Ingress:
Miljšprojekt ligger i tiden.
Ett vŠrldsunikt sŒdant pŒgŒr just nu i Gšteborgs hamn. Det handlar om att
utforska metanoldrift pŒ bŒtar. NŒgot som kan ha stor betydelse fšr framtiden.
Bršd:
BlŒsten har bedarrat efter
flera dagars vinande. Nu Šr det nordlig vind och sju sekundmeter. Det Šr fredag
och solen skiner godmodigt šver Gšteborgs skŠrgŒrd nŠr GreenPilots orange
lotsbŒt lŠgger ut frŒn Klippan, under €lvsborgsbron. Den sedvanliga turen gŒr
fšrbi Rivš, GefveskŠr och Bšttš. PŒ den korta rutten hinner motorer och
maskiner bli varma. Allt fšr att fŒ sŒ stabila och jŠmfšrbara resultat som
mšjligt.
– Det Šr verkligen kul
att vara ute med bŒten; folk vinkar glatt – inte bara artigt hŠlsande som
nŠr man Šr ute och kšr privat. De ser att det Šr en traditionell lotsbŒt, men
samtidigt att den Šr stripad med GreenPilot. Man ser att de fŠster blicken och
pratar, som om de fšrstŒr att det har nŒgot med miljšn att gšra, sŠger civilingenjšr,
Patrik Molander, som ingŒr i gruppen fšr Green Pilot-projektet.
Han har tagit skepparexamen
klass 8, fšr att kunna kšra lotsbŒten och Œka ut och gšra mŠtningar var och
varannan dag. Vid hans sida sitter en annan person i projektgruppen, Joakim
Bomanson, som Šr maskiningenjšr. Han har šgonen fŠsta pŒ ett par datorskŠrmar
och fšljer nogsamt vad som hŠnder i vid olika varvtal fšr att dokumentera det
hela. Det Šr ocksŒ han som har designat systemen - frŒn brandsŠkra aluminiumlŒdor,
fšr att inte slŠppa ut metanolŒngor - till slangar, kablar och ršr frŒn datorer
som gŒr vidare in i metanolmotorn som Šr placerad rakt under akterdŠck.
– Varje gŒng man gšr en
helt ny test, sŒ vet man inte hur det skall fungera. DŠrfšr Šr det kul att det
hŠr har stŠmt sŒ vŠl med vŒra berŠkningar, sŠger Joakim Bomanson och tillŠgger:
– I helgen kšrde vi
till Lysekil i full gas. Det gick bra, det tog tre timmar och alla vŠrden var
stabila. Temperaturen var stabil och brŠnslefšrbrukningen var precis som
berŠknat.
Projektet som har hŒllit pŒ i
ett drygt Œr, kommer att avslutas i april 2018. Innan dess skall alla data
sammanstŠllas och presenteras. Bakom projektet stŒr bland andra Scandinaos, Sjšfartsverket,
Trafikverket och Methanol Institute. Det Šr Sjšfartsverket som tillhandahŒller
den lotsbŒt som konverterats.
De gšr Šven ansprŒk pŒ att de
var fšrst med idŽn om att konvertera en metanolmotor av detta slag. Det privata
fšretaget Scandinaos, tror inte att det finns nŒgra andra liknande projekt pŒ
g. Forskare menar att det lŠr finnas nŒgra fŒ. Oavsett vilket, sŒ finns det nu
en gammal Pilot-bŒt som Šr konverterad till metanol, just fšr att visa att
metanolkonvertering av mindre fartyg kan gšras i praktiken. Och dŠrmed minska
utslŠpp av skadliga partiklar.
De flesta mŠtningarna har
gjorts i Gšteborgs hamn, men vid ett tillfŠlle kšrde man den ombyggda lotsbŒten
en lŠngre strŠcka – nŠmligen hela vŠgen till Oslo.
– Vi Šr stolta! Fšr vi
vet att det verkligen fungerar Det tog tjugo timmar att kšra den dit och det
gick utan nŒgra som helst problem. Intresset Šr jŠttestort, inte minst frŒn
forskningssidan. Vilket inte Šr sŒ konstigt, eftersom en metanolmotor skiljer
sig mycket Œt frŒn en vanlig dieselmotor. DriftsmŠssigt Šr den precis som en
vanlig diesel, men ljudbilden och komforten Šr bŠttre, konstaterar Patrik
Molander.
Den metanolmotor som nu
sitter i lotsbŒten Šr en ombyggd motor frŒn mŠrket Wechai, med sex cylindrar. I
projektets fortsŠttning kommer en annan motor, med samma teknik att monteras
och provkšras.
– Eldrift Šr ganska
hypat i dag, men el passar inte alla applikationer. Metanol dŠremot, lŠmpar sig
bra fšr mindre fartyg som exempelvis lotsbŒtar eller vŠgfŠrjor eller mindre
passagerarfartyg, menar Patrik Molander.
MŠtningarna registrerar bland
annat hur motorn presterar vid olika situationer. Liksom vid 20 graders vŠrme
eller vid svalare vŠder som 10 grader, och vid mer eller mindre vind i byarna.
