Ingress:
sa
KŠrnebro var Gšteborgs hamns fšrstaval nŠr en ny hamnkapten skulle rekryteras.
I snart tvŒ Œr har hon navigerat med stadig hand. Ledorden har varit dialog och
kommunikation. …ver alltihop vilar ett mŒl om att stŠrka konkurrenskraften i
Nordens stšrsta hamn.
Bršd:
Gšteborgs
hamn hŒller pŒ med den stšrsta utbyggnaden sedan 70-talet. Vad innebŠr det?
Det
innebŠr bland annat att vi bygger en ny terminal: Arendal 2. Det hela blir som
en fšrlŠngning av ro-ro-lŠget med en 450 meter lŒng kaj och ett bakland fšr
uppstŠllning av gods.
Det
Šr ett jŠtteprojekt som Šr otroligt spŠnnande. Det innebŠr bland annat att det
kommer att sprŠngas šar och att muddermassor skall tas om hand. Det Šr mycket
logistik och administration. Vattendomstolen och Miljšdomstolen Šr inblandade.
Det Šr viktigt att det blir sŒ liten pŒverkan pŒ miljšn som mšjligt.
Jag
tycker att Gšteborgs hamn tar ett vŠldigt stort ansvar hŠr. Det har till
exempel skapats ett vadarhav och ett salamanderhotell, i syfte att Œterskapa
miljšn.
Hela
projektet fšljer en generalplan som gŒr Šnda fram till 2035.
Vilka
svŒrigheter ser du?
Gšteborgs
stad Šr inne i en expansion som Šr den stšrsta i modern tid. Fšrutom att
ytterhamnen vŠxer, sŒ vŠxer ocksŒ staden sŒ det knakar och dŠrmed Šven
innerhamnen. Det Šr inte alltid de har koll pŒ vad som pŒverkar sjštrafiken.
Gšteborgs Hamn Šr inblandad i planerna pŒ sŒ vis att vi Šr remissinstans.
Man
fŒr inte grŠva i hamnen utan tillstŒnd till exempel. Det byggs ju šverallt.
Mycket av materialet som kommer fšr att anvŠndas till byggnationen, kommer just
via sjšfarten, men det finns ingenstans att lŠgga till. Det behšvs nya
kajplatser.
Fšr
att sticka ut hakan, sŒ tycker jag att vi kunde fŒtt vara med lite mer i de hŠr
frŒgorna. DŒ hade vi kanske haft en chans att pŒverka. Staden Šr duktiga pŒ den
landlogistiska sidan, men det finns massor av andra saker att tŠnka pŒ nŠr det
gŠller bŒtar. Jag tror helt enkelt, att det inte var nŒgon som funderade pŒ
det.
Varje
Œr lastas det 798 000 containrar i Gšteborgs hamn, plus 246 000 bilar och
nŠstan 24 miljoner ton olja. Vad skulle du sŠga att Gšteborgs hamn har fšr
betydelse?
Hamnen
skapar direkt eller indirekt arbetstillfŠllen fšr cirka 22 000 personer i
GšteborgsomrŒdet. Den Šr sjŠlvklart viktig fšr industrin. Men hamnen Šr ocksŒ
ett kulturarv i Gšteborg. €ven om det i stort sett inte finns nŒgra bŒtar i
innerhamnen
lŠngre,
fšrutom Stena Line, kryssningsbŒtar och ett och annat kanalfartyg.
Det
finns ett oerhšrt stort intresse fšr hamnen hos gšteborgarna. De bŒtutflykter vi
arrangerar tillsammans med Sjšfartsmuseet, som handlar om hamnens historia, Šr
alltid fullbokade. Vi lŠgger kontinuerligt ut visioner och filmer pŒ Instagram
som fšljs av mŒnga personer. Man ser ibland en romantisk blick hos folk nŠr det
blir prat om hamnen. Jag fšrstŒr att det kan bli sŒ frŒn en landkrabbas
perspektiv. Men jag Šr sjšman i grunden och vet att det hela tiden hŠnder
nŒgonting i hamnen. Det Šr Óhands onÓ, men hamn och bŒtar symboliserar ocksŒ
ett sŠtt att vara pŒ vŠg. Det finns ett lugn i att kšra bŒt.
Du
har pratat om att skapa ordning och reda i hamnen, att satsa pŒ en dialog med
hamnaktšrerna. Vad innebŠr det?
