Ingress:

Hgintensiv intervalltrning har blivit en riktig hit. Motionspassen blir snabbt fullbokade och finns p flera stllen i staden. Pongen r att f ut mesta mjliga trning p kort tid.

 

Brd:

De stora gymkedjorna har utformat egen hgintensiv intervalltrning och dpt passen till olika namn. En nyhet fr i r r SATS grupptrning 21 Minutes – med tre olika faser p vardera sju minuter. Det hr r ett kort pass som bidrar till hg pulshastighet. Alla muskelgrupper r med i vningarna. Man anvnder inga verktyg utan utfr rrelserna med hjlp av sin egen kroppsvikt.  

     Det hr passet r fr alla som tycker att det r trkigt att trna och som anser att trning tar tid. Kommer man frn noll och inte har trnat, r det en bra utmaning, pongterar Sara Sollerman som r instruktr p SATS fredagspass vid Masthuggstorget.

Den utmaningen har Pamela Morgan antagit. Hon r en av dem som bestmt sig fr att prova klassen fr frsta gngen. Hon r 42 r och har motionstrnat i knappt ett r.

– Jag vill kolla mina grnser och se vad jag kan klara av, eftersom jag ska trna Military bootcampchallange (hinderbana) i sommar. Det hr skall bli kul, men det verkar tufft, speciellt fr mig som inte r en idrottstjej, sger hon och tar plats framfr den stora spegeln.

Bredvid henne str Elvira Tabanovic, 40 r, som motionstrnat i sex r och som provat p passet en gng frut.

– Det r krvande men jag gillar att utmana min kropp, hinner hon bertta innan instruktren Sara Sollerman hojtar:

     Drick vatten fr de kommande 21 minuterna, fr du kommer inte att hinna det under passet.

Hon hinner knappt sga klart meningen frrn musiken dundrar ut ur de stora hgtalarna ovanfr vra huvuden. Trumslingorna bankar ut varenda tanke i hjrnan p ett effektivt stt.

16 kvinnor och en man rullar mjukt upp axlarna fr att strax g ver till sakta knbj. Sedan kommer rrelserna ttt p. Sara Sollerman leder med fast hand och kar tempot:

     Hpp! Hpp! Ljudar hon nr klassen gr tv studsar p varje fot.

Vi r fortfarande inne i frsta delen av passet som betyder uppmjukning. vergngen till nsta avdelning, anges tydligt av musiken som skiftar till 80-tals pop.

     Nu skall pulsen upp genom taket, skriker Sara Sollerman och annonserar drmed att smekmnaden r ver och att takten kommer att ka,

Pamela Morgan som tittar koncentrerat ned p sina rosa trningsskor och frsker f rtt p stegen.

Hela passet r koreograferat och har en musikslinga som variera och rcker i exakt 21 minuter. Det gr fort. Sex intervaller med 40 sek p varje och 20 sekunder aktiv vila. Vilan betyder att klassen p stllet och smjoggar. Fr att snart ta lnga steg t sidan, samtidigt som de liksom tar tag i luften med hnderna.

     Ta ut rrelserna. En gng till. Lite tuffare. Lite hrdare. Ngra sekunder kvar, manar Sara Sollerman p, innan det r dags fr en ny aktiv vila i form av steg p stllet.

Hon gr runt och instruerar. Stller sig framfr; hoppar, peppar, och kollar i spegeln.

     Spelar ingen roll hur du ser ut. Pulsen genom taket nu. r ni med?

Vi har passerat halvlek och klassen har ftt upp vrmen ordentligt. Som p en given signal spricker ansikte efter ansikte upp i stora leenden. Endorfiner? Jag vet inte, men det r en fin bild mitt i den rda ansiktsfrgen.

Tredje och sista intervallen pumpar p till discomusik. Sara Sollerman gr sitt bsta fr att hjlpa klassen hlla tempot. Det innehller bde stretch av olika kroppsdelar och armhvningar med raka armar.

     Knip ihop rumpan. Bit ihop! ropar hon och gr ver till att gra armhvningar och ha fotsulorna ihop, samtidigt som hon daskar hnderna i golvet mellan varje armhvning och skriker: Aahhh!

