Ingress:

 

Motion utomhus i med rytmiska steg. Vi pratar om breathwalk – en slags meditationspromenad. Som utfrs under strsta mjliga tystnad.

 

Brd:

 

Lrdagsbeskare i Slottsskogen vnder sig om lite undrande nr vr stora grupp gr frbi dem i loj takt med ett samstmmigt snyftande. Fr s lter det nr tjugotta personer drar in fyra luftstycken, nda ned i magen, och slpper ut luften i fyra nspuffar.

Det hr r en motion i all enkelhet, som krver stor koncentration och som inte inbjuder till samtal. Man har helt enkelt fullt upp med att andas och rkna fingertoppar. Fr varje andningsstege mter fingertopp tumme, i en bestmd ordning. De som klarar av att fokusera p ytterligare en sak, lgger till ett mantra: sa ta na ma – en stavelse fr varje sniff in och varje puff ut.

Efter en kort promenad finns det inte plats fr en enda tanke i huvudet, varken gamla ltanden eller nya mste-komma-ihg-detta-ocks-tankar. Som tur r gr vr guide frst och visar oss in p smstigar i Slottsskogen, lngt ifrn asfalterade vgar. Hon heter Elisabeth Magnusson och r lrare p Gteborgs Kundaliniyogacenter. Det r fjrde gngen hon har en breathwalk i Slottsskogen och varje gng har hon, innan promenaden, varit ute p avsides smstigar fr att leta upp bsta banan bland lummiga trd och sm glntor.

     Det kan ju se lite lustigt ut nr vi kommer en hel grupp i tyst koncentration. Drfr r det bra att g dr man inte trffar p folk man knner. Fr det r underbart att kunna fokusera int samtidigt som du tar in naturen runtomkring dig. Koncentrationen p andningen, dina steg, fingerrrelserna och mantrat tvingar hjrnan att slppa det stndigt pgende tjattret av ostrukturerade tankar. Sinnena skrps och du blir medveten om fgelsngen, vinden och hur du mr, frklarar Elisabeth Magnusson.

Promenaden r en trekvart lng och man andas inte i fyrtakt hela tiden, utan varvar med att g vanligt i olika intervaller. Det hela brjar med en uppvrmning p folkdansbanan vid landskapsstugorna. Elisabeth Magnusson berttar kort om tekniken och gr pedagogiskt igenom de olika momenten.

Efter promenaden r det tersamling med en ordentlig genomstrckning av kroppen. Det hela avslutas med en guidad meditation dr vi sitter i solen p bnkar som str i ring utanfr Grfsnsgrden.

Sedan r det bara att fortstta p egen hand eller invnta nsta breathwalk. Den gr att utfra nr man promenerar till bussen eller nr du gr uppfr trappor, istllet fr att ta hissen.

     Det r vldigt mnga mnniskor som andas ytligt och inte slpper ut magen s att luften kan komma hela vgen ner dit lungorna r som bredast. Det gr att kroppen inte fr allt det syre som den behver fr att fungera optimalt och att giftprodukter som samlas i kroppen, inte rensas ut via andningen, frklarar Elisabeth Magnusson.

Agneta Berle r en av dem som provat p breathwalk fr frsta gngen. Med hjlp av andningstekniken under promenaden kunde hon andas djupare n frsta gngen p lnge.

     Jag blir trg i luftrren, srskilt nr jag r stressad. Astman slppte lite under promenaden. Det kndes som jag fick bttre med syre, sger hon.

Inga-Lill stlund r en annan person som provat p breathwalk fr frsta gngen.

– Det var s sknt. Jag har varit p yoga inomhus, men breathwalk tror jag kan vara lika skn i regn. Det var lite svrt i brjan med sniffandningen och fingrarna. Jag kom av mig ibland, men det var inte svrt att koncentrera sig, trots att det hnder s mycket runtomkring en i Slottsskogen.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Jessica Bentsen

 

Bildtext:

1

Breathwalken startar med en introduktion om andningstekniken och en uppvrmning. Allt som behvs r bra skor, lediga klder och fria hnder.

 

5

     Breathwalk pverkar bde kondition och hllning. Du ppnar upp brstet genom andningen och fr bra cirkulation, sger Elisabeth Magnusson som r lrare p Gteborgs Kundaliniyogacenter.

 

3

– Man kan gra det hr nr som helst nr man r ute och promenerar. Hr guidas vi p smstigar i Slottsskogen.

 

4 + 2

– Jag ska trna p sniffandningen med detsamma. Breathwalken var s sknt, sger Inga-Lill stlund (i lila sjal) som provat p yoga inomhus tidigare, men aldrig yogapromenad ute.

 

6

Breathwalken avslutas med en mjuk genomkrare av kroppen.

 

Tips fr en breathwalk:

Brja med att st eller sitta en stund och andas lnga djupa andetag med slutna gon.

Slappna av i magen s att du kan fylla lungorna helt.

Promenera en kort stund och knn in hur du gr och rtta till din hllning om du tycker att det behvs.

verg till att andas i takt med dina steg. Ett steg fr varje sniff in och varje puff ut.

Dra in luft i fyra lika stora delar. Se till att fylla lungorna helt.

Andas ut i fyra delar. Tm lungorna fullstndigt.

Om du vill och kan, gr fingerrrelser fr varje steg:

Pekfinger mot tumme, pekfinger mot lngfinger, pekfinger mot ringfinger och pekfinger mot lillfinger. Gr fingerrrelserna i takt med att du andas in och ut.

Lgg p ett mantra fr fingerrrelserna: sa – ta – na – ma.

Avsluta promenaden med att strcka ut kroppens olika delar t alla hll.

Ta en stund till att knna efter hur breathwalk pverkat din kropp och ditt humr.

 

Bra att tnka p:

Bra skor och skna klder. Lmna vskan hemma fr att ha hnderna fria.

 

Fakta:

Breathwalk r en form av kundaliniyoga, dr man promenerar med synkroniserad andning. Det r en guidad tur ute i naturen som inte krver ngon frkunskap.

Gende meditation med fokus p nrvaro och andning r inget nytt. Det finns sedan mycket lng tid tillbaka i mnga olika kulturer, traditioner och religisa sammanhang, bland annat i zenmeditation och bland windwalkers i Tibet.

 

Litteratur:

Breathwalk – breathing your way to a revitalized body, mind and spirit av Gurucharan Singh Kalsa

 

www.kundaliniyoga.se