Ingress:

Lennart Wiktorsson skulle inte kalla sig sjšbuse i dag, men han har en viss vurm fšr sjšn. BŒde nŠr det gŠller att fiska abborre frŒn sin eka eller att korsa Atlanten i ett stšrre fartyg.

 

Bršd:

Efter sju dagar till sjšss nŠrmar sig kryssningsfartyget Costa Magica sin fšrsta hamn – Madeira. Sjšn ligger kav lugn och mŒnga av de 3 200 passagerarna ser fram emot att fŒ fast mark under fštterna. SŠrskilt som det blŒst styv kuling, mot storm, de senaste tvŒ dygnen.

     Jag har inte ont av det alls. Det var bara en liten krusning pŒ sjšn, sŠger Lennart Wiktorsson som har saglat šver Atlanten sex gŒnger fšrut.

Det han kallar sjšgŒng Šr flerdubbelt hšga vŒgor. Det har han varit med om pŒ Atlanten och i andra vatten, dŒ han arbetade som matros pŒ bŒde tankfartyg och containerfartyg. Rutterna gick šmsom till Sydamerika, Nordamerika och Sydafrika, šmsom till Australien, Persiska viken men Šven …stersjšn.

Han har angjort mŒnga hamnar, men inte besškt nŒgon av dem som fartyget Šr pŒ vŠg mot efter Funchal: Malaga, Malta, Korfu, Dubrovnik och Venedig. DŠremot har han vistats kort i Gibraltar – det riktmŠrke som fartyget skall runda hŠrnŠst.

     Det skall bli roligt att komma dit igen. Jag hoppas att vi kommer att gŒ nŠra. Jag har bara sett Gibraltar frŒn sjšsidan och det var 54 Œr sedan. DŒ lossade vi en jŠttestor container, men jag har ingen aning om vad som fanns dŠr i.

BŒtar och hav har funnits i Lennart Wiktorssons liv, utan att han tŠnkt sŒ mycket pŒ det. Det bšrjade med placering pŒ en midutlŠggningsbŒt pŒ KA4 under militŠrtjŠnstgšringen. Sedan Œren pŒ sjšn och dŠrefter en snabbkurs som svetsare som ledde till mŒnga Œrs arbete i havsnŠra miljš. Han arbetade som plŒtslagare pŒ varven Gštaverken, Eriksberg, Arendal och Šven pŒ Uddevallavarvet.

De Œren ledde till hšrselproblem som gšr att han krŠver hšrapparater i dag, men Šven en stor erfarenhet om plŒt och konstruktioner.

     Vi tillverkade stora sektioner, bŒde dŠck och vŠggar som byggdes i hallarna, beskriver han och konstaterar att Costa Magica ser vŠlbyggd ut.

Fšrutom onšdigt tjocka plŒtar i relingen som den pŒ dŠck nio som Šr Œtta millimeter. Det hade rŠckt med en tunnare plŒt dŠr, pŒpekar Lennart Wiktorsson.

Han och hustrun Margareta har sŠrskilt lagt mŠrke till bŒtens stŒltrappor och rŠcken. Anledning till detta Šr att de sjŠlva tillverkat sŒdana saker i en egen verkstad utanfšr AlingsŒs. PŒ 70-talet bestŠmde de sig fšr att flytta frŒn Hammarkullen med sina tre barn till Sollebrunn. Efter varvsperioden, pŒ 80-talet, šppnade Lennart Wiktorsson ett plŒtslageri i garaget. Det vŠxte sig stort och fšr fem Œr sedan lŠmnade han šver det till sin son.

– I bšrjan gjorde jag industripannor som var šver sju meter breda och tjugo meter hšga. Sedan lŠrde jag mig smida ocksŒ.

Nu Šr det fri tid som gŠller. Fšr nŒgra Œr sedan bšrjade Lennart Wiktorsson att spela bridge. Varje dag under den sjutton dagar lŒnga bŒtfŠrden sitter han i en salong pŒ femte dŠck fšr att spela det spel han tror att han aldrig kommer att bli fullŠrd i. Listan pŒ aktiviteter pŒ bŒten Šr lŒng. HŠr finns allt frŒn danslektioner till undervisning i italienska, matlagningskurser, spa och historiska fšrelŠsningar om varje resmŒl.

Enligt Lennart Wiktorsson kan det bli lite fšr mycket av det goda. Bland passagerarna samsas šver tjugo nationaliteter. …ver hŠlften av passagerarna Šr italienare och svenskarna Šr nŠrmare 600 personer till antalet.

     Det blir lite spagetti av det hela. VŠlorganiserat men ršrigt, sŠger Lennart Wiktorsson som inte syftar pŒ maten, utan menar att det blir mycket liv och ršrelse.

     Hur tusan kan de trycka ihop šver 3 000 passagerare pŒ den hŠr lilla ytan? Det Šr som en liten stad pŒ vattnet, sŠger han.

Till det kommer drygt tusen personer som utgšr besŠttningen. Alla samsas pŒ 17 dŠck, varav 14 Šr fšrbehŒllna passagerarna.

NŠsta kryssning blir en mindre bŒt fšr Wiktorssons. DŠremellan blir det sŠkert en och annan fisketur, pŒ spaning efter gŠdda, i sjšn Anten med ekan eller en tur med sonens motorbŒt vid Tellebystrand.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Fakta:

Namn: Lennart Wiktorsson

lder: 71 Œr

Bor: LŒngared utanfšr AlingsŒs.

Familj: Hustru Margareta och fyra barn.

Gšr: PensionŠr

Intressen: SlŠktforskning och bridge.

 

Fakta Costa Magica:

ByggŒr: 2004

LŠngd: 272 meter

Bredd: 35 meter

Hšjd: 60 meter

Maxhastighet: 20 knop

Antal dŠck: 17

Antal passagerare: 3 788

BesŠttning: 1 100

 

Bildtexter:

– Det vete tusan hur det skulle gŒ utan att ha en egen bŒt. Det Šr nŠstan otŠnkbart. €ven om det sŒ bara Šr en liten eka sŒ mŒste man ha bŒt, sŠger Lennart Wiktorsson som gjort sin sjunde och bŠsta Atlantenkryssning, eftersom den varit en semester.

 

     Det skall bli roligt att se Gibraltar igen, sŠger Lennart Wiktorsson som precis gŒtt šver Atlanten fšr sjunde gŒngen och skall spendera sjutton dagar pŒ kryssningsfartyget som avslutar sin fŠrd i Venedig.

 

Lennart Wiktorsson har noga kollat in trapprŠcken, smide och plŒtarbete ombord. Det Šr en yrkesskada sedan varvsŒren och ett intresse frŒn tiden i den egna plŒtslageriverkstaden som han startade i sitt garage i AlingsŒstrakten.

 

     till sjšss spelade vi ÓpinackelÓ, sŠger Lennart Wiktorsson som sitter i samma salong varje dag klockan tvŒ fšr att spela bridge.