Ingress:

 

Omdu gillar att Œka bŒt, har gott om tid och trivs i ditt eget sŠllskap –sŒ Šr lastbŒt ett fenomenalt alternativ. Grimaldis lastfartyg avgŒr frŒnWallhamn pŒ Tjšrn varje vecka. Turen gŒr via Medelhavet till Alexandria ochtillbaka pŒ 35 dagar.

 

Ingress:

 

Detfinns flera goda skŠl att Œka lastfartyg. TvŒ av dem heter lunch och middag.Det tredje Šr att fŒ vaggas till sšmns under siestan dŠremellan. TŠnk digprosciutto med melon till fšrrŠtt, marinerade gršnsaker med tonfiskbitarvarvade i fŠrska šrter till mellanrŠtt och kŠrleksfullt rulladebresaolarullader, innehŒllande tomat och basilika till huvudrŠtt. Plus ršdvinoch havsutsikt.

Behšverjag tillŠgga att en stor del av dagarna kretsar runt mŒltiderna pŒ dettaitalienska skepp och att kocken besitter en mycket viktig roll? Det Šr ikabyssen man trŠffas och samtalar. Sedan Šr det fritt fšr var och en avpassagerarna att lŒsa in sig i sin hytt. Det Šr det som Šr det fina med att Œkalastfartyg, man kan vŠlja: ligga och strŠcklŠsa en bok ena dagen, utan attstiga ur kojen, och vara social den andra dagen – om det finns nŒgrapassagerare med vill sŠga.

NŠrjag gick ombord pŒ Grande Scandinavia i Wallhamn i sŠllskap med min gamlaCrescent utan vŠxlar, var sex passagerare frŒn Nya Zeeland pŒ vŠg in tillGšteborg fšr en kort visit. Den sjunde passageraren, Susan Rivera frŒn NewYork, valde att stanna kvar pŒ bŒten. Hon Šr 55 Œr och har gjort fem resor medolika lastfartyg pŒ tre Œr. Det bšrjade med att hon hšrde talas om att mankunde kšpa en andelslŠgenhet ombord pŒ ett kryssningsfartyg, men insŒg snartatt det var alldeles fšr dyrt. IstŠllet stštte hon pŒ hemsidor om lastfartygsom gjorde bestŠmda rutter till en mŠngd olika hamnar runtom i vŠrlden. SŒ forthon fick ledigt frŒn sitt jobb som tandlŠkare bokade hon en resa pŒ 45 dagarsom tog henne till Italien, Spanien och Frankrike. Innan det Œret var till Šndahade hon bokat en ny resa med ett annat lastfartyg, pŒ tre mŒnader, som gickvŠrlden runt.

PanamakanalenŠr det vackraste hon sett, sŠger hon och visar mig bilder dŠrifrŒn och frŒnKobe i Japan och en rad andra hamnstŠder. Det vŠrsta som hŠnt henne var nŠr hontappade sin bŠrbara dator i sjšn: Hon hade varit iland i sin fšrsta hamn medlastfartyg nummer ett. Datorn hade hon under armen, eftersom hon precis varitiland fšr att kolla sina mejl. Ombord igen satte hon ifrŒn sig apparaten pŒ enlŠig plats pŒ dŠck, strax dŠrefter hšrdes ett ljudligt: Plopp!

    Jag kommer aldrig attglšmma ljudet av datorn nŠr den Œkte i sjšn, sŠger hon och ler med ettgnistrande filmstjŠrneleende.

