Ingress:
Linda Kumberg har bänt sig in med kofot i sin bransch. För fem år sedan startade hon Skiva, ett företag med en nisch som inte fanns i Sverige. I dag har hennes promotionbolag flest anställda i hela landet.

Bröd:

­ Vi gör faktiskt drömmar till verklighet, säger Linda Kumberg och bjuder in till ett av sina två minimala kontor på Drottninggatan i centrala Göteborg.
Till henne kommer unga tjejer med demokassetter och artister som redan blivit ett namn. En sak har de gemensamt: De vill stå i rampljuset för att bli sedda, bli omskrivna och så småningom få royalties och kunna leva på sin musik.

Var och en av de fyra personer som arbetar på Skiva i dag, försöker hitta rätt ingång till just den artist som de har framför sig. Sedan gäller det bara att använda fantasin och leta efter okonventionella lösningar. Det kan vara allt från en poster i Okey till att få radiostationer att spela bandets cd som nyss släppts. Det senare exemplet brukar ta en 20 timmar i anspråk under tre veckor och kosta omkring 15 000 kronor för artisten.

­ Framförallt handlar det om att respektera artisterna, att vara lyhörd. De har ofta roliga idéer själva och om man fångar upp dem blir det kul att jobba. Vi är deras förlängda arm, säger Linda Kumberg och berättar om när hon kläckte idén om en telefonkonferens mellan det amerikanska tjejbandet Le Tigre och fyra reportrar på tjejtidningen Darling.

Det resulterade i ett reportage som fick ett stort genomslag, samtidigt som bandet skulle starta sin Sverigeturné. Något som gav värdefulla spaltmetrar i pressen.
Men för att komma dit krävs det en promotor med både branschkunskap och lyhördhet.

­ Ibland är det tjänstefel att inte ringa Hänt Extra och vissa skulle tycka att vi gjorde ett tjänstefel om vi ringde Hänt Extra, förklarar Linda Kumberg.
Idén till Skiva fick hon när hon fött sitt andra barn för snart sju år sedan. Då arbetade hon som promotor på Border Music sedan fem år. I bakfickan hade hon en högskoleutbildning på personal- och arbetslivsprogrammet och ett förflutet som popstjärn
a i William.

Under mammaledigheten var det flera band som ringde henne hem och undrade om hon inte kunde lansera dem. Ganska snart växte en affärsidé fram som gick ut på att låta skivbolagen betala för den tjänst som hon tidigare gjort gratis åt dem på sitt förra jobb. Hon visste att det fanns liknande verksamheter utomlands.
­ Jag var av nöden tvungen att hitta på något. Det jag ville göra var att arbeta med ett mindre antal band och känna en större tillfredsställelse med det jag gjorde.
Hon började med att ringa upp de stora musikjättar som hon jobbat med som anställd och fråga om de ville ha hennes tjänster. Samtliga tackade nej.

Efter det åkte hon ned till branschmässan i Cannes för att ragga kunder. Hon bedyrade för de kostymklädda herrarna att Skiva skulle ge bättre service än någon annan. Visserligen förväxlade de hennes firmanamn med den indiska guden Shiva, men resultatet blev att Linda Kumberg kom hem med tjugotalet kunder i bagaget.
Sedan dess har hon brutit mark på sitt eget sätt och jobbat upp både förtroenden och ett gott rykte. I dag köper storbolag som Warner tjänster av Skiva för bland annat ban
det Bad Cash Quartet.
Firman
har gått och blivit aktiebolag och de fyra på byrån har fem band var att jobba med åt gången. Uppdragens längd sträcker sig från några veckor upp till ett år. Och det finns hur mycket som helst att göra.
­ Vi ska ha alla fingrar i alla syltburkar, säger Linda Kumberg och påpekar samtidigt att det är ingen som ska j
obba mer än 40 timmar i veckan på,0 hennes företag.

Kriteriet för hennes anställda är att de ska ha ett liv vid sidan av. Killarna uppmuntras att ta pappaledighet och hennes mål är att införa en sex timmar lång arbetsdag för alla på byrån.
­ Själva idén med Skiva var ju att göra ett jobb med kvalitet. Därför lovar vi inte mer än vad vi kan genomföra på arbetstid i dag.

Men det finns gränser. Hennes egen mobiltelefon är på dygnet runt. När arbetsveckan är slut åker hon till sitt lilla torp på Orust och gräver i rabatten och lyssnar på ABBA och punk. Och en hel del av de egna artisternas musik förstås. Skiva lanserar i dag musikartister som spelar allt från elektronisk pop till hip hop.

Efter fem strävsamma år är grunden lagd. I dagarna flyttar företaget in i större lokaler. Ungefär i den vevan börjar en ny fas i Skivas liv.

Återigen har Linda Kumberg sneglat på verksamheter utomlands. Där jobbar rörelser med hennes nisch ofta mot flera branscher.

Nästa steg är att arbeta med film, design och att hjälpa regissörer och producenter att marknadsföra sig.

­ Det kan få bli hur stort som helst. Vi har byggt upp grunden för ett PR-arbete med oss själva som instrument, säger Linda Kumberg som inte är rädd för att ha många fler anställda eller att axla sitt ansvar som arbetsgivare.

Med jämna mellanrum delar hon med sig av sina kunskaper på Musikhögskolan i Göteborg. Där pratar hon om marknadsföring och konsten att våga kräva saker trots att man fått ett skivkontrakt i handen.
Men att gå ut på krogen tillsammans med artisterna tillhör undantagen i dag.

­ Jag är hellre en osynlig tant på kontoret. Min roll är att vara arbetsgivare till de som kanske vill frottera sig med artisterna, på samma sätt som jag gjorde för tio år sedan. Det var jättekul då.

 

Byline: Agneta Slonawski
Bildbyline: Daniel Pedersen

Bildtexter:
­ Skiva har det där lilla extra. Vi kan erbjuda banden det just dom behöver,
säger Linda Kumberg.
Hennes affärsidé går ut på att sköta alla mediakontakter för artisterna när de är skiv- eller turnéaktuella. Allt för att artisterna ska bli omskrivna.

 

­ Skiva är precis som den indiska gudinnan shiva. Vi behöver åtta armar för att hinna fixa det vi ska.

 

Skiva lanserar i dag musikartister som spelar allt från elektronisk pop till hip hop. Själv har Linda Kumberg ett
förflutet som popstjärna i William, som hade en Grammisnominerad platta 1989.

 

­ Du kan inte dundra in på ett produktionsbolag och kräva en intervju med en artist i dag. Det är för höga murar. Där bygger vi broar, säger Linda Kumberg som påpekar att det är där hennes bolag Skiva kommer in.


Fakta:

Namn: Linda Kumberg

Ålder: 36 år
Familj: Är särbo och har två söner.
Bor: I västra Göteborg

Företag: Promotionbolaget Skiva sedan 5 år tillbaka.

 

Fakta Skiva:

Omsättning år 1: 450 000 kronor
Omsättning 2002: 2 miljoner kronor

Antal anställda år 1: Linda Kumberg
Antal i dag: 4
personer

Antal liknande bolag i Sverige första året: 1

Idag: 15

 

Artister som Skiva lanserar:

Moneybrother, Stefan Sundström, Tom Waits, Solomon Burke, Bad Cash Quartet, Millencolin, Offspring, Daniel Lanois, Motörhead, Broder Daniel, Sky High etc.