra buss r bde tufft och roligt. Det sger Sukhwinder Shahi som kr i
Gteborgs stadstrafik. Fr snart
ett r sedan drog hon en vinstlott – den att kra Flygbussarna till
Landvetter.
Brd:
Passagerna
p flygbussen fr ta del av ett vinterkallt Gteborg med blndande solsken.
Ngra av dem r p vg till varmare breddgrader. Busschauffren Sukhwinder
Shahi styr fordonet med van hand ver det trassliga sprvgsntet i
Brunnsparken. Vid Korsvgen, nra Liseberg, slpper hon p de sista passagerarna,
tar p sig stora svarta solglasgon och kar hastigheten de tv milen ut till
motorvgen. Inom tjugo minuter skall hon vara ute vid Landvetter flygplats.
–
Ibland nr jag gr in p toaletten p flygterminalen, passar jag p att titta
p flygavgngarna och p folk som str och vntar med blommor i hnderna. Jag
r sugen p att ka vg ngonstans i Europa, inte s lngt och bara en vecka,
sger hon och berttar att hon kom till Sverige frn Punjab i norra Indien fr
14 r sedan.
Vl
i Gteborg fick hon jobb som hotellstderska p ett hotell nra Scandinavium.
Efter tio r dr ville hon vidare.
–
Jag var trtt p jobbet. Det var tungt och det var ensamt. Jag r en social
person. Som busschauffr mter du folk hela tiden. Det passar mig bttre, sger
hon.
Efter en kvart p Landvetter flygplats brjar bussen
bli fullsatt. Flera passagerare har pappersark i hnderna med bussbiljetter de
skrivit ut frn internet, andra str beredda med kreditkort. Inga kontanter
meddelar Sukhwinder Shahi, om och om igen, vnligt. Bde p svenska och p
engelska.
-
Egentligen skulle jag vilja prata lite bttre engelska. Men jag klarar
mig. Det svraste i brjan var att lra sig kortmaskinen. Det var nervst i
brjan och jag var stressad, men nu gr det bra, konstaterar hon.
Ett
par som bara har kontanter och inte hunnit kpa biljetter i automaten vid
hllplatsen, fr besked om att vnta till nsta flygbuss. Hr gller det att
hlla tiden, bde ut till Flygplatsen och tillbaka till ndhllplatsen vid
Gteborgs central.
Det
mrks att Sukhwinder Shahi gillar att kra buss. Hon r stolt ver att framfra
det stora fordonet och hon tnker p sitt stora ansvar, med 50 passagerare
ombord, varje arbetsdag.
Hon
kommer frn en jordbrukarfamilj och hade aldrig krt bil nr hon kom till Sverige.
Under ett rs tid gick hon till trafikskolan, fr att ta krlektioner, direkt
efter stdjobbet.
–
Det var tufft fr mig. Det var en utmaning fr jag hade inte ngon att
vningsskra med hemma. Drfr fick jag ta mnga lektioner. Det var dyrt och
det tog lng tid, sger hon.
Men
efter ett r hade hon ett B-krkort i handen och bttrade p sin svenska genom
att g en ABF-kurs. Drefter kom hon in p en kurs fr busschauffrer som
riktade sig mot utlandsfdda personer. Den var p nio mnader, varav tre mnaders
praktik. Efter det fick hon en timanstllning som busschauffr p
transportfretaget Veolia och krde stadsbuss i vstra Gteborg. Ett halvr
gick och hon hrde talas om att de skte folk p Flygbussarna. Den linjen anses
vara lite bttre bland busschauffrerna, eftersom det inte r s mnga stopp p
varje rutt.
–
De hade inte anstllt ngon p fem r och jag visste att de hade hga
krav. Jag frvntade mig inte att f jobbet, men jag hade tur och fick en
tillsvidareanstllning, berttar Sukhwinder Shahi leende.
I hennes uniform ingr vit skjorta och stilren gr
vst, plus byxor i samma frg. Till det frsta arbetspasset hade inte hennes
uniform kommit. D tog hon p sig en nystruken vit skjorta, gick till sin chef
och frgade om det sg korrekt ut. De nymlade naglarna och rhngena r hennes
eget signum. Att titta passagerarna i gonen nr de pratar tycker hon r
viktigt.
– Mnga blir frvnade att en kvinna kr den
hr bussen. Och en invandrare. En del kommer fram och sger att jag kr bra,
srskilt kvinnor.
Hon ser inte p yrket som busschauffr som ett
lgstatusyrke. Dremot tror hon att det r ett jobb som mnga utlandsfdda
lttare kan komma in i, srskilt de mn som har krvana frn bil och buss i
sitt hemland.
Tillbaka
i Brunnsparken klockan 15.00, r det rusningstrafik och stopp. Sukhwinder Shahi
stter p radionyheterna. Bussen str stilla ett par minuter innan hon
kan ratta fordonet under Gtalvbron och svnger in p Centralen. Varje slinga
tar ungefr en och en halvtimma. Det hr r dagens sista tur, s bussen skall
kras ivg och parkeras vid Frihamnen.
Innan
dess gr hon igenom alla passagerarstena, plockar upp tidningar och jospaket
och slnger dem i papperskorgen.
–
Det r bra att rra p sig. Nackdelen med det hr jobbet r att man
sitter mycket. Det r ltt att lgga p sig runt magen, ppekar hon.
S blser hon i alkolset och kr ivg. nnu r
solen uppe ngra timmar. I Sukhwinder Shahis schema ingr det bde dag- och
kvllspass. Hon arbetar tv helger och r ledig tre.
– Det r stor skillnad att jobba kvll. D r
det mycket lugnare tempo i trafiken och frre passagerare, sger hon och
tillgger att hon uppskattar att vara ledig p dagen.
Fakta:
Namn:
Sukhwinder Shahi
lder:
41 r
Familj:
Make.
Bor:
Hisingen i Gteborg.
Intressen:
Att trna och laga mat.
Utbildning:
Kurs fr busschauffrer i nio mnader.
Byline:
Agneta Slonawski
Bildbyline:
Emelie Asplund
Bildtext:
–
Det roligaste med det hr jobbet r att man trffar folk, sger
Sukhwinder Shahi som utbildade sig till busschauffr fr 1,5 r sedan. I dag
kr hon Flygbussarna till Landvetter i Gteborg.
Passagerare Ulrika Lindvall med hunden Gino r
stamgster p Flygbussarna. Gino r med p mattes jobb p Landvetter flygplats.
Exakt
13.40 backade Sukhwinder Shahi ut frn Gteborgs central fr att kra
flygbussen till Landvetter flygplats. Det r dagens sista rutt och om 1,5 timma
r hon tillbaka vid utgngspunkten.
Sukhwinder
Shahi kr med koncentration, fotrta skor och ett cerat i fickan fr den torra
luften i bussen. Hon r nyutbildad busschauffr i Gteborg och trivs gott med
sitt jobb.