Ingress:

Telefonerna gŒr varma pŒ Piracy Reporting Center (PRC) i Kuala Lumpur. Samtalen kommer frŒn kaptener, rederier och media. De flesta handlar om samma saker: den senaste tidens pirattacker i Adenviken och lŠngs Somalias lŒnga kust.

 

Bršd:

– Jag pratade nyss med en pressad kapten som var osŠker pŒ om han vŒgade passera en fiskebŒt utanfšr Somalia, eftersom han var rŠdd att det fanns pirater ombord pŒ den lilla bŒten. Jag rŒdde honom att vŠnda 180 grader. Efter en kvart hšrdes vi igen. Jag gav honom rŒdet att ta en omvŠg. Vid nŠsta samtal hade allt gŒtt bra. Det var antagligen en vanlig fiskebŒt som skyddade sina nŠt. Men jag vet att man Šr rŠdd dŠr ute och jag tror att kaptenen kŠnde sig stŠrkt av att ha kontakt med oss under tiden. Det handlar om psykologi och om att komma med sakliga rŒd, sŠger Noel Choong som Šr chef fšr PRC i Malaysia, sedan tio Œr tillbaka.

Denna regntunga novemberdag har han haft glŠdjen att stryka ned antalet bortfšrda fartyg, som alla stŒr uppskrivna med ršd tusch pŒ en tavla mitt i rummet, frŒn 17 till 16. Den Honkongflaggade Tian Yu med besŠttningsmŠn har precis slŠppts efter tvŒ mŒnader i fŒngenskap, och fartyget ŒterlŠmnas till sin Šgare, mot en stšrre lšsensumma.

Hur mycket vill Noel Choong inte spekulera i. SŒ fort fšrhandlingarna pŒbšrjats mellan pirater och Šgare, drar sig PRC tillbaka frŒn att vara nŒgot av spindeln i nŠtet, till sin roll som observatšrer.

Fšrr firade personalen pŒ kontoret varje gŒng ett fartyg frigetts. Det gšr man inte lŠngre. Hittills i Œr har det varit 95 attacker, 39 bortfšrda skepp med sammanlagt 300 besŠttningsmŠn som gisslan. €ndŒ tror man att enbart hŠlften av alla piratattacker anmŠls till PRC.

Under de senaste dygnen har tvŒ fartyg tagits som gisslan i Adenviken: en oceangŒende fiskebŒt frŒn Thailand, plus det stšrsta fartyg som nŒgonsin kapats; oljetankern Sirius Star med 25 besŠttningsmŠn ombord. Det tog de piraterna 16 minuter att ta šver fartyget. De kom i tvŒ hšghastighetsbŒtar och var bevŠpnade med rysktillverkade automatvapen och granatkastar. De somaliska piraternas talesman har just tillkŠnnagivit sina krav fšr supertankern: en summa av 200 miljoner kronor och en fšrhandlingstid pŒ max tio dagar.

Det har fšranlett att FN och flertalet regeringar lag modernt sjšršveri hšgt pŒ agendan och att Sverige bl.a. beslutat att skicka flottstyrkor till Adenviken fšr att fraktfartyg sŠkert skall kunna anvŠnda Suezkanalen.

Det Šr en regntung himmel šver PRC:s kontor i centrala Kuala Lumpur. Det Šr bemannat dygnet runt och ligger pŒ trettiofemte vŒningen. HŠr arbetar Œtta personer, alla med militŠr bakgrund. De ger de rŒd, coachar sjšbefŠl och arbetar preventivt med att informera om vad som gŠller fšr att fšrebygga piratattacker. De har stŠndig kontakt med fartyg, bŒde via mejl eller telefon, beroende pŒ hur akut lŠget Šr.

– Fšrst och frŠmst handlar det om att fŒ bekrŠftat om en attack verkligen intrŠffat. NŠr vi Šr sŠkra gŒr vi ut till alla som Šr nŠrmast fartyget. Steg tvŒ Šr att be om hjŠlp frŒn koalitionsfartygen eller frŒn Jemens kustbevakning. I sista hand informerar vi Šgaren, sŠger Noel Choong.

