Ingress:

 

sa Krnebro var Gteborgs hamns frstaval nr en ny hamnkapten skulle rekryteras. I snart tv r har hon navigerat med stadig hand. Ledorden har varit dialog och kommunikation. ver alltihop vilar ett ml om att strka konkurrenskraften i Nordens strsta hamn.

 

Brd: 

 

Gteborgs hamn hller p med den strsta utbyggnaden sedan 70-talet. Vad innebr det?

Det innebr bland annat att vi bygger en ny terminal: Arendal 2. Det hela blir som en frlngning av ro-ro-lget med en 450 meter lng kaj och ett bakland fr uppstllning av gods.

Det r ett jtteprojekt som r otroligt spnnande. Det innebr bland annat att det kommer att sprngas ar och att muddermassor skall tas om hand. Det r mycket logistik och administration. Vattendomstolen och Miljdomstolen r inblandade. Det r viktigt att det blir s liten pverkan p miljn som mjligt.

Jag tycker att Gteborgs hamn tar ett vldigt stort ansvar hr. Det har till exempel skapats ett vadarhav och ett salamanderhotell, i syfte att terskapa miljn.

Hela projektet fljer en generalplan som gr nda fram till 2035.

 

Vilka svrigheter ser du?

Gteborgs stad r inne i en expansion som r den strsta i modern tid. Frutom att ytterhamnen vxer, s vxer ocks staden s det knakar och drmed ven innerhamnen. Det r inte alltid de har koll p vad som pverkar sjtrafiken. Gteborgs Hamn r inblandad i planerna p s vis att vi r remissinstans.

Man fr inte grva i hamnen utan tillstnd till exempel. Det byggs ju verallt. Mycket av materialet som kommer fr att anvndas till byggnationen, kommer just via sjfarten, men det finns ingenstans att lgga till. Det behvs nya kajplatser.

Fr att sticka ut hakan, s tycker jag att vi kunde ftt vara med lite mer i de hr frgorna. D hade vi kanske haft en chans att pverka. Staden r duktiga p den landlogistiska sidan, men det finns massor av andra saker att tnka p nr det gller btar. Jag tror helt enkelt, att det inte var ngon som funderade p det.

 

Varje r lastas det 798 000 containrar i Gteborgs hamn, plus 246 000 bilar och nstan 24 miljoner ton olja. Vad skulle du sga att Gteborgs hamn har fr betydelse?

Hamnen skapar direkt eller indirekt arbetstillfllen fr cirka 22 000 personer i Gteborgsomrdet. Den r sjlvklart viktig fr industrin. Men hamnen r ocks ett kulturarv i Gteborg. ven om det i stort sett inte finns ngra btar i innerhamnen

lngre, frutom Stena Line, kryssningsbtar och ett och annat kanalfartyg.

Det finns ett oerhrt stort intresse fr hamnen hos gteborgarna. De btutflykter vi arrangerar tillsammans med Sjfartsmuseet, som handlar om hamnens historia, r alltid fullbokade. Vi lgger kontinuerligt ut visioner och filmer p Instagram som fljs av mnga personer. Man ser ibland en romantisk blick hos folk nr det blir prat om hamnen. Jag frstr att det kan bli s frn en landkrabbas perspektiv. Men jag r sjman i grunden och vet att det hela tiden hnder ngonting i hamnen. Det r hands on, men hamn och btar symboliserar ocks ett stt att vara p vg. Det finns ett lugn i att kra bt.

 

Du har pratat om att skapa ordning och reda i hamnen, att satsa p en dialog med hamnaktrerna. Vad innebr det?

Nr ett fartyg anlper finns det mnga lnkar. Det r allt frn lotsar, bunkerbtar, bogserbtar eller de som frtjer. Det r viktigt med tydlighet och kommunikation fr att det skall bli en hg skerhet och en hg effektivitet. Det gller hela kedjan. Om ngot inte fungerar dr, s kan det uppst en risk eller ett fartyg kan bli frsenat.

I Gteborg samarbetar hamnens Port Control ttt ihop med Sjfartsverkets sjtrafikcentral (VTS) och lotsbestllningscentralen, i det som kallas Gothenburg Approach.

Tidigare satt vi p olika platser i hamnen. I dag r vi flera aktrer som sitter i samma hus. Kommunikationen blir helt enkelt bttre fr att vi sitter nra varandra. Det r viktigt fr att det blir ett flde och det innebr att man kan ha gemensamma instruktioner p ett bra stt. Chefen som r operativt ansvarig fr Port Control, sitter ocks i huset hr vid Amerikakajen. Hon har sin funktion och jag har min, men det r viktigt med den geografiska nrheten fr att vi kan jobba tillsammans. Frr kunde saker och ting ramla mellan stolarna. Jag tycker att det har blivit mycket bttre med kommunikationen.

 

Nu har du varit hamnkapten i snart tv r. Hur har det varit?

Det r ett spnnande och utmanande yrke, dr det hnder ngonting hela tiden. Det r en konstant 24-timmars beredskap. Fast jag fr inte lika mnga nattliga pringningar lngre. Centralen r frsta instansen. Oftast fr jag snabba frgor. Men nr det r utslpp i hamnen s kontaktas jag alltid.

En sak har jag lrt mig: Att ingen frga r likadan som den var igr. Jag menar att det inte gr att ha rutinsvar p frgor som kommer in. Eftersom det r olika parametrar vid varje enskilt tillflle som styr.

 

Vad r det som gr att du passar p den hr posten?

Jag r 50 r och har en bred bakgrund. Dels frn till sjss, men ven frn rederiverksamhet och av att ha varit lrare p Chalmers. Jag har arbetat p Sjfartsverket och p Sjfrmedlingen, plus att jag arbetat i hamnen med att bygga upp en dygnet-runt-verksamhet fr Port Control.

Det gr att jag har frmgan att se saker ur olika perspektiv, men jag r ven bra p att se saker i ett helhetsperspektiv. Jag frstr hur det hnger ihop med sjskerhet, effektivitet och milj. Jag inser vikten av samverkan och frstr att det krvs ett samarbete fr att driva saker. Jag r en lyssnande och coachande chef, inte hierarkisk och skrikande. Sedan hoppas jag att jag ocks r tydlig.

 

Hur ser din framtida hamn ut?

Min drm r att vi inte bara skall ha snygga kajer, utan att vi skall ha btar liggande vid kajerna i innerhamnen. Det behver inte vara vackra fartyg utan det kan vara arbetsfartyg. Jag hoppas att vi ser fiffiga innovationer vad det gller miljn. S att det blir en lite mer levande innerhamn i Gteborg.

 

Om jag sger ordet hamn vad tnker du d?

Ett sammelsurium av dofter av ljud: Flde, gods, rrelse, dygnet-runt, action, mnniskor som sliter, buller och diesel, avfall,

 

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Bildtext:

I Europa finns tre kvinnliga hamnkaptener. sa Krnebro r en av dem.

 

sa Krnebro associerar fritt till ordet hamn:

Flde, gods, rrelse, dygnet-runt, action, mnniskor som sliter, buller, diesel – som jag tycker luktar gott, avfall. Ett sammelsurium av dofter av ljud, det tnker jag.