Ingress:

 

Omdu gillar att ka bt, har gott om tid och trivs i ditt eget sllskap –s r lastbt ett fenomenalt alternativ. Grimaldis lastfartyg avgr frnWallhamn p Tjrn varje vecka. Turen gr via Medelhavet till Alexandria ochtillbaka p 35 dagar.

 

Ingress:

 

Detfinns flera goda skl att ka lastfartyg. Tv av dem heter lunch och middag.Det tredje r att f vaggas till smns under siestan dremellan. Tnk digprosciutto med melon till frrtt, marinerade grnsaker med tonfiskbitarvarvade i frska rter till mellanrtt och krleksfullt rulladebresaolarullader, innehllande tomat och basilika till huvudrtt. Plus rdvinoch havsutsikt.

Behverjag tillgga att en stor del av dagarna kretsar runt mltiderna p dettaitalienska skepp och att kocken besitter en mycket viktig roll? Det r ikabyssen man trffas och samtalar. Sedan r det fritt fr var och en avpassagerarna att lsa in sig i sin hytt. Det r det som r det fina med att kalastfartyg, man kan vlja: ligga och strcklsa en bok ena dagen, utan attstiga ur kojen, och vara social den andra dagen – om det finns ngrapassagerare med vill sga.

Nrjag gick ombord p Grande Scandinavia i Wallhamn i sllskap med min gamlaCrescent utan vxlar, var sex passagerare frn Nya Zeeland p vg in tillGteborg fr en kort visit. Den sjunde passageraren, Susan Rivera frn NewYork, valde att stanna kvar p bten. Hon r 55 r och har gjort fem resor medolika lastfartyg p tre r. Det brjade med att hon hrde talas om att mankunde kpa en andelslgenhet ombord p ett kryssningsfartyg, men insg snartatt det var alldeles fr dyrt. Istllet sttte hon p hemsidor om lastfartygsom gjorde bestmda rutter till en mngd olika hamnar runtom i vrlden. S forthon fick ledigt frn sitt jobb som tandlkare bokade hon en resa p 45 dagarsom tog henne till Italien, Spanien och Frankrike. Innan det ret var till ndahade hon bokat en ny resa med ett annat lastfartyg, p tre mnader, som gickvrlden runt.

Panamakanalenr det vackraste hon sett, sger hon och visar mig bilder drifrn och frnKobe i Japan och en rad andra hamnstder. Det vrsta som hnt henne var nr hontappade sin brbara dator i sjn: Hon hade varit iland i sin frsta hamn medlastfartyg nummer ett. Datorn hade hon under armen, eftersom hon precis varitiland fr att kolla sina mejl. Ombord igen satte hon ifrn sig apparaten p enlig plats p dck, strax drefter hrdes ett ljudligt: Plopp!

    Jag kommer aldrig attglmma ljudet av datorn nr den kte i sjn, sger hon och ler med ettgnistrande filmstjrneleende.

Efterden lilla incidenten var hon frbjuden att bra ngot bagage alls p dck.Hennes bestmda slutsats, efter turer p btar som ensam passagerare underlnga tider och med besttning frn vitt skilda lnder, r att det r kaptensom anger tonen ombord. Hon har varit p lastfartyg dr skepparen inviteratbefl och passagerare till sin hytt p en drink fre middagen, medan det pandra fartyg rder en strikt hierarki om i vilk

Manfr helt enkelt anpassa sig till rdande klimat och vara beredd att kunna tavara p sig sjlv. Fr att resa med lastbt r ungefr lika lngt frn enkryssning som frn ett enkelt vandrarhem till helpension p ett trendigt spa.Glm det dr med soft musik i hgtalarna och bordsplacering. Det hr r ifrsta hand en arbetsplats, med uppgift att f gods i hamn i tid. Det innebrinte att det r trkigt p ngot stt. Det handlar bara om ett annat stt attfrhlla sig till tiden. Och att saker som en ny destination, kan dyka upplngs vattenvgen eller att fartyget blir frsenat och det planeradehamnbesket helt enkelt blir instllt.

