Ingress:

 

En arkitekt - tillika snickare, en enhetschef frŒn kommunala kulturskolan och en direktor. Musiken har vŠvt dem samman. I sommar Œker de runt i en minibuss och spelar pŒ gator i Europa.

 

Bršd:

Vi befinner oss pŒ Davidshallsbron i centrala Malmš. Gatorna Šr fulla av semesterflanšrer och i kanalen glider knallblŒ trampbŒtar fšrbi. En vŠlfylld restaurangflotte, som Šr fšrtšjd vid kajen, vŠntar pŒ att fŒ kasta loss.

PŒ bron packar tre medelŒlders herrar varsamt upp sina instrument. Klockan tvŒ avgick deras nyanskaffade turnŽbuss frŒn Gšteborg. Fyra timmar senare Šr de lite pirriga infšr sitt fšrsta gig. SŒ ringlar sig en klezmerslinga šver bron och folk stannar nyfiket till. Tar upp mobilerna och filmar, gungar med och lŠgger en slant i den sammetsklŠdda klarinettvŠskan som stŒr uppstŠlld pŒ bron.

– NŠr man spelar pŒ gatan fŒr man en direkt respons. Antingen gillar folk det de hšr och stannar. Om de inte gillar det sŒ gŒr de bara vidare. Det blir tydligt att de inte stŒr kvar fšr att vara artiga. Det Šr en sak som jag tror kommer att utveckla mitt eget spelande, sŠger Mats Hedenskog som spelar flera instrument men Šr ganska ny pŒ dragspel.

Han har en idŽ att skapa ett akustiskt band i framtiden, som dyker upp pŒ fest med instrument, utan att behšva rigga med PA eller sladdar. Allt fšr att gšra det hela enkelt och lustfyllt.

– Kvaliteten i gatumusicerandet finns ingen annanstans pŒ sŒ vis att hŠr man har en direktkontakt med publiken. Varje gŒng man spelar blir det liksom en ny version av lŒten. Alla lŒtar blir olika, fšrtydligar Peter HogenŠs som spelar klarinett i trion.

Torbjšrn NŠslund som har en egenhŠndig tamburin-manick pŒ sin sandalklŠdda fot, Šr benŠgen att hŒlla med:

– Ja, man fŒr bekrŠftelse pŒ ett nyttigt sŠtt. Det Šr extremt lŠrorikt att fŒ domen pŒ hur man spelar, sŒ direkt. Det gšr att det blir tight musikaliskt, sŠger han och fattar tag om sin stora kontrabas.

Alla tre har spelat i olika band pŒ fritiden. Men det var inte fšrrŠn i hšstas som de kom pŒ idŽn att ge sig ut pŒ en egenhŠndig turnŽ genom Europa. PŒ vinst och fšrlust. De rekade visserligen marknaden fšrra sommaren genom att spela i Hamburg. Det bšrjade lite trevande:

– Vi stod fšrst i ett buskage och kŠnda oss lite blyga och osŠkra. Men andra dagen gick det bŠttre. Tredje dagen tog vi plats pŒ bŠsta hamnpromenaden, efter att ha rekat runt lite, berŠttar Mats Hedenskog.

Vid det tillfŠllet stod det inga andra gatumusikanter dŠr. Trion kunde dŒ sju gemensamma lŒtar och folk stannade till. Resultatet blev 200 euro pŒ bara nŒgra timmar.

– DŒ var det nŒgon som frŒgade vad vi hette och det vet vi egentligen fortfarande inte. Fast det lutar Œt att vi kallar oss Mikrokosmos, sŠger Mats Hedenskog.

– Att starta ett band Šr inte sŒ svŒrt, men att hitta ett namn Šr vŠrre, konstaterar Peter HogenŠs som fšreslŒr att de ska spela en polka och efter dryga fem minuter pŒ Davidshallsbron i Malmš har de fŒtt in en knapp hundring.

Det finns en idŽ om att Šta och dricka enbart fšr de pengar de tjŠnar. Men de har inte klippt i sšnder sina VISA-kort. €nnu.

Den enda oron Šr om deras gamla rishšg skall hŒlla. Redan frŒn start blinkade lampor pŒ instrumentpanelen. Gaffa-tape och stŒltrŒd finns nedpackat och turnŽplanen har de skrivit pŒ baksidan av en papperstallrik. DŠr stŒr det: Malmš – Kšpenhamn – Berlin – Prag – Bratislava – Zagreb - Ljubljana. PŒ tvŒ veckor.

– Jag Šr ordningsman, meddelar Peter HogenŠs som precis har utsett sig till ledare fšr gŠnget.

Fšr honom har den lilla turnŽn en stor betydelse. Efter en stor fšrŠndring i sitt liv, ser han den som en symbolisk omstart.

– Jag ser det nog som en milstolpe i livet eller ett slags avstamp. Nu Šr barnen stora och jag kan kasta loss. Det Šr spŠnnande att bejaka livet, trots att man Šr vuxen. Man behšver inte alltid veta vad som skall hŠnda, utan fšrsška ha tillit. Det ligger en slags prestigelšshet i det, pŒpekar han.

– Det kŠnns vŠldigt lustfyllt. Det Šr nŒgonting jag aldrig gjort innan sŒ det betyder vŠldigt mycket fšr mig. Det Šr lite som att trycka pŒ ON-knappen dŠr det stŒr: GlŠdje, sŠger Torbjšrn NŠslund som tillŠgger att det Šr lŠtt att bara prata men att det Šr dags att fšrverkliga saker i livet nu.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

 

Fakta:

Namn: Peter HogenŠs

lder: 59 Œr

Spelar: Klarinett och saxofon

Band: …-folk

 

Namn: Torbjšrn NŠslund

lder: 57 Œr

Spelar: elbas, kontrabas, slagverk med fštterna

Band: Sista FŠrjan och …-folk.

 

Namn: Mats Hedenskog

lder: 56 Œr

Spelar: mandolin, gitarr, dragspel, banjo

Band: Lilla BŠcken, Sista fŠrjan och med Henrik Wallgrens band.

 

 

Bildtexter:

Mikrokosmos.

 

Tillsammans Šr de 172 Œr. HŠlften av den tiden har de musicerat, men bara de senaste Œren ihop. Nu Œker Torbjšrn NŠslund, Mats Hedenskog och Peter HogenŠs pŒ en turnŽ som gatumusikanter.

 

– Om bussen bara hŒller sŒ tror jag att vi gšr om det hŠr nŠsta sommar, sŠger Peter HogenŠs.

 

 

I sommar fšrverkligar de en dršm; om att spela som gatumusikanter. FrŒn Gšteborg till Ljubljana. Om den gamla minibussen de nyss kšpt hŒller fšrstŒs. Annars fŒr det bli tŒg.

 

Huvudsaken Šr att de fŒr spela sin folk- och vŠrldsmusik-musik fšr folk och kanske fŒ ihop till bensinpengar. Torbjšrn NŠslund (kontrabas), Mats Hedenskog (dragspel) och Peter HogenŠs (klarinett).

 

– Det Šr skšnt att ha instŠllningen att det Šr skoj att gšra det hŠr med att spela pŒ gatan, men om det blir nŒgot annat Šr det ocksŒ okej, fšrklarar Mats Hedenskog.

De tre har kŠnt varandra mellan tjugo och trettio Œr. Men aldrig spelat ihop i tvŒ veckor i strŠck eller kamperat ihop pŒ liten yta.