Ingress:

 

Res som en prinsessa eller i rollen som rik arvtagerska med koffertar stora som brudkistor. Den mytomspunna Orientexpressen har en inredning i ŠdeltrŠ och mat som frŒn den bŠsta gourmetkrog.

FŠrden gŒr genom Bangkoks fšrorter till Singapore, via Malackahalvšns sydspets. Den Šr bŒde miljšvŠnlig och svindyr.

 

Bršd:

 

Det Šr lika bra att sŠga det med en gŒng: Det Šr inte tillŒtet att ha pŒ sig smoking i Orientexpressens utsiktsvagn. DŠremot fŒr man ha lŒngklŠnning till middagen eller kavaj med klŠdsam slips. Resten av tiden gŒr det bra med fritidsklŠder. Och dŒ pratar vi inte trŠningsoveraller med tryck, utan mer seglarstil ‡ la Marstrand, fast pŒ land.

Det var fšrst nŠr jag sŒg de fashionabla bilderna i den guldornamenterade broschyren frŒn Orientexpressen som jag insŒg att det var dags att lŠgga min gamla vaxduksvŠska pŒ hyllan och investera i en ny och en blank resvŠska pŒ hjul. DŠrefter vŠdrade jag ut de vackra sidenklŠder som jag lŒtit sy upp i Asien, under tidigare resor, men sŠllan anvŠnt.

Orientexpressens passagerare Šr vanligtvis av den mer resvana sorten; lite fšr gamla fšr att surfa pŒ isblock eller prova branta klŠttervŠggar pŒ Kap Verde. Men som fortfarande Šr sugna pŒ det dŠr lilla annorlunda.

SŒ var det dŒ dags att gšra entrŽ i Orientexpressens egen lounge vid plattform tolv pŒ Hualampongstationen i Bangkok. TŒget var fullbokat ett halvŒr fšre avgŒng. Inte mindre Šn 103 passagerare har valt detta fŠrdsŠtt som i snitt kostar drygt 5 000 tusen kronor per dygn att Œka. Men dŒ ingŒr all mat, tillika utflykter, underhŒllning och fullŠndad service.

Tre timmar fšre tŒgets avgŒng bšrjar folk droppa in sŒ smŒtt. FšrvŠntansfulla europŽer, amerikaner, japaner, kineser frŒn Hongkong och fšr ovanlighetens skull ett gŠng thailŠndare – alla gŒr vi igenom samma rutiner: incheckning, bagagekontroll och blir erbjudna gratis drinkar med snacks. De flesta reser i par. NŒgra i grupp. Som tur Šr finns det ytterligare en kvinna som Œker ensam; Jean frŒn Oxford i England som fŒtt sin resa i 60-Œrs present av sin exmake.

Ršda mattan Šr utrullad och tŒgets sidenklŠdda vŠrdinnor vŠlkomnar oss alla varmt nŠr vi till fots fšrflyttat oss, pŒ en lŒng rad, till plattform tre. DŠr stŒr tŒget i all sin vŠlsvarvade och mossgršna prakt. Det Šr mŒnga ӌŒŒandeÓ och ÓwowandeÓ pŒ vŠg ner lŠngs perrongen. SmŒ lampor lyser hemtrevligt i kupŽerna och i de fyra restaurangvagnarna stŒr kvŠllens skira middagsporslin, med Orientexpressens klassiska emblem, redan uppdukat.

€ntligen ringlar detta 21 vagnar lŒnga ekipage, plus en šppen utsiktsvagn sist pŒ slŠp, i sakta mak, ut under Bangkoks milda kvŠllshimmel.

Jag Šr placerad i vagn N, nŠra loket. Den billigaste kupŽn Šr avsedd fšr tvŒ och kallas fšr Pullman. UngefŠr samma storlek som en fyramannakupŽ med SJ, fast med egen dusch och toalett med handfat i gršn marmor. Fšr švrigt ŠdeltrŠ och mŠssing sŒ lŒngt šgat nŒr. Jag minns att jag lŠst nŒgonstans att allt trŠslag ombord kommer frŒn odlad skog.

