, som grna stter sig sjlv i fokus genom att alltid ha rtt och svar p tal.

Hur skall vi d hantera dem p bsta stt?

Med tidsoptimisten gller det att stta ned foten direkt efter den sedvanliga urskten; med orden att det drabbar ven mig, och att det frn och med nu r dags att visa respekt. Martyren tl ocks att konfronteras. Invnd grna med att sga att ven du var med och jobbade med just de arbetsuppgifterna som martyren tar upp. Nr vi kommer till negativisten s r det dags att krva att den stndige nejsgaren motiverar sig. Det brukar ta skruv eftersom negativisten i grund och botten r livrdd fr frndringar.

Smitaren r lite lurigare att nrma sig, eftersom det krver tid att ta upp saken. Sg att du r innerligt trtt p att dra det stora lasset. Och att du frn och med nu kommer att dokumentera vem som gr vad i arbetslaget. S kommer vi slutligen till besserwissern – en del sger att han/hon r ett hopplst fall. Andra menar att besserwissern har ett dligt sjlvfrtroende och mste hvda sig i tid och otid.

Psykologen Oskar Henrikson p Psykologfabriken i Stockholm har noterat att kontoret blivit bde spelplan och tummelplats fr vra samlade later och egenskaper. Men han vill hellre lta folk komma ur sina fack n dela in dem:

               Det frsta man skall gra r att sluta kalla ngon fr besserwisser och i stllet se vad de gr. Annars blir det ltt att kategorisera. D r det bttre att ge feedback p specifika beteenden som att sga: Jag uppskattar inte att du rttar mig hela tiden, frklarar Oskar Henrikson som pongterar att vi visserligen tar med oss erfarenheter frn tidigare arbetsplatser, men att vra beteenden vl kan frndras om strukturen och frvntningarna p det nya jobbet r annorlunda.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: John Airaksinen

 

Att byta milj och jobb, innebr att du har strre chans att utvecklas.

Oskar Henrikson, ledarutvecklare

 

<faktatillgg>

<rubbe> S hanterar du jobbiga typer p jobbet:

 

Besserwissern

Ett stt r att nrma sig besserwissern som man nrmar sig en tonring, det vill sga: allt personen sger ltsas man som det r frsta gngen man hr. Det finns tv lgen: var verraskad och positiv eller be besserwissern redovisa sina kllor.

 

Martyren

Konfrontera personen. Invnd grna med att sga att du ocks var med och jobbade med just de uppgifterna som martyren tar upp.

 

Negativisten

Krv att personen motiverar sina stllningstaganden. Detta r ofta en person som r rdd fr frndringar.

 

Smitaren

Dokumentera vad personen gr och konfrontera honom eller henne. Ett stt kan vara att erbjuda smitaren kompetensutveckling som han/hon grna fr redovisa fr gruppen.

 

Tidsoptimisten

Tnk inte: "Det r s han eller hon r". Bertta att hans/hennes beteende faktiskt drabbar andra.

 

<faktatillgg>

6 exempel p vad som utmrker en bra jobbarkompis:

1 Tar ansvar – skyller inte p andra.

2 Str fast vid sina taganden och dumpar inte jobb i knet p andra.

3 Delar med sig av ran fr ider och andra saker som gjorts bra.

4 Gr med problemet till den som han/hon har problem med.

5 Avbryter inte nr ngon annan talar.

6 Frgar innan han/hon lnar saker.

 

Kllor:

Konsten att hantera superjobbiga mnniskor av Stefan Ekberg.

Jkla mnniska – en handbok i hur du hanterar jobbiga mnniskor p arbetet av Mattias Lundberg och Anders Wahlberg.