Ingress:

 

€r det naturligt att hŠmnas eller Šr det fšrsoning som ligger mŠnniskan allra nŠrmast? Vi fŒr lŠra oss att vŠnda andra kinden till, medan hŠmnden kan vara bŒde ljuv och skuldtung.

Det hŠr Šr fšrsta delen av tre delar, i en serie om hŠmnd, skuld och fšrsoning.

 

Bršd:

KŠnslan av att bli krŠnkt Šr stark, oavsett om jag Šr barn eller vuxen. SjŠlva krŠnkningen innebŠr att jag upplever ett sŠnkt mŠnniskovŠrde, att nŒgon fšrnekar mina rŠttigheter. En slags moralisk skada som sŒrar mig djupt. I vŠrsta fall.

-      Jag vill ha hŠmnd! vrŒlar skŒdespelerskan Maria Hedborg i barnfšrestŠllningen Dumstrut pŒ Backateatern i Gšteborg. Stunden innan har hon i fšrtroende lŠmnat ut sin hemliga dagbok till killen hon Šr kŠr i, fšr att han bšnat och bett om det. Tilliten fŒr sig en rejŠl kŠftsmŠll nŠr han sticker ivŠg med dagboken och delar innehŒllet med gŠnget som vrider sig av skratt Œt de personliga formuleringarna i flickdagboken.

DŠr stŒr hon, ensam och alldeles skinnflŒdd.

Det Šr ganska lŠtt att bŒde kŠnna igen sig i, och kŠnna med, Maria Hedborgs rollgestalt i det šgonblicket.  Och det kŠnns skšnt att hon inte tvivlar pŒ att ge igen.

FrŒgan Šr bara om den stora lindringen ligger i att hŠmnas – om hŠmnden Šr lika ljuv som fantasierna om den. Ibland kan det rŠcka att tŠnka elaka saker. Eller gšra nŒgot, som inte direkt skadar, fšr att ge igen.

Som det barnsliga tilltaget fšr mŒnga Œr sedan dŒ jag gšmde undan, min dŒvarande chef, sjškaptenens mšssa, pŒ ett sŠkert stŠlle pŒ fartyget, efter att han varit mansgrisig mot mig och de andra kvinnorna i personalen.

Eller familjefŠderna som frankt kapade trossarna pŒ en bŒt dŠr det unga manskapet domnat av efter en hel natts festande, efter att de hŒllit alla semestrande familjer i den lilla gŠsthamnen vakna.

Det finns bara ett ord som hŠmnd i svenskan, samtidigt som hŠmnden i sig kan innehŒlla mŒnga olika grader och skikt.

NŒgonstans i sštman lurar en slŠng av bitterhet. Lite svŒr att sŠtta fingret pŒ och ganska lŠtt att skuffa undan. Den švergŒr lŠtt i skuldkŠnslor. Antagligen fšr att vi fŒtt inprŠntat i oss att vŠnda andra kinden till och att fšrlŒtelse Šr den rŠtta vŠgen att gŒ.

Lite Woodstock, blandat med kŠrlek, fred och fšrstŒelse Œ ena sidan och hŠmnden som en motor Œ andra sidan. Det Šr inte svŒrt att ta Mandela i handen eller att stŠmma in i Gandhis budskap. SŠrskilt nŠr det onda sker lŒngt bort ifrŒn min egen stad.

PŒ nŒgot sŠtt vŠjer vi fšr ord som hŠmnd och hat, som om de tillhšrde en annan mer primitiv tid.  Men vad hŠnder om nŒgon skadar min vŠn, eller om nŒgon anlŠgger en brand i mitt kvarter eller dšdar en nŠrstŒendes barn?

RŠcker dŒ samhŠllets krav pŒ fŠngelsestraff som en slags rŠttvisa och lindring Œt de anhšriga?

