Ingress:

€r du personlig, privat eller professionell pŒ nŠtet? Det kan ha betydelse i rekryteringen. MŒnga arbetsgivare kollar upp dig pŒ Facebook eller LindeIn innan de kontaktar dig.

Det lšnar sig att tŠnka igenom vilka signaler du vill sŠnda ivŠg fšr att ge en samlad bild av dig sjŠlv.

 

Bršd:

Det Šr viktigt att tŠnka pŒ att man har en genomgŒende ršd trŒd nŠr man framstŠller sig sjŠlv pŒ nŠtet. Mina intressen och min mŠnniskosyn bšr gŒ i linje med de eventuella branscher eller jobb som jag sšker.

     Om du har en šppen Facebooksida mŒste du tŠnka pŒ hur du framstŠller dig sjŠlv, sŠger kommunikationsutvecklare Henrik Ladstršm och tillŠgger att man fšrst och frŠmst skall tŠnka šver om man vill ha en lŒst sida fšr den inre kretsen dŠr man vŠljer att vara sig sjŠlv fullt ut, eller om den egna sidan skall vara šppen.

Oavsett vad man vŠljer Šr det bra om man inte gŒr Œt nŒgot extremt hŒll nŠr man diskuterar saker pŒ nŠtet, utan tŠnka pŒ att ha ett samlat fšrhŒllningssŠtt. SŠrskilt nŠr det kommer till kŠnslomŠssiga resonemang och Œsikter.

– Man bšr definitivt inte skriva saker som man sedan Œngrar. Det skrivna ordet blir sŒ mycket mer tydligt, Šn om man sŠger samma saker. Det fŒr en helt annan effekt, eftersom vi inte ser den andres minspel och gester. Det blir sŒ uppenbart om man gŒr tillbaka och tittar pŒ vad som skrevs, sŠger x Henrik Ladstršm som Šr verksam x

Sociala medier bygger pŒ att vi Šr personliga. Twitter och andra sociala medier krŠver att man ser vad det Šr fšr mŠnniska bakom, att man lŠmnar nŒgot om sig sjŠlv av kštt och blod, som kanske beršr eller som andra kan kŠnna igen sig i. Att vara hemlighetsfull och ytlig ger inte heller nŒgot bra intryck.

     Det har skett en Šndring bara under de senaste Œren. BŒde arbetsmarknad och samhŠlle har bšrjat vŠnja sig vid sociala medier. I dag vet alla att vi Šr privata och personliga dŠr. I vŠldigt mŒnga yrken hjŠlper det mer Šn det stjŠlper att vara med pŒ nŠtet. DŒ kan man visa upp vem man Šr och vad man vill jobbmŠssigt. Mycket beror pŒ hur det Šr gjort; inte fšr skrytsamt och inte fšr blygsamt. I slutŠndan Šr det ditt eget ansvar fšr vilken bild du ger dig sjŠlv, sŠger Henrik Ladstršm.

Carina Almquist som Šr rekryteringskonsult pŒ Proffice hŒller med. Hon brukar alltid googla sina kandidater fšr att se om de fšrekommer pŒ nŠtet.

     NŠstan alla finns med i nŒgon form pŒ nŠtet och skulle de inte gšra det, sŒ lŠgger jag inga vŠrderingar i det. Det kan vara ett medvetet beslut, menar hon.

Om den jobbsškande dŠremot fšrekommer pŒ bild, med en tryckt t-shirt, med anstštligt budskap, fŒr han eller hon vara beredd pŒ att Carina Almquist tar upp det under intervjun. Just fšr att man skall fŒ mšjlighet att bemšta det hela.

– Men jag lŠgger inte min stšrsta analys pŒ webbkollen, utan ett par minuter. Man skall ha klart fšr sig att framtida arbetsgivare ocksŒ googlar upp sina kandidater. DŠrfšr Šr det viktigt att tŠnka pŒ vilka signaler jag sŠnder ut om mig sjŠlv.

 

 Byline: Agneta Slonawski

 

ÓMan bšr tŠnka sig fšr och inte skriva nŒgot pŒ nŠtet, som inte skulle sŠga till den andre i ansiktetÓ

Henrik Ladstršm, kommunikationsutvecklare

 

Fakta:

 

Fundera pŒ om du skall ha en lŒst eller šppen profil pŒ Facebook.

TŠnk pŒ om du vill vara privat, personlig eller professionell.

TŠnk igenom hur du vill uppfattas av andra Šn kompisar.

Fšrsšk att skapa en ršd trŒd i din profil.

Kolla om du har bilder som avviker frŒn din image. Ta bort dem i sŒ fall.