Ingress:

Trivs du pŒ jobbet men Šr stressad šver dina arbetsuppgifter? DŒ behšvs det en fšrŠndring. Knepet Šr att samtala om det. Helst med chefen. Om det Šr svŒrt att fŒ till   prata dŒ med en kollega.

 

Bršd:

– Kommunikation Šr A och O i den hŠr situationen, sŠger Malin Holm, rekryterings- och ledarskapskonsult.

Hon menar att det sŠmsta man kan gšra Šr att hŒlla masken och lŒtsas som om det regnar. Det Šr bara ett sŠtt att skjuta problemet framfšr sig.

– Det Šr en vanlig tendens att stressa upp sig nŠr man nŠr ny pŒ ett jobb. Man vet inte vilka vŠrderingar som gŠller eller hur kulturen Šr. Starten brukar kantas av en del orosmoln som blir aningen uppfšrstorat eftersom allt Šr nytt, sŠger Malin Holm som tillŠgger att det Šven Šr lŠtt att bli stressad šver sina arbetsuppgifter Šven om du varit pŒ fšretaget ett tag.

Det bŠsta Šr att fšrst fšrsška sortera tankarna kring, vad som fungerar och vilka arbetsuppgifter som du inte har kontroll šver. Det kan handla om datorprogram som du inte fŒr koll pŒ eller att du inte fšrstŒr tŒgordningen i vissa arbetsuppgifter.

– PŒ sŒ sŠtt prickar du in det jobbiga och ringar in dina kŠrnproblem samtidigt som du sorterar bort det som faktiskt fungerar. NŠsta steg Šr att gŒ till chefen och berŠtta hur du upplever det, sŠger Malin Holm.

I bŠsta fall Šr relationen till din nŠrmaste chef god. DŒ kan du gŒ till hen och Šrligt berŠtta om din upplevelse.

– Det kan vara sŒ att du har en bild av hur fšrvŠntningarna ser ut. Det handlar delvis om att sŠkerstŠlla rŠtt fšrvŠntningar. Det kan vara sŒ att chefen inte delar din syn, utan tycker att du gšr ett bra jobb. I sŒ fall behšver ni fšrstŒ varfšr du ŠndŒ kŠnner som du gšr, fšrklarar Malin Holm.

Ni jŠmfšr era bilder och tydliggšr fšrvŠntningarna. NŠr det Šr klart, Šr det dags att gŒ vidare och fundera šver vilka fšrŠndringar som kan gšras. Du kanske behšver bŠttre instruktioner eller mer stšd. En sista del Šr att se šver om det Šr lŠge att fšrŠndra arbetsuppgifterna.

– Om det skulle vara sŒ att du inte har mod att genomfšra ett samtal med din chef, sŒ Šr det ŠndŒ viktigt att prata. Det bŠsta Šr att vŠlja en kollega som Šr insatt i dina arbetsuppgifter och i kulturen pŒ arbetsplatsen. Om du inte har nŒgon sŒdan kollega Šr nŠsta val att prata med nŒgon utomstŒende som kŠnner dig som person, fšreslŒr Malin Holm.

terkopplingen Šr en viktig sak i sammanhanget. Det innebŠr att du bšr prata med din chef, kollega eller samtalspartner efter en viss tid fšr att stŠmma av om det har skett en fšrŠndring eller ej.

– Tydliga mŒl och tŠta uppfšljningar Šr otroligt viktigt, konstaterar Malin Holm.

 

Byline: Agneta Slonawski

 

1.            

KartlŠgg dina uppgifter. Sortera ut vilka som fungerar och kŠnns rimliga. Ringa in dem som du upplever som ett problem.

 

2.

Prata med chefen och berŠtta om din upplevelse.

 

3.

Kom gŠrna med fšrslag hur du sjŠlv vill lšsa situationen. Eller be chefen om att ni skall komma šverens om fšrslag som kan provas.

 

4.

Om du inte kan ta upp frŒgan med chefen – prata med en kollega eller i tredje hand, en vŠn.

 

5.

SŠtt deadline fšr en Œterkoppling. Hur gick det?