SŒ hŠr skrev Englas mamma i sin blogg i augusti i Œr:

ÓFšr mig Šr det fŠngelsestraff som ska vara straffet fšr Anders. TyvŠrr tror jag att det Šr alldeles fšr sent med vŒrd som kan gšra att han inte faller tillbaka i liknande brott.Ó

NŠr en domstol i Kalifornien nyligen tog upp om den i USA livstidsdšmda svenskan Annika …stberg skulle fŒ avtjŠna sitt straff i Sverige, efter 27 Œr i amerikanskt fŠngelse, blev det Œterigen nej. SmŠrtsamma skrik frŒn en anhšrig till den polisman, make och pappa som dšdats, blandades med anklagelser.

Ord som vedergŠllning, revansch och vendetta har blivit sŒ oskšna att vi nŠstan inte anvŠnder dem i dagligt tal lŠngre. Mšjligtvis stšter vi pŒ dem i rapporteringen om de pŒgŒende gŠngkrigen i Malmš, Kšpenhamn och Gšteborg.

Om man vŠljer att fšrstŒ – kan man inte hata dŒ?

Den kappsŠck man har med sig i form av erfarenheter i livet, spelar en viss roll i hur man stŒr rustad infšr nŒgot sŒ fruktansvŠrt, att en medmŠnniska tar livet av ens eget barn. Kulturen man lever i har ocksŒ betydelse.

GŒr hŠmnden šver huvud taget att fšrstŒ?

En pappa vars barn rŒtt mšrdades av nŒgra Šldre killar, menar att han mentalt fŒr surra fast sina handlovar i sŠngstolpen varje natt, fšr att hans hat Šr sŒ stort och fšr att han anser att han mŒste tvinga sig att hindra sig sjŠlv frŒn att gŒ ut och hŠmnas pŒ fšršvarna.

En annan pappa konstaterar, med blytung sorg i bršstet, att hans dotters mšrdare visserligen suttit av sina straff, men hans eget barn ligger likvŠl under jord medan fšršvarna gŒr omkring pŒ gatan och lever sina liv.

De personliga tankarna om hŠmnd tolkas lŠtt som lŒgt stŒende. Det konstaterar en mamma som valt fšrlŒtelsens vŠg, efter att hennes barn dšdades i diskotekbranden i Gšteborg dŠr ytterligare 62 ungdomar miste livet.

Ann Heberlein, teolog och forskare i etik menar att det finns en slags sund drivkraft i hŠmnden. Att ett liv Šr vŠrt ett annat liv, annars ger det konstiga signaler till samhŠllet.

– Risken blir ju annars att ett liv inte kostar sŒ mycket. Om nŒgon tar nŒgon annans liv skall fšršvaren ha livstidsstraff. Det Šr precis som om det har blivit fult att nŠmna ordet hŠmnd. HŠmnden ŒterstŠller ju nŒgon form av balans, pŒ sŒ vis att genom straffet upprŠttar man nŒgons vŠrde. Straffet Šr till fšr de som drabbats. Ser man det sŒ, stŠmmer ordsprŒk som Ӆga fšr šga och tand fšr tandÓ, bra in, sŠger Ann Heberlein.

Hon har Šgnat en del av sitt 38-Œriga liv Œt teman som ondska, krŠnkningar och fšrlŒtelse och skrivit flera avhandlingar dŠr Šven begrepp som hŠmnd kommer in. Men nŠr vi kommer in pŒ ordet mŠnniskovŠrde Šr hon bestŠmd. Det anser hon Šr ett nšdvŠndigt ord som varje mŠnniska bšr ges, att det Šr en inneboende egenskap, i kraft av att vara mŠnniska, oavsett vilket brott man begŒtt.

    Det Šr oerhšrt viktigt att hŒlla fast vid det, vilket vi ocksŒ gšr i stora delar av vŠstvŠrlden. €ven om det finns mŒnga anhšriga som sŠger att deras kamp bestŒr i att se sitt barns mšrdare dš. Men den dagen fšršvaren fŒr sitt dšdsstraff blir inget lŠttare, det blir bara tomt. Det kanske Šr sŒ att sjŠlva dšdsfallet av ett barn sŠtter igŒng en kamp mot fšršvaren, fšr att man inte orkar ta itu med sorgen, funderar Ann Heberlein.

