Ingress:
Att
ka lastbt, var fr mig detsamma som att frvekliga en gammal flickdrm.
Dessutom finns det inget bttre stt att ntra en stad vattenvgen. Men det
gller att ha gott om tid.
Brd:
Att
resa med lastbt r ungefr lika lngt frn en kryssning som frn ett enkelt
vandrarhem till helpension p ett trendigt spa. Glm det dr med soft musik i
hgtalarna och bordsplacering. Det hr r i frsta hand en arbetsplats, med
uppgift att f gods i hamn i tid. Det innebr inte att det r trkigt p ngot
stt. Det handlar bara om ett annat stt att frhlla sig till tiden.
En
stor del av dagarna kretsar runt mltiderna p detta italienska skepp dr
kocken har en minst lika central roll som kaptenen. Det r i kabyssen man
trffas och samtalar. Efter dagens tv utskta trertters mltider r det fritt
fr var och en av passagerarna att lsa in sig i sin hytt. Det r det som r
det fina med att ka lastfartyg, man kan vlja; ligga och strcklsa en bok ena
dagen, utan att stiga ur kojen, och vara social den andra dagen – om det
finns ngra passagerare med vill sga.
Nr
jag gick ombord var det redan sju passagerare ombord - sex frn Nya Zeeland och
en frn New York. Alla hade gtt p i Southampton fr en dryg mnad sedan och
snart skall de stiga av dr igen. Men frst skall vi angra Antwerpen fr att
lasta bten proppfull med bilar.
Det r
ett helt dygn kvar dit. Under tiden roar vi passagerare oss kungligt med
quizafton och vinster som delas ut av den amerikanska lastfartygsveteranen,
Susan Rivera. Ett av priserna r ett pussel p tusen bitar med en brandbil som
motiv. Det r freml fr underhllningen nsta kvll. Alla hjlps t med att
lgga i en bit hr och dr, stundtals famlar tta hnder samtidigt efter bitar
p bordet.
Efter
fyra dygn till sjss, med rejl sjgng ver Nordsjn, r det ntligen dags att
g iland och insupa doften av Southampton. Det r en strlande hstdag och de
engelsmn jag mter gr kldda i t-shirt och utan jackor.
De nya
passagerarna visar sig vara tv till antalet och engelsmn. De har slt sitt
hus p den engelska landsbygden och bestmt att ta med bil och bohag och
emigrera till Cypern. De r uttrttade av flera mnaders packning och viktiga
beslut och hller sig mestadels i sin egen hytt.
Grande
Scandinavia stvar ofrtrttligt vidare med sin tunga last mot Valencia. Men
pltsligt en morgon tappar hon styrfart. Vi nrmar oss Biscaya och som tur r,
r vinden svag. Det r ngot fel i maskin och ett av beflen hastar ut p dck
fr att hissa tv svarta rundlar i tyg fr att tala om fr andra fartyg att hr
har vi motorproblem. S stannar motorerna och vi guppar mjukt upp och ned i
vgdalarna. Jag frsker lista ut om vi 34 ombord verkligen fr plats i de tv
livbtarna. S gr en knapp timma och det r ovanligt tyst. Tills motorerna
startar igen och allt r som vanligt.
Nr vi
rundar Gibraltar r det en magisk natt med fullmne och himlen full av
stjrnor. Vi r s nra Marocko att jag frnimmer doften drifrn.
Efter
tv dygn, anlnder jag till Salernos hamn, inte lngt frn Neapel. Grande
Scandinavia rutt gr till Turkiet och upp till Wallhamn igen. Njd med att ha
frverkligat drmmen om att ka lastbt tar jag mig an nsta flickdrm –
den att se Pompeji.
Text och
foto: Agneta Slonawski
FAKTA:
Grimaldis
lastfartyg avgr frn Wallhamn p Tjrn varje vecka. Turen gr via Medelhavet
till Alexandria och tillbaka p 35 dagar och angr fljande hamnar: Antwerpen,
Southampton, Salerno, Livorno, Pireus, Izmir, Limassol, Ashdod, Alexandria,
Salerno, Savona, Setubal, Bristol, Cork och Wallhamn.