Efterden lilla incidenten var hon fšrbjuden att bŠra nŒgot bagage alls pŒ dŠck.Hennes bestŠmda slutsats, efter turer pŒ bŒtar som ensam passagerare underlŒnga tider och med besŠttning frŒn vitt skilda lŠnder, Šr att det Šr kaptensom anger tonen ombord. Hon har varit pŒ lastfartyg dŠr skepparen inviteratbefŠl och passagerare till sin hytt pŒ en drink fšre middagen, medan det pŒandra fartyg rŒder en strikt hierarki om i vilk

ManfŒr helt enkelt anpassa sig till rŒdande klimat och vara beredd att kunna tavara pŒ sig sjŠlv. Fšr att resa med lastbŒt Šr ungefŠr lika lŒngt frŒn enkryssning som frŒn ett enkelt vandrarhem till helpension pŒ ett trendigt spa.Glšm det dŠr med soft musik i hšgtalarna och bordsplacering. Det hŠr Šr ifšrsta hand en arbetsplats, med uppgift att fŒ gods i hamn i tid. Det innebŠrinte att det Šr trŒkigt pŒ nŒgot sŠtt. Det handlar bara om ett annat sŠtt attfšrhŒlla sig till tiden. Och att saker som en ny destination, kan dyka upplŠngs vattenvŠgen eller att fartyget blir fšrsenat och det planeradehamnbesšket helt enkelt blir instŠllt.

GrandeScandinavia Šr stor som ett hšghus, fast pŒ lŠngden, och mŒlad i fŠrgerna gultoch vitt. Under uppehŒllet i Wallhamn fylls innanmŠtet av bilar och begagnademaskiner som skall vidare till bland annat Pireus i Grekland och Ashdod iIsrael.

Fšrstefter midnatt ger sig fartyget av i riktning mot Nordsjšn. Jag somnar tryggttill motorns rytmiska dunkande och vaknar fšrst dagen dŠrpŒ av en rejŠlsjšgŒng.

€ndŒŠr det bara 15 sekundmeter i byarna, upplyser en av nya zeelŠndarna. Alla sjupassagerarna gick pŒ i Southampton fšr en dryg mŒnad sedan och har gjort helarundan tillsammans. De vŠntar nyfikna pŒ mig i loungen fšr att frŒga varifrŒnjag kommer och var jag skall stiga av. Min slutdestination Šr Salerno i Italienoch deras cirkel Šr sluten i Southampton. Men fšrst skall vi angšra Antwerpenfšr att lasta bŒten proppfull med bilar. Det Šr ett helt dygn kvar dit. UngefŠrlika lŠnge som det tar att bli av med abstinensen frŒn att inte vara uppkoppladpŒ internet eller att anvŠnda mobiltelefonen. Avsaknaden ger en total vila ochbŒtens summande ljud oavbrutna vaggande gšr nattsšmnen avgrundsdjup och lŒng.

Detfina med att Œka lastfartyg Šr att man nŠrmar sig varje destination lŒngsamt,hinner lŠsa och prata om den med folk ombord som varit dŠr. Men framfšralltinnebŠr det att du sakta men sŠkert skapar dig en bild av de nŠrmasteomgivningarna. I bŠsta fall frŒn ovan.

Bryggansvidvinkelfšnstret ger en oslagbar panoramavy. HŠr manšvrerar kapten GiovannoSirabella och hans befŠl fartygets ršrelser med precision. Kapten bjuder pŒ tei smŒ plastmuggar och italienska kakor och fšrklarar stolt att han kŠnner sigsom en kung varje gŒng han fšr detta stora lastfartyg in i en hamn, dŠr varjetillŠggningssituation Šr ny och dŠr mŒnga ofšrutsedda saker kan hŠnda. Med sina38 Œr Šr han en av rederiets yngsta kaptener.

Menfšr att komma in i Antwerpens gigantiska hamn krŠvs en erfaren lots. Vi harminst nio timmar framfšr oss, i ringlande kanaler och grunda bŠddar, innan vihar tagit oss igenom de sex slussarna dŠr detta 181 meter lŒnga och 54 000 tontunga fartyg nŠtt och jŠmnt fŒr plats.

Undertiden roar vi passagerare oss kungligt med quizafton och vinster som delas utav den amerikanska lastfartygsveteranen, Susan Rivera. Ett av priserna Šr ettpussel pŒ tusen bitar med en brandbil som motiv. Det Šr fšremŒl fšrunderhŒllningen nŠsta kvŠll. Alla hjŠlps Œt med att lŠgga i en bit hŠr och dŠr,stundtals famlar Œtta hŠnder samtidigt efter bitar pŒ bordet. StŠmningensjunker nŠr vi fŒr reda pŒ att det inte blir nŒgon landstigning nŠsta dag iAntwerpen. Belgiska hamnarbetare skall fylla bŒten med bilar av mŠrket Opel ochsŒ fort lotsen Šr pŒ plats skall vi slussas vidare ut i den trŒnga kanalen.