Man registrerar nogsamt utslŠpp som kvŠveoxider, eftersom det Šr den stora
utmaningen nŠr vi pratar kustnŠra fartyg. Noteringarna handlar Šven om utslŠpp
av koldioxid, eftersom det Šr nŒgot man vill undvika fšr att skona miljšn. Liksom
kolmonoxid, som Šr ett tecken pŒ ofullstŠndig fšrbrŠnning.
– Vi kollar relationen
mellan luft och brŠnsle fšr att fŒ en bra uppfattning om hur fšrbrŠnningen i
motorn fungerar. Samtidigt mŠter vi effekten pŒ motorns utgŒende axel fšr att
se ur mŒnga kilowatt motorn levererar, fšrklarar Patrik Molander och slŒr av pŒ
takten eftersom vi kommit ut en bit i farleden och tanken Šr att de skall ška
takten pŒ tillbakavŠgen fšr att mŠta vilka vŠrden de fŒr dŒ.
Utanfšr Galteršbukten vittjar
fritidsfiskare sina hummertinor och en stor fŠrgglad spinnacker sveper fšrbi
ytterhamnarna. LŠngst bort i kulissen vilar €lvsborgsbron i sŠllskap av
Stena-fŠrjor och raffinaderierna.
Hur Šr det med brandfaran
ombord?
– Vi har tittat pŒ
brandlarm och har ett automationssystem med styrning av sensorer. Vi har ocksŒ
byggt in brŠnslesystemet pŒ sŒ sŠtt att brŠnslepumparna Šr inbyggda i kistor i
rostfritt stŒl fšr att stŠnga in eventuellt lŠckage, sŠger Joakim Bomanson och
pŒpekar att det Šr klart lŠttare att antŠnda en dieselmotor, jŠmfšrt med en
metanolmotor.
Eftersom det gŒr att anvŠnda
vatten fšr att slŠcka en metanolbrand, viket inte Šr lŠmpligt nŠr det uppkommer
brand frŒn en diesel. Men det Šr inte helt rŠttvist att jŠmfšra allting rakt
av.
Det lŒter nŠstan ingenting
nŠr lotsbŒten gŒr upp i ett hšgre varvtal. Det Šr bara turbon som brummar nŠr
den bšrjar snurra.
– Vi kollar hur mycket
kraft bŒten tar ut pŒ ena axeln. Vi mŠter avgaser och vi mŠter brŠnslefšrbrukningen,
om motorn har samma verkningsgrad som en dieselmotor. €ven om metanol och
diesel Šr tvŒ olika brŠnslen. Det Šr som att jŠmfšra Špplen och pŠron,
fšrklarar Patrik Molander.
DŠrfšr mŠter de hur mycket
energi som gŒr Œt, inte volym, mellan metanol och diesel.
– PŒ sŒ sŠtt kan vi pŒ
ett mer rŠttvist sŠtt jŠmfšra diesel och metanol, sŠger Patrik Molander som
menar att det finns mycket mer att utforska nŠr det gŠller alternativ till just
diesel.
Men det finns saker som gŒr
att utesluta i dagslŠget. Batterier till exempel. DŠr Šr tekniken inte riktigt
mogen. Eftersom det skulle bli fšr tungt att driva en bŒt av storlek lotsbŒt. DŠremot
tror forskarna pŒ metanol nŠr det gŠller mindre fartyg, fŠrjor och
hjŠlpmotorer.
– Projektet har dels
bevisat att tekniken fungerar och dels att vi klarar alla gŠllande regelverk,
bŒde internationellt och i EU. NŠsta grej Šr att testa den hŠr typen av motor
pŒ ett fartyg och omsŠtta projektet till kommersiell skala, sŠger Patrik
Molander.
Men det stšrsta med Green
Pilot-projektet Šr kanske ŠndŒ att det banat vŠg fšr framtida miljšprojekt.
Kent Salo, universitetslektor
pŒ Chalmers Sjšfart och marin teknik, menar att fšr honom som forskare sŒ Šr
det av stor vikt att ha ett samarbete med industrin. Hans del i Green
Pilot-projektet har varit att gšra
emissionsmŠtningar. Chalmers sitter pŒ mycket kunskap i dag, men de flesta
tester gšrs i motorlabb. Green Pilot-projektet Šr mer Óhands onÓ.
–
DŠrfšr Šr det Šr en mšjlighet fšr forskningen, eftersom det blir en testbŠnk sŒ
nŠra verkligheten som man kan komma, genom att gšra representativa mŠtningar pŒ
plats. Det Šr fŒ projekt dŠr det fšrekommer i dag. Jag skulle kunna rŠkna dem
pŒ ena handens fingrar, sŠger Kent Salo som menar att det Šr en stor utmaning att
hitta fossilfria brŠnslen.
–
Men metanol Šr helt klart en kandidat hŠr. Jag tror inte att det finns en enda
lšsning, utan vi mŒste testa olika sorters brŠnsle – olika applikationer.
