Ingress:

Safia Abdi Omar ser sig som en vŠgvisare in i det svenska samhŠllet. Hon Šr behandlingspedagog pŒ ett boende fšr ensamkommande pojkar frŒn Afghanistan och Somalia. Och lŠgger ner mycket tid pŒ sjŠlva mštet med varje enskilt barn.

 

Bršd:

Det Šr torsdag, strax efter klockan nio pŒ morgonen och de Œtta pojkarna, mellan 13 och 18 Œr, som bor pŒ Baggiums boende ÓLegolasÓ har redan gŒtt till skolan i nŠrheten. DŠr bšrjar de i regel dagen efter att de blivit placerade pŒ boendet, oavsett vilket land de kommer ifrŒn och hur mŒnga dagar som de befunnit sig i Sverige.

     SprŒket Šr nyckeln. Man kan sŠga att jag har suttit i samma bŒt som dem, men jag hade inte samma mšjligheter som de fŒr. De har haft tur och jag vill vara en fšrebild fšr dem, Šven om det ingŒr i mitt jobb att sŠtta grŠnser och vŠgleda dem pŒ rŠtt sŠtt sŒ att de kan kŠnna trygghet, gšra sitt bŠsta i skolan och fŒ ett jobb. De har samma mšjligheter som mina egna barn, men det finns en stor skillnad – de har ingen mamma och pappa hŠr, sŠger Safi Abdi Omar och berŠttar att hon flydde nŠr hon var hšggravid, frŒn Somalia, med sina tre barn och att hon var flera Œr i Sverige innan hon fick permanent uppehŒllstillstŒnd.

DŠrfšr dršjde det innan hennes egen svenskundervisning kom igŒng ordentligt. Hennes utbildning som barnmorska i Somalia, gŠllde inte i Sverige. Alternativet var att bšrja om frŒn bšrjan eller sška sig till ett annat jobb. Efter att ha flyttat frŒn HŠrnšsand till Mšlndal, i nŠrheten av Gšteborg, lŠrde hon kŠnna en indisk kvinna som arbetade pŒ ett hem med funktionshindrade mŠnniskor, som behandlingspedagog. Strax dŠrefter bšrjade Safia Abdi Omar lŠsa upp Šmnen pŒ Komvux, fšr att sška in till samma utbildning som vŠninnan.

Nu har hon arbetat pŒ boendet i flera Œr och stormtrivs med pojkarna som oftast kommer frŒn krigshŠrjade omrŒden. Det handlar mycket om att stštta, nŠrvara, lyhšrt lyssna in och mštas i samtal, oftast pŒ svenska, och ibland om det Šr svŒra Šmnen – pŒ somaliska. Varje kille har en kontaktperson som han vŠnder sig till fšr smŒ och stora frŒgor. SjŠlv har Safi Abdi Omar en manlig kollega som gŒr ÓomlottÓ nŠr hon inte Šr pŒ jobbet. BŒda har ett schema med vardagar, helg- och kvŠllsjobb. Och lediga dagar mitt i veckan.

– Det finns fšr- och nackdelar med att jobba sŒ. Ibland missar man en del som pojkarna varit med om, samtidigt fŒr man tid att ŒterhŠmta sig de lediga dagarna, sŠger Safi Abdi Omar som precis har fŒtt šverlŠmning av nattpersonalen och sitter framfšr datorn fšr att gŒ igenom dokumentationen fšr var och en av de Œtta killarna, fšr att inte missa nŒgot som hŠnt sedan hon jobbade senast. SŒ snart hon Šr klar med det Šr det dags fšr att planera dagens middag – kycklinggryta. Vem av killarna som skall vara med och hjŠlpa, just den hŠr dagen, till stŒr uppskrivet pŒ boendets stora anslagstavla.

     En del killar protesterar i bšrjan och sŠger att ÓJag Šr man och jag lagar inte mat.Ó Men vem har sagt att bara kvinnor kan laga mat? Det vill jag fšrŠndra. DŠrfšr svarar jag: ÓNu Šr du hŠr och livet hŠr Šr annorlundaÓ. De skall vara delaktiga i allt, fšr de kommer att ha familj sen. Det Šr jŠtteviktigt, sŠger Safi Abdi Omar bestŠmt.

NŠr de Štit mellanmŒl, efter skolan Šr det dags att kšra igŒng med matlagningen. Safia har kollat att alla varor Šr inhandlade. PŒ bordet stŒr levande ljus och en blomvas.

Alla barn har en sportaktivitet var som de valt sjŠlva. Ibland ordnar boendet utflykter till BorŒs djurpark eller Ullared. DŒ Šr personalen med. Vissa dagar gšr de studiebesšk tillsammans. Men mest Šr det vardag, med allt vad det innebŠr fšr tonŒringar och ungdomar. De spelar dataspel och Šr ute pŒ Facebook som alla andra. Men begrŠnsat antal timmar. Studierna Šr i fokus.

 

Konflikter ingŒr i jobbet, men hon menar att det sŠllan Šr nŒgra stora sŒdana. Om nŒgot barn som behšver stšdsamtal sŒ finns det mšjlighet till psykologhjŠlp. MŒnga av barnen har trauman med sig i bagaget och om nŒgot allvarligt hŠnder, som att en anhšrig dšr i hemlandet, kommer alla dŒliga minnen tillbaka och skolutvecklingen kan gŒ i trŠda.

– Handledningen Šr nšdvŠndig. Men det blir mycket samtal om allt som hŠnder under veckan. Jag vill att de ska fŒ sŒ mycket stšd som mšjligt fšr att kunna anpassa sig till det svenska samhŠllet. Barnen som bor hŠr skall ha sina rŠttigheter, men de har ocksŒ skyldigheter. Fšrst skall de gŒ i skola och fŒ ett arbete. Sen kan de gifta sig. De kan bli piloter eller de kan vŠlja ett omvŒrdnadsjobb.

     Jag har en kille som har MVG i allt och fyra av dem har fŒtt sommarjobb efter att jag ringt och tjatat pŒ kommunen. Pengarna Šr inte allt, utan det viktigaste Šr mštet med den svenska arbetsmarknaden; att komma i tid, att lyssna och koncentrerat gšra sina arbetsuppgifter, menar Safia Abdi Omar.

Det hŠnder att hon trŠnar dem i rollspel infšr intervjuer med presumtiva arbetsgivare. Hon skriver ner frŒgor om varfšr de vill ha just det hŠr jobbet.

     MŒnga av killarna har inte ens tŠnkt pŒ att de kan fŒ en sŒdan frŒga, sŠger hon och skrattar.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Emelie Asplund

 

Fakta:

Namn: Safia Abdi Omar

lder: 46 Œr

Bor: I Mšlndal

Utbildning: Sjukskšterska, barnmorska, behandlingspedagog.

Familj: Make och sex barn.

Intressen: LŠsa och promenera.

 

ÓDe flesta barn vill inte tillbaka, eftersom de kommer frŒn lŠnder dŠr det Šr krig.Ó

Safia Abdi Omar, behandlingsassistent pŒ boende fšr ensamkommande barn som fŒr stanna dŠr tills de Šr 20 Œr.

 

Bildtext:

Safia Abdi Omars arbete som behandlingsassistent handlar mycket om att vara nŠrvarande i barnens vardag och att stštta dem och lyssna.