DetŠr dŒ tvŒ av passagerarna bestŠmmer sig fšr att hoppa av och inte riskera attmissa sitt plan frŒn Heathrow dagen dŠrpŒ. De planerar att ta tŒg šver tillEngland istŠllet. Och tur var det fšr att bŒten blir mycket riktigt ett halvtdygn fšrsenad in i Southampton. Det blir det stora samtalsŠmnet undermŒltiderna nŠsta dygn. BesŠttningen sitter vid sitt lŒngbord, med kaptenGiovanni Sirabella pŒ kortsidan och befŠlen pŒ bestŠmda platser. Vi passageraresitter i samma mŠss, men vid tvŒ runda bord. Runtomkring oss kretsar stewardenSalvatore uppmŠrksamt. Han har arbetat pŒ passagerarfartyg i 35 Œr och verkarveta vad var och en av oss šnskar innan vi sjŠlva upptŠckt det.

SŒŠr vi dŒ framme i Southampton i sšdra England. De andra passagerarna Šravundsjuka pŒ mig som precis fŒtt reda pŒ av kapten att det blir ett extrastopp i Valencia fšr att lasta pŒ bilar som skall vidare till Israel.

Efterfyra dygn till sjšss Šr det dags att gŒ iland och insupa doften av en ny stad.Det Šr en strŒlande hšstdag i slutet av oktober och de engelsmŠn jag mšter gŒrklŠdda i t-shirt och utan jackor. NŠr jag promenerar genom det vidstrŠcktahamnomrŒdet pŒ kvŠllen Šr jag mycket nyfiken pŒ om det kommer att finnas nŒgranya passagerare ombord eller om jag skall bli helt ensam, och om jag Šr det,kommer jag dŒ att bli inviterad av kaptenen att sitta och Šta med besŠttningeneller fšrvŠntas jag sitta solo vid ett eget bord.

–Det Šr klart jag hade bjudit in dig. Det hade blivit lšjligt annars. Men Šr detmer Šn en passagerare, tycker jag det Šr bŠttre att de sitter ihop, sŠgerGiovanni Sirabella och tillŠgger att sjšregeln om att besŠttningen inte fŒr Štamed passagerare Šr en kvarleva frŒn 1939.

Denya passagerarna visar sig vara tvŒ till antalet och engelsmŠn. De har sŒltsitt hus och bestŠmt att ta med bil och bohag och emigrera till Cypern. De Šruttršttade av flera mŒnaders packning och viktiga beslut och hŒller sigmestadels i sin egen  hytt. Det blir tre vilsamma dygn till sjšss medstrŠcklŠsning och korta promenader pŒ dŠck. Grande Scandinavia stŠvarofšrtršttligt vidare med sin tunga last mot Spaniens kust. Men plštsligt enmorgon tappar hon styrfart. Vi nŠrmar oss Biscaya och som tur Šr, Šr vindensvag. Det Šr nŒgot fel i maskin och ett av befŠlen hastar ut pŒ dŠck fšr att hissatvŒ svarta rundlar i tyg fšr att tala om fšr andra fartyg att hŠr har vimotorproblem. SŒ stannar motorerna och vi guppar mjukt upp och ned ivŒgdalarna, luften Šr mild och en sŠdesŠrla sitter ensam pŒ den vitmŒladerelingen. Vi tittar fšrvŒnat pŒ varandra. Jag fšrsšker lista ut om vi 34 ombordverkligen fŒr plats i de tvŒ livbŒtarna. SŒ gŒr en knapp timma och det Šrovanligt tyst. Tills motorerna startar igen och allt Šr som vanligt.

NŠrvi rundar Gibraltar Šr det en magisk natt med fullmŒne och himlen full avstjŠrnor. Vi Šr sŒ nŠra Marocko att jag tycker mig fšrnimma doften dŠrifrŒn.

