Ingress:
Donsö
i Göteborgs södra skärgård är västkustens eget Gnosjö. Företagsamheten
blomstrar bland öns 1 400 invånare. Minst sagt.
Förra
året omsatte Donsös 60 företag över en miljard kronor tillsammans.
Bröd:
Donsö
har en gammal tradition med både fiske och sjöfart. I dag finns det elva
rederier på ön och åtta fiskebåtar.
I
det gamla fiskesamhället ligger husen tätt och hamnen omfamnar Batseba, den enda fiskebåten som ligger inne denna blåsiga
dag.
Begravningsentreprenör
Margareta Hansson var nere vid hamnen redan klockan tjugo över sju i morse för
att ta emot en kista från lastfärjan. Hon är
en av alla de småföretagare som finns på ön.
Hon
driver sin byrå hemifrån och har 95 procent av de 30-talet begravningar
som sker i Göteborgs södra skärgård varje år.
-
En begravning tar en hel dag härute, säger hon och förklarar att det är ett
spring ner till de olika färjorna för att hämta buketter och
blomsteruppsättningar, sedan är det kistan som ska levereras upp till öns
missionskyrka, eftersom majoriteten av öns befolkning bekänner sig till den,
och sedan ska kistan köras på en vagn lite längre bort på ön där statskyrkan
ligger, för att gravsättning ska ske.
Till
det kommer lokala solister, landgångar och färskt kaffebröd inte minst,
eftersom många av de sörjande ska ha nåt i magen innan återresan till
fastlandet som tar 35 minuter.
- Det är ett roligt jobb om det inte är frost och
storm samtidigt, säger Margareta Hansson.
Ett
stenkast från hamnen ligger Allstugan på en liten höjd. Det som tidigare var en
nätfabrik är i dag en symbol i miniformat över den
livliga företagsamheten på Donsö - just detta att göra många saker under samma
tak.
Allstugan
ägs av Liz Lagerqvist som firar 20-årsjubileum med sitt företag i år. När hon
slutade grundskolan ville hon antingen bli sömmerska eller frisör. Redan efter
frisörutbildningen tog hon över släktens lokaler i nätfabriken
och startade en frisörsalong. Den har hon fortfarande kvar, fast med två
anställda.
Några
år efter starten utbildade hon sig på beklädnadslinjen och i dag syr hon
gardinuppsättningar till öborna och stolsöverdrag till skärgårdsfärjorna på
löpande band.
Dessutom
hyr hon ut husets gamla bakstuga med vedeldad ugn och håller sykurser i ett
större samlingsrum med utsikt mot hamnen.
-
Det är så på små ställen, man får göra lite
av varje för att överleva, konstaterar Liz Lagerqvist som klarar sig på
sin verksamhet i dag.
Dit
har inte Lena Carlsson och Eva Gunne kommit riktigt ännu. De startade Donsö
Hamnbageri i hörnet av hamnbassängen för 1,5 år sedan och tar ut ganska lite i
lön.
Deras
affärskoncept bestod av att baka det traditionella Donsöbrödet. Tvåhundra kakor
om dagen tänkte de hinna med. Den planen fick de snabbt kasta om, eftersom
öborna frågade efter fika och pizza.
Raskt
investerade de i en ny ugn och tog hjälp av en pizzabagare från stan. I dag är
Hamnbageriet det minsta företaget på ön som har öppet året runt.
- Sen var det ett sånt tryck på lunch från företagen
här runt omkring, så då startade vi med det, säger Eva Gunne som tror att det ligger
lite i Donsöföretagarens karaktär att kolla in vad folk vill ha, sedan starta
lite försiktigt för att se om det hela fungerar.
Kollegan
Lena Carlsson gör en annan reflektion:
- Det finns också en slags lojalitet att köpa av
varandra härute, men det bygger på bra varor i första hand. Det måste vara
kvalitet och det gäller tankbåtar och allt annat också. Det tror jag gör att
Donsöföretagaren överlever, säger hon.
På
öns största rederi, Tärntank, serveras det fisk istället för ärtsoppa, en
torsdag som denna. De 18 anställda har en egen kokerska som lagat mat åt
företaget i närmare 20 år. På så sätt slipper de som bor på ön att gå hem på
lunchen och de tre som pendlar från stan kan lugnt sitta kvar och bli
serverade.
En
gång i månaden sammanstrålar öns rederier för att prata om ny teknik och
fartygsutrustning på Hamnbageriet. Trots att de i praktiken slåss om samma
laster.
- Visst är vi konkurrenter. Men vi har stöd av
varandra i motgångar. Sammanhållningen är stark, säger Olle Kristensson som är
befraktare på Tärntank.