Exakt pŒ utsatt tid, klockan 17.50, rullar tŒget sŒ sakteliga ut frŒn perrongen, fšrbi en av Bangkoks vidstrŠckta kŒkstŠder och jag tittar rakt in i andra mŠnniskors vardagsrum och utomhusgarderober. Medan jag packar upp knackar tŒgvŠrden Ya pŒ min dšrr och hŠlsar vŠlkommen med en mangodrink. Han kommer att vaka šver mig under mina tre dagar pŒ Orientexpressen. Han Šr fšdd i norra Thailand och tog sig till en casting i Bangkok nŠr tŒglinjen šppnade hŠr fšr 16 Œr sedan. Nu Šr han 37 Œr och i tjŠnst 18 timmar om dygnet. Han gillar sitt jobb; det har status och ger gott om dricks. Varje Œr Šr han ledig sex veckor under regnperioden.

– En del passagerare Šr uppemot 90 Œr gamla. DŒ fŒr vi ha beredskap pŒ att de kan bli sjuka eller behšver mycket hjŠlp. Jag har trŠffat mŒnga gamla mŠnniskor som inte verkar bry sig om de skulle dš hŠr pŒ tŒget. Jag tŠnker alltid att jag skall gšra mitt bŠsta ifall det Šr deras sista resa, sŠger Ya och hastar vidare fšr att kolla vem som ringt pŒ serviceknappen, som finns pŒ flera stŠllen i varje kupŽ.

SŒ ljuder hšgtalaren med en ršst som vŠlkomnar oss alla, sŠrskilt vi som har middagens fšrsta sittning. Restaurangvagn Singapura stŒr det pŒ min biljett. Tio vagnar bort med en vinglande gŒng i trŒnga korridorer. Det slamrar och det krŠnger, trots att tŒget bara kšr i en hastighet av 60 kilometer i timman. Och bingo! Det visar sig att Jean, den andra ensamŒkande kvinnan och jag fŒr sitta vid samma bord. Vi Šr bŒda spŠnda pŒ vilka de tvŒ utvalda Šr, som skall gšra oss sŠllskap till maten ikvŠll.

Det visar sig att man har ett roterande system, fšr att passagerarna skall fŒ lite ombyte med nya bordsgŠster vid varje mŒltid.

– Vi har sŠrskilt bett om att fŒ sitta med andra Šn amerikaner. Det Šr ingen mening att Œka Orientexpressen och sitta och prata Obama till exempel, sŠger Dick som presenterar sig och sin fru frŒn Tennessee.

De har flyttat runt i flera stater och rest en hel del utomlands. Fšr nŒgra dagar sedan Œkte de strŠckan med samma bolag frŒn Chang Mai i norra Thailand, ner till Bangkok, och kan rapportera att det finns bŒde passagerare och personal med frŒn den turen ombord.

Det dršjer inte lŠnge fšrrŠn samtalet glider in pŒ inkomstskatter, fastighetsskatter och andra skatter. De olika lŠndernas system jŠmfšrs, Šnda till resans fšrrŠtt bŠrs in. Den bestŒr av jŠtterŠkor pŒ en bŠdd av morotsmousse. DŠrpŒ fšljer en kaffekopp med len pumpasoppa, en biff stor som en ishockeypuck, dekorerad med bšngroddar och slutligen en lŠttsmŠlt kokoskaka med vaniljglass. Det franska kšket med asiatisk touch fŒr sin fšrklaring i att kškschefen Šr fransman som arbetat ett Œr pŒ Orientexpressen. I flygande flŠng torkar han brŠmen av en av det femtiotalet tallrikar som pŒ kort tid skall langas vidare till fyra av de servila servitšrer som finns i varje restaurang. SŒ fort vi Šr fŠrdigŠtna skopar servitšrerna upp smulor med teskedar eller byter linnedukar, sŒ att det blir fint.