Ettdygn senare anlŠnder vi till Valencias hamn. Det blir en kort cykeltur ut pŒpiren och en snabbvisit in i Valencia, innan det Šr dags att skriva in sig iloggboken pŒ bildŠck, sŒ att besŠttningen skall veta att ingen passagerareriskerar att bli akterseglad.

Fšrstadagen gick en styrman nogsamt igenom sŠkerhetsfšreskrifterna ombord. HanpoŠngterade hur viktigt det var att ta pŒ sig flytvŠst och skynda till loungenefter ett signalsystem, som vid fara ljuder šver hela bŒten. Jag undertecknadeett papper att jag tagit del av informationen och fšrsškte lŠgga allt pŒminnet.

SŒnŠr jag vaknade klockan fem en morgon av ett ihŠrdigt tjutande, drog jagflytvŠsten šver nattlinnet och sprang barfota med hŒret pŒ Šnda tillsamlingsplatsen. Fšr att upptŠcka att jag var helt ensam. Ja, och kockenfšrstŒs. Han var uppe och satte deg till frukostbršdet. Det var hans ugn somkapsejsat, dŠrav signalen. Jag smšg tillbaka samma vŠg som jag kommit och varglad šver att inte mšta nŒgot av befŠlen i korridoren tillbaka till min hytt.

DetŠr ett minne som fŒr mig att smŒle nŠr jag efter tio dagar pŒ lastfartyget gŒrav i Salernos hamn, efter att ha lŠmnat min gamla Crescent ombord och fŒtt lšfteav fšrstestyrman att hŠmta den i Wallhamn om sŒdŠr tre veckor. Nšjd med detlšftet och att ha fšrverkligat dršmmen om att Œka lastbŒt tar jag mig an nŠstaflickdršm – den att se Pompeji.

 

Textoch foto: Agneta Slonawski

 

ÓNŠrjag kysser havet

fšrsvinnerallt det verkliga

nŠrjag kysser havet

Šrjag uppfylld av det mŠrkliga

iatt finnas till

ochallt jag vill

Šratt lŒta leva livet utÓ

 

Urx av Ulf Lundell

 

FAKTA:

 

PŒsvenska rederier Šr det i allmŠnhet svŒrt att fŒ Œka med som passagerare pŒ enfraktbŒt. Men det finns gott om rederier utomlands som lŒter dig Œka lastfartygtill en mŠngd hamnar.  En av de lŠngsta turerna tar dig jorden runt pŒ 124dagar. Du kan i allmŠnhet mšnstra pŒ i vilken hamn som helst pŒ rutten ochsedan vŠlja att Œka med hela varvet – eller hoppa av pŒ vŠgen.

RundresanpŒ drygt tre mŒnader gŒr frŒn Hamburg, via belgiska Antwerpen och anlšper:Genua, Suezkanalen, Jakarta, Singapore, Ho Chi Minh, Honkong, Shanghai, Dalian,Xingang, Qingdo, Masan, Kobe, Yokohama, Panamakanalen, Houston, New Orleans,Newport, Camden och Œter till Hamburg.

Prisetfšr den hŠr resan Šr 99 000 kronor per person i dubbelhytt. Det Šr drygt 800kronor per dygn och dŒ ingŒr tre mŒltider om dagen plus logi.

Enenkel resa, pŒ 33 dagar, frŒn engelska Tilbury till australiensiska Melbourne,med stopp ibland annat Egypten, kostar 37 000 kronor.

ResanfrŒn Dover till Costa Rica, via Antwerpen, Hamburg, Le Havre, Guadeloupe,Martinique till Cartagena i Colombia kostar 22 000 per person i dubbelhytt ochtar drygt tre veckor.

Sistmen inte minst; resan frŒn Wallhamn till Medelhavet tar 35 dagar och angšrfšljande hamnar: Antwerpen, Southampton, Salerno, Livorno, Pireus, Izmir,Limassol, Ashdod, Alexandria, Salerno, Savona, Setubal, Bristol, Cork ochWallhamn.