GrandeScandinavia r stor som ett hghus, fast p lngden, och mlad i frgerna gultoch vitt. Under uppehllet i Wallhamn fylls innanmtet av bilar och begagnademaskiner som skall vidare till bland annat Pireus i Grekland och Ashdod iIsrael.

Frstefter midnatt ger sig fartyget av i riktning mot Nordsjn. Jag somnar tryggttill motorns rytmiska dunkande och vaknar frst dagen drp av en rejlsjgng.

ndr det bara 15 sekundmeter i byarna, upplyser en av nya zeelndarna. Alla sjupassagerarna gick p i Southampton fr en dryg mnad sedan och har gjort helarundan tillsammans. De vntar nyfikna p mig i loungen fr att frga varifrnjag kommer och var jag skall stiga av. Min slutdestination r Salerno i Italienoch deras cirkel r sluten i Southampton. Men frst skall vi angra Antwerpenfr att lasta bten proppfull med bilar. Det r ett helt dygn kvar dit. Ungefrlika lnge som det tar att bli av med abstinensen frn att inte vara uppkoppladp internet eller att anvnda mobiltelefonen. Avsaknaden ger en total vila ochbtens summande ljud oavbrutna vaggande gr nattsmnen avgrundsdjup och lng.

Detfina med att ka lastfartyg r att man nrmar sig varje destination lngsamt,hinner lsa och prata om den med folk ombord som varit dr. Men framfralltinnebr det att du sakta men skert skapar dig en bild av de nrmasteomgivningarna. I bsta fall frn ovan.

Bryggansvidvinkelfnstret ger en oslagbar panoramavy. Hr manvrerar kapten GiovannoSirabella och hans befl fartygets rrelser med precision. Kapten bjuder p tei sm plastmuggar och italienska kakor och frklarar stolt att han knner sigsom en kung varje gng han fr detta stora lastfartyg in i en hamn, dr varjetillggningssituation r ny och dr mnga ofrutsedda saker kan hnda. Med sina38 r r han en av rederiets yngsta kaptener.

Menfr att komma in i Antwerpens gigantiska hamn krvs en erfaren lots. Vi harminst nio timmar framfr oss, i ringlande kanaler och grunda bddar, innan vihar tagit oss igenom de sex slussarna dr detta 181 meter lnga och 54 000 tontunga fartyg ntt och jmnt fr plats.

Undertiden roar vi passagerare oss kungligt med quizafton och vinster som delas utav den amerikanska lastfartygsveteranen, Susan Rivera. Ett av priserna r ettpussel p tusen bitar med en brandbil som motiv. Det r freml frunderhllningen nsta kvll. Alla hjlps t med att lgga i en bit hr och dr,stundtals famlar tta hnder samtidigt efter bitar p bordet. Stmningensjunker nr vi fr reda p att det inte blir ngon landstigning nsta dag iAntwerpen. Belgiska hamnarbetare skall fylla bten med bilar av mrket Opel ochs fort lotsen r p plats skall vi slussas vidare ut i den trnga kanalen.

Detr d tv av passagerarna bestmmer sig fr att hoppa av och inte riskera attmissa sitt plan frn Heathrow dagen drp. De planerar att ta tg ver tillEngland istllet. Och tur var det fr att bten blir mycket riktigt ett halvtdygn frsenad in i Southampton. Det blir det stora samtalsmnet undermltiderna nsta dygn. Besttningen sitter vid sitt lngbord, med kaptenGiovanni Sirabella p kortsidan och beflen p bestmda platser. Vi passageraresitter i samma mss, men vid tv runda bord. Runtomkring oss kretsar stewardenSalvatore uppmrksamt. Han har arbetat p passagerarfartyg i 35 r och verkarveta vad var och en av oss nskar innan vi sjlva upptckt det.

Sr vi d framme i Southampton i sdra England. De andra passagerarna ravundsjuka p mig som precis ftt reda p av kapten att det blir ett extrastopp i Valencia fr att lasta p bilar som skall vidare till Israel.

