Ingress:

r du personlig, privat eller professionell p ntet? Det kan ha betydelse i rekryteringen. Mnga arbetsgivare kollar upp dig p Facebook eller LindeIn innan de kontaktar dig.

Det lnar sig att tnka igenom vilka signaler du vill snda ivg fr att ge en samlad bild av dig sjlv.

 

Brd:

Det r viktigt att tnka p att man har en genomgende rd trd nr man framstller sig sjlv p ntet. Mina intressen och min mnniskosyn br g i linje med de eventuella branscher eller jobb som jag sker.

     Om du har en ppen Facebooksida mste du tnka p hur du framstller dig sjlv, sger kommunikationsutvecklare Henrik Ladstrm och tillgger att man frst och frmst skall tnka ver om man vill ha en lst sida fr den inre kretsen dr man vljer att vara sig sjlv fullt ut, eller om den egna sidan skall vara ppen.

Oavsett vad man vljer r det bra om man inte gr t ngot extremt hll nr man diskuterar saker p ntet, utan tnka p att ha ett samlat frhllningsstt. Srskilt nr det kommer till knslomssiga resonemang och sikter.

– Man br definitivt inte skriva saker som man sedan ngrar. Det skrivna ordet blir s mycket mer tydligt, n om man sger samma saker. Det fr en helt annan effekt, eftersom vi inte ser den andres minspel och gester. Det blir s uppenbart om man gr tillbaka och tittar p vad som skrevs, sger x Henrik Ladstrm som r verksam x

Sociala medier bygger p att vi r personliga. Twitter och andra sociala medier krver att man ser vad det r fr mnniska bakom, att man lmnar ngot om sig sjlv av ktt och blod, som kanske berr eller som andra kan knna igen sig i. Att vara hemlighetsfull och ytlig ger inte heller ngot bra intryck.

     Det har skett en ndring bara under de senaste ren. Bde arbetsmarknad och samhlle har brjat vnja sig vid sociala medier. I dag vet alla att vi r privata och personliga dr. I vldigt mnga yrken hjlper det mer n det stjlper att vara med p ntet. D kan man visa upp vem man r och vad man vill jobbmssigt. Mycket beror p hur det r gjort; inte fr skrytsamt och inte fr blygsamt. I slutndan r det ditt eget ansvar fr vilken bild du ger dig sjlv, sger Henrik Ladstrm.

Carina Almquist som r rekryteringskonsult p Proffice hller med. Hon brukar alltid googla sina kandidater fr att se om de frekommer p ntet.

     Nstan alla finns med i ngon form p ntet och skulle de inte gra det, s lgger jag inga vrderingar i det. Det kan vara ett medvetet beslut, menar hon.

Om den jobbskande dremot frekommer p bild, med en tryckt t-shirt, med ansttligt budskap, fr han eller hon vara beredd p att Carina Almquist tar upp det under intervjun. Just fr att man skall f mjlighet att bemta det hela.

– Men jag lgger inte min strsta analys p webbkollen, utan ett par minuter. Man skall ha klart fr sig att framtida arbetsgivare ocks googlar upp sina kandidater. Drfr r det viktigt att tnka p vilka signaler jag snder ut om mig sjlv.

 

 Byline: Agneta Slonawski

 

Man br tnka sig fr och inte skriva ngot p ntet, som inte skulle sga till den andre i ansiktet

Henrik Ladstrm, kommunikationsutvecklare

 

Fakta:

 

Fundera p om du skall ha en lst eller ppen profil p Facebook.

Tnk p om du vill vara privat, personlig eller professionell.

Tnk igenom hur du vill uppfattas av andra n kompisar.

Frsk att skapa en rd trd i din profil.

Kolla om du har bilder som avviker frn din image. Ta bort dem i s fall.