Ingress:
Att korsa Atlanten Šr bŒde
mytomspunnet och fyllt av fšrvŠntningar. De flesta som Œker šver i dag gšr det
i form av en kryssning. HŠr finns alla typer av passagerare. MŒnga Šr beresta
och har en viss vurm fšr bŒtar.
Bršd.
Costa Magica har samma morgon
angjort sjšršvarkapten Drakes nŠste – Virgin islands – som Šr sista
anhalten infšr den sex dygn lŒnga fŠrden šver Atlanten. Den sista passageraren
har knappt kommit ombord fšrrŠn kryssningsfartyget lŠgger ut. PŒ dŠck stŒr
fullt av passagerare som vinkar farvŠl till kryssningsfartyget ÓAida BelleÓ som
ligger pŒ redden och vŠntar pŒ att fŒ komma till kaj. DŒ passar kaptenen pŒ att
spela en aria ur Aida i hšgtalarna som fŒr oss att klappa i hŠnderna.
De flesta resenŠrerna Šr
italienare, dŠrefter representeras ett flertal lŠnder bŒde i och utanfšr
Europa. Svenskarna utgšr en femtedel av passagerarna ombord. Arne Spennare Šr
en av dem.
–
Fšr min del hade
vi gŠrna kunnat gŒ direkt till Venedig utan nŒgra hamnstopp. Att komma ut pŒ
Atlanten Šr en form av frihet. Det Šr som den sista šdemarken pŒ jordklotet,
som den enda staten utan flagg, grŠns eller tullar. HŠr kommer folk frŒn olika
stŠllen. Fšr en kort tid bor vi alla pŒ samma bŒt och umgŒs oavsett
nationalitet, hudfŠrg eller religion. Det gšr att vi blir lite snŠllare och
šppnare mot varandra och fŒr en slags vi-kŠnsla ombord. Det Šr en anledning till att jag kŠnner
mer sug till sjšn Šn till landbacken i dag, sŠger Arne Spennare och tillŠgger
att han Šr nŒgot av ÓbŒtologÓ och att detta Šr hans fjŠrde kryssning šver
Atlanten.
Faktum
Šr att de flesta som jag talar med ombord har rest till vitt skilda lŠnder och
Œtminstone nŒgra av resorna har de gjort i form av en kryssning, Efter ett dygn
har vi passerat krŠftans vŠndkrets och fŒtt ett diplom utskrivet med kaptenens
underskrift. Om drygt tvŒ veckor skall vi ha angjort sex hamnar i Europa och
avsluta med att flyga hem frŒn Venedig.
Flygfiskar
finns det gott om, men fŒglarna bšrja minska i antal efter ett dygn till havs.
DŠremot har bŒde delfiner och en val siktats akteršver. Under oss ligger en
tŠmligen outforskat havsbotten, men ombord Šr dagens aktiviteter noga
kartlagda.
Amfiteatern
ombord har šver tusen sittplatser och erbjuder shower med olika artister
varenda kvŠll. Dessutom finns det bio med musiker som Pavarotti, italienskkurs
eller danskurser i allt frŒn merenge till mambo och dŠremellan den
salsaliknande dansen bachata. Dessutom finns ett spa ombord dŠr det erbjuds
kurser i make up eller hur man blir av med sina celluliter. Tiden gŒr fort,
trots att jag inte gšr sŒ mycket. Det Šr den italienska maten och samtalen med
medpassagerarna kring det runda bordet som Šr dagens hšjdpunkt.
– Vissa av de hŠr bŒtarna Šr en blandning av Scandic
motorhotell och Gršna lund. Den hŠr kryssningen Šr lite enklare, men jag valde
den fšr priset och den italienska matens skull, menar Arne Spennare stŠller
klockan varje morgon fšr att promenera i soluppgŒngen, runt den 180 meter lŒnga
lšpbanan ombord. DŠrefter Šr det dags fšr en stund i gymmet, sedan frukost pŒ
hyttbalkongen pŒ Œttonde dŠck.
Det
hŠr med tiden Šr viktigt. BŒde ÓteatimeÓ klockan fyra och att stŠlla fram
klockan en timma varje natt sŒ att vi fasas in till den europeiska tiden nŠr vi
vŠl nŒr vŒr fšrsta hamn – Funchal pŒ Madeira. Efter snart fem dygn till
havs skall det bli skšnt att kŠnna fast mark under fštterna och att sŠtta pŒ
mobilen fšr fšrsta gŒngen pŒ en vecka.
Det
har blŒst styv kuling, nŠrmare storm i šver ett dygn. Nu Šntligen bšrjar andra
bŒtar bšrjar siktas pŒ samma trad. Det innebŠr full aktivitet pŒ bryggan.