PŒ PRC delar man in piraterna i tre olika grupper: det lokalt sammansatta gŠnget som Šr ute efter snabba pengar fšr att šverleva, grupper med kraftfulla och vŠlorganiserade ledare och betald personal som jobbar professionellt . Och ytterligare en grupp som klassas som internationellt organiserade brottslingar. De Šr ofta ute efter bŒde fartyg och last.

Fartygen mŒlas om och fšrses med nya papper och blir sŒ kallade ÓspškskeppÓ, eftersom det inte lŠngre finns nŒgon identitet pŒ dem. Ibland anvŠnds de som moderskepp frŒn vilka piraterna utgŒr ifrŒn. TillvŠgagŒngssŠttet Šr grovt sett detsamma, men vissa trender gŒr att urskilja.

I Indonesiens svŒrnavigerade vatten slŒr piraterna exempelvis aldrig till dagtid. I norr har de vanligtvis tunga vapen och tar oftast hela fartyget med besŠttningen som gisslan, medan piraterna i sšdra Indonesien Šr utrustade med knivar eller andra tillhyggen och tar vad de kommer šver; cd-spelare, kameror eller kontanter. Piraterna i Nigeria passar oftast pŒ att Šntra fartyget medan det ligger fšr ankar utanfšr Lagos.

     I Somalia dŠremot skjuter piraterna mot fartyget fšr att fŒ det att stanna. Det Šr rent livsfarligt. Medan piraterna i Indonesien seglar undan och gšmmer sin gisslan Šr de somaliska piraterna inte rŠdda fšr att visa var de befinner sig, sŠger Noel Choong lŠtt uppgiven och fortsŠtter:

     I Indonesien har vi lyckats fŒ ned antalet attacker rejŠlt genom att stšra piraterna. De vet att de vŠntar lŒnga fŠngelsestraff om de Œker fast. I Somalia hŠnder ingenting om de blir tagna. De ŒtervŠnder hem som fria mŠn nŠr de fŒtt ut lšsensumman. Det Šr klart att det Šr lukrativt fšr unga mŠn som kan fŒ tag i sŒ mycket pengar som de flesta bara kan dršmma om, menar Noel Choong som Šr oroad šver nyrekryteringen av pirater i Somalia och det faktum att ju mer pengar de kommer šver, ju mer vapen kan de kšpa.

Plštsligt handlar det om global ekonomi – gods som transporteras via en omvŠg och som blir dyrare fšr konsument och hšjda fšrsŠkringsavgifter fšr redare. Rekordhšg inflation i Somalia, fattigdom i ett laglšst samhŠlle och en svŠltkatastrof som tros omfatta tre miljoner mŠnniskor.

 I oktober gick brittiska redarfšreningen ut och varnade konsumenterna att brŠnsle och varor inte skulle hinna hem till jul. DŠrefter bestŠmde sig bland annat redaren Terje Storeng i Bergen fšr att lŒta sina tankers ta omvŠgen runt Godahoppsudden pŒ tre veckor. Innan dess utverkade, IBF, internationella fšrhandlingsorganisationen fšr sjšfarten, ett krigstillŠgg pŒ 100 procent per dygn fšr de medlemmar som passerar Adenviken.

     Jag fšrstŒr att den norske redaren visade omsorg šver sin besŠttning och sin last. Men alla har rŠtt att segla i de hŠr vattnen utan att riskera att bli attackerade eller tagna som gisslan. FrŒgar du mig personligen, sŒ fšredrar jag sŠkerhet framfšr pengar, Noel Choong som inte ser en lšsning i att varken bevŠpna besŠttning eller att ha legosoldater som amerikanska Blackwater ombord.

     BesŠttningen Šr varken mentalt eller fysiskt fšrberedda att anvŠnda vapen. Och vad hŠnder med alla som inte har pengar att betala dyra vakter?

Han menar att poŠngen Šr att lšsa problemet med politiska beslut frŒn regeringar i olika lŠnder. Och det bšr helst inte dršja.

– Fšr ett, eller tvŒ Œr sedan fanns det goda chanser att hŠva antalet piratattacker i Somalia. PŒ kort tid har attackerna spridits frŒn šstra Somalia, till norr och nu Šnda ner i sšder mot Kenya. De har eskalerat sŒ mycket att det krŠvs en vŠrldsomspŠnnande samarbete fšr att fŒ stopp pŒ kriminaliteten.