Det
var hans farfars far som lade grunden till Tärntank som i dag omsätter drygt
300 miljoner kronor genom att frakta bensin och villaolja i sina nio tankbåtar
världen över.
All
rederiverksamhet som finns på ön i dag är sprungen ur de fyra, fem handlare
från ön som började med att förse fiskebåtar med fotogen i början av
1900-talet.
Näsa
för affärer, ett genuint intresse för fiske och kärleken till båtar har lett
till att denna lilla ö i dag har 40 procent av Sveriges hela produkttankerflotta.
- Varenda skeppsmäklare i Hamburg och London
känner till Donsö. De tycker att det är exotiskt, säger Olle Kristensson som
menar att Donsöbon har rykte om sig att vara en
rättfram person i affärer, en som säger ifrån.
- Det kan göra Donsöbon
ganska odräglig i vissa situationer. Det finns ett sturskt drag och en
självsäkerhet som i och för sig kan vara en av förklaringarna till framgång,
menar Olle Kristensson.
Två
andra saker som förklarar öns blomstrande företagsamhet är behovet av frihet
och viljan att rå sig själv. När fisket avtog på 70-talet var det många som
valde att starta eget för att kunna bo kvar och verka på ön.
Det
är något som Olle Hansson på Donsö Rökeri känner igen. I 15 år jobbade han på
en av trålarna som utgick från Donsö hamn. I dag fiskar han ål från april till
oktober, röker den och skickar sedan iväg flera ton om året till danska
uppköpare.
När
ålsäsongen är avslutad börjar arbetet inför
julborden. Då röker han fjordlax både kallt och varmt. Det är tre hektiska
veckor för honom och sonen Mattias.
Sedan
är det lågsäsong igen.
- Vintertid sitter jag och lagar ålryssjor och
lyssnar på kassettband med dragspelsmusik, säger Olle Hansson.
Han
visar det gröna garnet som behövs för att laga alla hål som sälar och skarvar
gjort. Det är ett långtråkigt, men avkopplande arbete. Snart är han pensionär,
fast han tänker forsätta länge än.
Framtiden
på Donsö ser ljus ut. Plötsligt har båtfolket hittat till ön. Vid midsommar
förra året låg det 77 båtar i hamnen.
En
del öbor oroar sig redan för att det ska bli ett nytt Smögen, men flera av
småföretagarna ser fördelarna med att ön kan erbjuda en välsorterad mataffär
till både bad- och båtgäster och lite rökt fisk eller
en nygräddad pizza före avfärd.
Öns
rederiflotta väntar dessutom förstärkning från Shanghai. De fyra beställda
tankfartygen betingar sammanlagt ett värde på närmare en miljard kronor. De
kommer att levereras inom loppet av ett och ett halvt år.
Min
gissning
är att de kommer att ge öns totala omsättning en rejäl skjuts framåt.
Byline: Agneta Slonawski
Bildbyline: Sergio Joselovsky
Bildtexter:
Översiktsbild:
Donsö
i Göteborgs södra skärgård är ett Gnosjö till havs. Båda ställena är starka
frikyrkofästen med en stor driftighet.
I
Gnosjö dominerar plastindustrin och på Donsö är det rederiverksamheten som drar
in de stora pengarna. Donsö är Sveriges rederitätaste
samhälle med sina elva rederier på ön.
3.
För Olle Hansson på Donsö Rökeri är själva rökandet ett hantverk. Han använder
antingen en eller al i brasan för att röka sin fisk.
5.
Tärntank är det största rederiet på Donsö. Det var Olle Kristianssons farfars
far som lade grunden för företaget där han själv är befraktare i dag.
Olle
Kristensson bor och jobbar på ön och har ett litet företag vid sidan om där han
spelar in musik.
7.
- Vi vill att vårt företag ska växa sakta och tryggt.
Det tror jag är rätt typiskt för Donsöföretagaren, säger Eva Gunne som startade
Donsö Hamnbageri tillsammans med Lena Carlsson för 1,5 år sedan.
9.
Husen ligger tätt i det gamla fiskesamhället. Det innebär både trygghet och
social kontroll.
11.
Liz Lagerqvist på Allstugan har ett imponerade lager av band. De mesta av dem köpte hon in för 20 år sedan,
då hon startade sin frisörsalong. I dag syr hon gardinuppsättningar till
skärgårdsbefolkningen på löpande band.
10.
Bland Donsös 1 400 invånare finns det 60 företag som tillsammans omsätter över
en miljard kronor per år.