Ingress:
Gullvi Heed har kallats trasmattornas drottning. Hon vŠver
vŒrt kulturarv varvat med lustfylld fantasi. Och Šr en fena pŒ att Œtervinna
material - oavsett om det Šr bomull, lin, ylle, halm eller mŠssingstrŒd.
Bršd:
Det Šr som om Gud tog ett djupt andetag, stillnade tiden och
skapade Glafsereds gŒrd, i MŒlsryd, utanfšr BorŒs. €ldsta stugan Šr frŒn 1600-talet.
PŒ naturtomten stŒr resliga askar envist pŒ parad; blommor, smŒfŒglar och dŠrtill
insekter. Runtom detta; hšgrest skog, frodig skog och Šnnu mera skog. HŠr bor 76-Œriga
Gullvi Heed. Detta Šr hennes skattkista till inspiration.
– Vi bestŠmde oss pŒ stubben nŠr vi hittade det hŠr
stŠllet av en slump, fšr 33 Œr sedan. Vi har inte gjort mycket mer Šn att dra
in vatten och avlopp och skaffat ett tyst kylskŒp i kšket. Miljšn hŠr Šr det
bŠsta, och tystnaden.
Innan Gullvi Heed lŠgger handen pŒ det smidda vredet, till
sin lilla ateljŽ, som tidigare var lanthandel i trakten, brukar hon stanna upp
en liten stund och lyssna pŒ stillheten och fŒgelsŒngen.
Rummet har fšnster Œt olika hŒll och plats fšr tvŒ
vŠvstolar, en mindre och en stšrre. HŠr rŒder en disciplinerad ordning. I
hyllan stŒr pŠrmar med dokumentation av varje alster; detaljerade
mšnsterritningar, nogsamma textningar – numrerat och daterat. PŒ vŠggen
en noggrann skiss med olivgršn bottenfŠrg och massor av blommor; en skiss till
mattan med namnet ÓI lust och fŠgringÓ.
– Folk tror att mina mattor Šr slumpartat gjorda, men
jag har ritat upp varenda blomma pŒ rutat papper. Jag ritar trŒdarna, jag numrerar
bŒde blommor och trasor. Det Šr vŠldigt mycket fšrarbete, som kompletteras
under mattans gŒng. Man ska inte tro att man kommer ihŒg hur det skall vara.
Det gšr man inte, sŠger Gullvi Heed och tar upp nystan ur en korg som Šr tŠnkta
till mattan ÓDršmmen om ElinÓ, den lilla mattan med stora ršda blommor pŒ.
En av alla som Šr vŠvda i slarvtjŠll, dŠr mŒnga smŒ trasor
lŠggs ovanpŒ inslaget fšr att forma tredimensionella uppstickande rosor pŒ
mattbotten. Ett arbetssŠtt som stavas tŒlamod.
– Det har jag mycket. Bara resultatet blir bra. Jag
har alltid ett mŒl, men kan Šndra mig under gŒng. PŒ sŒ sŠtt spelar jag med
slumpen, fšrklarar Gullvi Heed.
Experimentlustan har fštt fram otaliga alster genom Œren. I
boningshuset som Šr byggt pŒ 1800-talet tŠcker trasmattor i alla storlekar och
utformningar de lite vinda trŠgolven. I vardagsrummet utgšr trasmattorna ett
mšnster i sig, bŒde lŠngs vŠggar och pŒ rad i rummet. Sammantaget mŠter de 37
meter. I soffan ligger yllekuddar i jacquardvŠv och i fšnstren i storstugan
hŠnger skira vita bomullsgardiner. De Šr vŠvda med tŠta rŠnder i glesa
myggtjŠll och tŠt tuskaft, dŠr det finns en extra varp som anvŠnds fšr att
plocka upp mšnster i form av fjŠrilar. (Denna varp
ligger lšs mellan mšnstren och klipps bort nŠr vŠven Šr klar.)
