Ingress:

Miljšprojekt ligger i tiden. Ett vŠrldsunikt sŒdant pŒgŒr just nu i Gšteborgs hamn. Det handlar om att utforska metanoldrift pŒ bŒtar. NŒgot som kan ha stor betydelse fšr framtiden.

 

Bršd:

BlŒsten har bedarrat efter flera dagars vinande. Nu Šr det nordlig vind och sju sekundmeter. Det Šr fredag och solen skiner godmodigt šver Gšteborgs skŠrgŒrd nŠr GreenPilots orange lotsbŒt lŠgger ut frŒn Klippan, under €lvsborgsbron. Den sedvanliga turen gŒr fšrbi Rivš, GefveskŠr och Bšttš. PŒ den korta rutten hinner motorer och maskiner bli varma. Allt fšr att fŒ sŒ stabila och jŠmfšrbara resultat som mšjligt.

– Det Šr verkligen kul att vara ute med bŒten; folk vinkar glatt – inte bara artigt hŠlsande som nŠr man Šr ute och kšr privat. De ser att det Šr en traditionell lotsbŒt, men samtidigt att den Šr stripad med GreenPilot. Man ser att de fŠster blicken och pratar, som om de fšrstŒr att det har nŒgot med miljšn att gšra, sŠger civilingenjšr, Patrik Molander, som ingŒr i gruppen fšr Green Pilot-projektet.

Han har tagit skepparexamen klass 8, fšr att kunna kšra lotsbŒten och Œka ut och gšra mŠtningar var och varannan dag. Vid hans sida sitter en annan person i projektgruppen, Joakim Bomanson, som Šr maskiningenjšr. Han har šgonen fŠsta pŒ ett par datorskŠrmar och fšljer nogsamt vad som hŠnder i vid olika varvtal fšr att dokumentera det hela. Det Šr ocksŒ han som har designat systemen - frŒn brandsŠkra aluminiumlŒdor, fšr att inte slŠppa ut metanolŒngor - till slangar, kablar och ršr frŒn datorer som gŒr vidare in i metanolmotorn som Šr placerad rakt under akterdŠck.

– Varje gŒng man gšr en helt ny test, sŒ vet man inte hur det skall fungera. DŠrfšr Šr det kul att det hŠr har stŠmt sŒ vŠl med vŒra berŠkningar, sŠger Joakim Bomanson och tillŠgger:

– I helgen kšrde vi till Lysekil i full gas. Det gick bra, det tog tre timmar och alla vŠrden var stabila. Temperaturen var stabil och brŠnslefšrbrukningen var precis som berŠknat.

Projektet som har hŒllit pŒ i ett drygt Œr, kommer att avslutas i april 2018. Innan dess skall alla data sammanstŠllas och presenteras. Bakom projektet stŒr bland andra Scandinaos, Sjšfartsverket, Trafikverket och Methanol Institute. Det Šr Sjšfartsverket som tillhandahŒller den lotsbŒt som konverterats.

De gšr Šven ansprŒk pŒ att de var fšrst med idŽn om att konvertera en metanolmotor av detta slag. Det privata fšretaget Scandinaos, tror inte att det finns nŒgra andra liknande projekt pŒ g. Forskare menar att det lŠr finnas nŒgra fŒ. Oavsett vilket, sŒ finns det nu en gammal Pilot-bŒt som Šr konverterad till metanol, just fšr att visa att metanolkonvertering av mindre fartyg kan gšras i praktiken. Och dŠrmed minska utslŠpp av skadliga partiklar.

De flesta mŠtningarna har gjorts i Gšteborgs hamn, men vid ett tillfŠlle kšrde man den ombyggda lotsbŒten en lŠngre strŠcka – nŠmligen hela vŠgen till Oslo.

– Vi Šr stolta! Fšr vi vet att det verkligen fungerar Det tog tjugo timmar att kšra den dit och det gick utan nŒgra som helst problem. Intresset Šr jŠttestort, inte minst frŒn forskningssidan. Vilket inte Šr sŒ konstigt, eftersom en metanolmotor skiljer sig mycket Œt frŒn en vanlig dieselmotor. DriftsmŠssigt Šr den precis som en vanlig diesel, men ljudbilden och komforten Šr bŠttre, konstaterar Patrik Molander.

Den metanolmotor som nu sitter i lotsbŒten Šr en ombyggd motor frŒn mŠrket Wechai, med sex cylindrar. I projektets fortsŠttning kommer en annan motor, med samma teknik att monteras och provkšras.

– Eldrift Šr ganska hypat i dag, men el passar inte alla applikationer. Metanol dŠremot, lŠmpar sig bra fšr mindre fartyg som exempelvis lotsbŒtar eller vŠgfŠrjor eller mindre passagerarfartyg, menar Patrik Molander.

