Ingress:

Anders hrn upplever att han r p rtt plats i livet. Han bor i Gteborg med sin sambo och arbetar som styrman p en tankbt. Ett bde roligt och utmanande jobb.

 

Brd:

– Jag har kommit en bra bit p vgen och det r en bra tid i livet. Jag kommer definitivt att fortstta att jobba p sjn, sger Anders hrn som r 28 r gammal.

Fr ganska precis tv och ett halvt r sedan avslutade han sina studier p sjbeflslinjen p Chalmers i Gteborg. Skolan ligger bara ett stenkast frn den lgenhet dr han bor med sin sambo. Och Donstank, rederiet dr han r anstlld, ligger i sdra skrgrden - knappt en halvtimmes btfrd frn Lindholmspiren.

Mellan 2011 och 2015 gick han p sin utbildning. Skolan hade en praktikperiod redan under frsta terminen. Den gjorde Anders hrn p Donstank – rederiet som senare anstllde honom.

– Det r ganska otroligt nd. Det finns ju inte jttemnga sjjobb direkt. Men det var faktiskt tre personer frn min klass som fick anstllning p samma rederi, direkt efter skolan. Tv av oss hade gjort praktik dr. Jag tycker att det r roligt att de satsar p svensk sjfart. De har valt att vara svenskflaggade och det r en hel del folk som ftt anstllning p rederiet. Det finns en hel del svensk personal, bde p dck och i maskin. De flesta seniorposter r svensk, sger Anders hrn som sjlv upplever det som en stor trygghet att ha ett svenskt avtal i en rrlig bransch.

Nu r han i slutet p sin sex veckor lnga ledighetsperiod. Ikvll har han planerat in bio och restaurangbesk med sin sambo. Snart vntar en sex veckors arbetsperiod till sjss. Rederiet ringer ngra dagar innan och talar om vart han skall flyga, fr att n tankbten Evinco.

– Det r mycket som skall hinnas med nr man r hemma och ombord r det ocks ganska intensivt. Just nu r jag andrestyrman eller navigationsstyrman p en bt som fraktar tjocka produkter eller fuel-oil, huvudsakligen i norra Europa. Det r ett stort ansvar, med mycket underhllsarbete och mnga skerhetsrutiner ombord. Under de frsta veckorna kndes det ovant att vara sjlv p vakten, men det gick ganska fort ver, minns Anders hrn.

Vl ombord fylls dagarna av fasta rutiner. Frn midnatt till fyra p morgonen har han sin vakt som navigationsstyrman. Nsta vakt r frn tolv till fyra p dagen. Men dagen arbetsdagen r inte slut dr. Det finns alltid att gra. Som att lgga upp resplanen till nsta rutt.

– Efter middagen brukar jag g till gymmet och trna en timma. Sen har den dagen gtt. D r det dags att vila fr att g p vid midnatt. S gr det p. Jobbet r vldigt omvxlande och roligt och rtt s utmanande, sger Anders hrn.

P lediga stunder brukar han gna sig t att kolla gamla vrak. Han gillar att lsa om historia och grva i gamla arkiv. Dykning r hans stora intresse. Tillsammans med en liten dykargrupp ker han runt och letar upp gamla vrak som hamnade p havets botten under andra vrldskriget. Om han fr vlja, ker han helst och dyker i Kattegatt. D grna till trakterna kring Lysekil och Gullmarsfjorden.

– Fast jag tror att mitt intresse fr sjfart kom via fisket. Jag gillade att fiska nr jag var liten. Sedan ledde det till en egen bt, en styrpulpet. Nr det var dags fr gymnasiet valde jag en linje med energi och sjfartsinriktning. Sedan kom jag in p Chalmers sjbeflsutbildning. Det ngrar jag absolut inte. Och det r vl egentligen det bsta steget man kan ta i dag om man r intresserad av att jobba som sjbefl, konstaterar Anders hrn som tycker att utbildningen var frberedande p ett bra stt, vl gav det som behvdes p ett teoretiskt plan.

Han vet att utbildningarna i Kalmar och Gteborg delvis har ndrats en del sedan han gick dr. Men nr han i dag handleder kadetter och elever ombord, mrker han inte av att den ena skolan skulle vara bttre n den andra.

Sjlv har han gjort praktik p bde RORO-fartyg och p Stena Line. Den mest spnnande resan, hittills, gick till Vita havet med tankfartyget Prospero. Det var en lngvga resa till oknda trakter. ven om navigationsarbetet var detsamma som annars, s uppstod sprkfrbistringar p vgen, eftersom f kunde prata engelska. Det kunde dock agenten som versatte under frden. P den resan var Anders hrn fortfarande praktikant och under utbildning.

Frsta praktiken gjorde han p Credo – en torrlastare som gick p stersjn. Lasten bestod av stenkol och pellets. Under utbildningens fem praktikperioder hann han med att gra praktik p bde Trntank och ACL. Den senare flaggades ut lagom till examen, s det var aldrig aktuellt fr Anders hrn att ska dit.

– Jag knde igen ett av mina praktikfartyg, nyligen nr jag var ute till sjss. D var hon omflaggad och hade ett nytt namn, sger Anders hrn.

Han r beredd p att det kommer att vara en frnderlig bransch fr sjbefl och annan besttning.

– Men jag tror att det tar sin tid innan det blir autonoma fartyg. I sdana fall mste det ju sitta folk med kompetens iland som kr. Men tekniken gr fort fram och man skall aldrig sga aldrig. Det finns nog en del fartygssegment som kommer snabbare n andra. Nr det gller tankfartyg drjer det nog med sjlvstyrande fartyg fr dr r det frknippat med s mycket skerhetsrutiner ombord.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Fakta Donstank:

 

Extramaterial:

 

Vad r det smsta med jobbet?

– Ja, vad skulle det vara. Kanske att det innebr att jag r s mycket hemifrn, sger Anders
hrn efter en kort tankepaus.

Han ser inget strre hinder att fortstta sitt jobb, ven om han och hans sambo skulle bli frldrar. P hans rederi arbetar alla p seniorposter fyra veckor, med lika lng ledighet iland.

– Jag trivs jttebra med jobbet. Jag har bra kollegor, det r bra btar och ett vldigt varierande jobb och utmanande jobb. Jag knner mig vldigt stolt ver mitt jobb.

 

 

Bildtext: 

 

I dag r han van vid de hga krav, som krvs fr ett tankfartyg, fr moment som reseplanering till nsta hamn.

 

Anders hrn anstlldes av Donstank direkt efter sjbeflsutbildningen. Den frsta bten hette bten

Hette Bonito. I dag jobbar han som navigationsstyrman p tankfartyget Evinco som frmst gr i norra Europa.

 

– Jag knner mig sker nu, men fortfarande r det s att jag lr mig nya saker hela tiden. Jag trivs jttebra med jobbet. Jag har bra kollegor, det r bra btar och ett vldigt varierande jobb.

 

Extra

Fr att f jobb:

Mitt tips till andra r att tro p dig sjlv frsk vara mlinriktad fr att f jobb. Du behver vara envis fr det r en tuff bransch. Det r svrt att f jobb, men det r inte omjligt, sger Anders hrn.

 

Senast lsta bok av action av Tom Clancy hristoria Kalla kriget. Hemma njuter av att trffa kompisar.