Ingress:

Anders …hrn upplever att han Šr pŒ rŠtt plats i livet. Han bor i Gšteborg med sin sambo och arbetar som styrman pŒ en tankbŒt. Ett bŒde roligt och utmanande jobb.

 

Bršd:

– Jag har kommit en bra bit pŒ vŠgen och det Šr en bra tid i livet. Jag kommer definitivt att fortsŠtta att jobba pŒ sjšn, sŠger Anders …hrn som Šr 28 Œr gammal.

Fšr ganska precis tvŒ och ett halvt Œr sedan avslutade han sina studier pŒ sjšbefŠlslinjen pŒ Chalmers i Gšteborg. Skolan ligger bara ett stenkast frŒn den lŠgenhet dŠr han bor med sin sambo. Och Donsštank, rederiet dŠr han Šr anstŠlld, ligger i sšdra skŠrgŒrden - knappt en halvtimmes bŒtfŠrd frŒn Lindholmspiren.

Mellan 2011 och 2015 gick han pŒ sin utbildning. Skolan hade en praktikperiod redan under fšrsta terminen. Den gjorde Anders …hrn pŒ Donsštank – rederiet som senare anstŠllde honom.

– Det Šr ganska otroligt ŠndŒ. Det finns ju inte jŠttemŒnga sjšjobb direkt. Men det var faktiskt tre personer frŒn min klass som fick anstŠllning pŒ samma rederi, direkt efter skolan. TvŒ av oss hade gjort praktik dŠr. Jag tycker att det Šr roligt att de satsar pŒ svensk sjšfart. De har valt att vara svenskflaggade och det Šr en hel del folk som fŒtt anstŠllning pŒ rederiet. Det finns en hel del svensk personal, bŒde pŒ dŠck och i maskin. De flesta seniorposter Šr svensk, sŠger Anders …hrn som sjŠlv upplever det som en stor trygghet att ha ett svenskt avtal i en ršrlig bransch.

Nu Šr han i slutet pŒ sin sex veckor lŒnga ledighetsperiod. IkvŠll har han planerat in bio och restaurangbesšk med sin sambo. Snart vŠntar en sex veckors arbetsperiod till sjšss. Rederiet ringer nŒgra dagar innan och talar om vart han skall flyga, fšr att nŒ tankbŒten Evinco.

– Det Šr mycket som skall hinnas med nŠr man Šr hemma och ombord Šr det ocksŒ ganska intensivt. Just nu Šr jag andrestyrman eller navigationsstyrman pŒ en bŒt som fraktar tjocka produkter eller fuel-oil, huvudsakligen i norra Europa. Det Šr ett stort ansvar, med mycket underhŒllsarbete och mŒnga sŠkerhetsrutiner ombord. Under de fšrsta veckorna kŠndes det ovant att vara sjŠlv pŒ vakten, men det gick ganska fort šver, minns Anders …hrn.

VŠl ombord fylls dagarna av fasta rutiner. FrŒn midnatt till fyra pŒ morgonen har han sin vakt som navigationsstyrman. NŠsta vakt Šr frŒn tolv till fyra pŒ dagen. Men dagen arbetsdagen Šr inte slut dŠr. Det finns alltid att gšra. Som att lŠgga upp resplanen till nŠsta rutt.

– Efter middagen brukar jag gŒ till gymmet och trŠna en timma. Sen har den dagen gŒtt. DŒ Šr det dags att vila fšr att gŒ pŒ vid midnatt. SŒ gŒr det pŒ. Jobbet Šr vŠldigt omvŠxlande och roligt och rŠtt sŒ utmanande, sŠger Anders …hrn.

PŒ lediga stunder brukar han Šgna sig Œt att kolla gamla vrak. Han gillar att lŠsa om historia och grŠva i gamla arkiv. Dykning Šr hans stora intresse. Tillsammans med en liten dykargrupp Œker han runt och letar upp gamla vrak som hamnade pŒ havets botten under andra vŠrldskriget. Om han fŒr vŠlja, Œker han helst och dyker i Kattegatt. DŒ gŠrna till trakterna kring Lysekil och Gullmarsfjorden.