Andrestyrman Marco Dioda tillstŒr att det alltid Šr en viss lŠttnad att lŠgga
till i fšrsta hamn efter Atlanten.
– MŒnga resenŠrer
ombord Šr Šldre och Šven om de Šr resvana sŒ kan det vara deras fšrsta
Atlantenkryssning. Oavsett Œlder sŒ har šverfarten en symbolisk betydelse med
mycket historia i sig. Det Šr en viss anspŠnning, menar han.
Att
korsa Atlanten kan vara en slags rit, nŒgot man skall gšra fšr att uppleva hur
det kŠnns. En annan anledning till turen Šr att den helt enkelt Šr rabatterad, pŒ
grund av att det Šr en fšrflyttningsresa frŒn Karibien till Medelhavet dŠr
bŒtarna skall gŒ till september. DŠrefter Šr det dags fšr den motsatta resvŠgen
šver Atlanten.
Bildtext:
Arne Spennare
beskriver sig som nŒgot av en ÓbŒtologÓ. NŠsta resa gŒr med lastbŒt frŒn
Hamburg till Kina och tillbaka pŒ knappt tre mŒnader.
Bildtext:
–
Sex dygn till
havs ger mig en stor frihetskŠnsla, sŠger Arne Spennare som gšr sin fjŠrde
kryssning šver Atlanten.
Bildtexter:
Det italienska rederiet
Costa har ett obligatoriskt stopp fšr sol, dans och utegrill pŒ šn Tortola.
DŠrefter gŒr turen šver Atlanten till Madeira med stopp i Malaga, Malta, Korfu,
Dubrovnik och Venedig.
Fastlandet lockar efter
flera dygn till havs. En gyllene regel Šr att komma i tid, fšr att inte bli akterseglad.
SŠkerhetskontrollen Šr rigoršs. Alla passagerare som gŒr av och pŒ mŒste
identifiera sig.
Vistelsen pŒ fartyget Šr en
resa i sig. HŠr finns allt som behšvs fšr att hŒlla dig sysselsatt; dans,
fšrelŠsningar, goda mŒltider och samtal med mŠnniskor frŒn olika lŠnder.
Bildtext/alternativ ingress:
Det skall vara en kryssnig i
Œr. GŠrna med allt inklusive.
Pricka in turen dŠr bŒtarna
fšrflyttas, som en mindre armada, frŒn Medelhavet šver Atlanten. DŒ Šr det
oftast rea pŒ kryssningar. Fšr gick de halvtomma šver Atlanten och kallades fšr
ÓslšturerÓ. Nu har folk upptŠckt att det Šr ett prisvŠrt alternativ att Œka.
Fakta:
Atlantenkryssningar:
Kryssningsindustrin
Šr den snabbast vŠxande sektorn av reseindustrin. Sammanlagt finns 410 skepp
(467 629 bŠddar) i trafik.
Ett
genomsnittligt fartyg producerar under en dag 92 000 kloakvatten, ett ton
sopor, 750 000 vatten frŒn duschar och tvŠtt och 8500 plastfalskor. FrŒn
dieselmotorerna kommer 28 000 liter oljigt slaggvatten plus utslŠpp.
Det finns
kryssningar šver hela vŠrlden. Priset beror var och nŠr man kryssar: Atlanten
har hšgsŠsong frŒn maj till augusti – nŠr det Šr som varmast till havs.
Priserna kan
skilja sig Œt. Be om en offert pŒ Globetrotter och Cruise Market. Ha ett šga pŒ
extrapriser pŒ rederiernas hemsidor. BestŠll nyhetsbrev fšr att ha koll p
extrapriser.
Byline: Agneta Slonawski
Bildbyline: Agneta Slonawski
Bra att tŠnka
pŒ:
NŠstan oavsett
vilket kryssningsbolag man vŠljer sŒ Šr det bŠst att Œka med bolagets senaste
fartyg.
LŠs pŒ innan och
prata med folk som har kryssat.
BŒtens utflykter
Šr dyra, men det Šr enkelt att ta sig runt pŒ egen hand.
Var alltid i tid
ombord – akterseglade passagerare fŒr klara sig sjŠlva.
LŠs pŒ om dagens
aktiviteter kvŠllen innan. Det kan innehŒlla fšrŠndringar i schemat eller
gratis champagne pŒ sŠrskilda klockslag.
Meddela om ni
inte vill sitta med svenskar i middagsrestaurangen. Oftast placeras resenŠrer
frŒn samma land vid samma bord.