NŠr hon var 21 Œr blev hon sjŠlv vŒldtagen. Hon Œngrar i dag att hon inte polisanmŠlde mannen. Men fšrstŒr sitt eget handlande, eftersom hon ville bespara sig sjŠlv ytterligare lidande i form av polisfšrhšr och att flera, fšr henne okŠnda, personer skulle fŒ reda pŒ vŒldtŠkten.

Hennes egen hŠmnd har varit att se till att mŒ gott och att mannen i det hŠr fallet inte har nŒgot inflytande i hennes liv. Att ha lyckats med det rŠcker som personlig hŠmnd frŒn hennes sida. Om hon skulle kŠnna sig krŠnkt eller vilja hŠmnas i dag, sŠtter hon sig och skriver lŒng och elaka brev som hon aldrig skickar ivŠg.

FšrlŒtelse eller fšrsoning Šr tvŒ andra mšjliga vŠgar. Det finns flera undersškningar som visar att kvinnor Šr mer fšrlŒtande Šn mŠn i det hŠr avseendet.

    FšrlŒtelsen ser jag mer som en kŠnsla av en inre harmoni, medan man i fšrsoningen accepterar det som hŠnt och att jag inte kan Šndra pŒ det sjŠlv. Fšrsoningen Šr ett religišst begrepp som Šr lŠttare att uppnŒ om man har en relation till Gud, pŒ sŒ vis att man har en dialog, sŠger Ann Heberlein.

Att vŠlja att krŠva hŠmnd kan bli detsamma som att vara fŒnge i det fšrflutna. Tron pŒ att hŠmnden skall stŠlla saker till rŠtta riskerar att bli illusorisk. HŠmnden Šr pŒ mŒnga sŠtt en destruktiv kŠnsla pŒ samma gŒng som den kan bli i det nŠrmaste en livsuppehŒllande drift.

VŒrt fšrhŒllningssŠtt till hŠmnd, fŒrlŒtelse eller fšrsoning har med att gšra vad vi burit med oss genom livet och i viss mŒn vilken kultur vi kommer frŒn.

    I vŒr svenska kultur pratar vi mycket och snabbt om att fšrlŒta. Det tycker jag Šr destruktivt och rŠddhŒgset och mycket svŒrt att fšrstŒ. Det kŠnns faktiskt inte riktigt Šrligt att gŒ ut och fšrlŒta en fšršvare snart efter att mitt barn dšdats. Fšr mig tyder det pŒ ett bisarrt behov av att fŒ vara god, sŠger Ann Heberlein med eftertryck och fortsŠtter:

    HŠmnden kan vara ljuv en liten stund, men nŠr man vŠl sŠnkt sig till den nivŒn, sŒ finns det en risk att man gŒr vilse i hŠmndens logik. Ingen mŠnniska vill vŠl bli fšrvandlad till ett monster?

 

ÓEtt liv fšr ett liv. Om man tagit ett liv, dŒ skall man ha livstid.Ó

Ann Heberlein, teolog och forskare.

 

LŠstips:

KŠrleksrelationen av Thomas Bšhm

Anteckningar frŒn Dšda huset av Fjodor Dostojevskij

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij

Bibeln - Tredje Mosebok kapitel 16

Edward Finnigans upprŠttelse av Anders Roslund och Bšrge Hellstršm

 

 

LŠnktips:

http://englasmamma.blogspot.com/

 

Liten ordlista:

Ordet etik kommer frŒn grekiskans ethos och kan šversŠttas till sedvŠnja, skick eller bruk.

Ordet moral kommer frŒn latinets mos, mores och šversŠtts till sedvana.

Ordet hŠmnas innebŠr att ha en ofšrrŠtt pŒ nŒgon, att ge igen.