Ingress:

 

Att Œka lastbŒt, var fšr mig detsamma som att fšrvekliga en gammal flickdršm. Dessutom finns det inget bŠttre sŠtt att Šntra en stad vattenvŠgen. Men det gŠller att ha gott om tid.

 

Bršd:

 

Att resa med lastbŒt Šr ungefŠr lika lŒngt frŒn en kryssning som frŒn ett enkelt vandrarhem till helpension pŒ ett trendigt spa. Glšm det dŠr med soft musik i hšgtalarna och bordsplacering. Det hŠr Šr i fšrsta hand en arbetsplats, med uppgift att fŒ gods i hamn i tid. Det innebŠr inte att det Šr trŒkigt pŒ nŒgot sŠtt. Det handlar bara om ett annat sŠtt att fšrhŒlla sig till tiden.

En stor del av dagarna kretsar runt mŒltiderna pŒ detta italienska skepp dŠr kocken har en minst lika central roll som kaptenen. Det Šr i kabyssen man trŠffas och samtalar. Efter dagens tvŒ utsškta trerŠtters mŒltider Šr det fritt fšr var och en av passagerarna att lŒsa in sig i sin hytt. Det Šr det som Šr det fina med att Œka lastfartyg, man kan vŠlja; ligga och strŠcklŠsa en bok ena dagen, utan att stiga ur kojen, och vara social den andra dagen – om det finns nŒgra passagerare med vill sŠga.

NŠr jag gick ombord var det redan sju passagerare ombord - sex frŒn Nya Zeeland och en frŒn New York. Alla hade gŒtt pŒ i Southampton fšr en dryg mŒnad sedan och snart skall de stiga av dŠr igen. Men fšrst skall vi angšra Antwerpen fšr att lasta bŒten proppfull med bilar.

Det Šr ett helt dygn kvar dit. Under tiden roar vi passagerare oss kungligt med quizafton och vinster som delas ut av den amerikanska lastfartygsveteranen, Susan Rivera. Ett av priserna Šr ett pussel pŒ tusen bitar med en brandbil som motiv. Det Šr fšremŒl fšr underhŒllningen nŠsta kvŠll. Alla hjŠlps Œt med att lŠgga i en bit hŠr och dŠr, stundtals famlar Œtta hŠnder samtidigt efter bitar pŒ bordet.

Efter fyra dygn till sjšss, med rejŠl sjšgŒng šver Nordsjšn, Šr det Šntligen dags att gŒ iland och insupa doften av Southampton. Det Šr en strŒlande hšstdag och de engelsmŠn jag mšter gŒr klŠdda i t-shirt och utan jackor.

De nya passagerarna visar sig vara tvŒ till antalet och engelsmŠn. De har sŒlt sitt hus pŒ den engelska landsbygden och bestŠmt att ta med bil och bohag och emigrera till Cypern. De Šr uttršttade av flera mŒnaders packning och viktiga beslut och hŒller sig mestadels i sin egen hytt.

Grande Scandinavia stŠvar ofšrtršttligt vidare med sin tunga last mot Valencia. Men plštsligt en morgon tappar hon styrfart. Vi nŠrmar oss Biscaya och som tur Šr, Šr vinden svag. Det Šr nŒgot fel i maskin och ett av befŠlen hastar ut pŒ dŠck fšr att hissa tvŒ svarta rundlar i tyg fšr att tala om fšr andra fartyg att hŠr har vi motorproblem. SŒ stannar motorerna och vi guppar mjukt upp och ned i vŒgdalarna. Jag fšrsšker lista ut om vi 34 ombord verkligen fŒr plats i de tvŒ livbŒtarna. SŒ gŒr en knapp timma och det Šr ovanligt tyst. Tills motorerna startar igen och allt Šr som vanligt.

NŠr vi rundar Gibraltar Šr det en magisk natt med fullmŒne och himlen full av stjŠrnor. Vi Šr sŒ nŠra Marocko att jag fšrnimmer doften dŠrifrŒn.

Efter tvŒ dygn, anlŠnder jag till Salernos hamn, inte lŒngt frŒn Neapel. Grande Scandinavia rutt gŒr till Turkiet och upp till Wallhamn igen. Nšjd med att ha fšrverkligat dršmmen om att Œka lastbŒt tar jag mig an nŠsta flickdršm – den att se Pompeji.

 

Text och foto: Agneta Slonawski

 

 

FAKTA:

 

Grimaldis lastfartyg avgŒr frŒn Wallhamn pŒ Tjšrn varje vecka. Turen gŒr via Medelhavet till Alexandria och tillbaka pŒ 35 dagar och angšr fšljande hamnar: Antwerpen, Southampton, Salerno, Livorno, Pireus, Izmir, Limassol, Ashdod, Alexandria, Salerno, Savona, Setubal, Bristol, Cork och Wallhamn.