Vill man fortsŠtta umgŒs Šr det bara att bege sig till kupŽn som utgšr tŒgets vardagsrum eller till den stora baren mitt i tŒget. Problemet vid den hŠr tiden pŒ kvŠllen Šr att den Šr till brŠdden full av tŒgpassagerare som tar en drink i vŠntan pŒ att bege sig till kvŠllens andra sittning som bšrjar 21.15.

StŠmningen Šr hšg. Mitt upp i allt sitter tŒgets egen pianist och sjunger jazzlŒtar pŒ fonetisk engelska. …verallt finns mŠssingshandtag att hŒlla sig i, precis av samma form som pŒ flygtoaletter. Det gŒr nŠstan inte att passera. €nnu vŠrre Šr det med mšte i tŒgkorridoren. Efter att ha fšrsškt nŒgra gŒnger bak mot bak, lŠr jag mig att vŠnta och titta efter om nŒgon skymtar i andra Šnden. PŒ det hŠr tŒget skulle mšrdaren i Agatha Christies deckare - Mordet pŒ orientexpressen – ha svŒrt att komma undan. Men sŒ hade mŠsterdetektiven Hercule Poirot bara tio misstŠnkta att hŒlla reda pŒ i den boken.

VagnvŠrdarna pŒ vŒrt tŒg har jŠrnkoll pŒ vem som kommer och gŒr. Inga kupŽdšrrar lŒses. Bara det personliga kassaskŒpet som sitter i šgonhšjd pŒ toa.

 

Duschen Šr behagligt varm, passagerarkimonon mjuk och sŠngen skšn. TŒget stŒr stilla och skall vara parkerat till nŠsta morgon fšr att vi skall vakna upp till utsikten av bron šver floden Kwai. Det sista jag hinner tŠnka pŒ innan jag somnar Šr att om det hŠr vore Vilda VŠstern och om gamla tiders tŒgrŒnare skulle fŒ fšr sig att slŒ till, vore det hŠr ekipaget antagligen ett lŠtt byte och en lšnsam affŠr.

Resans fšrsta utflykt blir en bŒttur under bron som byggdes av de allierade soldater som var japanska krigsfŒngar under andra vŠrldskriget.

Alle man pŒ dŠck och av efter en historielektion under fŠrd. Vidare med buss till det museum i nŠrheten och den kyrkogŒrd dŠr krigsfŒngarna ligger begravda. De som vill kan lŠgga den blomdekoration vi fick ombord pŒ tŒget, pŒ krigskyrkogŒrden.

StŠmningen Šr nŒgot dŠmpad tillbaka till tŒget. Eller sŒ Šr det den 29-gradiga, kvalmiga luften som lŠgger sordin pŒ stŠmningen.

Det Šr nŠstan skšnt att komma ombord igen. Jag gŒr lŠngst bak till utsiktsvagnen som redan Šr full av folk. Om en stund Šr det lunch och sedan dags fšr ett stopp i badorten Hua Hin. IkvŠll skall jag gŒ till baren och frottera mig, men innan dess en middag till. Det visar sig att vi tvŒ damer pŒ ensamtur fŒr hŒllas med varandra. Vi hamnar i en vagn som heter Malyam och dŠr alla andra passagerare kommer frŒn Thailand. De flesta Šr klŠdda i cinnoberrštt och svart. Tolv av dem Šr ÓLyckliga vinnareÓ. Det vill sŠga fšrsŠljare av Ponds Cold Cream och har vunnit en bonus i form av en resa med Orientexpressen till Singapore med flyg tillbaka till Bangkok. Maten som bestŒr av fŠrska nudlar i currysŒs och kyckling Šr helt underbar. FšrrŠtten med kinesiska dumplings och shitakesvamp Šr perfekt tillagad.

Alla Šr glada och babblar pŒ. Det Šr mycket trevligt. Efter att ha lŠst en kinesisk deckare, de senaste dagarna, dŠr de Šter pŒ var tredje sida, bšrjar jag kŠnna mig mer gšdd Šn mŠtt.

