Ingress:

 

Att ka lastbt, var fr mig detsamma som att frvekliga en gammal flickdrm. Dessutom finns det inget bttre stt att ntra en stad vattenvgen. Men det gller att ha gott om tid.

 

Brd:

 

Att resa med lastbt r ungefr lika lngt frn en kryssning som frn ett enkelt vandrarhem till helpension p ett trendigt spa. Glm det dr med soft musik i hgtalarna och bordsplacering. Det hr r i frsta hand en arbetsplats, med uppgift att f gods i hamn i tid. Det innebr inte att det r trkigt p ngot stt. Det handlar bara om ett annat stt att frhlla sig till tiden.

En stor del av dagarna kretsar runt mltiderna p detta italienska skepp dr kocken har en minst lika central roll som kaptenen. Det r i kabyssen man trffas och samtalar. Efter dagens tv utskta trertters mltider r det fritt fr var och en av passagerarna att lsa in sig i sin hytt. Det r det som r det fina med att ka lastfartyg, man kan vlja; ligga och strcklsa en bok ena dagen, utan att stiga ur kojen, och vara social den andra dagen – om det finns ngra passagerare med vill sga.

Nr jag gick ombord var det redan sju passagerare ombord - sex frn Nya Zeeland och en frn New York. Alla hade gtt p i Southampton fr en dryg mnad sedan och snart skall de stiga av dr igen. Men frst skall vi angra Antwerpen fr att lasta bten proppfull med bilar.

Det r ett helt dygn kvar dit. Under tiden roar vi passagerare oss kungligt med quizafton och vinster som delas ut av den amerikanska lastfartygsveteranen, Susan Rivera. Ett av priserna r ett pussel p tusen bitar med en brandbil som motiv. Det r freml fr underhllningen nsta kvll. Alla hjlps t med att lgga i en bit hr och dr, stundtals famlar tta hnder samtidigt efter bitar p bordet.

Efter fyra dygn till sjss, med rejl sjgng ver Nordsjn, r det ntligen dags att g iland och insupa doften av Southampton. Det r en strlande hstdag och de engelsmn jag mter gr kldda i t-shirt och utan jackor.

De nya passagerarna visar sig vara tv till antalet och engelsmn. De har slt sitt hus p den engelska landsbygden och bestmt att ta med bil och bohag och emigrera till Cypern. De r uttrttade av flera mnaders packning och viktiga beslut och hller sig mestadels i sin egen hytt.

Grande Scandinavia stvar ofrtrttligt vidare med sin tunga last mot Valencia. Men pltsligt en morgon tappar hon styrfart. Vi nrmar oss Biscaya och som tur r, r vinden svag. Det r ngot fel i maskin och ett av beflen hastar ut p dck fr att hissa tv svarta rundlar i tyg fr att tala om fr andra fartyg att hr har vi motorproblem. S stannar motorerna och vi guppar mjukt upp och ned i vgdalarna. Jag frsker lista ut om vi 34 ombord verkligen fr plats i de tv livbtarna. S gr en knapp timma och det r ovanligt tyst. Tills motorerna startar igen och allt r som vanligt.

Nr vi rundar Gibraltar r det en magisk natt med fullmne och himlen full av stjrnor. Vi r s nra Marocko att jag frnimmer doften drifrn.

Efter tv dygn, anlnder jag till Salernos hamn, inte lngt frn Neapel. Grande Scandinavia rutt gr till Turkiet och upp till Wallhamn igen. Njd med att ha frverkligat drmmen om att ka lastbt tar jag mig an nsta flickdrm – den att se Pompeji.

 

Text och foto: Agneta Slonawski

 

 

FAKTA:

 

Grimaldis lastfartyg avgr frn Wallhamn p Tjrn varje vecka. Turen gr via Medelhavet till Alexandria och tillbaka p 35 dagar och angr fljande hamnar: Antwerpen, Southampton, Salerno, Livorno, Pireus, Izmir, Limassol, Ashdod, Alexandria, Salerno, Savona, Setubal, Bristol, Cork och Wallhamn.