Efterfyra dygn till sjss r det dags att g iland och insupa doften av en ny stad.Det r en strlande hstdag i slutet av oktober och de engelsmn jag mter grkldda i t-shirt och utan jackor. Nr jag promenerar genom det vidstrcktahamnomrdet p kvllen r jag mycket nyfiken p om det kommer att finnas ngranya passagerare ombord eller om jag skall bli helt ensam, och om jag r det,kommer jag d att bli inviterad av kaptenen att sitta och ta med besttningeneller frvntas jag sitta solo vid ett eget bord.

–Det r klart jag hade bjudit in dig. Det hade blivit ljligt annars. Men r detmer n en passagerare, tycker jag det r bttre att de sitter ihop, sgerGiovanni Sirabella och tillgger att sjregeln om att besttningen inte fr tamed passagerare r en kvarleva frn 1939.

Denya passagerarna visar sig vara tv till antalet och engelsmn. De har sltsitt hus och bestmt att ta med bil och bohag och emigrera till Cypern. De ruttrttade av flera mnaders packning och viktiga beslut och hller sigmestadels i sin egen  hytt. Det blir tre vilsamma dygn till sjss medstrcklsning och korta promenader p dck. Grande Scandinavia stvarofrtrttligt vidare med sin tunga last mot Spaniens kust. Men pltsligt enmorgon tappar hon styrfart. Vi nrmar oss Biscaya och som tur r, r vindensvag. Det r ngot fel i maskin och ett av beflen hastar ut p dck fr att hissatv svarta rundlar i tyg fr att tala om fr andra fartyg att hr har vimotorproblem. S stannar motorerna och vi guppar mjukt upp och ned ivgdalarna, luften r mild och en sdesrla sitter ensam p den vitmladerelingen. Vi tittar frvnat p varandra. Jag frsker lista ut om vi 34 ombordverkligen fr plats i de tv livbtarna. S gr en knapp timma och det rovanligt tyst. Tills motorerna startar igen och allt r som vanligt.

Nrvi rundar Gibraltar r det en magisk natt med fullmne och himlen full avstjrnor. Vi r s nra Marocko att jag tycker mig frnimma doften drifrn.

Ettdygn senare anlnder vi till Valencias hamn. Det blir en kort cykeltur ut ppiren och en snabbvisit in i Valencia, innan det r dags att skriva in sig iloggboken p bildck, s att besttningen skall veta att ingen passagerareriskerar att bli akterseglad.

Frstadagen gick en styrman nogsamt igenom skerhetsfreskrifterna ombord. Hanpongterade hur viktigt det var att ta p sig flytvst och skynda till loungenefter ett signalsystem, som vid fara ljuder ver hela bten. Jag undertecknadeett papper att jag tagit del av informationen och frskte lgga allt pminnet.

Snr jag vaknade klockan fem en morgon av ett ihrdigt tjutande, drog jagflytvsten ver nattlinnet och sprang barfota med hret p nda tillsamlingsplatsen. Fr att upptcka att jag var helt ensam. Ja, och kockenfrsts. Han var uppe och satte deg till frukostbrdet. Det var hans ugn somkapsejsat, drav signalen. Jag smg tillbaka samma vg som jag kommit och varglad ver att inte mta ngot av beflen i korridoren tillbaka till min hytt.

Detr ett minne som fr mig att smle nr jag efter tio dagar p lastfartyget grav i Salernos hamn, efter att ha lmnat min gamla Crescent ombord och ftt lfteav frstestyrman att hmta den i Wallhamn om sdr tre veckor. Njd med detlftet och att ha frverkligat drmmen om att ka lastbt tar jag mig an nstaflickdrm – den att se Pompeji.

 

Textoch foto: Agneta Slonawski

 

Nrjag kysser havet

frsvinnerallt det verkliga

nrjag kysser havet

rjag uppfylld av det mrkliga

iatt finnas till

ochallt jag vill

ratt lta leva livet ut

 

Urx av Ulf Lundell

 

FAKTA:

 

Psvenska rederier r det i allmnhet svrt att f ka med som passagerare p enfraktbt. Men det finns gott om rederier utomlands som lter dig ka lastfartygtill en mngd hamnar.  En av de lngsta turerna tar dig jorden runt p 124dagar. Du kan i allmnhet mnstra p i vilken hamn som helst p rutten ochsedan vlja att ka med hela varvet – eller hoppa av p vgen.