Vi gŒr till baren och till souvenirbutiken ombord och tittar pŒ de fina sakerna som sŠljs. Ett salt- och pepparkar fšr 1500 kronor eller en handmŒlad pillerask fšr 2000 kronor. Jag tackar artigt nej och ser framemot att vaggas till sšms av tŒgets rytmiska dunkningar.

Under natten passerar vi grŠnsen till Malaysia. RisfŠlten blir alltfler och nŒgot rakare och gršnskan blir frodigare. NŠsta anhalt Šr Butterworth, en liten hŒla dŠr man kan ta fŠrjan šver till Georgetown i Penang. Nu vŠntar en tvŒ timmar lŒng tur med besšk i tempel. Vi passerar stadsdelen ÓLittle IndiaÓ, med skrŒlande Bollywood-musik, i en lŒng karavan av minst 60 cykeltaxi. PŒ trottoaren stŒr folk och tar kort pŒ spektaklet. Ovanfšr oss mšrkgršna paraplyer med texten: Eastern & Oriental i guld. Det Šr inte roligt.

 

De flesta av tŒgets passagerare Œker med de 200 milen till Singapore. Flera av dem har bott pŒ anrika Eastern & Oriental Hotel i Bangkok innan de steg pŒ tŒget. NŒgra skall bo pŒ anrika Raffles i Singapore. Men nu befinner vi oss hos kusinen pŒ landet; Oriental i Georgetown, fšr att fšrfriska oss med den klassiskt engelska sommardrinken Pimm`s som fšrutom extrakt bestŒr av Ginger Ale, gurka, apelsin, citron, jordgubbe och mynta.

Fšr ett drygt halvŒr sedan jag bestŠmde mig fšr att hoppa av hŠr. NŠr de andra Œkt vidare mot Kuala Lumpur stannar jag kvar pŒ Orientals veranda och andas in havsluften.

Om en vecka vŠnder jag tillbaka till Bangkok. Innan dess ska jag fundera pŒ om jag skall ta expresstŒget tillbaka. Det gŒr dubbelt sŒ snabbt och Šr minst 40 gŒnger billigare Šn Orientexpressen.

 

Text och foto: Agneta Slonawski

 

 

Bildtext: Exotism, komfort och kvalitet, det Šr FjŠrran …sterns egen Orientexpress i ett nštskal, plus en fet plŒnbok. TŒgresan gŒr šver bergskedjor, genom regnskogar och fšrbi vackra kustlinjer, frŒn Bangkok i Thailand genom Malaysia till Singapore. DŠremellan gšrs uppehŒll vid floden Kwai och i Georgetown pŒ šn Penang.

 

 

Bildtext: TŒget har 22 vagnar, varav tre restaurangvagnar, samt en utsiktsvagn. De kombinerade sov- och sittkupŽerna har alla dusch och toalett.

 

 

Orientexpressen avgŒr frŒn Hualampongstationen plattform nummer tre. NŠstan lika spŠnnande som att stiga Harry Potters Hogwartsexpress.

 

 

1trainBildtext: Den ursprungliga Orientexpressen startade 1883 och blev snabbt en nyhet i vŠst. PŒ den tiden kunde man stiga pŒ i London och Œka via Venedig Šnda till Istanbul. I dag bestŒr Eastern Oriental Express av ett nŠt av tŒglinjer, kryssningar och lyxiga hotell i 25 lŠnder šver fem kontinenter.

11bildtext: Ya Šr en av de tŒgvŠrdar som finns i varje sovvagn och passar upp passagerarna i stort sett dygnet runt.

 

4paxbidltext: Jean frŒn engelska Oxford, fick resan med Orientexpressen i 60-Œrspresent.

– Det hŠr Šr en gammal dršm som blir verklighet. Det Šr bŠttre Šn alla fšrvŠntningar, sŠger hon.

 

Bildext: Utsiktsvagnen lŠngst bak pŒ tŒget Šr ett riktigt andningshŒl, trots att alla rškare helst vistas dŠr. Luften Šr ljummen och du hinner med att bŒde se och hšra omgivningar som susar fšrbi.