Den kostar cirka 15 000 kronor per person i dubbelhytt. Ett gott tips Šr att lŠgga till nŒgra tusen fšr att fŒ en utsideshytt med fšnster.

 

LŠnktips:

 

www.strandtravel.co.uk

 

www.grimaldi-freightercruisers.com

 

 

Fakta: Grande Scandinavia

 

Byggd: 2001

 

Vikt: 54 000 ton

 

LŠngd: 181 meter

 

Bredd: 32 meter

 

Lastningskapacitet: 4 650 bilar och 716 containers.

 

Hastighet: 20 knop

 

Antal vŒningar: 11

 

Antal passagerarhytter: 6

 

 

Bildtexter/info: En annorlunda resa:

 

Reportern Agneta Slonawski fšrvekligade sin flickdršm och gav sig ivŠg pŒ en resa med lastfartyg i elva dagar. Grimaldis bŒtar avgŒr frŒn Wallhamn pŒ Tjšrn varje onsdag.

 

 

 

Bildinfo:

 

Full aktivitet sŒ fort bŒten kommer iland. HŠr lastas maskiner i Wallhamn som skall vidare till Pireus i Grekland och Ashdod i Israel.

 

 

 

SJ…GNG:

 

15 sekundmeter Šr inte mycket, men det rullar ŠndŒ bra pŒ Nordsjšn. Till och med tavlorna ršr sig i takt.

 

 

 

SOLUPPGNG/HORISONT/SOLNEDGNG:

 

Stilla šgonblick av total frid pŒ sjšn, fjŠrran frŒn mobiltelefon och internet.

 

 

 

BRYGGAN:

 

 

 

Angeles Abeba, sjšbefŠlselev frŒn Malta trŠnar pŒ att rŠkna ut kursen.

 

 

 

Det krŠvs total kontroll och tŠtt samarbete pŒ bryggan fšr att fŒ Grande Scandinavia att stanna till havs, sŒ att lotsen kan komma pŒ.

 

 

 

    Crazy! sŠger kapten Giovanni Sirabella om giren framfšr lotsbŒten. Han tycker att det Šr som ett tv-spel varje gŒng fartyget skall in i Antwerpens gigantiska hamn. Fšrst vŠntan pŒ lotsen, sedan beredskap, sedan uppskjuten avgŒngstid och vŠnta igen, och till slut Œtta, nio timmars lotsning via sex slussar fšr att slutligen komma in till kaj.

 

 

 

Farleden in till Antwerpen Šr alltid trafikerad. Alla vet att det Šr nio dryga timmar med lots, plus stor risk fšr fšrseningar, innan fartygen kan komma in till kaj och lossa sitt gods.

 

 

 

Grande Genova ligger i Antwerpen som en dŒlig reklampelare fšr sina medsystrar. Hon kantrade fšr ett tag sedan och hamnade under vatten med last och allt. Ingen mŠnniska skadades dock.

 

 

 

Febril aktivitet utbryter sŒ fort fartyget lagt till i Antwerpen. Belgiska hamnarbetare kšr oavbrutet pŒ nya skinande bilar i rasande fart, fšr att samŒka i minibussar ut till den enorma parkeringsplatsen i hamnen, fŒ nya nycklar och kšra pŒ igen.

 

 

 

Du kan ta med dig cykeln ombord gratis. Jag anvŠnde den till smŒturer i hamnarna. Skšnt att ršra lite pŒ sig efter flera dagar av stillasittande.

 

 

 

(Fotot av mig pΠcykel i Antwerpen togs av: Cynthia Dickey)

 

 

 

Passagerare SUSAN RIVIERA:

 

– Att resa med fraktfartyg har gett mig en bŠttre bild av vŠrlden, sŠger 55-Œriga Susan Riviera fŒn New York som avverkat sin femte resa pŒ ett lastfartyg.

 

 

 

MAT:

 

 

 

Kšket Šr lastfartygets hjŠrta. Kocken Šr uppe vid fem och lagar bršd, sedan Šr det kontinental frukost halv Œtta. Klockan elva serveras lunchen som bestŒr av italiensk husmanskost och klockan sex Šr det dags fšr en trerŠtters middag.

 

 

 

Lastfartygets blodomlopp kretsar kring mŒltiderna.

 

 

 

PUSSEL:

 

Passagerare fšrsšker fŒ pusslet klart innan de fullgjort sin rundtur pŒ 35 dagar.

 

 

 

SVART FLAGG:

 

Det Šr spŠnnande att Œka lastbŒt, eftersom man aldrig vet innan vad som skall hŠnda. HŠr fick bŒten maskinfel i Biscayabukten och svart markšr hissades fšr att visa omkringliggande fartyg att vi har motorproblem.