NŠr
ett fartyg anlšper finns det mŒnga lŠnkar. Det Šr allt frŒn lotsar,
bunkerbŒtar, bogserbŒtar eller de som fšrtšjer. Det Šr viktigt med tydlighet
och kommunikation fšr att det skall bli en hšg sŠkerhet och en hšg
effektivitet. Det gŠller hela kedjan. Om nŒgot inte fungerar dŠr, sŒ kan det
uppstŒ en risk eller ett fartyg kan bli fšrsenat.
I
Gšteborg samarbetar hamnens Port Control tŠtt ihop med Sjšfartsverkets
sjštrafikcentral (VTS) och lotsbestŠllningscentralen, i det som kallas
Gothenburg Approach.
Tidigare
satt vi pŒ olika platser i hamnen. I dag Šr vi flera aktšrer som sitter i samma
hus. Kommunikationen blir helt enkelt bŠttre fšr att vi sitter nŠra varandra.
Det Šr viktigt fšr att det blir ett flšde och det innebŠr att man kan ha
gemensamma instruktioner pŒ ett bra sŠtt. Chefen som Šr operativt ansvarig fšr
Port Control, sitter ocksŒ i huset hŠr vid Amerikakajen. Hon har sin funktion
och jag har min, men det Šr viktigt med den geografiska nŠrheten fšr att vi kan
jobba tillsammans. Fšrr kunde saker och ting ramla mellan stolarna. Jag tycker
att det har blivit mycket bŠttre med kommunikationen.
Nu
har du varit hamnkapten i snart tvŒ Œr. Hur har det varit?
Det
Šr ett spŠnnande och utmanande yrke, dŠr det hŠnder nŒgonting hela tiden. Det
Šr en konstant 24-timmars beredskap. Fast jag fŒr inte lika mŒnga nattliga
pŒringningar lŠngre. Centralen Šr fšrsta instansen. Oftast fŒr jag snabba
frŒgor. Men nŠr det Šr utslŠpp i hamnen sŒ kontaktas jag alltid.
En
sak har jag lŠrt mig: Att ingen frŒga Šr likadan som den var igŒr. Jag menar
att det inte gŒr att ha rutinsvar pŒ frŒgor som kommer in. Eftersom det Šr
olika parametrar vid varje enskilt tillfŠlle som styr.
Vad
Šr det som gšr att du passar pŒ den hŠr posten?
Jag
Šr 50 Œr och har en bred bakgrund. Dels frŒn till sjšss, men Šven frŒn
rederiverksamhet och av att ha varit lŠrare pŒ Chalmers. Jag har arbetat pŒ
Sjšfartsverket och pŒ Sjšfšrmedlingen, plus att jag arbetat i hamnen med att
bygga upp en dygnet-runt-verksamhet fšr Port Control.
Det
gšr att jag har fšrmŒgan att se saker ur olika perspektiv, men jag Šr Šven bra
pŒ att se saker i ett helhetsperspektiv. Jag fšrstŒr hur det hŠnger ihop med
sjšsŠkerhet, effektivitet och miljš. Jag inser vikten av samverkan och fšrstŒr
att det krŠvs ett samarbete fšr att driva saker. Jag Šr en lyssnande och
coachande chef, inte hierarkisk och skrikande. Sedan hoppas jag att jag ocksŒ
Šr tydlig.
Hur
ser din framtida hamn ut?
Min
dršm Šr att vi inte bara skall ha snygga kajer, utan att vi skall ha bŒtar
liggande vid kajerna i innerhamnen. Det behšver inte vara vackra fartyg utan
det kan vara arbetsfartyg. Jag hoppas att vi ser fiffiga innovationer vad det
gŠller miljšn. SŒ att det blir en lite mer levande innerhamn i Gšteborg.
Om
jag sŠger ordet hamn vad tŠnker du dŒ?
Ett
sammelsurium av dofter av ljud:
Flšde, gods, ršrelse, dygnet-runt, action,
mŠnniskor som sliter, buller och diesel, avfall,
Byline:
Agneta Slonawski
Bildbyline:
Agneta Slonawski
Bildtext:
I
Europa finns tre kvinnliga hamnkaptener. sa KŠrnebro Šr en av dem.
sa
KŠrnebro associerar fritt till ordet ÓhamnÓ:
Flšde,
gods, ršrelse, dygnet-runt, action, mŠnniskor som sliter, buller, diesel
– som jag tycker luktar gott, avfall. Ett sammelsurium av dofter av ljud,
det tŠnker jag.