 

1elvisbildtext: TŒgets egen Elvis underhŒller frŒn morgon till kvŠll. Fšrst blir det vilsam jazz, sedan šnskelŒtar med Beatles och till sist Elvisfavoriter. Allt till konstanta pianoskakningar och sjungen med fonetisk engelska.

 

9luckywinners: Tolv thailŠndska fšrsŠljare av Ponds Cold Cream har blivit lyckliga vinnare av en resa med Orientexpressen, frŒn Bangkok till Singapore.

 

10Lokala turflickor servar med dryck och vŒtservetter till Orientexpressens passagerare i vŠrmen.

 

16utflykt- Ett vŠlkommet avbrott frŒn tŒget, via Butterworth i Malaysia och vidare pŒ Šventyr i Georgetown pŒ Penang.

 

24kwai- €ntligen framme vid den minnesvŠrda bron šver floden Kwai som byggdes av krigsfŒngar frŒn bland annat Storbritannien.

 

13kitchen- All mat ingŒr under tŒgresan; frukost, lunch och middag- Allt pŒ femstjŠrnig nivŒ ‡ la franska kšket.

 

20gift- Ombord pŒ tŒget finns en Orientals emblem eller en liten pillerask fšr en tusenlapp eller tvŒ.

 

25+27 vy- Utanfšr tŒgfšnstret passerar lummiga vyer, blandat med rŠta risfŠlt och spegelblanka vattendrag. Ju nŠrmre vi kommer Malaysia, desto gršnare blir det utanfšr tŒgfšnstret.

 

29paxbildtext: Mina matbordskompisar frŒn Tennessee i USA, gjorde resan extra intressant och trevlig.

 

29bildtext: De visade sig att de flesta passagerarna pŒ turen spenderat nŒgra nŠtter pŒ Eastern & Orientals hotell i Bangkok innan de steg pŒ tŒget. En av utflykterna gick till dess namne i Georgetown i Malaysia.

 

 

Resrutt:

Orientalexpressen gŒr frŒn Bangkok till Singapore.

StrŠcka: 1 920 km Bangkok till Singapore.

Restid: 4 dagar/ 3 nŠtter.

Snittfart: 60 km/h.

Antal vagnar: 22 vagnar, varav tre restaurangvagnar, samt en utsiktsvagn. De kombinerade sov- och sittkupŽerna har alla dusch och toalett.

Antal passagerare: 103

 

Bra att veta:

KlŠdkod: UppklŠtt till middag; klŠnning eller tjusigare byxdress, annars casual smart. All mat ingŒr, men du betalar fšr dryck ombord.

Var pŒ plats tvŒ timmar innan avgŒng, i Oriental express egen lounge vid plattform 12, pŒ Hualampongstationen i Bangkok.

Det Šr kutym att lŠmna 20 dollar i dricks vid resans slut.

 

…vrigt:

PŒ tŒget betalar du med amerikanska dollar.

Drinkar: Runt sju dollar styck.

All mat ingŒr, liksom eftermiddagstŽ, snacks och samtliga utflykter med fšrtŠrning.

Fotmassage kostar extra.

SpŒdam – gratis, men det fšrvŠntas att du lŠmnar dricks.

 

Priser Oriental Express:

SingelkupŽ Pullman kostar 16 810 kronor frŒn Bangkok till Kuala Lumpur och 21 595 kronor frŒn Bangkok till Singapore.

www.orient-express.com

 

 

Andra lyxtŒg

Orientexpressen Paris-Istanbul

Klassiska Orientexpressen bšrjade rulla pŒ 1883 och har haft kungligheter, filmstjŠrnor och andra storheter ombord. Hela vŠgen mellan Paris och Istanbul gŒr tŒget bara en gŒng om Œret. Den sex dagar lŒnga resan gŒr pŒ ca 50 000 kr.