– Det handlar om hur varpen solvas i fšrhŒllande till
trampornas uppbindning, tillŠgger Gullvi Heed som pŒpekar att just
bindningslŠran har legat henne varmt om hjŠrtat.
Den Šr grunden till hur en vŠvnad skall se ut, sjŠlva
strukturen – vad det blir av varpen plus inslaget.
Vi Šr tillbaka i ateljŽn. PŒ vŠggarna hŠnger hennes senaste
alster; smŒ snillrika vŠvnader av halm och tagel, lŠngst uti kanten
mŠssingstrŒd. PŒ ett bord, hoprullade mattor i olika storlekar. Och en korg.
DŠr ligger bomullsnystan klippta i 1-1,5 centimeters bredd, sorterade i olika
fŠrger. Och inte bara det, varje nystan innehŒller sŒ mycket trasor som behšvs
fšr varje fŠlt. Allt fšr att bŒrder och bottnar skall stŠmma fŠrgmŠssigt.
PŒ vinden i sjŠlva boningshuset finns det stora trasfšrrŒdet
sorterat i fŠrger per plastlŒda. Folk i trakten och vŠverskor kommer fšrbi
Gullvi Heed med jeans, pyjamasar, rockar.
tervinning av hšgsta grad - precis som man gjorde fšrr i tiden.
– Jag trodde aldrig att jag skulle syssla med
trasmattor šver huvud taget. NŠr jag hšrde ordet trasmatta tŠnkte jag fšrst:
70-tal, tjocka mattor med dubbla trasor och 30-ršrssked, minns Gullvi Heed som
tidigt kŠnde att hon ville gšra nŒgot annat, nŒgot eget.
SŒ fšll det sig sŒ att hon fick ett stipendium att sjunka
ned i trasmattans historia och tillgŒng till Nordiska museets arkiv. HŠr fanns
en skatt av kvinnokraft invŠvt i de vackraste trasmattor, de flesta med
arbetade avslut. SŒ hon blev fast. Det var 1994. ret efter hade hon sina
mattor med i en utstŠllning pŒ Nordiska museet.
– Det jag sŒg var fragment av tidlšsa mšnster, som
tulpanen. Den fastande hos mig. Den gŒr att variera i det oŠndliga;
stilistiskt, grafiskt, folkligt eller traditionellt, sŠger Gullvi Heed som
tjusades av de gamla mattorna, hur tŠta och fina och smala de var, liksom att
varpen var i olika fŠrger.
Och sŒ avsluten, de vackra kantavsluten som blivit hennes
eget signum.
– VŠvda kantavslut Šr viktiga fšr mig. Det tycker jag
passar mina mattor bŠst. Jag Šgnar mig gŠrna lite extra Œt att gšra randningar
med mattvarpen, att plocka in ett litet mšnster eller att brodera pŒ en
enfŠrgad avslutning. Fšrst dŒ kŠnns mattan riktigt fŠrdig, nŠstan som en liten
nšdvŠndighet, fšrklarar Gullvi Heed.
PŒ den lilla bršllopsmattan, som ocksŒ varit med pŒ Ršhsska
museet i Gšteborg, stŒr det broderat fšr hand pŒ kantavslutet: ÓJag stršr
rosorÓ.
I mer Šn 150 Œr har trasmattan lyckats behŒlla sin stŠllning
som en bŒde Šlskad och handvŠvd textil. Det finns de som menar att det i stort
sett inte finns nŒgra regionala skillnader i trasmattornas utformning, vad
gŠller mšnster och tekniker, utan att trasmattorna har ungefŠr samma uttryck
šver hela landet.
– SŒ mycket fint kvinnor vŠvde fšrr, av redan
fšrbrukat. Det hade ingen hšg status, men det fascinerar mig fortfarande. Dessa
kvinnor Šr en fšrebild. Jag har vŠl dragit ett strŒ till stacken, sŠger Gullvi
Heed blygsamt.
