KUL MUSIKMASKIN

 

Martin Molins musikmaskin Šr fšr stor fšr att ta med pŒ turnŽ, och krŠver mycket kŠrlek fšr att fungera som den ska. ÓDen fungerar perfekt tills den slutar fungeraÓ, fšrklarar Martin.

 

Det har varit stressiga dagar fšr Martin Molin. I fjorton mŒnader har han byggt pŒ en musikmaskin i sin studio i Gšteborg och nu ska han slŠppa taget om projektet och presentera resultatet i videoformat.
– En bra dag med maskinen har man varit i ett flšde i tio timmar dŒ man inte behšver undra vad man ska gšra hŠrnŠst i livet, det Šr bara fortsŠtta med nŠsta problem. Och nu ska man ryckas ur det, sŠger Martin Molin med bŒde saknad och lŠttnad i ršsten.

NŠr den utvandrade vŠrmlŠnningen Martin Molin bšrjade bygga sin musikmaskin i sin studio i Gšteborg i november 2014, ­tŠnkte han vara klar innan jul samma Œr.

– Det var sista spiken i kistan fšr min tidsoptimism, sŠger ­Martin som Šr en av medlemmarna i bandet Wintergatan.

– Maskinen Šr en del av ­Wintergatan, men det Šr bara jag som bygger, de andra bor i Stockholm, fšrklarar han.

Musikmaskinen som han nyss fŠrdigstŠllt drivs fšr hand och bygger pŒ ett kontrollerat flšde av metallkulor som styr vilka ljud som spelas. Tillsammans bildar ljuden en lŒt som Martin skrivit speciellt fšr maskinen.

– Fšrvirrande nog heter den Marble machine, Samma som maskinen.

Marble machines Šr ocksŒ del av en hel kultur, och inget som Martin sjŠlv hittat pŒ.

– Det finns flera genrer inom Kulmaskin-kulturen: Marble machine, Rolling ball sculpture och Marble run. I den sistnŠmnda faller 20 kulor och man ska se vilken som kommer fšrst. Rolling ball sculpture Šr som en maskin fast med stšrre kulor, och i en Marble machine sŒ Œker alla kulor runt i ett kretslopp, som i min maskin. Alla dessa Šr utstuderade subkulturer, och mŒnga av elementen pŒ min maskin Šr frŒn den hŠr kulturen som jag blivit kŠr i, sŠger Martin och tillŠgger:

– Men jag har aldrig sett nŒgon musikalisk Marble machine som Šr programmerbar, det kŠnns ­roligt att ha gjort det.

Byggkulturen frodas i isolerade verkstŠder som ofta kommunicerar via videos pŒ internet och det Šr just en video som ska stŒ fšr Martins maskins presentation.

– Jag tycker det Šr roligt att sŒ mŒnga som gšr videos frŒn sina verkstŠder. Det Šr ett ensamt jobb, sŒ det uppskattas att folk filmar sina byggen och delar det med andra ensamma byggare. All kunskap jag behšvt fšr att bygga maskinerna har jag hŠmtat dŠr, sŠger han.

Maskinen bestŒr av tretusen delar och tvŒtusen ­kulor. Det stora programmeringshjulet Šr en 32 takter lŒng loop som man sŠtter teknikspik i fšr varje kula man vill att det ska slŠppa.

– Det Šr egentligen ganska enkelt, sŠger Martin och fšrklarar vilka instrument som Šr inbyggda i maskinen:

– Den har 22 kul-kanaler, 11 ­vibrafontoner, fyra basstrŠngar och fyra trummor varav tre Šr dubblade. Trummorna och basen Šr uppmickade, sŒ ljudsignalen Šr vŠldigt ren. Vilket gšr att jag fŒr stor kontroll šver hur maskinen lŒter.

Och nu Šr den alltsŒ klar?

– Ja, det kom till en punkt nŠr jag kŠnde att jag fick gšra klar den snarare Šn att fŒ den perfekt. Den krŠver vŠldigt mycket kŠrlek fšr att Ótyp fungeraÓ. Det kommer fšrmodligen att finnas en video som visar allt som har gŒtt fel med maskinen. Den Šr lŒngt ifrŒn perfekt, men den fungerar, tills den inte fungerar.

Men du Šlskar den?

– Ja, men den har verkligen gjort motstŒnd. Den var i princip klar i maj fšrra Œret men sen gick allt fel och jag har byggt om samma saker om och om igen, berŠttar Martin som sŠger sig vara nŒgot av ett chock­tillstŒnd šver att lŠmna maskinen till sitt eget šde.

– jag Šr nŒgot fšrvirrad just nu. En bra dag med maskinen har man varit i ett flšde i tio timmar dŒ man inte behšver undra vad man ska gšra hŠrnŠst i livet, det Šr bara fortsŠtta med nŠsta problem. Men det Šr kul, det Šr dŠrfšr man hŒller pŒ. Man mŒste Šlska det och det blir bara roligare ju svŒrare det Šr... och nu ska man ryckas ur det.

Har du en strategi fšr att hantera Ólivet efter maskinenÓ?

– Min tanke framšver Šr att frŒn att ha tillŒtit mig sjŠlv att fšrsvinna in i detta sŒ skulle jag nu vilja gšra tvŠrtom: slŠppa saker mycket oftare och inte fila pŒ saker ­tusen gŒnger om, sŠger Martin som tror att ordet manisk passar bra in i sammanhanget.

– Min maniskhet fŒr mig att fŒ mycket gjort, men Šven att jag bara gšr en och samma sak i 14 mŒnader. Jag tror att nŠr jag ser pŒ maskinen sŒ tŠnker jag: ÓjŠtte­bra Martin, men vad kan du gšra om du kanaliserar det hŠr lite mer dynamiskt?Ó Det Šr nŠsta utmaning, och att samarbeta med andra mŠnniskor.

Det har tagit 14 mŒnader fšr Svenska musikern Martin Molin att bygga ÓWintergatan Marble MachineÓ, en handvevad musikmaskin bestŒende av 1000 specialgjorda delar som gšr musik med 2000 stŒlkulor.

Maskinen bestŒr av en vibrafon, bas, bastrumma och flera andra instrument som tillsammans med musikern Martin Molin, bildar ett musikaliskt mŠsterverk.

Beskrivning: intergatan Marble Machine - handvevad musikmaskin

Det Šr ett unikt konstverk dŠr varje liten enskild del Šr byggd fšr hand. PŒ WintergatanÕs Youtube-kanal har man lagt upp en video som demonstrerar hur tillverkningsprocessen fšr denna uppseendevŠckande musikmaskin sett ut.

Musikmaskinen har varit Martin MolinÕs arbete i šver ett Œr. Precis som den nyfikenhet och passion som drabbade Dr Frankenstein i Mary ShelleyÕs klassiska saga, har han haft en dršm som uppslukat honom helt och gjort att han arbetat outtršttligt tills den blivit verklighet.

 

HallŒ dŠr Martin Molin, medlem i bandet Wintergatan, som byggt en sŒ kallad marble machine som tagit internet med storm. En konstruktion i trŠ som med en vev och metallkulor skapar musik.

 

Beskrivning: intergatan-2

I en musikvideo som Wintergatan slŠppt, kontrolleras musikmaskinen manuellt av Martin Molin i hans musikstudio. Maskinens mitthjul Šr programmerbart och kan justeras under spelningens gŒng. Marble Machine bšrjar pŒ E-moll och slutar pŒ C-dur. Det Šr svŒrt att beskriva upplevelsen med ord och dŠrfšr Šr det rekommenderat att se musikvideon.

Beskrivning: intergatan Marble Machine and Martin_4