Ingress:

 

sa KŠrnebro var Gšteborgs hamns fšrstaval nŠr en ny hamnkapten skulle rekryteras. I snart tvŒ Œr har hon navigerat med stadig hand. Ledorden har varit dialog och kommunikation. …ver alltihop vilar ett mŒl om att stŠrka konkurrenskraften i Nordens stšrsta hamn.

 

Bršd: 

 

Gšteborgs hamn hŒller pŒ med den stšrsta utbyggnaden sedan 70-talet. Vad innebŠr det?

Det innebŠr bland annat att vi bygger en ny terminal: Arendal 2. Det hela blir som en fšrlŠngning av ro-ro-lŠget med en 450 meter lŒng kaj och ett bakland fšr uppstŠllning av gods.

Det Šr ett jŠtteprojekt som Šr otroligt spŠnnande. Det innebŠr bland annat att det kommer att sprŠngas šar och att muddermassor skall tas om hand. Det Šr mycket logistik och administration. Vattendomstolen och Miljšdomstolen Šr inblandade. Det Šr viktigt att det blir sŒ liten pŒverkan pŒ miljšn som mšjligt.

Jag tycker att Gšteborgs hamn tar ett vŠldigt stort ansvar hŠr. Det har till exempel skapats ett vadarhav och ett salamanderhotell, i syfte att Œterskapa miljšn.

Hela projektet fšljer en generalplan som gŒr Šnda fram till 2035.

 

Vilka svŒrigheter ser du?

Gšteborgs stad Šr inne i en expansion som Šr den stšrsta i modern tid. Fšrutom att ytterhamnen vŠxer, sŒ vŠxer ocksŒ staden sŒ det knakar och dŠrmed Šven innerhamnen. Det Šr inte alltid de har koll pŒ vad som pŒverkar sjštrafiken. Gšteborgs Hamn Šr inblandad i planerna pŒ sŒ vis att vi Šr remissinstans.

Man fŒr inte grŠva i hamnen utan tillstŒnd till exempel. Det byggs ju šverallt. Mycket av materialet som kommer fšr att anvŠndas till byggnationen, kommer just via sjšfarten, men det finns ingenstans att lŠgga till. Det behšvs nya kajplatser.

Fšr att sticka ut hakan, sŒ tycker jag att vi kunde fŒtt vara med lite mer i de hŠr frŒgorna. DŒ hade vi kanske haft en chans att pŒverka. Staden Šr duktiga pŒ den landlogistiska sidan, men det finns massor av andra saker att tŠnka pŒ nŠr det gŠller bŒtar. Jag tror helt enkelt, att det inte var nŒgon som funderade pŒ det.

 

Varje Œr lastas det 798 000 containrar i Gšteborgs hamn, plus 246 000 bilar och nŠstan 24 miljoner ton olja. Vad skulle du sŠga att Gšteborgs hamn har fšr betydelse?

Hamnen skapar direkt eller indirekt arbetstillfŠllen fšr cirka 22 000 personer i GšteborgsomrŒdet. Den Šr sjŠlvklart viktig fšr industrin. Men hamnen Šr ocksŒ ett kulturarv i Gšteborg. €ven om det i stort sett inte finns nŒgra bŒtar i innerhamnen

lŠngre, fšrutom Stena Line, kryssningsbŒtar och ett och annat kanalfartyg.

Det finns ett oerhšrt stort intresse fšr hamnen hos gšteborgarna. De bŒtutflykter vi arrangerar tillsammans med Sjšfartsmuseet, som handlar om hamnens historia, Šr alltid fullbokade. Vi lŠgger kontinuerligt ut visioner och filmer pŒ Instagram som fšljs av mŒnga personer. Man ser ibland en romantisk blick hos folk nŠr det blir prat om hamnen. Jag fšrstŒr att det kan bli sŒ frŒn en landkrabbas perspektiv. Men jag Šr sjšman i grunden och vet att det hela tiden hŠnder nŒgonting i hamnen. Det Šr Óhands onÓ, men hamn och bŒtar symboliserar ocksŒ ett sŠtt att vara pŒ vŠg. Det finns ett lugn i att kšra bŒt.

 

Du har pratat om att skapa ordning och reda i hamnen, att satsa pŒ en dialog med hamnaktšrerna. Vad innebŠr det?

