Ingress:
Trivs
du pŒ jobbet men Šr stressad šver dina arbetsuppgifter? DŒ behšvs det en
fšrŠndring. Knepet Šr att samtala om det. Helst med chefen. Om det Šr svŒrt att
fŒ till –
prata dŒ med en kollega.
Bršd:
–
Kommunikation Šr A och O i den hŠr situationen, sŠger Malin Holm, rekryterings-
och ledarskapskonsult.
Hon
menar att det sŠmsta man kan gšra Šr att hŒlla masken och lŒtsas som om det
regnar. Det Šr bara ett sŠtt att skjuta problemet framfšr sig.
–
Det Šr en vanlig tendens att stressa upp sig nŠr man nŠr ny pŒ ett jobb. Man
vet inte vilka vŠrderingar som gŠller eller hur kulturen Šr. Starten brukar
kantas av en del orosmoln som blir aningen uppfšrstorat eftersom allt Šr nytt,
sŠger Malin Holm som tillŠgger att det Šven Šr lŠtt att bli stressad šver sina
arbetsuppgifter Šven om du varit pŒ fšretaget ett tag.
Det
bŠsta Šr att fšrst fšrsška sortera tankarna kring, vad som fungerar och vilka
arbetsuppgifter som du inte har kontroll šver. Det kan handla om datorprogram
som du inte fŒr koll pŒ eller att du inte fšrstŒr tŒgordningen i vissa
arbetsuppgifter.
–
PŒ sŒ sŠtt prickar du in det jobbiga och ringar in dina kŠrnproblem samtidigt
som du sorterar bort det som faktiskt fungerar. NŠsta steg Šr att gŒ till
chefen och berŠtta hur du upplever det, sŠger Malin Holm.
I bŠsta
fall Šr relationen till din nŠrmaste chef god. DŒ kan du gŒ till hen och Šrligt
berŠtta om din upplevelse.
–
Det kan vara sŒ att du har en bild av hur fšrvŠntningarna ser ut. Det handlar
delvis om att sŠkerstŠlla rŠtt fšrvŠntningar. Det kan vara sŒ att chefen inte
delar din syn, utan tycker att du gšr ett bra jobb. I sŒ fall behšver ni fšrstŒ
varfšr du ŠndŒ kŠnner som du gšr, fšrklarar Malin Holm.
Ni
jŠmfšr era bilder och tydliggšr fšrvŠntningarna. NŠr det Šr klart, Šr det dags
att gŒ vidare och fundera šver vilka fšrŠndringar som kan gšras. Du kanske
behšver bŠttre instruktioner eller mer stšd. En sista del Šr att se šver om det
Šr lŠge att fšrŠndra arbetsuppgifterna.
–
Om det skulle vara sŒ att du inte har mod att genomfšra ett samtal med din
chef, sŒ Šr det ŠndŒ viktigt att prata. Det bŠsta Šr att vŠlja en kollega som
Šr insatt i dina arbetsuppgifter och i kulturen pŒ arbetsplatsen. Om du inte
har nŒgon sŒdan kollega Šr nŠsta val att prata med nŒgon utomstŒende som kŠnner
dig som person, fšreslŒr Malin Holm.
terkopplingen
Šr en viktig sak i sammanhanget. Det innebŠr att du bšr prata med din chef,
kollega eller samtalspartner efter en viss tid fšr att stŠmma av om det har
skett en fšrŠndring eller ej.
–
Tydliga mŒl och tŠta uppfšljningar Šr otroligt viktigt, konstaterar Malin Holm.
Byline:
Agneta Slonawski
1.
KartlŠgg
dina uppgifter. Sortera ut vilka som fungerar och kŠnns rimliga. Ringa in dem
som du upplever som ett problem.
2.
Prata
med chefen och berŠtta om din upplevelse.
3.
Kom gŠrna
med fšrslag hur du sjŠlv vill lšsa situationen. Eller be chefen om att ni skall
komma šverens om fšrslag som kan provas.
4.
Om du
inte kan ta upp frŒgan med chefen – prata med en kollega eller i tredje
hand, en vŠn.
5.
SŠtt
deadline fšr en Œterkoppling. Hur gick det?