Resankostar 14 850 kronor per person i dubbelhytt pŒ bŒtarna Gran Bretagna, GrandeEuropa och Grande Mediterraneo. PŒ Grande Ellade och Grande Scandinavia Šrpriset cirka 5 000 kronor dyrare. Ett gott tips Šr att lŠgga till nŒgra tusenfšr att fŒ en utsideshytt med fšnster.

DehŠr bŒtarna gŒr Šven pŒ rutter till Argentina med stopp i 18 hamnar. Den resantar cirka 57 dagar och kostar frŒn 21 150 per person i dubbelhytt. Grimaldi harŠven turer till VŠstafrika och Sydamerika.

 

Attta med:

Bšcker,korsord, dagbok, pussel,

Kikare,cerat eller hudkrŠm fšr den torra luften pŒ bŒten.

Sjšsjukepiller,korkskruv och godis.

 

BŒtensnamn: Grande Scandinavia

Byggd:2001

Vikt:54 000 ton

LŠngd:181 meter

Bredd:32 meter

Lastningskapacitet:4 650 bilar och 716 containers.

Hastighet:20 knop

AntalvŒningar: 11

Antalpassagerarhytter: 6

Personal:31 st.

Attgšra: Promenera pŒ dŠck, fantisera, lŠsa, smŒprata med besŠttningen, spela kortmed medpassagerare (om det finns nŒgra), skriva dagbok.

AttŠta: Kontinental frukost, italiensk husmanskost till lunch med vin ochtrerŠtters middag med efterrŠtt.

Volt:220

E-mail:Kostar 1 euro per styck att sŠnda.

Telefon:Kan ringa via satellit frŒn bryggan.

SŠkerhet:Det kan vara halt pŒ dŠck. RŠkna med att du fŒr delta i sŠkerhetsšvning ombord.DŒ skall alla ta pŒ sig flytvŠst, ta med sŠkerhetssŠck och hjŠlm och samlas iloungen.

Hahytten lŒst nŠr bŒten ligger i hamn.

lder:Det gŒr bra att Œka med smŒbarn ombord. ResenŠrer fŒr dock vara max 85 Œr. Omman Šr šver 79 Œr, krŠvs det ett lŠkarintyg fšr att fŒ Œka med lastfartyget.

 

LŠnktips:

www.strandtravel.co.uk

www.grimaldi-freightercruisers.com

 

AttlŠsa:

PippiLŒngstrump i Sšderhavet – Astrid Lindgren

Denofrivillige resenŠren – Jenny Diski

Tyfon-Joseph Conrad

Kapare– George Marsh

Encarta2007 – uppslagsbok i form av ett datorprogram.

 

Valuta:Euro

Shopping:Ršdvin kšpes av kocken fšr 5 euro per flaska.

Service:TvŠttmaskin finns ombord.

…vrigt:Fri parkering i Wallhamn.

Cykelmedtages gratis, men bil kostar att ta med. I vissa hamnar mŒste du visa pass,ha visum och deklarera varor som dator, alkohol  och cigaretter.

Braatt veta: Minst en dag innan avfŠrd fŒr du reda pŒ exakt avgŒngstid. BŒten kanbli fšrsenad in i hamn, sŒ tŠnk pŒ att ha lite marginal om du skall bokaflygbiljett hem.

BŠstatid att resa: Undvik hšststormarna pŒ Nordsjšn och vinterstormarna i Biscaya.

SŒtar du dig dit: Osloexpressen frŒn Gšteborgs centralstation till Stenungsund,byt till lokalbuss nummer x till Wallhamn.

FrŒnSalerno: Lokalbuss till Neapel eller tŒg till Rom.

FlygbiljettNeapel – Stockholm kostar 1 500 enkel med Al Italia. Sterling och RyanAir flyger till Rom och Vingresor, samt andra charterbolag sŠljer flygstolarhit.