Rundresanp drygt tre mnader gr frn Hamburg, via belgiska Antwerpen och anlper:Genua, Suezkanalen, Jakarta, Singapore, Ho Chi Minh, Honkong, Shanghai, Dalian,Xingang, Qingdo, Masan, Kobe, Yokohama, Panamakanalen, Houston, New Orleans,Newport, Camden och ter till Hamburg.

Prisetfr den hr resan r 99 000 kronor per person i dubbelhytt. Det r drygt 800kronor per dygn och d ingr tre mltider om dagen plus logi.

Enenkel resa, p 33 dagar, frn engelska Tilbury till australiensiska Melbourne,med stopp ibland annat Egypten, kostar 37 000 kronor.

Resanfrn Dover till Costa Rica, via Antwerpen, Hamburg, Le Havre, Guadeloupe,Martinique till Cartagena i Colombia kostar 22 000 per person i dubbelhytt ochtar drygt tre veckor.

Sistmen inte minst; resan frn Wallhamn till Medelhavet tar 35 dagar och angrfljande hamnar: Antwerpen, Southampton, Salerno, Livorno, Pireus, Izmir,Limassol, Ashdod, Alexandria, Salerno, Savona, Setubal, Bristol, Cork ochWallhamn.

Resankostar 14 850 kronor per person i dubbelhytt p btarna Gran Bretagna, GrandeEuropa och Grande Mediterraneo. P Grande Ellade och Grande Scandinavia rpriset cirka 5 000 kronor dyrare. Ett gott tips r att lgga till ngra tusenfr att f en utsideshytt med fnster.

Dehr btarna gr ven p rutter till Argentina med stopp i 18 hamnar. Den resantar cirka 57 dagar och kostar frn 21 150 per person i dubbelhytt. Grimaldi harven turer till Vstafrika och Sydamerika.

 

Attta med:

Bcker,korsord, dagbok, pussel,

Kikare,cerat eller hudkrm fr den torra luften p bten.

Sjsjukepiller,korkskruv och godis.

 

Btensnamn: Grande Scandinavia

Byggd:2001

Vikt:54 000 ton

Lngd:181 meter

Bredd:32 meter

Lastningskapacitet:4 650 bilar och 716 containers.

Hastighet:20 knop

Antalvningar: 11

Antalpassagerarhytter: 6

Personal:31 st.

Attgra: Promenera p dck, fantisera, lsa, smprata med besttningen, spela kortmed medpassagerare (om det finns ngra), skriva dagbok.

Attta: Kontinental frukost, italiensk husmanskost till lunch med vin ochtrertters middag med efterrtt.

Volt:220

E-mail:Kostar 1 euro per styck att snda.

Telefon:Kan ringa via satellit frn bryggan.

Skerhet:Det kan vara halt p dck. Rkna med att du fr delta i skerhetsvning ombord.D skall alla ta p sig flytvst, ta med skerhetssck och hjlm och samlas iloungen.

Hahytten lst nr bten ligger i hamn.

lder:Det gr bra att ka med smbarn ombord. Resenrer fr dock vara max 85 r. Omman r ver 79 r, krvs det ett lkarintyg fr att f ka med lastfartyget.

 

Lnktips:

www.strandtravel.co.uk

www.grimaldi-freightercruisers.com

 

Attlsa:

PippiLngstrump i Sderhavet – Astrid Lindgren

Denofrivillige resenren – Jenny Diski

Tyfon-Joseph Conrad

Kapare– George Marsh

Encarta2007 – uppslagsbok i form av ett datorprogram.

 

Valuta:Euro

Shopping:Rdvin kpes av kocken fr 5 euro per flaska.

Service:Tvttmaskin finns ombord.

vrigt:Fri parkering i Wallhamn.

Cykelmedtages gratis, men bil kostar att ta med. I vissa hamnar mste du visa pass,ha visum och deklarera varor som dator, alkohol  och cigaretter.

Braatt veta: Minst en dag innan avfrd fr du reda p exakt avgngstid. Bten kanbli frsenad in i hamn, s tnk p att ha lite marginal om du skall bokaflygbiljett hem.

