Ingress:
Telefonerna
gr varma p Piracy Reporting Center (PRC) i Kuala Lumpur. Samtalen kommer frn
kaptener, rederier och media. De flesta handlar om samma saker: den senaste tidens
pirattacker i Adenviken och lngs Somalias lnga kust.
Brd:
–
Jag pratade nyss med en pressad kapten som var osker p om han vgade passera
en fiskebt utanfr Somalia, eftersom han var rdd att det fanns pirater ombord
p den lilla bten. Jag rdde honom att vnda 180 grader. Efter en kvart hrdes
vi igen. Jag gav honom rdet att ta en omvg. Vid nsta samtal hade allt gtt
bra. Det var antagligen en vanlig fiskebt som skyddade sina nt. Men jag vet
att man r rdd dr ute och jag tror att kaptenen knde sig strkt av att ha
kontakt med oss under tiden. Det handlar om psykologi och om att komma med
sakliga rd, sger Noel Choong som r chef fr PRC i Malaysia, sedan tio r
tillbaka.
Denna regntunga novemberdag har han haft gldjen att
stryka ned antalet bortfrda fartyg, som alla str uppskrivna med rd tusch p
en tavla mitt i rummet, frn 17 till 16. Den Honkongflaggade Tian Yu med
besttningsmn har precis slppts efter tv mnader i fngenskap, och fartyget terlmnas
till sin gare, mot en strre lsensumma.
Hur mycket vill Noel Choong inte spekulera i. S
fort frhandlingarna pbrjats mellan pirater och gare, drar sig PRC tillbaka
frn att vara ngot av spindeln i ntet, till sin roll som observatrer.
Frr firade personalen p
kontoret varje gng ett fartyg frigetts. Det gr man inte lngre. Hittills i r
har det varit 95 attacker, 39 bortfrda skepp med sammanlagt 300 besttningsmn
som gisslan. nd tror man att enbart hlften av alla piratattacker anmls till
PRC.
Under de senaste dygnen har
tv fartyg tagits som gisslan i Adenviken: en oceangende fiskebt frn
Thailand, plus det strsta fartyg som ngonsin kapats; oljetankern Sirius Star
med 25 besttningsmn ombord. Det tog de piraterna 16 minuter att ta ver
fartyget. De kom i tv hghastighetsbtar och var bevpnade med rysktillverkade
automatvapen och granatkastar. De somaliska piraternas talesman har just
tillknnagivit sina krav fr supertankern: en summa av 200 miljoner kronor och
en frhandlingstid p max tio dagar.
Det har franlett att FN och
flertalet regeringar lag modernt sjrveri hgt p agendan och att Sverige
bl.a. beslutat att skicka flottstyrkor till Adenviken fr att fraktfartyg
skert skall kunna anvnda Suezkanalen.
Det r en regntung himmel ver PRC:s kontor i
centrala Kuala Lumpur. Det r bemannat dygnet runt och ligger p trettiofemte
vningen. Hr arbetar tta personer, alla med militr bakgrund. De ger de rd,
coachar sjbefl och arbetar preventivt med att informera om vad som gller fr
att frebygga piratattacker. De har stndig kontakt med fartyg, bde via mejl
eller telefon, beroende p hur akut lget r.
– Frst och frmst handlar det om att f
bekrftat om en attack verkligen intrffat. Nr vi r skra gr vi ut till alla
som r nrmast fartyget. Steg tv r att be om hjlp frn koalitionsfartygen
eller frn Jemens kustbevakning. I sista hand informerar vi garen, sger Noel
Choong.
P
PRC delar man in piraterna i tre olika grupper: det lokalt sammansatta gnget
som r ute efter snabba pengar fr att verleva, grupper med kraftfulla och
vlorganiserade ledare och betald personal som jobbar professionellt . Och
ytterligare en grupp som klassas som internationellt organiserade brottslingar.
De r ofta ute efter bde fartyg och last.
Fartygen
mlas om och frses med nya papper och blir s kallade ÓspkskeppÓ, eftersom
det inte lngre finns ngon identitet p dem. Ibland anvnds de som moderskepp
frn vilka piraterna utgr ifrn. Tillvgagngssttet r grovt sett detsamma,
men vissa trender gr att urskilja.
I
Indonesiens svrnavigerade vatten slr piraterna exempelvis aldrig till dagtid.
I norr har de vanligtvis tunga vapen och tar oftast hela fartyget med
besttningen som gisslan, medan piraterna i sdra Indonesien r utrustade med
knivar eller andra tillhyggen och tar vad de kommer ver; cd-spelare, kameror
eller kontanter. Piraterna i Nigeria passar oftast p att ntra fartyget medan
det ligger fr ankar utanfr Lagos.
–
I Somalia dremot skjuter piraterna mot fartyget fr att f det att
stanna. Det r rent livsfarligt. Medan piraterna i Indonesien seglar undan och
gmmer sin gisslan r de somaliska piraterna inte rdda fr att visa var de
befinner sig, sger Noel Choong ltt uppgiven och fortstter:
–
I Indonesien har vi lyckats f ned antalet attacker rejlt genom att
stra piraterna. De vet att de vntar lnga fngelsestraff om de ker fast. I
Somalia hnder ingenting om de blir tagna. De tervnder hem som fria mn nr
de ftt ut lsensumman. Det r klart att det r lukrativt fr unga mn som kan
f tag i s mycket pengar som de flesta bara kan drmma om, menar Noel Choong
som r oroad ver nyrekryteringen av pirater i Somalia och det faktum att ju
mer pengar de kommer ver, ju mer vapen kan de kpa.
Pltsligt
handlar det om global ekonomi – gods som transporteras via en omvg och
som blir dyrare fr konsument och hjda frskringsavgifter fr redare.
Rekordhg inflation i Somalia, fattigdom i ett laglst samhlle och en
svltkatastrof som tros omfatta tre miljoner mnniskor.
I oktober gick brittiska redarfreningen
ut och varnade konsumenterna att brnsle och varor inte skulle hinna hem till
jul. Drefter bestmde sig bland annat redaren Terje Storeng i Bergen fr att
lta sina tankers ta omvgen runt Godahoppsudden p tre veckor. Innan dess
utverkade, IBF, internationella frhandlingsorganisationen fr sjfarten, ett
krigstillgg p 100 procent per dygn fr de medlemmar som passerar Adenviken.
–
Jag frstr att den norske redaren visade omsorg ver sin besttning
och sin last. Men alla har rtt att segla i de hr vattnen utan att riskera att
bli attackerade eller tagna som gisslan. Frgar du mig personligen, s fredrar
jag skerhet framfr pengar, Noel Choong som inte ser en lsning i att varken
bevpna besttning eller att ha legosoldater som amerikanska Blackwater ombord.
–
Besttningen r varken mentalt eller fysiskt frberedda att anvnda
vapen. Och vad hnder med alla som inte har pengar att betala dyra vakter?
Han menar att pongen r att lsa problemet med
politiska beslut frn regeringar i olika lnder. Och det br helst inte drja.
– Fr ett, eller tv r sedan fanns det goda
chanser att hva antalet piratattacker i Somalia. P kort tid har attackerna
spridits frn stra Somalia, till norr och nu nda ner i sder mot Kenya. De
har eskalerat s mycket att det krvs en vrldsomspnnande samarbete fr att f
stopp p kriminaliteten.