– Fast jag tror att mitt intresse fšr sjšfart kom via fisket. Jag gillade att fiska nŠr jag var liten. Sedan ledde det till en egen bŒt, en styrpulpet. NŠr det var dags fšr gymnasiet valde jag en linje med energi och sjšfartsinriktning. Sedan kom jag in pŒ Chalmers sjšbefŠlsutbildning. Det Œngrar jag absolut inte. Och det Šr vŠl egentligen det bŠsta steget man kan ta i dag om man Šr intresserad av att jobba som sjšbefŠl, konstaterar Anders …hrn som tycker att utbildningen var fšrberedande pŒ ett bra sŠtt, vŠl gav det som behšvdes pŒ ett teoretiskt plan.

Han vet att utbildningarna i Kalmar och Gšteborg delvis har Šndrats en del sedan han gick dŠr. Men nŠr han i dag handleder kadetter och elever ombord, mŠrker han inte av att den ena skolan skulle vara bŠttre Šn den andra.

SjŠlv har han gjort praktik pŒ bŒde RORO-fartyg och pŒ Stena Line. Den mest spŠnnande resan, hittills, gick till Vita havet med tankfartyget Prospero. Det var en lŒngvŠga resa till okŠnda trakter. €ven om navigationsarbetet var detsamma som annars, sŒ uppstod sprŒkfšrbistringar pŒ vŠgen, eftersom fŒ kunde prata engelska. Det kunde dock agenten som šversatte under fŠrden. PŒ den resan var Anders …hrn fortfarande praktikant och under utbildning.

Fšrsta praktiken gjorde han pŒ Credo – en torrlastare som gick pŒ …stersjšn. Lasten bestod av stenkol och pellets. Under utbildningens fem praktikperioder hann han med att gšra praktik pŒ bŒde TŠrntank och ACL. Den senare flaggades ut lagom till examen, sŒ det var aldrig aktuellt fšr Anders …hrn att sška dit.

– Jag kŠnde igen ett av mina praktikfartyg, nyligen nŠr jag var ute till sjšss. DŒ var hon omflaggad och hade ett nytt namn, sŠger Anders …hrn.

Han Šr beredd pŒ att det kommer att vara en fšrŠnderlig bransch fšr sjšbefŠl och annan besŠttning.

– Men jag tror att det tar sin tid innan det blir autonoma fartyg. I sŒdana fall mŒste det ju sitta folk med kompetens iland som kšr. Men tekniken gŒr fort fram och man skall aldrig sŠga aldrig. Det finns nog en del fartygssegment som kommer snabbare Šn andra. NŠr det gŠller tankfartyg dršjer det nog med sjŠlvstyrande fartyg fšr dŠr Šr det fšrknippat med sŒ mycket sŠkerhetsrutiner ombord.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Fakta Donsštank:

 

Extramaterial:

 

Vad Šr det sŠmsta med jobbet?

– Ja, vad skulle det vara. Kanske att det innebŠr att jag Šr sŒ mycket hemifrŒn, sŠger Anders
…hrn efter en kort tankepaus.

Han ser inget stšrre hinder att fortsŠtta sitt jobb, Šven om han och hans sambo skulle bli fšrŠldrar. PŒ hans rederi arbetar alla pŒ seniorposter fyra veckor, med lika lŒng ledighet iland.

– Jag trivs jŠttebra med jobbet. Jag har bra kollegor, det Šr bra bŒtar och ett vŠldigt varierande jobb och utmanande jobb. Jag kŠnner mig vŠldigt stolt šver mitt jobb.

 

 

Bildtext: 

 

I dag Šr han van vid de hšga krav, som krŠvs fšr ett tankfartyg, fšr moment som reseplanering till nŠsta hamn.

 

Anders …hrn anstŠlldes av Donsštank direkt efter sjšbefŠlsutbildningen. Den fšrsta bŒten hette bŒten

Hette Bonito. I dag jobbar han som navigationsstyrman pŒ tankfartyget Evinco som frŠmst gŒr i norra Europa.

 

– Jag kŠnner mig sŠker nu, men fortfarande Šr det sŒ att jag lŠr mig nya saker hela tiden. Jag trivs jŠttebra med jobbet. Jag har bra kollegor, det Šr bra bŒtar och ett vŠldigt varierande jobb.

 

Extra

Fšr att fŒ jobb:

Mitt tips till andra Šr att tro pŒ dig sjŠlv fšrsšk vara mŒlinriktad fšr att fŒ jobb. Du behšver vara envis fšr det Šr en tuff bransch. Det Šr svŒrt att fŒ jobb, men det Šr inte omšjligt, sŠger Anders …hrn.

 

Senast lŠsta bok av action av Tom Clancy hristoria Kalla kriget. Hemma njuter av att trŠffa kompisar.