Ingress:
Safia
Abdi Omar ser sig som en vŠgvisare in i det svenska samhŠllet. Hon Šr
behandlingspedagog pŒ ett boende fšr ensamkommande pojkar frŒn Afghanistan och
Somalia. Och lŠgger ner mycket tid pŒ sjŠlva mštet med varje enskilt barn.
Bršd:
Det
Šr torsdag, strax efter klockan nio pŒ morgonen och de Œtta pojkarna, mellan 13
och 18 Œr, som bor pŒ Baggiums boende ÓLegolasÓ har redan gŒtt till skolan i
nŠrheten. DŠr bšrjar de i regel dagen efter att de blivit placerade pŒ boendet,
oavsett vilket land de kommer ifrŒn och hur mŒnga dagar som de befunnit sig i
Sverige.
–
SprŒket Šr nyckeln. Man kan sŠga att jag har suttit i samma bŒt som
dem, men jag hade inte samma mšjligheter som de fŒr. De har haft tur och jag
vill vara en fšrebild fšr dem, Šven om det ingŒr i mitt jobb att sŠtta grŠnser
och vŠgleda dem pŒ rŠtt sŠtt sŒ att de kan kŠnna trygghet, gšra sitt bŠsta i
skolan och fŒ ett jobb. De har samma mšjligheter som mina egna barn, men det
finns en stor skillnad – de har ingen mamma och pappa hŠr, sŠger Safi Abdi
Omar och berŠttar att hon flydde nŠr hon var hšggravid, frŒn Somalia, med sina
tre barn och att hon var flera Œr i Sverige innan hon fick permanent
uppehŒllstillstŒnd.
DŠrfšr dršjde det innan hennes egen
svenskundervisning kom igŒng ordentligt. Hennes utbildning som barnmorska i
Somalia, gŠllde inte i Sverige. Alternativet var att bšrja om frŒn bšrjan eller
sška sig till ett annat jobb. Efter att ha flyttat frŒn HŠrnšsand till Mšlndal,
i nŠrheten av Gšteborg, lŠrde hon kŠnna en indisk kvinna som arbetade pŒ ett
hem med funktionshindrade mŠnniskor, som behandlingspedagog. Strax dŠrefter
bšrjade Safia Abdi Omar lŠsa upp Šmnen pŒ Komvux, fšr att sška in till samma
utbildning som vŠninnan.
Nu har hon arbetat pŒ boendet i flera Œr och
stormtrivs med pojkarna som oftast kommer frŒn krigshŠrjade omrŒden. Det
handlar mycket om att stštta, nŠrvara, lyhšrt lyssna in och mštas i samtal,
oftast pŒ svenska, och ibland om det Šr svŒra Šmnen – pŒ somaliska. Varje
kille har en kontaktperson som han vŠnder sig till fšr smŒ och stora frŒgor.
SjŠlv har Safi Abdi Omar en manlig kollega som gŒr ÓomlottÓ nŠr hon inte Šr pŒ
jobbet. BŒda har ett schema med vardagar, helg- och kvŠllsjobb. Och lediga
dagar mitt i veckan.
– Det finns fšr- och nackdelar med att jobba
sŒ. Ibland missar man en del som pojkarna varit med om, samtidigt fŒr man tid
att ŒterhŠmta sig de lediga dagarna, sŠger Safi Abdi Omar som precis har fŒtt
šverlŠmning av nattpersonalen och sitter framfšr datorn fšr att gŒ igenom
dokumentationen fšr var och en av de Œtta killarna, fšr att inte missa nŒgot
som hŠnt sedan hon jobbade senast. SŒ snart hon Šr klar med det Šr det dags fšr
att planera dagens middag – kycklinggryta. Vem av killarna som skall vara
med och hjŠlpa, just den hŠr dagen, till stŒr uppskrivet pŒ boendets stora
anslagstavla.
–
En del killar protesterar i bšrjan och sŠger att ÓJag Šr man och jag
lagar inte mat.Ó Men vem har sagt att bara kvinnor kan laga mat? Det vill jag
fšrŠndra. DŠrfšr svarar jag: ÓNu Šr du hŠr och livet hŠr Šr annorlundaÓ. De
skall vara delaktiga i allt, fšr de kommer att ha familj sen. Det Šr
jŠtteviktigt, sŠger Safi Abdi Omar bestŠmt.
NŠr de Štit mellanmŒl, efter skolan Šr det dags att
kšra igŒng med matlagningen. Safia har kollat att alla varor Šr inhandlade. PŒ
bordet stŒr levande ljus och en blomvas.
Alla barn har en sportaktivitet var som de valt
sjŠlva. Ibland ordnar boendet utflykter till BorŒs djurpark eller Ullared. DŒ
Šr personalen med. Vissa dagar gšr de studiebesšk tillsammans. Men mest Šr det
vardag, med allt vad det innebŠr fšr tonŒringar och ungdomar. De spelar
dataspel och Šr ute pŒ Facebook som alla andra. Men begrŠnsat antal timmar.
Studierna Šr i fokus.
Konflikter ingŒr i jobbet, men hon menar att det
sŠllan Šr nŒgra stora sŒdana. Om nŒgot barn som behšver stšdsamtal sŒ finns det
mšjlighet till psykologhjŠlp. MŒnga av barnen har trauman med sig i bagaget och
om nŒgot allvarligt hŠnder, som att en anhšrig dšr i hemlandet, kommer alla
dŒliga minnen tillbaka och skolutvecklingen kan gŒ i trŠda.
–
Handledningen Šr nšdvŠndig. Men det blir mycket samtal om allt som hŠnder under
veckan. Jag vill att de ska fŒ sŒ mycket stšd som mšjligt fšr att kunna anpassa
sig till det svenska samhŠllet. Barnen som bor hŠr skall ha sina rŠttigheter,
men de har ocksŒ skyldigheter. Fšrst skall de gŒ i skola och fŒ ett arbete. Sen
kan de gifta sig. De kan bli piloter eller de kan vŠlja ett omvŒrdnadsjobb.
–
Jag har en kille som har MVG i allt och fyra av dem har fŒtt sommarjobb
efter att jag ringt och tjatat pŒ kommunen. Pengarna Šr inte allt, utan det
viktigaste Šr mštet med den svenska arbetsmarknaden; att komma i tid, att
lyssna och koncentrerat gšra sina arbetsuppgifter, menar Safia Abdi Omar.
Det
hŠnder att hon trŠnar dem i rollspel infšr intervjuer med presumtiva
arbetsgivare. Hon skriver ner frŒgor om varfšr de vill ha just det hŠr jobbet.
–
MŒnga av killarna har inte ens tŠnkt pŒ att de kan fŒ en sŒdan frŒga,
sŠger hon och skrattar.
Byline:
Agneta Slonawski
Bildbyline:
Emelie Asplund
Fakta:
Namn:
Safia Abdi Omar
lder:
46 Œr
Bor:
I Mšlndal
Utbildning:
Sjukskšterska, barnmorska, behandlingspedagog.
Familj: Make och sex barn.
Intressen:
LŠsa och promenera.
ÓDe
flesta barn vill inte tillbaka, eftersom de kommer frŒn lŠnder dŠr det Šr krig.Ó
Safia
Abdi Omar, behandlingsassistent pŒ boende fšr ensamkommande barn som fŒr stanna
dŠr tills de Šr 20 Œr.
Bildtext:
Safia
Abdi Omars arbete som behandlingsassistent handlar mycket om att vara
nŠrvarande i barnens vardag och att stštta dem och lyssna.