Passet avslutas med att alla ligger p rygg och cyklar i slow motion. Plus ngra djupa andetag.

Pamela Morgan r njd ver att ha tagit sig igenom passet som hon tycker liknar Military bootcampchallange.

– My god! Jag hann nstan inte terhmta mig innan nsta vning. Jag r helt skakig och har mjlksyra. Det har jag nog inte knt sen jag var 16 r, sger hon men r instlld p att kmpa p och inte ge upp, utan g tillbaka p samma pass nsta vecka igen.

Sara Sollermans klasser p fredagarna r oftast fullbokade. Hon tycker det r kul att 21 Minutes lockar. Men hon r rdd fr att mnga tror att det enbart rcker att trna en kort stund, bara man tar i.

– Men s ltt r det inte. Det hr r pulshjande och ger dig bra kondition och styrka, liksom bttre syreupptag och blodcirkulation. Men du behver 30 minuters trning varje dag och det r viktigt att variera den. Vad du trnar och hur ofta, r individuellt, ppekar hon.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Per Wahlberg

Du har skert sett trningspass utomhus utan att veta om det. Som nr ngon gr en tjurrusning uppfr backen vid lekplatsen Plikta i Slottsskogen och sedan stter sig p en bnk lngre fram fr en kort vila. Trningspassen finns ven inomhus och i olika former. En rolig nyhet r SATS 21- minutersklass (var?) som skaptas fr dem som inte anser sig att ha tid att trna i sedvanliga 55 minuter.

 

Fakta:

SATS

Nr: Flera gnger i veckan

1300 kronor i mnaden?

Bindningstid:

Klippkort: 10 gnger.

www.sats.se

 

Friskis och Svettis

Nr: Flera gnger i veckan

295 kronor i mnaden (bindingstid i tv mnader)

Medlemskort: 100 kronor per kalenderr

T: 031-723 56 00

www.friskissvettis.se

 

Life:

Nr: Flera gnger i veckan

299 kronor i mnaden

Medlemsavgift 199 kronor

www.lifeclub.se

 

Fotnot:

Ovan r ett urval av stllen i Gteborg som har hgintensiv trning i olika form, flera dagar i veckan. I priset ingr medlemsavgift samt att du fr trna hur mnga pass du vill i mnaden.

 

Bildtext:

 

Nu kan du inte lngre skylla p att du inte har tid att trna. Bor du eller jobbar i nrheten s kan du pipa in i trningslokalen fre frukost, lunch eller middag. Allt fr att ge kroppen sina vlbehvliga veckopass.

 

 

Bildtext:

Hgintensiv9s

Nu kan du inte lngre skylla p att du inte har tid att trna. Bor du eller jobbar i nrheten s kan du pipa in i trningslokalen fre frukost, lunch eller middag. Allt fr att ge kroppen sina vlbehvliga veckopass. SATS 21 minutes r ett pass framtaget fr alla som har en urskter.

 

Hgintensiv6s

     Det frsta vi skall gra r att rensa hjrnan. Jag rknar med hundra procent frn er nu. Jag r s taggad s jag tror att jag spricker, skojar Sara Sollerman, instruktr p SATS, nr hon startar fredagens pass av 21 Minutes.

Hon tillgger att trningsformen passar alla frn 20 r till ver sextio r, eftersom man gr rrelserna efter sin egen frmga.

 

Hgintensiv7s

Nu kan du inte lngre skylla p att du inte har tid att trna. Bor du eller jobbar i nrheten s kan du pipa in i trningslokalen fre frukost, lunch eller middag. Allt fr att ge kroppen sina vlbehvliga veckopass.

 

Hgintensiv.s

 

Sara Sollerman peppar, krver och stttar med glada tillrop. Pamela Morgan, ovan motionr, kmpar med att hlla takten.

 

Hgintensiv8s/Hgintensiv3s / Hgintensiv4s

 

Pamela Morgan kmpar och biter ihop. Det r frsta gngen hon r p det hr passet.

     Jag tog ut mig och blev helt genomsvettig och nstan lite krkig.