Bstatid att resa: Undvik hststormarna p Nordsjn och vinterstormarna i Biscaya.

Star du dig dit: Osloexpressen frn Gteborgs centralstation till Stenungsund,byt till lokalbuss nummer x till Wallhamn.

FrnSalerno: Lokalbuss till Neapel eller tg till Rom.

FlygbiljettNeapel – Stockholm kostar 1 500 enkel med Al Italia. Sterling och RyanAir flyger till Rom och Vingresor, samt andra charterbolag sljer flygstolarhit.

 

Bildtexter/info:En annorlunda resa:

 

ReporternAgneta Slonawski frvekligade sin flickdrm och gav sig ivg p en resa medlastfartyg i elva dagar. Grimaldis btar avgr frn Wallhamn p Tjrn varjeonsdag.

 

Bildinfo:

Fullaktivitet s fort bten kommer iland. Hr lastas maskiner i Wallhamn som skallvidare till Pireus i Grekland och Ashdod i Israel.

 

SJGNG:

15sekundmeter r inte mycket, men det rullar nd bra p Nordsjn. Till och medtavlorna rr sig i takt.

 

SOLUPPGNG/HORISONT/SOLNEDGNG:

Stillagonblick av total frid p sjn, fjrran frn mobiltelefon och internet.

 

BRYGGAN:

 

AngeleAbela, sjbeflselev frn Malta trnar p att rkna ut kursen.

 

Detkrvs total kontroll och ttt samarbete p bryggan fr att f GrandeScandinavia att stanna till havs, s att lotsen kan komma p.

 

    Crazy! sger kaptenGiovanni Sirabella om giren framfr lotsbten. Han tycker att det r som etttv-spel varje gng fartyget skall in i Antwerpens gigantiska hamn. Frst vntanp lotsen, sedan beredskap, sedan uppskjuten avgngstid och vnta igen, ochtill slut tta, nio timmars lotsning via sex slussar fr att slutligen komma intill kaj.

 

Farledenin till Antwerpen r alltid trafikerad. Alla vet att det r nio dryga timmarmed lots, plus stor risk fr frseningar, innan fartygen kan komma in till kajoch lossa sitt gods.

 

GrandeGenova ligger i Antwerpen som en dlig reklampelare fr sina medsystrar. Honkantrade fr ett tag sedan och hamnade under vatten med last och allt. Ingenmnniska skadades dock.

 

Febrilaktivitet utbryter s fort fartyget lagt till i Antwerpen. Belgiskahamnarbetare kr oavbrutet p nya skinande bilar i rasande fart, fr att samkai minibussar ut till den enorma parkeringsplatsen i hamnen, f nya nycklar ochkra p igen.

 

Dukan ta med dig cykeln ombord gratis. Jag anvnde den till smturer i hamnarna.Sknt att rra lite p sig efter flera dagar av stillasittande.

 

(Fototav mig p cykel i Antwerpen togs av: Cynthia Dickey)

 

PassagerareSUSAN RIVERA:

–Att resa med fraktfartyg har gett mig en bttre bild av vrlden, sger 55-rigaSusan Rivera fn New York som avverkat sin femte resa p ett lastfartyg.

 

MAT:

 

Kketr lastfartygets hjrta. Kocken r uppe vid fem och lagar brd, sedan r detkontinental frukost halv tta. Klockan elva serveras lunchen som bestr avitaliensk husmanskost och klockan sex r det dags fr en trertters middag.

 

Lastfartygetsblodomlopp kretsar kring mltiderna.

 

PUSSEL:

Passagerarefrsker f pusslet klart innan de fullgjort sin rundtur p 35 dagar.

 

SVARTFLAGG:

Detr spnnande att ka lastbt, eftersom man aldrig vet innan vad som skallhnda. Hr fick bten maskinfel i Biscayabukten och svart markr hissades fratt visa omkringliggande fartyg att vi har motorproblem.

 

SOUTHAMPTON:

Vlkomnandeoch varmt, trots att det r i slutet av oktober.

 

Mngaav kryssnings- och lastfartygen utgr eller angr av gammal traditionSouthampton. Den rda frjan gr till n Isle of White, strax utanfrSouthampton.

 

Valenciashamn