Det gŠller att gšra ordentliga miljšvŠrderingar fšr att kunna lŠgga ihop
miljšpŒverkan pŒ ett brŠnsle, pŒpekar Kent Salo.
Joakim Bomanson hŒller med om
att det Šr viktigt att fortsŠtta att titta pŒ olika sorters brŠnsle, men att en
stor fšrdel Šr att man kan framstŠlla metanol frŒn biomassa till exempel.
– DŠrfšr Šr metanol en
bra energibŠrare, pŒpekar han och berŠttar om ett miljšprojekt med Stena Line
som han var involverad i.
NŠrmare bestŠmt ett
motorkoncept pŒ Stena Germanica. DŒ handlade det om en dual fuel-motor. DŠr
anvŠnde man en viss andel pilotbrŠnsle fšr att initiera
kompressionsantŠndningen av metanolen, som i sig sjŠlv inte kan kompressionsantŠnda.
Enligt Bengt Ramne, vd pŒ
Scandinos, som hŒller i Green Pilot-projektet, sŒ Šr det lŒngt ifrŒn sjŠlvklart
vilken av metanolmotorlšsningarna som kommer att vara den bŠsta fšr fartyg av
Stena Germanicas storlek i framtiden. I dagslŠget har fšretaget god hjŠlp av Lunds tekniska hšgskola, som ligger lŒngt framme nŠr det
gŠller forskning kring alkoholmotorer.
Sist men inte minst, sŒ slŒr
Sjšfartsverket ett slag fšr miljšn:
– Det Šr en vŠldigt
viktig frŒga fšr oss. Ska vi nŒ de mŒl som regeringen och EU satt upp sŒ Šr vi
tvungna att testa nya brŠnslen. Vi tror inte att vi kommer att landa i ett enda
framtida brŠnsle. Men vi tror att metanol kommer att vara ett av flera framtida
brŠnslen, sŠger Andreas Bach som Šr chef fšr Transport – och farledsservice
pŒ Sjšfartsverket.
En stor fšrhoppning Šr att gŒ
i tŠten fšr en Ófirst moverÓ Šr sŒ att man skall fŒ flera efterfšljare.
– Vi vill visa att det
gŒr och ta oss igenom regelverken ihop med Transportstyrelsen och det
klassningssŠllskap som kommer att bli inblanda, sŠger Andreas Bach som
tillŠgger att det finns mŒnga bŒtar med den hŠr storleken i Europa och vŠrlden,
inte minst lŠngs kusterna och bland tŠtbebyggda omrŒden, dŠr de har stor
miljšpŒverkan.
Text och foto: Agneta
Slonawski
KŠllor:
Sjšfartsverket
Sjšfartstidningen
ScandiNAOS
Bildtext:
Patrik Molander
ljushŒrig/Joakim mšrkhŒrig
1+4
Tanken Šr att fŠrjor och
mindre fartyg skall kunna kšras med metanolmotorer. Green Pilot-projektet
ligger i framkant nŠr det gŠller mŠtningar utanfšr laboratoriet.
3+6+9
MŠtningarna har hittills
handlat om nŠr motorn varit uppe i 1000 varv. Allt finns sparat i loggen och de
plockar in motordata frŒn olika system, just fšr att rŠkna ut effekten.
13 (3+6+9)
Olika programvaror Šr kopplade
till datorn. Vilket ger en en full insyn i motorns teknik.
9
– Det blir skillnad pŒ om
det Šr 10 grader eller 20 grader ute. Kallare vŠder pŒverkar fšrbrukningen,
fšrklarar Patrik Molander.
9
– Det handlar om att
kalibrera in motorn fšr ŠndamŒlet, sŠger Patrik Molander som smŒpratar med
Joakim Bomanson om dagens mŠtningar i lugnt vŠder.
10+11
MŠtningarna denna dag har
hittills handlat om nŠr motorn varit uppe i 1000 varv. Allt finns sparat i
loggen och de plockar in motordata frŒn olika system, just fšr att rŠkna ut
effekten.
10+11
– Vi Šr stolta! Fšr vi vet att det
verkligen fungerar, sŠger Patrik Molander och Joakim Bomanson som arbetar i
Green Pilot-projektet med att kšra en lotsbŒt med en konverterad metanolmotor.
14
–
Vi Šr stolta! Fšr
vi vet att det verkligen fungerar, sŠger Patrik Molander och visar motorn som
Šr ombyggd fšr att gŒ pŒ metanol.
16
–
Vi Šr stolta! Fšr
vi vet att det verkligen fungerar, sŠger Joakim Bomanson och visar motorn som
Šr ombyggd fšr att gŒ pŒ metanol.
De
har bytt ut komponenter sŒ att motorn Šr ombyggd till en tŠndstiftsmotor. Det
betyder att den gŒr att kšra med hundra procent metanol.
15
Joakim Bomanson Šr visar
sensorn som mŠter metanolŒngor.
Fakta: Pilot boat 729