Ingress:

Donsö i Göteborgs södra skärgård är västkustens eget Gnosjö. Företagsamheten blomstrar bland öns 1 400 invånare. Minst sagt.

Förra året omsatte Donsös 60 företag över en miljard kronor tillsammans.

 

Bröd:

Donsö har en gammal tradition med både fiske och sjöfart. I dag finns det elva rederier på ön och åtta fiskebåtar.

I det gamla fiskesamhället ligger husen tätt och hamnen omfamnar Batseba, den enda fiskebåten som ligger inne denna blåsiga dag.

Begravningsentreprenör Margareta Hansson var nere vid hamnen redan klockan tjugo över sju i morse för att ta emot en kista från lastfärjan. Hon är  en av alla de småföretagare som finns på ön.

Hon driver sin byrå hemifrån och har 95 procent av de 30-talet  begravningar som sker i Göteborgs södra skärgård varje år.

- En begravning tar en hel dag härute, säger hon och förklarar att det är ett spring ner till de olika färjorna för att hämta buketter och blomsteruppsättningar, sedan är det kistan som ska levereras upp till öns missionskyrka, eftersom majoriteten av öns befolkning bekänner sig till den, och sedan ska kistan köras på en vagn lite längre bort på ön där statskyrkan ligger, för att gravsättning ska ske.

Till det kommer lokala solister, landgångar och färskt kaffebröd inte minst, eftersom många av de sörjande ska ha nåt i magen innan återresan till fastlandet som tar 35 minuter.

- Det är ett roligt jobb om det inte är frost och storm samtidigt, säger Margareta Hansson.

Ett stenkast från hamnen ligger Allstugan på en liten höjd. Det som tidigare var en nätfabrik är i dag en symbol i miniformat över den livliga företagsamheten på Donsö - just detta att göra många saker under samma tak.

Allstugan ägs av Liz Lagerqvist som firar 20-årsjubileum med sitt företag i år. När hon slutade grundskolan ville hon antingen bli sömmerska eller frisör. Redan efter frisörutbildningen tog hon över släktens lokaler i nätfabriken och startade en frisörsalong. Den har hon fortfarande kvar, fast med två anställda.

Några år efter starten utbildade hon sig på beklädnadslinjen och i dag syr hon gardinuppsättningar till öborna och stolsöverdrag till skärgårdsfärjorna på löpande band.

Dessutom hyr hon ut husets gamla bakstuga med vedeldad ugn och håller sykurser i ett större samlingsrum med utsikt mot hamnen.

- Det är så på små ställen, man får göra lite  av varje för att överleva, konstaterar Liz Lagerqvist som klarar sig på sin verksamhet i dag.

Dit har inte Lena Carlsson och Eva Gunne kommit riktigt ännu. De startade Donsö Hamnbageri i hörnet av hamnbassängen för 1,5 år sedan och tar ut ganska lite i lön.

Deras affärskoncept bestod av att baka det traditionella Donsöbrödet. Tvåhundra kakor om dagen tänkte de hinna med. Den planen fick de snabbt kasta om, eftersom öborna frågade efter fika och pizza.

Raskt investerade de i en ny ugn och tog hjälp av en pizzabagare från stan. I dag är Hamnbageriet det minsta företaget på ön som har öppet året runt.

- Sen var det ett sånt tryck på lunch från företagen här runt omkring, så då startade vi med det, säger Eva Gunne som tror att det ligger lite i Donsöföretagarens karaktär att kolla in vad folk vill ha, sedan starta lite försiktigt för att se om det hela fungerar.

Kollegan Lena Carlsson gör en annan reflektion:

- Det finns också en slags lojalitet att köpa av varandra härute, men det bygger på bra varor i första hand. Det måste vara kvalitet och det gäller tankbåtar och allt annat också. Det tror jag gör att Donsöföretagaren överlever, säger hon.

På öns största rederi, Tärntank, serveras det fisk istället för ärtsoppa, en torsdag som denna. De 18 anställda har en egen kokerska som lagat mat åt företaget i närmare 20 år. På så sätt slipper de som bor på ön att gå hem på lunchen och de tre som pendlar från stan kan lugnt sitta kvar och bli serverade.

En gång i månaden sammanstrålar öns rederier för att prata om ny teknik och fartygsutrustning på Hamnbageriet. Trots att de i praktiken slåss om samma laster.

- Visst är vi konkurrenter. Men vi har stöd av varandra i motgångar. Sammanhållningen är stark, säger Olle Kristensson som är befraktare på Tärntank.