MŠtningarna registrerar bland annat hur motorn presterar vid olika situationer. Liksom vid 20 graders vŠrme eller vid svalare vŠder som 10 grader, och vid mer eller mindre vind i byarna. Man registrerar nogsamt utslŠpp som kvŠveoxider, eftersom det Šr den stora utmaningen nŠr vi pratar kustnŠra fartyg. Noteringarna handlar Šven om utslŠpp av koldioxid, eftersom det Šr nŒgot man vill undvika fšr att skona miljšn. Liksom kolmonoxid, som Šr ett tecken pŒ ofullstŠndig fšrbrŠnning.

– Vi kollar relationen mellan luft och brŠnsle fšr att fŒ en bra uppfattning om hur fšrbrŠnningen i motorn fungerar. Samtidigt mŠter vi effekten pŒ motorns utgŒende axel fšr att se ur mŒnga kilowatt motorn levererar, fšrklarar Patrik Molander och slŒr av pŒ takten eftersom vi kommit ut en bit i farleden och tanken Šr att de skall ška takten pŒ tillbakavŠgen fšr att mŠta vilka vŠrden de fŒr dŒ.

Utanfšr Galteršbukten vittjar fritidsfiskare sina hummertinor och en stor fŠrgglad spinnacker sveper fšrbi ytterhamnarna. LŠngst bort i kulissen vilar €lvsborgsbron i sŠllskap av Stena-fŠrjor och raffinaderierna.

Hur Šr det med brandfaran ombord?

– Vi har tittat pŒ brandlarm och har ett automationssystem med styrning av sensorer. Vi har ocksŒ byggt in brŠnslesystemet pŒ sŒ sŠtt att brŠnslepumparna Šr inbyggda i kistor i rostfritt stŒl fšr att stŠnga in eventuellt lŠckage, sŠger Joakim Bomanson och pŒpekar att det Šr klart lŠttare att antŠnda en dieselmotor, jŠmfšrt med en metanolmotor.

Eftersom det gŒr att anvŠnda vatten fšr att slŠcka en metanolbrand, viket inte Šr lŠmpligt nŠr det uppkommer brand frŒn en diesel. Men det Šr inte helt rŠttvist att jŠmfšra allting rakt av.

Det lŒter nŠstan ingenting nŠr lotsbŒten gŒr upp i ett hšgre varvtal. Det Šr bara turbon som brummar nŠr den bšrjar snurra.

– Vi kollar hur mycket kraft bŒten tar ut pŒ ena axeln. Vi mŠter avgaser och vi mŠter brŠnslefšrbrukningen, om motorn har samma verkningsgrad som en dieselmotor. €ven om metanol och diesel Šr tvŒ olika brŠnslen. Det Šr som att jŠmfšra Špplen och pŠron, fšrklarar Patrik Molander.

DŠrfšr mŠter de hur mycket energi som gŒr Œt, inte volym, mellan metanol och diesel.

– PŒ sŒ sŠtt kan vi pŒ ett mer rŠttvist sŠtt jŠmfšra diesel och metanol, sŠger Patrik Molander som menar att det finns mycket mer att utforska nŠr det gŠller alternativ till just diesel.

Men det finns saker som gŒr att utesluta i dagslŠget. Batterier till exempel. DŠr Šr tekniken inte riktigt mogen. Eftersom det skulle bli fšr tungt att driva en bŒt av storlek lotsbŒt. DŠremot tror forskarna pŒ metanol nŠr det gŠller mindre fartyg, fŠrjor och hjŠlpmotorer.

– Projektet har dels bevisat att tekniken fungerar och dels att vi klarar alla gŠllande regelverk, bŒde internationellt och i EU. NŠsta grej Šr att testa den hŠr typen av motor pŒ ett fartyg och omsŠtta projektet till kommersiell skala, sŠger Patrik Molander.

Men det stšrsta med Green Pilot-projektet Šr kanske ŠndŒ att det banat vŠg fšr framtida miljšprojekt.

Kent Salo, universitetslektor pŒ Chalmers Sjšfart och marin teknik, menar att fšr honom som forskare sŒ Šr det av stor vikt att ha ett samarbete med industrin. Hans del i Green Pilot-projektet har varit att gšra emissionsmŠtningar. Chalmers sitter pŒ mycket kunskap i dag, men de flesta tester gšrs i motorlabb. Green Pilot-projektet Šr mer Óhands onÓ.

– DŠrfšr Šr det Šr en mšjlighet fšr forskningen, eftersom det blir en testbŠnk sŒ nŠra verkligheten som man kan komma, genom att gšra representativa mŠtningar pŒ plats. Det Šr fŒ projekt dŠr det fšrekommer i dag. Jag skulle kunna rŠkna dem pŒ ena handens fingrar, sŠger Kent Salo som menar att det Šr en stor utmaning att hitta fossilfria brŠnslen.

– Men metanol Šr helt klart en kandidat hŠr. Jag tror inte att det finns en enda lšsning, utan vi mŒste testa olika sorters brŠnsle – olika applikationer. Det gŠller att gšra ordentliga miljšvŠrderingar fšr att kunna lŠgga ihop miljšpŒverkan pŒ ett brŠnsle, pŒpekar Kent Salo.

