Ingress:
En arkitekt - tillika
snickare, en enhetschef frŒn kommunala kulturskolan och en direktor. Musiken
har vŠvt dem samman. I sommar Œker de runt i en minibuss och spelar pŒ gator i
Europa.
Bršd:
Vi befinner oss pŒ
Davidshallsbron i centrala Malmš. Gatorna Šr fulla av semesterflanšrer och i kanalen
glider knallblŒ trampbŒtar fšrbi. En vŠlfylld restaurangflotte, som Šr fšrtšjd
vid kajen, vŠntar pŒ att fŒ kasta loss.
PŒ bron packar tre
medelŒlders herrar varsamt upp sina instrument. Klockan tvŒ avgick deras
nyanskaffade turnŽbuss frŒn Gšteborg. Fyra timmar senare Šr de lite pirriga
infšr sitt fšrsta gig. SŒ ringlar sig en klezmerslinga šver bron och folk
stannar nyfiket till. Tar upp mobilerna och filmar, gungar med och lŠgger en
slant i den sammetsklŠdda klarinettvŠskan som stŒr uppstŠlld pŒ bron.
– NŠr man spelar pŒ
gatan fŒr man en direkt respons. Antingen gillar folk det de hšr och stannar.
Om de inte gillar det sŒ gŒr de bara vidare. Det blir tydligt att de inte stŒr
kvar fšr att vara artiga. Det Šr en sak som jag tror kommer att utveckla mitt
eget spelande, sŠger Mats Hedenskog som spelar flera instrument men Šr ganska
ny pŒ dragspel.
Han har en idŽ att skapa ett
akustiskt band i framtiden, som dyker upp pŒ fest med instrument, utan att
behšva rigga med PA eller sladdar. Allt fšr att gšra det hela enkelt och
lustfyllt.
– Kvaliteten i
gatumusicerandet finns ingen annanstans pŒ sŒ vis att hŠr man har en
direktkontakt med publiken. Varje gŒng man spelar blir det liksom en ny version
av lŒten. Alla lŒtar blir olika, fšrtydligar Peter HogenŠs som spelar klarinett
i trion.
Torbjšrn NŠslund som har en
egenhŠndig tamburin-manick pŒ sin sandalklŠdda fot, Šr benŠgen att hŒlla med:
– Ja, man fŒr
bekrŠftelse pŒ ett nyttigt sŠtt. Det Šr extremt lŠrorikt att fŒ domen pŒ hur
man spelar, sŒ direkt. Det gšr att det blir tight musikaliskt, sŠger han och
fattar tag om sin stora kontrabas.
Alla tre har spelat i olika
band pŒ fritiden. Men det var inte fšrrŠn i hšstas som de kom pŒ idŽn att ge
sig ut pŒ en egenhŠndig turnŽ genom Europa. PŒ vinst och fšrlust. De rekade
visserligen marknaden fšrra sommaren genom att spela i Hamburg. Det bšrjade
lite trevande:
– Vi stod fšrst i ett
buskage och kŠnda oss lite blyga och osŠkra. Men andra dagen gick det bŠttre.
Tredje dagen tog vi plats pŒ bŠsta hamnpromenaden, efter att ha rekat runt
lite, berŠttar Mats Hedenskog.
Vid det tillfŠllet stod det
inga andra gatumusikanter dŠr. Trion kunde dŒ sju gemensamma lŒtar och folk
stannade till. Resultatet blev 200 euro pŒ bara nŒgra timmar.
– DŒ var det nŒgon som
frŒgade vad vi hette och det vet vi egentligen fortfarande inte. Fast det lutar
Œt att vi kallar oss Mikrokosmos, sŠger Mats Hedenskog.
– Att starta ett band
Šr inte sŒ svŒrt, men att hitta ett namn Šr vŠrre, konstaterar Peter HogenŠs
som fšreslŒr att de ska spela en polka och efter dryga fem minuter pŒ
Davidshallsbron i Malmš har de fŒtt in en knapp hundring.
Det finns en idŽ om att Šta
och dricka enbart fšr de pengar de tjŠnar. Men de har inte klippt i sšnder sina
VISA-kort. €nnu.
Den enda oron Šr om deras
gamla rishšg skall hŒlla. Redan frŒn start blinkade lampor pŒ
instrumentpanelen. Gaffa-tape och stŒltrŒd finns nedpackat och turnŽplanen har
de skrivit pŒ baksidan av en papperstallrik. DŠr stŒr det: Malmš –
Kšpenhamn – Berlin – Prag – Bratislava – Zagreb - Ljubljana.
PŒ tvŒ veckor.
– Jag Šr ordningsman,
meddelar Peter HogenŠs som precis har utsett sig till ledare fšr gŠnget.
Fšr honom har den lilla
turnŽn en stor betydelse. Efter en stor fšrŠndring i sitt liv, ser han den som
en symbolisk omstart.
– Jag ser det nog som
en milstolpe i livet eller ett slags avstamp. Nu Šr barnen stora och jag kan
kasta loss. Det Šr spŠnnande att bejaka livet, trots att man Šr vuxen. Man
behšver inte alltid veta vad som skall hŠnda, utan fšrsška ha tillit. Det
ligger en slags prestigelšshet i det, pŒpekar han.
– Det kŠnns vŠldigt
lustfyllt. Det Šr nŒgonting jag aldrig gjort innan sŒ det betyder vŠldigt
mycket fšr mig. Det Šr lite som att trycka pŒ ON-knappen dŠr det stŒr: GlŠdje,
sŠger Torbjšrn NŠslund som tillŠgger att det Šr lŠtt att bara prata men att det
Šr dags att fšrverkliga saker i livet nu.
Byline: Agneta Slonawski
Bildbyline: Agneta Slonawski
Fakta:
Namn: Peter HogenŠs
lder: 59 Œr
Spelar: Klarinett och saxofon
Band: …-folk
Namn: Torbjšrn NŠslund
lder: 57 Œr
Spelar: elbas, kontrabas, slagverk med fštterna
Band: Sista FŠrjan och …-folk.
Namn: Mats Hedenskog
lder: 56 Œr
Spelar: mandolin, gitarr, dragspel, banjo
Band: Lilla BŠcken, Sista fŠrjan och med Henrik Wallgrens
band.
Bildtexter:
Mikrokosmos.
Tillsammans Šr de 172 Œr. HŠlften av den tiden har de
musicerat, men bara de senaste Œren ihop. Nu Œker Torbjšrn NŠslund, Mats
Hedenskog och Peter HogenŠs pŒ en turnŽ som gatumusikanter.
– Om bussen bara hŒller sŒ tror jag att vi gšr om det
hŠr nŠsta sommar, sŠger Peter HogenŠs.
I sommar fšrverkligar de en dršm; om att spela som
gatumusikanter. FrŒn Gšteborg till Ljubljana. Om den gamla minibussen de nyss
kšpt hŒller fšrstŒs. Annars fŒr det bli tŒg.
Huvudsaken Šr att de fŒr spela sin folk- och vŠrldsmusik-musik
fšr folk och kanske fŒ ihop till bensinpengar. Torbjšrn NŠslund (kontrabas),
Mats Hedenskog (dragspel) och Peter HogenŠs (klarinett).
– Det Šr skšnt att ha instŠllningen att det Šr skoj
att gšra det hŠr med att spela pŒ gatan, men om det blir nŒgot annat Šr det
ocksŒ okej, fšrklarar Mats Hedenskog.
De tre har kŠnt varandra mellan tjugo och trettio Œr. Men
aldrig spelat ihop i tvŒ veckor i strŠck eller kamperat ihop pŒ liten yta.