NŠr ett fartyg anlšper finns det mŒnga lŠnkar. Det Šr allt frŒn lotsar, bunkerbŒtar, bogserbŒtar eller de som fšrtšjer. Det Šr viktigt med tydlighet och kommunikation fšr att det skall bli en hšg sŠkerhet och en hšg effektivitet. Det gŠller hela kedjan. Om nŒgot inte fungerar dŠr, sŒ kan det uppstŒ en risk eller ett fartyg kan bli fšrsenat.

I Gšteborg samarbetar hamnens Port Control tŠtt ihop med Sjšfartsverkets sjštrafikcentral (VTS) och lotsbestŠllningscentralen, i det som kallas Gothenburg Approach.

Tidigare satt vi pŒ olika platser i hamnen. I dag Šr vi flera aktšrer som sitter i samma hus. Kommunikationen blir helt enkelt bŠttre fšr att vi sitter nŠra varandra. Det Šr viktigt fšr att det blir ett flšde och det innebŠr att man kan ha gemensamma instruktioner pŒ ett bra sŠtt. Chefen som Šr operativt ansvarig fšr Port Control, sitter ocksŒ i huset hŠr vid Amerikakajen. Hon har sin funktion och jag har min, men det Šr viktigt med den geografiska nŠrheten fšr att vi kan jobba tillsammans. Fšrr kunde saker och ting ramla mellan stolarna. Jag tycker att det har blivit mycket bŠttre med kommunikationen.

 

Nu har du varit hamnkapten i snart tvŒ Œr. Hur har det varit?

Det Šr ett spŠnnande och utmanande yrke, dŠr det hŠnder nŒgonting hela tiden. Det Šr en konstant 24-timmars beredskap. Fast jag fŒr inte lika mŒnga nattliga pŒringningar lŠngre. Centralen Šr fšrsta instansen. Oftast fŒr jag snabba frŒgor. Men nŠr det Šr utslŠpp i hamnen sŒ kontaktas jag alltid.

En sak har jag lŠrt mig: Att ingen frŒga Šr likadan som den var igŒr. Jag menar att det inte gŒr att ha rutinsvar pŒ frŒgor som kommer in. Eftersom det Šr olika parametrar vid varje enskilt tillfŠlle som styr.

 

Vad Šr det som gšr att du passar pŒ den hŠr posten?

Jag Šr 50 Œr och har en bred bakgrund. Dels frŒn till sjšss, men Šven frŒn rederiverksamhet och av att ha varit lŠrare pŒ Chalmers. Jag har arbetat pŒ Sjšfartsverket och pŒ Sjšfšrmedlingen, plus att jag arbetat i hamnen med att bygga upp en dygnet-runt-verksamhet fšr Port Control.

Det gšr att jag har fšrmŒgan att se saker ur olika perspektiv, men jag Šr Šven bra pŒ att se saker i ett helhetsperspektiv. Jag fšrstŒr hur det hŠnger ihop med sjšsŠkerhet, effektivitet och miljš. Jag inser vikten av samverkan och fšrstŒr att det krŠvs ett samarbete fšr att driva saker. Jag Šr en lyssnande och coachande chef, inte hierarkisk och skrikande. Sedan hoppas jag att jag ocksŒ Šr tydlig.

 

Hur ser din framtida hamn ut?

Min dršm Šr att vi inte bara skall ha snygga kajer, utan att vi skall ha bŒtar liggande vid kajerna i innerhamnen. Det behšver inte vara vackra fartyg utan det kan vara arbetsfartyg. Jag hoppas att vi ser fiffiga innovationer vad det gŠller miljšn. SŒ att det blir en lite mer levande innerhamn i Gšteborg.

 

Om jag sŠger ordet hamn vad tŠnker du dŒ?

Ett sammelsurium av dofter av ljud: Flšde, gods, ršrelse, dygnet-runt, action, mŠnniskor som sliter, buller och diesel, avfall,

 

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Bildtext:

I Europa finns tre kvinnliga hamnkaptener. sa KŠrnebro Šr en av dem.

 

sa KŠrnebro associerar fritt till ordet ÓhamnÓ:

Flšde, gods, ršrelse, dygnet-runt, action, mŠnniskor som sliter, buller, diesel – som jag tycker luktar gott, avfall. Ett sammelsurium av dofter av ljud, det tŠnker jag.