KUL MUSIKMASKIN

 

Martin Molins musikmaskin r fr stor fr att ta med p turn, och krver mycket krlek fr att fungera som den ska. Den fungerar perfekt tills den slutar fungera, frklarar Martin.

 

Det har varit stressiga dagar fr Martin Molin. I fjorton mnader har han byggt p en musikmaskin i sin studio i Gteborg och nu ska han slppa taget om projektet och presentera resultatet i videoformat.
– En bra dag med maskinen har man varit i ett flde i tio timmar d man inte behver undra vad man ska gra hrnst i livet, det r bara fortstta med nsta problem. Och nu ska man ryckas ur det, sger Martin Molin med bde saknad och lttnad i rsten.

Nr den utvandrade vrmlnningen Martin Molin brjade bygga sin musikmaskin i sin studio i Gteborg i november 2014, ­tnkte han vara klar innan jul samma r.

– Det var sista spiken i kistan fr min tidsoptimism, sger ­Martin som r en av medlemmarna i bandet Wintergatan.

– Maskinen r en del av ­Wintergatan, men det r bara jag som bygger, de andra bor i Stockholm, frklarar han.

Musikmaskinen som han nyss frdigstllt drivs fr hand och bygger p ett kontrollerat flde av metallkulor som styr vilka ljud som spelas. Tillsammans bildar ljuden en lt som Martin skrivit speciellt fr maskinen.

– Frvirrande nog heter den Marble machine, Samma som maskinen.

Marble machines r ocks del av en hel kultur, och inget som Martin sjlv hittat p.

– Det finns flera genrer inom Kulmaskin-kulturen: Marble machine, Rolling ball sculpture och Marble run. I den sistnmnda faller 20 kulor och man ska se vilken som kommer frst. Rolling ball sculpture r som en maskin fast med strre kulor, och i en Marble machine s ker alla kulor runt i ett kretslopp, som i min maskin. Alla dessa r utstuderade subkulturer, och mnga av elementen p min maskin r frn den hr kulturen som jag blivit kr i, sger Martin och tillgger:

– Men jag har aldrig sett ngon musikalisk Marble machine som r programmerbar, det knns ­roligt att ha gjort det.

Byggkulturen frodas i isolerade verkstder som ofta kommunicerar via videos p internet och det r just en video som ska st fr Martins maskins presentation.

– Jag tycker det r roligt att s mnga som gr videos frn sina verkstder. Det r ett ensamt jobb, s det uppskattas att folk filmar sina byggen och delar det med andra ensamma byggare. All kunskap jag behvt fr att bygga maskinerna har jag hmtat dr, sger han.

Maskinen bestr av tretusen delar och tvtusen ­kulor. Det stora programmeringshjulet r en 32 takter lng loop som man stter teknikspik i fr varje kula man vill att det ska slppa.

– Det r egentligen ganska enkelt, sger Martin och frklarar vilka instrument som r inbyggda i maskinen:

– Den har 22 kul-kanaler, 11 ­vibrafontoner, fyra basstrngar och fyra trummor varav tre r dubblade. Trummorna och basen r uppmickade, s ljudsignalen r vldigt ren. Vilket gr att jag fr stor kontroll ver hur maskinen lter.

Och nu r den allts klar?

– Ja, det kom till en punkt nr jag knde att jag fick gra klar den snarare n att f den perfekt. Den krver vldigt mycket krlek fr att typ fungera. Det kommer frmodligen att finnas en video som visar allt som har gtt fel med maskinen. Den r lngt ifrn perfekt, men den fungerar, tills den inte fungerar.

Men du lskar den?

– Ja, men den har verkligen gjort motstnd. Den var i princip klar i maj frra ret men sen gick allt fel och jag har byggt om samma saker om och om igen, berttar Martin som sger sig vara ngot av ett chock­tillstnd ver att lmna maskinen till sitt eget de.

– jag r ngot frvirrad just nu. En bra dag med maskinen har man varit i ett flde i tio timmar d man inte behver undra vad man ska gra hrnst i livet, det r bara fortstta med nsta problem. Men det r kul, det r drfr man hller p. Man mste lska det och det blir bara roligare ju svrare det r... och nu ska man ryckas ur det.

Har du en strategi fr att hantera livet efter maskinen?

– Min tanke framver r att frn att ha tilltit mig sjlv att frsvinna in i detta s skulle jag nu vilja gra tvrtom: slppa saker mycket oftare och inte fila p saker ­tusen gnger om, sger Martin som tror att ordet manisk passar bra in i sammanhanget.

– Min maniskhet fr mig att f mycket gjort, men ven att jag bara gr en och samma sak i 14 mnader. Jag tror att nr jag ser p maskinen s tnker jag: jtte­bra Martin, men vad kan du gra om du kanaliserar det hr lite mer dynamiskt? Det r nsta utmaning, och att samarbeta med andra mnniskor.

Det har tagit 14 mnader fr Svenska musikern Martin Molin att bygga Wintergatan Marble Machine, en handvevad musikmaskin bestende av 1000 specialgjorda delar som gr musik med 2000 stlkulor.

Maskinen bestr av en vibrafon, bas, bastrumma och flera andra instrument som tillsammans med musikern Martin Molin, bildar ett musikaliskt msterverk.

Beskrivning: intergatan Marble Machine - handvevad musikmaskin

Det r ett unikt konstverk dr varje liten enskild del r byggd fr hand. P Wintergatans Youtube-kanal har man lagt upp en video som demonstrerar hur tillverkningsprocessen fr denna uppseendevckande musikmaskin sett ut.

Musikmaskinen har varit Martin Molins arbete i ver ett r. Precis som den nyfikenhet och passion som drabbade Dr Frankenstein i Mary Shelleys klassiska saga, har han haft en drm som uppslukat honom helt och gjort att han arbetat outtrttligt tills den blivit verklighet.

 

Hall dr Martin Molin, medlem i bandet Wintergatan, som byggt en s kallad marble machine som tagit internet med storm. En konstruktion i tr som med en vev och metallkulor skapar musik.

 

Beskrivning: intergatan-2

I en musikvideo som Wintergatan slppt, kontrolleras musikmaskinen manuellt av Martin Molin i hans musikstudio. Maskinens mitthjul r programmerbart och kan justeras under spelningens gng. Marble Machine brjar p E-moll och slutar p C-dur. Det r svrt att beskriva upplevelsen med ord och drfr r det rekommenderat att se musikvideon.

Beskrivning: intergatan Marble Machine and Martin_4