Den kostar cirka 15 000 kronor per person i dubbelhytt. Ett gott tips r att lgga till ngra tusen fr att f en utsideshytt med fnster.

 

Lnktips:

 

www.strandtravel.co.uk

 

www.grimaldi-freightercruisers.com

 

 

Fakta: Grande Scandinavia

 

Byggd: 2001

 

Vikt: 54 000 ton

 

Lngd: 181 meter

 

Bredd: 32 meter

 

Lastningskapacitet: 4 650 bilar och 716 containers.

 

Hastighet: 20 knop

 

Antal vningar: 11

 

Antal passagerarhytter: 6

 

 

Bildtexter/info: En annorlunda resa:

 

Reportern Agneta Slonawski frvekligade sin flickdrm och gav sig ivg p en resa med lastfartyg i elva dagar. Grimaldis btar avgr frn Wallhamn p Tjrn varje onsdag.

 

 

 

Bildinfo:

 

Full aktivitet s fort bten kommer iland. Hr lastas maskiner i Wallhamn som skall vidare till Pireus i Grekland och Ashdod i Israel.

 

 

 

SJGNG:

 

15 sekundmeter r inte mycket, men det rullar nd bra p Nordsjn. Till och med tavlorna rr sig i takt.

 

 

 

SOLUPPGNG/HORISONT/SOLNEDGNG:

 

Stilla gonblick av total frid p sjn, fjrran frn mobiltelefon och internet.

 

 

 

BRYGGAN:

 

 

 

Angeles Abeba, sjbeflselev frn Malta trnar p att rkna ut kursen.

 

 

 

Det krvs total kontroll och ttt samarbete p bryggan fr att f Grande Scandinavia att stanna till havs, s att lotsen kan komma p.

 

 

 

    Crazy! sger kapten Giovanni Sirabella om giren framfr lotsbten. Han tycker att det r som ett tv-spel varje gng fartyget skall in i Antwerpens gigantiska hamn. Frst vntan p lotsen, sedan beredskap, sedan uppskjuten avgngstid och vnta igen, och till slut tta, nio timmars lotsning via sex slussar fr att slutligen komma in till kaj.

 

 

 

Farleden in till Antwerpen r alltid trafikerad. Alla vet att det r nio dryga timmar med lots, plus stor risk fr frseningar, innan fartygen kan komma in till kaj och lossa sitt gods.

 

 

 

Grande Genova ligger i Antwerpen som en dlig reklampelare fr sina medsystrar. Hon kantrade fr ett tag sedan och hamnade under vatten med last och allt. Ingen mnniska skadades dock.

 

 

 

Febril aktivitet utbryter s fort fartyget lagt till i Antwerpen. Belgiska hamnarbetare kr oavbrutet p nya skinande bilar i rasande fart, fr att samka i minibussar ut till den enorma parkeringsplatsen i hamnen, f nya nycklar och kra p igen.

 

 

 

Du kan ta med dig cykeln ombord gratis. Jag anvnde den till smturer i hamnarna. Sknt att rra lite p sig efter flera dagar av stillasittande.

 

 

 

(Fotot av mig p cykel i Antwerpen togs av: Cynthia Dickey)

 

 

 

Passagerare SUSAN RIVIERA:

 

– Att resa med fraktfartyg har gett mig en bttre bild av vrlden, sger 55-riga Susan Riviera fn New York som avverkat sin femte resa p ett lastfartyg.

 

 

 

MAT:

 

 

 

Kket r lastfartygets hjrta. Kocken r uppe vid fem och lagar brd, sedan r det kontinental frukost halv tta. Klockan elva serveras lunchen som bestr av italiensk husmanskost och klockan sex r det dags fr en trertters middag.

 

 

 

Lastfartygets blodomlopp kretsar kring mltiderna.

 

 

 

PUSSEL:

 

Passagerare frsker f pusslet klart innan de fullgjort sin rundtur p 35 dagar.

 

 

 

SVART FLAGG:

 

Det r spnnande att ka lastbt, eftersom man aldrig vet innan vad som skall hnda. Hr fick bten maskinfel i Biscayabukten och svart markr hissades fr att visa omkringliggande fartyg att vi har motorproblem.