 

Bildtexter/info:En annorlunda resa:

 

ReporternAgneta Slonawski fšrvekligade sin flickdršm och gav sig ivŠg pŒ en resa medlastfartyg i elva dagar. Grimaldis bŒtar avgŒr frŒn Wallhamn pŒ Tjšrn varjeonsdag.

 

Bildinfo:

Fullaktivitet sŒ fort bŒten kommer iland. HŠr lastas maskiner i Wallhamn som skallvidare till Pireus i Grekland och Ashdod i Israel.

 

SJ…GNG:

15sekundmeter Šr inte mycket, men det rullar ŠndŒ bra pŒ Nordsjšn. Till och medtavlorna ršr sig i takt.

 

SOLUPPGNG/HORISONT/SOLNEDGNG:

Stillašgonblick av total frid pŒ sjšn, fjŠrran frŒn mobiltelefon och internet.

 

BRYGGAN:

 

AngeleAbela, sjšbefŠlselev frŒn Malta trŠnar pŒ att rŠkna ut kursen.

 

DetkrŠvs total kontroll och tŠtt samarbete pŒ bryggan fšr att fŒ GrandeScandinavia att stanna till havs, sŒ att lotsen kan komma pŒ.

 

    Crazy! sŠger kaptenGiovanni Sirabella om giren framfšr lotsbŒten. Han tycker att det Šr som etttv-spel varje gŒng fartyget skall in i Antwerpens gigantiska hamn. Fšrst vŠntanpŒ lotsen, sedan beredskap, sedan uppskjuten avgŒngstid och vŠnta igen, ochtill slut Œtta, nio timmars lotsning via sex slussar fšr att slutligen komma intill kaj.

 

Farledenin till Antwerpen Šr alltid trafikerad. Alla vet att det Šr nio dryga timmarmed lots, plus stor risk fšr fšrseningar, innan fartygen kan komma in till kajoch lossa sitt gods.

 

GrandeGenova ligger i Antwerpen som en dŒlig reklampelare fšr sina medsystrar. Honkantrade fšr ett tag sedan och hamnade under vatten med last och allt. IngenmŠnniska skadades dock.

 

Febrilaktivitet utbryter sŒ fort fartyget lagt till i Antwerpen. Belgiskahamnarbetare kšr oavbrutet pŒ nya skinande bilar i rasande fart, fšr att samŒkai minibussar ut till den enorma parkeringsplatsen i hamnen, fŒ nya nycklar ochkšra pŒ igen.

 

Dukan ta med dig cykeln ombord gratis. Jag anvŠnde den till smŒturer i hamnarna.Skšnt att ršra lite pŒ sig efter flera dagar av stillasittande.

 

(Fototav mig pΠcykel i Antwerpen togs av: Cynthia Dickey)

 

PassagerareSUSAN RIVERA:

–Att resa med fraktfartyg har gett mig en bŠttre bild av vŠrlden, sŠger 55-ŒrigaSusan Rivera fŒn New York som avverkat sin femte resa pŒ ett lastfartyg.

 

MAT:

 

KšketŠr lastfartygets hjŠrta. Kocken Šr uppe vid fem och lagar bršd, sedan Šr detkontinental frukost halv Œtta. Klockan elva serveras lunchen som bestŒr avitaliensk husmanskost och klockan sex Šr det dags fšr en trerŠtters middag.

 

Lastfartygetsblodomlopp kretsar kring mŒltiderna.

 

PUSSEL:

Passagerarefšrsšker fŒ pusslet klart innan de fullgjort sin rundtur pŒ 35 dagar.

 

SVARTFLAGG:

DetŠr spŠnnande att Œka lastbŒt, eftersom man aldrig vet innan vad som skallhŠnda. HŠr fick bŒten maskinfel i Biscayabukten och svart markšr hissades fšratt visa omkringliggande fartyg att vi har motorproblem.

 

SOUTHAMPTON:

VŠlkomnandeoch varmt, trots att det Šr i slutet av oktober.

 

MŒngaav kryssnings- och lastfartygen utgŒr eller angšr av gammal traditionSouthampton. Den ršda fŠrjan gŒr till šn Isle of White, strax utanfšrSouthampton.

 

Valenciashamn