Hon bšrjade pŒ Textilinstitutet i BorŒs vid 28 Œrs Œlder,
dŠrefter VŠskolan i samma stad. PŒ textilinstitutet lŠrde hon sig mšnsterdesign
fšr textilindustrin bland annat. Det har gŒtt nŠstan 50 Œr sedan dess, men sin
nyfikenhet har hon bevarat.
– Det har tagit lŒng tid att komma hit, sŠger hon och
stryker varsamt handen šver en svart matta med halminslag, som minner om Asien,
om lŒnga svarta vŠstar – om kvinnor och mŠn pŒ vŠg till risfŠlten i den
disiga gryningen.
Svart tyg Šr det enda hon fŠrgar i maskin, alltid av bomull
men gŠrna med olika tygstrukturer. SjŠlva vŠvtekniken Šr kvistig, pillig och
dŠrmed tidsšdande.
NŠr Gullvi Heed och lyfter upp mattan i ljuset syns ett
pilmšnster i en riktning, ett mšnster av halm som Œterkommer regelbundet i
bŒrderna.
– Ett halmstrŒ har en liten knyck dŠr bladen gŒr ut,
dŠr blir det lite blankt. SŒ jag letar upp det stŠllet och passar pŒ att bygga
mšnster av det, fšrklarar hon.
Hon har alltid gillat att testa utmaningar och tŠnja pŒ
grŠnser, bŒde med material och med teknik.
– FrŒn bšrjan tyckte jag att, ju fler komplicerade
bindningar, ju fler skaft och trampor, ju roligare blev det. Nu orkar jag inte
trampa 16 skaft lŠngre. Nu sitter jag med tvŒ trampor och Šr nšjd med det, men
jag har stor lust att satsa pŒ det som jag hŒller pŒ med nu. Sen har jag tankar
pŒ orientaliska mšnster. Jag funderar pŒ att gšra en matta med en bŒrd och
mšnster inuti, lite som en orientalisk Škta matta.
1 portrŠtt 14,15:
– Jag har alltid gillat att testa nya bindningar och
trampor, sŠger Gullvi Heed som har stor lust att experimentera vidare i sitt
eget fantasirika trasmattelandskap.
2, 3 Varje matta fšregŒs att ett minutišst fšrarbete. HŠr
Lust och fŠgring, som har mest blommor och lite fjŠrilar.
4
5 Dršmmen om Elin, en trasmatta vŠvt med gamla tekniker som
slarvtjŠll och Œterbrukat material.
6 Bršllopsmattan som paret skall knŠbšja pŒ infšr altaret
har Gullvi Heeds signum, ett perfekt avslut som dessutom Šr handbroderat.
7 Gullvi Heed lŠgger ned mycket tid pŒ att leta fram rŠtt
nyans till varje bŒrd, klippa trasor av skŠnkta gamla klŠder och gšra
tillrŠckligt mŒnga nystan fŠrdiga fšr varje matta – innan start.
8,9
Halmen bšrjade Gullvi Heed experimentera med pŒ 90-talet.
Sedan dess har hon fortsatt med allt frŒn muffar fšr damer till mattor.
Mšnstret Šr pilligt med invŠvda strŒn som utgšr pilar i
samma riktning.
10
De flesta mattor Šr ensidigt vŠvda, det vill sŠga; mšnstret
syns pŒ ovansidan.
12,13 Gullvi Heed fšredrar att vara med sina egna tankar i
vŠvateljŽn. Men ibland slŠpper hon pŒ šnskekonserten i P2.
–
BindningslŠran ligger mig varmt om hjŠrtat skall
du veta. Det Šr grunden till hur en vŠvnad ser ut, sjŠlva strukturen –
vad det blir av varpen plus inslaget.
–
Just dubbelbindningar Šr nŒgot att bita i.