Joakim Bomanson hŒller med om att det Šr viktigt att fortsŠtta att titta pŒ olika sorters brŠnsle, men att en stor fšrdel Šr att man kan framstŠlla metanol frŒn biomassa till exempel.

– DŠrfšr Šr metanol en bra energibŠrare, pŒpekar han och berŠttar om ett miljšprojekt med Stena Line som han var involverad i.

NŠrmare bestŠmt ett motorkoncept pŒ Stena Germanica. DŒ handlade det om en dual fuel-motor. DŠr anvŠnde man en viss andel pilotbrŠnsle fšr att initiera kompressionsantŠndningen av metanolen, som i sig sjŠlv inte kan kompressionsantŠnda.

Enligt Bengt Ramne, vd pŒ Scandinos, som hŒller i Green Pilot-projektet, sŒ Šr det lŒngt ifrŒn sjŠlvklart vilken av metanolmotorlšsningarna som kommer att vara den bŠsta fšr fartyg av Stena Germanicas storlek i framtiden. I dagslŠget har fšretaget god hjŠlp av Lunds tekniska hšgskola, som ligger lŒngt framme nŠr det gŠller forskning kring alkoholmotorer.

Sist men inte minst, sŒ slŒr Sjšfartsverket ett slag fšr miljšn:

– Det Šr en vŠldigt viktig frŒga fšr oss. Ska vi nŒ de mŒl som regeringen och EU satt upp sŒ Šr vi tvungna att testa nya brŠnslen. Vi tror inte att vi kommer att landa i ett enda framtida brŠnsle. Men vi tror att metanol kommer att vara ett av flera framtida brŠnslen, sŠger Andreas Bach som Šr chef fšr Transport – och farledsservice pŒ Sjšfartsverket.

En stor fšrhoppning Šr att gŒ i tŠten fšr en Ófirst moverÓ Šr sŒ att man skall fŒ flera efterfšljare.

– Vi vill visa att det gŒr och ta oss igenom regelverken ihop med Transportstyrelsen och det klassningssŠllskap som kommer att bli inblanda, sŠger Andreas Bach som tillŠgger att det finns mŒnga bŒtar med den hŠr storleken i Europa och vŠrlden, inte minst lŠngs kusterna och bland tŠtbebyggda omrŒden, dŠr de har stor miljšpŒverkan.

 

Text och foto: Agneta Slonawski

 

KŠllor:

Sjšfartsverket

Sjšfartstidningen

ScandiNAOS

 

Bildtext:

Patrik Molander ljushŒrig/Joakim mšrkhŒrig

 

1+4

Tanken Šr att fŠrjor och mindre fartyg skall kunna kšras med metanolmotorer. Green Pilot-projektet ligger i framkant nŠr det gŠller mŠtningar utanfšr laboratoriet.

3+6+9

MŠtningarna har hittills handlat om nŠr motorn varit uppe i 1000 varv. Allt finns sparat i loggen och de plockar in motordata frŒn olika system, just fšr att rŠkna ut effekten.

13 (3+6+9)

Olika programvaror Šr kopplade till datorn. Vilket ger en en full insyn i motorns teknik.

9

– Det blir skillnad pŒ om det Šr 10 grader eller 20 grader ute. Kallare vŠder pŒverkar fšrbrukningen, fšrklarar Patrik Molander.

9

– Det handlar om att kalibrera in motorn fšr ŠndamŒlet, sŠger Patrik Molander som smŒpratar med Joakim Bomanson om dagens mŠtningar i lugnt vŠder.

10+11

MŠtningarna denna dag har hittills handlat om nŠr motorn varit uppe i 1000 varv. Allt finns sparat i loggen och de plockar in motordata frŒn olika system, just fšr att rŠkna ut effekten.

 

10+11

 – Vi Šr stolta! Fšr vi vet att det verkligen fungerar, sŠger Patrik Molander och Joakim Bomanson som arbetar i Green Pilot-projektet med att kšra en lotsbŒt med en konverterad metanolmotor.

 

14

     Vi Šr stolta! Fšr vi vet att det verkligen fungerar, sŠger Patrik Molander och visar motorn som Šr ombyggd fšr att gŒ pŒ metanol.

16

     Vi Šr stolta! Fšr vi vet att det verkligen fungerar, sŠger Joakim Bomanson och visar motorn som Šr ombyggd fšr att gŒ pŒ metanol.

 

De har bytt ut komponenter sŒ att motorn Šr ombyggd till en tŠndstiftsmotor. Det betyder att den gŒr att kšra med hundra procent metanol.

 

15

Joakim Bomanson Šr visar sensorn som mŠter metanolŒngor.

 

Fakta: Pilot boat 729

Beskrivning: faf542_272651b564e34115a050179c4d83bb64%7Emv2_d_1800_1201_s_2

Beskrivning: faf542_4cf9bd8e427d4d0b9ee733852ca6166e%7Emv2

 

Beskrivning: faf542_c347634cf8d74966ab7579edaa071325%7Emv2