Det var hans farfars far som lade grunden till Tärntank som i dag omsätter drygt 300 miljoner kronor genom att frakta bensin och villaolja i sina nio tankbåtar världen över.

All rederiverksamhet som finns på ön i dag är sprungen ur de fyra, fem handlare från ön som började med att förse fiskebåtar med fotogen i början av 1900-talet.

Näsa för affärer, ett genuint intresse för fiske och kärleken till båtar har lett till att denna lilla ö i dag har 40 procent av Sveriges hela produkttankerflotta.

- Varenda skeppsmäklare i Hamburg och London känner till Donsö. De tycker att det är exotiskt, säger Olle Kristensson som menar att Donsöbon har rykte om sig att vara en rättfram person i affärer, en som säger ifrån.

- Det kan göra Donsöbon ganska odräglig i vissa situationer. Det finns ett sturskt drag och en självsäkerhet som i och för sig kan vara en av förklaringarna till framgång, menar Olle Kristensson.

Två andra saker som förklarar öns blomstrande företagsamhet är behovet av frihet och viljan att rå sig själv. När fisket avtog på 70-talet var det många som valde att starta eget för att kunna bo kvar och verka på ön.

Det är något som Olle Hansson på Donsö Rökeri känner igen. I 15 år jobbade han på en av trålarna som utgick från Donsö hamn. I dag fiskar han ål från april till oktober, röker den och skickar sedan iväg flera ton om året till danska uppköpare.

När ålsäsongen är avslutad börjar arbetet inför julborden. Då röker han fjordlax både kallt och varmt. Det är tre hektiska veckor för honom och sonen Mattias.

Sedan är det lågsäsong igen.

- Vintertid sitter jag och lagar ålryssjor och lyssnar på kassettband med dragspelsmusik, säger Olle Hansson.

Han visar det gröna garnet som behövs för att laga alla hål som sälar och skarvar gjort. Det är ett långtråkigt, men avkopplande arbete. Snart är han pensionär, fast han tänker forsätta länge än.

Framtiden på Donsö ser ljus ut. Plötsligt har båtfolket hittat till ön. Vid midsommar förra året låg det 77 båtar i hamnen.

En del öbor oroar sig redan för att det ska bli ett nytt Smögen, men flera av småföretagarna ser fördelarna med att ön kan erbjuda en välsorterad mataffär till både bad- och båtgäster och lite rökt fisk eller en nygräddad pizza före avfärd.

Öns rederiflotta väntar dessutom förstärkning från Shanghai. De fyra beställda tankfartygen betingar sammanlagt ett värde på närmare en miljard kronor. De kommer att levereras inom loppet av ett och ett halvt år.

Min  gissning är att de kommer att ge öns totala omsättning en rejäl skjuts framåt.

 

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Sergio Joselovsky

 

 

Bildtexter:

Översiktsbild:

Donsö i Göteborgs södra skärgård är ett Gnosjö till havs. Båda ställena är starka frikyrkofästen med en stor driftighet.

I Gnosjö dominerar plastindustrin och på Donsö är det rederiverksamheten som drar in de stora pengarna. Donsö är Sveriges rederitätaste samhälle med sina elva rederier på ön.

 

 

3. För Olle Hansson på Donsö Rökeri är själva rökandet ett hantverk. Han använder antingen en eller al i brasan för att röka sin fisk.

 

5. Tärntank är det största rederiet på Donsö. Det var Olle Kristianssons farfars far som lade grunden för företaget där han själv är befraktare i dag.

Olle Kristensson bor och jobbar på ön och har ett litet företag vid sidan om där han spelar in musik.

 

7. - Vi vill att vårt företag ska växa sakta och tryggt. Det tror jag är rätt typiskt för Donsöföretagaren, säger Eva Gunne som startade Donsö Hamnbageri tillsammans med Lena Carlsson för 1,5 år sedan.

 

9. Husen ligger tätt i det gamla fiskesamhället. Det innebär både trygghet och social kontroll.

 

11. Liz Lagerqvist på Allstugan har ett imponerade lager av band. De mesta av dem köpte hon in för 20 år sedan, då hon startade sin frisörsalong. I dag syr hon gardinuppsättningar till skärgårdsbefolkningen på löpande band.

 

 

10. Bland Donsös 1 400 invånare finns det 60 företag som tillsammans omsätter över en miljard kronor per år.