Den
kostar cirka 15 000 kronor per person i dubbelhytt. Ett gott tips r att lgga
till ngra tusen fr att f en utsideshytt med fnster.
Lnktips:
www.strandtravel.co.uk
www.grimaldi-freightercruisers.com
Fakta:
Grande Scandinavia
Byggd:
2001
Vikt:
54 000 ton
Lngd:
181 meter
Bredd:
32 meter
Lastningskapacitet:
4 650 bilar och 716 containers.
Hastighet:
20 knop
Antal
vningar: 11
Antal
passagerarhytter: 6
Bildtexter/info:
En annorlunda resa:
Reportern
Agneta Slonawski frvekligade sin flickdrm och gav sig ivg p en resa med
lastfartyg i elva dagar. Grimaldis btar avgr frn Wallhamn p Tjrn varje
onsdag.
Bildinfo:
Full
aktivitet s fort bten kommer iland. Hr lastas maskiner i Wallhamn som skall
vidare till Pireus i Grekland och Ashdod i Israel.
SJ
GNG:
15
sekundmeter r inte mycket, men det rullar nd bra p Nordsjn. Till och med
tavlorna rr sig i takt.
SOLUPPGNG/HORISONT/SOLNEDGNG:
Stilla
gonblick av total frid p sjn, fjrran frn mobiltelefon och internet.
BRYGGAN:
Angeles
Abeba, sjbeflselev frn Malta trnar p att rkna ut kursen.
Det
krvs total kontroll och ttt samarbete p bryggan fr att f Grande
Scandinavia att stanna till havs, s att lotsen kan komma p.
– Crazy! sger kapten
Giovanni Sirabella om giren framfr lotsbten. Han tycker att det r som ett
tv-spel varje gng fartyget skall in i Antwerpens gigantiska hamn. Frst vntan
p lotsen, sedan beredskap, sedan uppskjuten avgngstid och vnta igen, och
till slut tta, nio timmars lotsning via sex slussar fr att slutligen komma in
till kaj.
Farleden
in till Antwerpen r alltid trafikerad. Alla vet att det r nio dryga timmar
med lots, plus stor risk fr frseningar, innan fartygen kan komma in till kaj
och lossa sitt gods.
Grande
Genova ligger i Antwerpen som en dlig reklampelare fr sina medsystrar. Hon
kantrade fr ett tag sedan och hamnade under vatten med last och allt. Ingen
mnniska skadades dock.
Febril
aktivitet utbryter s fort fartyget lagt till i Antwerpen. Belgiska
hamnarbetare kr oavbrutet p nya skinande bilar i rasande fart, fr att samka
i minibussar ut till den enorma parkeringsplatsen i hamnen, f nya nycklar och
kra p igen.
Du kan
ta med dig cykeln ombord gratis. Jag anvnde den till smturer i hamnarna.
Sknt att rra lite p sig efter flera dagar av stillasittande.
(Fotot
av mig p cykel i Antwerpen togs av: Cynthia Dickey)
Passagerare
SUSAN RIVIERA:
–
Att resa med fraktfartyg har gett mig en bttre bild av vrlden, sger 55-riga
Susan Riviera fn New York som avverkat sin femte resa p ett lastfartyg.
MAT:
Kket
r lastfartygets hjrta. Kocken r uppe vid fem och lagar brd, sedan r det
kontinental frukost halv tta. Klockan elva serveras lunchen som bestr av
italiensk husmanskost och klockan sex r det dags fr en trertters middag.
Lastfartygets
blodomlopp kretsar kring mltiderna.
PUSSEL:
Passagerare
frsker f pusslet klart innan de fullgjort sin rundtur p 35 dagar.
SVART
FLAGG:
Det r
spnnande att ka lastbt, eftersom man aldrig vet innan vad som skall hnda.
Hr fick bten maskinfel i Biscayabukten och svart markr hissades fr att visa
omkringliggande fartyg att vi har motorproblem.