Ingress:

 

Karrirsteget att bli chef ver sina kollegor r oftast en bonus p meritlistan. Men det kan vara knivigt att ndra sin roll. Det finns saker att tnka p fr att slippa de vrsta fallgroparna.

 

Brd:

 

      Det r lite frldraskap ver det hela p ngot stt. Det gller att vara lyhrd och inte stta sig sjlv i centrum, utan vga ge plats t gruppmedlemmarna. Som ledare behver du inte vara bst, utan det handlar mer om att lyssna och att knna av temperaturen, sger Claes Kullmyr som arbetat som brandman i mnga r och som brjade sin karrir som chef p Rddningstjnsten fr drygt tio r sedan.

      Det var ett naturligt steg fr mig. Jag gillar att leda, frklarar han och tillgger att han ganska snabbt hittade sin nya roll och knde sig trygg i den.

Tidigare arbetade han fysiskt med att slcka brnder och allt vad det innebr att vara brandman. Det gr han inte i dag, utan har istllet personalansvar och ansvaret fr organisationen av hndelsen p plats, ver ett lag p tta personer. Det oavsett om laget r p utryckning eller om de r inne p stationen.

Inom polisen i England r det s att man mste byta polismyndighet om man planerar att stiga i graderna. P Rddningstjnsten chefar du inte ver det lag som du tidigare varit brandman i, men likvl r du arbetsledare fr dina kollegor.

Claes Kullmyr har medverkat till ett mentorprogram inom Rddningstjnsten, ett internprogram dr den som vill avancera fr g bredvid i flera veckor och dr han r med den blivande chefen ute p plats under lika lng tid. Dremellan fr man g en kortare chefsutbildning.

      Jag tror att det r viktigt med trning och std, annars puttas man ut i verkligheten direkt, ppekar Claes Kullmyr.

I mnga chefsutbildningar ligger tyngden p juridik och ekonomi, medan det dr svra som frhllningsstt till tidigare kollegor, inte alltid lyfts fram.

– Att bli chef r att g ver en slags linje med gul tape. Ditt uppdrag frndras och du hamnar p chefsscenen. Det kan innebra svra val och ndvndiga offer, sger Kira von Knorring Nordmark som r psykolog och ledarutvecklare.

Det krver att man arbetar med sig sjlv och tnker ver sin roll, och samtidigt lr sig att ta ett steg tillbaka, som att stlla sig utanfr gruppen och lyssna noggrant.

      Att vara chef ver sina kollegor krver en viss mognad och medvetenhet. Du skall stta ln fr dina kamrater och ha utvecklingssamtal. D kan du inte prata genus mellan nio och elva p jobbet och sedan g ivg och ta en l med kollegorna och uttala sexistiska skmt. Man mste ta lunch med alla eller ingen, annars riskerar man ryktesspridning om favrer, sger Kira von Knorring Nordmark och tillgger att steget till att vara chef, oftast signalerar att man r intresserad av en fortsatt karrir.

 

Bildtext:

      Du klarar av att vara kompis p en viss niv, men du kan inte vara bstis privat. Du kan ju inte bara bjuda hem tv personer som du gillar. Det r lite av medaljens baksida, sger Claes Kullmyr.

 

Bildtext:

      Det gller att du kommer nrmare dem som du inte gillar och hller ifrn dem som du gillar. Man mste ta lunch med alla eller ingen, annars riskerar man ryktesspridning om favrer, Kira von Knorring Nordmark.

 

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Fakta:

Att bli chef – ett steg i karriren:

 

Du kan komma dit genom internutbildning eller chefsutbildning, utanfr fretaget. Mnga branscher har chefsaspirantkurser eller utvecklat traineeprogram.

Dessutom finns det mentorprogram. En del fretag har utarbetat det sjlva, men det kan vara en stor vinst att ha en mentor utanfr den egna verksamheten eller branschen, fr att f std p vgen och fr att utvecklas som ledare.

 

Olika sidor av att chefa ver sina kollegor:

Frdelar/nackdelar

 

Jag knner medarbetarna vl/Frdiga bilder av personer kan vara begrnsande nr man skall vara med att utveckla kollegorna i sina yrkesroller.

 

Medarbetarna knner mig/Det r ltt att tro att man fortfarande r kompis och svrt att frst att du som chef bytt perspektiv och numera fretrder arbetsgivarens intresse.

 

De vet vilka styrkor och svagheter jag har/Knner de till dina svagheter kan de lttare utnyttja dem.

 

Jag kan kulturen p arbetsplatsen/Risken r att du vidmakthller gamla rutiner.

 

Vi kan fortstta vara vnner som innan jag blev chef/Har man klivit in i chefsrollen, frndras relationerna. Om du gr ut och bowlar med kollegorna, gr du det som chef.

 

Klla: Kira von Knorring Nordmark

 

 

 

 

Tre karrirtyper:

 

Linjr karrir:

De som gr en linjr karrir gillar omorganisationer och tycker att det d ppnar sig mjligheter att komma vidare.

 

De belningar de strvar efter r ln, en fin tjnstebil och yttre tecken p sin framgng. Och chansen att g vidare.

 

Episodisk karrir:

De r frndringsbengna, snabba och duktiga p att ntverka. Det r arbetsplatsens idsprutor.

 

De vill se ett slut p det de hller p med och sedan g vidare till ngot annat; vad som helst som verkar kul.

 

Expertkarrir:

Experter r mer trnade p att se detaljer n helheten och det gr att det tar lng tid att fatta beslut. Allt mste nmligen vara 100 procent rtt. Det r ett problem eftersom experter ofta blir befordrade till chefer.

 

De belningar experterna sker r specialistuppdrag, chanser att f bertta om det de kan och mjligheter att specialisera sig nnu mer.