Ingress:
€r
du personlig, privat eller professionell pŒ nŠtet? Det kan ha betydelse i
rekryteringen. MŒnga arbetsgivare kollar upp dig pŒ Facebook eller LindeIn
innan de kontaktar dig.
Det
lšnar sig att tŠnka igenom vilka signaler du vill sŠnda ivŠg fšr att ge en
samlad bild av dig sjŠlv.
Bršd:
Det Šr viktigt att tŠnka pŒ att man har en
genomgŒende ršd trŒd nŠr man framstŠller sig sjŠlv pŒ nŠtet. Mina intressen och
min mŠnniskosyn bšr gŒ i linje med de eventuella branscher eller jobb som jag
sšker.
– Om du har en šppen
Facebooksida mŒste du tŠnka pŒ hur du framstŠller dig sjŠlv, sŠger
kommunikationsutvecklare Henrik Ladstršm och tillŠgger att man fšrst och frŠmst
skall tŠnka šver om man vill ha en lŒst sida fšr den inre kretsen dŠr man
vŠljer att vara sig sjŠlv fullt ut, eller om den egna sidan skall vara šppen.
Oavsett vad man vŠljer Šr det bra om man inte gŒr Œt
nŒgot extremt hŒll nŠr man diskuterar saker pŒ nŠtet, utan tŠnka pŒ att ha ett
samlat fšrhŒllningssŠtt. SŠrskilt nŠr det kommer till kŠnslomŠssiga resonemang
och Œsikter.
– Man bšr definitivt inte skriva saker som man
sedan Œngrar. Det skrivna ordet blir sŒ mycket mer tydligt, Šn om man sŠger
samma saker. Det fŒr en helt annan effekt, eftersom vi inte ser den andres
minspel och gester. Det blir sŒ uppenbart om man gŒr tillbaka och tittar pŒ vad
som skrevs, sŠger x Henrik Ladstršm som Šr verksam x
Sociala medier bygger pŒ att vi Šr personliga.
Twitter och andra sociala medier krŠver att man ser vad det Šr fšr mŠnniska
bakom, att man lŠmnar nŒgot om sig sjŠlv av kštt och blod, som kanske beršr
eller som andra kan kŠnna igen sig i. Att vara hemlighetsfull och ytlig ger
inte heller nŒgot bra intryck.
– Det har skett en Šndring
bara under de senaste Œren. BŒde arbetsmarknad och samhŠlle har bšrjat vŠnja
sig vid sociala medier. I dag vet alla att vi Šr privata och personliga dŠr. I
vŠldigt mŒnga yrken hjŠlper det mer Šn det stjŠlper att vara med pŒ nŠtet. DŒ
kan man visa upp vem man Šr och vad man vill jobbmŠssigt. Mycket beror pŒ hur
det Šr gjort; inte fšr skrytsamt och inte fšr blygsamt. I slutŠndan Šr det ditt
eget ansvar fšr vilken bild du ger dig sjŠlv, sŠger Henrik Ladstršm.
Carina
Almquist som Šr rekryteringskonsult pŒ Proffice hŒller med. Hon brukar alltid
googla sina kandidater fšr att se om de fšrekommer pŒ nŠtet.
– NŠstan alla finns med i
nŒgon form pŒ nŠtet och skulle de inte gšra det, sŒ lŠgger jag inga vŠrderingar
i det. Det kan vara ett medvetet beslut, menar hon.
Om den jobbsškande dŠremot fšrekommer pŒ bild, med
en tryckt t-shirt, med anstštligt budskap, fŒr han eller hon vara beredd pŒ att
Carina Almquist tar upp det under intervjun. Just fšr att man skall fŒ
mšjlighet att bemšta det hela.
– Men jag lŠgger inte min stšrsta analys pŒ
webbkollen, utan ett par minuter. Man skall ha klart fšr sig att framtida
arbetsgivare ocksŒ googlar upp sina kandidater. DŠrfšr Šr det viktigt att tŠnka
pŒ vilka signaler jag sŠnder ut om mig sjŠlv.
Byline:
Agneta Slonawski
ÓMan bšr tŠnka sig fšr och inte skriva nŒgot pŒ
nŠtet, som inte skulle sŠga till den andre i ansiktetÓ
Henrik Ladstršm, kommunikationsutvecklare
Fakta:
Fundera
pŒ om du skall ha en lŒst eller šppen profil pŒ Facebook.
TŠnk
pŒ om du vill vara privat, personlig eller professionell.
TŠnk
igenom hur du vill uppfattas av andra Šn kompisar.
Fšrsšk
att skapa en ršd trŒd i din profil.
Kolla
om du har bilder som avviker frŒn din image. Ta bort dem i sŒ fall.