Agatha Christie gjorde Orientexpressen legendarisk genom att fšrlŠgga ett mord dŠr. Hercule Poirot fŠrdades mellan Istanbul och Calais. Numera stannar det guldfŠrgade tŒget fšr det mesta i Venedig. Resan dit frŒn Paris kostar 16 237 kronor.

 www.orient-express.com

 

Royal Scotsman, Skottland

PŒ Royal Scotsmans exklusiva tŒgresor genom det skottlŠndska hšglandet Šr det aldrig mer Šn 36 gŠster ombord samtidigt. En klassisk tur dŠr du sover pŒ tŒget i fyra nŠtter och besšker skotska slott och whiskydestillerier kostar ca 36 000 kr.

 www.royalscotsman.com

 

Palace on Wheels, Indien

Bli behandlad som en maharadja pŒ Palace on Wheels som startar i Delhi och rullar i indiska Rajahstan. Vissa av vagnarna sŠgs ha tillhšrt maharadjor som hŠrskade i trakten innan den nuvarande staten Indien bildades. En Œttadagarsresa kostar cirka 13 000 kronor.

Att fŒ rida pŒ en elefant i Jaipur, Œka pŒ bŒtresa i Udaipur och sŠtta sig pŒ en kamel ingŒr.

www.palaceonwheels.com

 

Rovos Rail, Sydafrika

€ven i Sydafrika finns lyxiga tŒgresor. Rovos Rail tar dig frŒn Pretoria till Kapstaden i hundraŒriga vagnar ackompanjerade av Œngvisslor och egen orkester. StrŠckan kostar cirka 7 500 kronor.

www.sydafrikaresor.se

 

  

Hotell i Bangkok:

The Eugenia – Avskilt litet hotell med sagolik miljš.

Antal rum: 12

Kostar: 1200 – 1500 kronor.

…vrigt: Hotellet ligger pŒ gŒngavstŒnd frŒn varuhuset Emporial, men kan vara lite svŒrt att hitta. Du kan bli hŠmtad i en limousine pŒ flygplatsen fšr 400 kronor.

www.theeugenia.com

 

Hotell i Georgetown, Penang:

Eastern Oriental: En kolonialklassiker som besškts av mŒnga kŠnda fšrfattare.

Antal rum:

Kostar: 1 200 kr fšr en svit pŒ 58 kvadratmeter. 2 200 kr fšr 135 kvadratmeter.

…vrigt: Har pool.

www.e-o-hotel.com 

 

Cheong Fatt Tze Mansion:

Det hŠr Šr hotellet Šr en historia fšr sig. Miljšn liknar ett ombonat kinesiskt handelshus och Šr byggt av Orientens frŠmste kšpman genom tiderna.

Antal rum: 16

Kostar: 650 kronor fšr ett dubbelrum fšr tvŒ, inklusive frukost.

www.cheongfatttzemansion.com

 

…vrigt:

Det gŒr att fŒ tag i bra och billiga hotell i Malyasia. Motellrum finns frŒn cirka 200 kronor. Kedjan Number Eight med dubbelrum runt 260 kronor natten Šr ett bra val. Hotellet i Kuala Lumpur ligger nŠra nattmarknader, restauranger och spŠnnande gatuliv.

www.numbereight.com.my

 

Landsfakta:

 

Huvudstad: Kuala Lumpur (1,6 miljoner invŒnare).

 

FolkmŠngd:

27,2 miljoner (2007). Av de malaysiska medborgarna Šr c:a 50 % malajer, 24 % kineser och 7 % indier, 11 % ursprungsfolk och švriga 8 %.

 

Statsskick: Federativ konstitutionell valmonarki – parlamentarisk demokrati.

 

Religion: Islam Šr statsreligion och den malajiska majoriteten Šr muslimer. Betydande mŒtt av šppenhet gentemot andra trosuppfattningar rŒder. Kineserna Šr huvudsakligen buddhister, taoister, konfucianer eller kristna. Indierna Šr till švervŠgande del hinduer eller kristna.

 

KŠlla: Sveriges ambassad i Kuala Lumpur

www.swedenabroad.com

 

Tidsskillnad: Malaysia ligger sex timmar fšre Sverige under sommartid och sju timmar vintertid.

 

Visum: Svenska medborgare som skall stanna under sex mŒnader, behšver inget visum.

