Ingress:

Trivs du p jobbet men r stressad ver dina arbetsuppgifter? D behvs det en frndring. Knepet r att samtala om det. Helst med chefen. Om det r svrt att f till   prata d med en kollega.

 

Brd:

– Kommunikation r A och O i den hr situationen, sger Malin Holm, rekryterings- och ledarskapskonsult.

Hon menar att det smsta man kan gra r att hlla masken och ltsas som om det regnar. Det r bara ett stt att skjuta problemet framfr sig.

– Det r en vanlig tendens att stressa upp sig nr man nr ny p ett jobb. Man vet inte vilka vrderingar som gller eller hur kulturen r. Starten brukar kantas av en del orosmoln som blir aningen uppfrstorat eftersom allt r nytt, sger Malin Holm som tillgger att det ven r ltt att bli stressad ver sina arbetsuppgifter ven om du varit p fretaget ett tag.

Det bsta r att frst frska sortera tankarna kring, vad som fungerar och vilka arbetsuppgifter som du inte har kontroll ver. Det kan handla om datorprogram som du inte fr koll p eller att du inte frstr tgordningen i vissa arbetsuppgifter.

– P s stt prickar du in det jobbiga och ringar in dina krnproblem samtidigt som du sorterar bort det som faktiskt fungerar. Nsta steg r att g till chefen och bertta hur du upplever det, sger Malin Holm.

I bsta fall r relationen till din nrmaste chef god. D kan du g till hen och rligt bertta om din upplevelse.

– Det kan vara s att du har en bild av hur frvntningarna ser ut. Det handlar delvis om att skerstlla rtt frvntningar. Det kan vara s att chefen inte delar din syn, utan tycker att du gr ett bra jobb. I s fall behver ni frst varfr du nd knner som du gr, frklarar Malin Holm.

Ni jmfr era bilder och tydliggr frvntningarna. Nr det r klart, r det dags att g vidare och fundera ver vilka frndringar som kan gras. Du kanske behver bttre instruktioner eller mer std. En sista del r att se ver om det r lge att frndra arbetsuppgifterna.

– Om det skulle vara s att du inte har mod att genomfra ett samtal med din chef, s r det nd viktigt att prata. Det bsta r att vlja en kollega som r insatt i dina arbetsuppgifter och i kulturen p arbetsplatsen. Om du inte har ngon sdan kollega r nsta val att prata med ngon utomstende som knner dig som person, freslr Malin Holm.

terkopplingen r en viktig sak i sammanhanget. Det innebr att du br prata med din chef, kollega eller samtalspartner efter en viss tid fr att stmma av om det har skett en frndring eller ej.

– Tydliga ml och tta uppfljningar r otroligt viktigt, konstaterar Malin Holm.

 

Byline: Agneta Slonawski

 

1.            

Kartlgg dina uppgifter. Sortera ut vilka som fungerar och knns rimliga. Ringa in dem som du upplever som ett problem.

 

2.

Prata med chefen och bertta om din upplevelse.

 

3.

Kom grna med frslag hur du sjlv vill lsa situationen. Eller be chefen om att ni skall komma verens om frslag som kan provas.

 

4.

Om du inte kan ta upp frgan med chefen – prata med en kollega eller i tredje hand, en vn.

 

5.

Stt deadline fr en terkoppling. Hur gick det?