 

BŠsta tid att resa: ret om. November Šr hšgsŠsong med flera tŒgavgŒngar i mŒnaden.

 

…vrigt: Det fšrekommer omfattande kortbedrŠgerier i Malaysia. AnvŠnd kortet sŒ lite som mšjligt och helst i ATM-maskiner.

 

Transporter:

BussnŠtet tŠcker stora delar av landet och priserna Šr rimliga. StrŠckan Georgetown – Kuala Lumpur kostar 65 kronor.

JŠrnvŠgsnŠtet Šr vŠl utbyggt, men tŒgen Šr lŒngsamma. Det lšnar sig med tŒgpass om du skall Œka mycket.

Du hittar tidtabeller pŒ: www.kymb.com.my

 

SΠtar du dig dit:

Billigast Šr att Œka till Bangkok under lŒgsŠsong. BŒde SAS, Malaysian Airlines och Finnair har biljetter direkt till Singapore fšr omkring 8 000 kronor.

Skall du vidare till Kuala Lumpur eller andra stŠllen fungerar inrikesflyget bra. €ven om du Œker till Singapore, Šr orterna Malacka och Butterworth vŠrt ett besšk. 

 

Att gšra: Malaysia Šr rikt pŒ bŒde Œngande regnskogar och fina vita strŠnder, sŠrskilt pŒ šstsidan. Men Šven Penang och Langkawi bjuder pŒ fina bad med en vattentemp pŒ cirka 28 grader.

 

Shopping:

Shoppa gšr man helst i Kuala Lumpur. Fast de bŠsta elektronikfynden gšr du i Penang. Fynda i traditionella kinesiska butiker, hos hantverkare och pŒ varuhus.

 

Nattliv:

Marknader finns i hela landet och pŒ flera stŠllen hŒll nattmarknader. I Kuala Lumpur har du en livlig sŒdan och ett spŠnnande gatuliv.

PoolomrŒdet pŒ Traders Hotel i city fšrvandlas till en bar efter solnedgŒngen. HŠrifrŒn har du en fantastisk utsikt.

Zouk Kuala Lumpur Šr ett tvŒ vŒningar stort nšjespalats med plats fšr 1 500 personer. Inredningen Šr Medelhavslik med en Nordafrikansk touch.

 

Att Šta:

Gillar man asiatisk mat Šr den malaysiska mixen suverŠn. Man kan vŠlja mellan malajiskt, malajiskt/indiskt, indiskt och kinesiskt. Ett mŠttande mŒl frŒn en tia upp till cirka 120 kronor rŠtten, beroende pŒ var du vŠljer att Šta. Godast Šr det oftast pŒ uteserveringarna vid stranden eller i byarna. Fruktdrinkar, eller sŒ kallade Lassi - fruktdrinkar blandade med yoghurt - fŒr man bara inte missa.

 

VŠderlek:

Regnperioderna skiftar mycket mellan olika delar av Malaysia. Mest regn Šr det pŒ Malaysias šstkust under oktober till februari, medan det pŒ vŠstkusten regnar som mest under september till december.

I Singapore och i Malaysia Šr det ungefŠr samma temperatur Œret om, det vill sŠga 30 grader. Luftfuktigheten Šr hšg.

 

 

Att lŠsa:

 

Mordet pΠOrientexpressen av Agatha Christie

Stranger on a train av Jenny Diski

Den stora jŠrnvŠgsbasaren av Paul Theoroux

Bron šver floden Kwai av Pierre Boulle.

 

 

Filmer:

 

Film Mordet pŒ Orientexpressen, 1974, med Ingrid Bergman och Laurence Bacall och Anthony Perkins bland andra. Filmen Šr baserad pŒ Agatha Christies bok frŒn 1934. Ingrid Bergman fick en Oscar fšr bŠsta kvinnliga biroll.

 

Darjeeling limited – Av Wes Anderson, om tre vuxna och nŒgot udda bršder som tŒgar runt i Indien nŠr de sšker efter sin mamma.