Ingress:

Att korsa Atlanten Šr bŒde mytomspunnet och fyllt av fšrvŠntningar. De flesta som Œker šver i dag gšr det i form av en kryssning. HŠr finns alla typer av passagerare. MŒnga Šr beresta och har en viss vurm fšr bŒtar.

 

Bršd.

Costa Magica har samma morgon angjort sjšršvarkapten Drakes nŠste – Virgin islands – som Šr sista anhalten infšr den sex dygn lŒnga fŠrden šver Atlanten. Den sista passageraren har knappt kommit ombord fšrrŠn kryssningsfartyget lŠgger ut. PŒ dŠck stŒr fullt av passagerare som vinkar farvŠl till kryssningsfartyget ÓAida BelleÓ som ligger pŒ redden och vŠntar pŒ att fŒ komma till kaj. DŒ passar kaptenen pŒ att spela en aria ur Aida i hšgtalarna som fŒr oss att klappa i hŠnderna.

De flesta resenŠrerna Šr italienare, dŠrefter representeras ett flertal lŠnder bŒde i och utanfšr Europa. Svenskarna utgšr en femtedel av passagerarna ombord. Arne Spennare Šr en av dem.

      Fšr min del hade vi gŠrna kunnat gŒ direkt till Venedig utan nŒgra hamnstopp. Att komma ut pŒ Atlanten Šr en form av frihet. Det Šr som den sista šdemarken pŒ jordklotet, som den enda staten utan flagg, grŠns eller tullar. HŠr kommer folk frŒn olika stŠllen. Fšr en kort tid bor vi alla pŒ samma bŒt och umgŒs oavsett nationalitet, hudfŠrg eller religion. Det gšr att vi blir lite snŠllare och šppnare mot varandra och fŒr en slags vi-kŠnsla ombord.  Det Šr en anledning till att jag kŠnner mer sug till sjšn Šn till landbacken i dag, sŠger Arne Spennare och tillŠgger att han Šr nŒgot av ÓbŒtologÓ och att detta Šr hans fjŠrde kryssning šver Atlanten.

Faktum Šr att de flesta som jag talar med ombord har rest till vitt skilda lŠnder och Œtminstone nŒgra av resorna har de gjort i form av en kryssning, Efter ett dygn har vi passerat krŠftans vŠndkrets och fŒtt ett diplom utskrivet med kaptenens underskrift. Om drygt tvŒ veckor skall vi ha angjort sex hamnar i Europa och avsluta med att flyga hem frŒn Venedig.

Flygfiskar finns det gott om, men fŒglarna bšrja minska i antal efter ett dygn till havs. DŠremot har bŒde delfiner och en val siktats akteršver. Under oss ligger en tŠmligen outforskat havsbotten, men ombord Šr dagens aktiviteter noga kartlagda.

Amfiteatern ombord har šver tusen sittplatser och erbjuder shower med olika artister varenda kvŠll. Dessutom finns det bio med musiker som Pavarotti, italienskkurs eller danskurser i allt frŒn merenge till mambo och dŠremellan den salsaliknande dansen bachata. Dessutom finns ett spa ombord dŠr det erbjuds kurser i make up eller hur man blir av med sina celluliter. Tiden gŒr fort, trots att jag inte gšr sŒ mycket. Det Šr den italienska maten och samtalen med medpassagerarna kring det runda bordet som Šr dagens hšjdpunkt.

– Vissa av de hŠr bŒtarna Šr en blandning av Scandic motorhotell och Gršna lund. Den hŠr kryssningen Šr lite enklare, men jag valde den fšr priset och den italienska matens skull, menar Arne Spennare stŠller klockan varje morgon fšr att promenera i soluppgŒngen, runt den 180 meter lŒnga lšpbanan ombord. DŠrefter Šr det dags fšr en stund i gymmet, sedan frukost pŒ hyttbalkongen pŒ Œttonde dŠck.

Det hŠr med tiden Šr viktigt. BŒde ÓteatimeÓ klockan fyra och att stŠlla fram klockan en timma varje natt sŒ att vi fasas in till den europeiska tiden nŠr vi vŠl nŒr vŒr fšrsta hamn – Funchal pŒ Madeira. Efter snart fem dygn till havs skall det bli skšnt att kŠnna fast mark under fštterna och att sŠtta pŒ mobilen fšr fšrsta gŒngen pŒ en vecka.

Det har blŒst styv kuling, nŠrmare storm i šver ett dygn. Nu Šntligen bšrjar andra bŒtar bšrjar siktas pŒ samma trad. Det innebŠr full aktivitet pŒ bryggan. Andrestyrman Marco Dioda tillstŒr att det alltid Šr en viss lŠttnad att lŠgga till i fšrsta hamn efter Atlanten.

– MŒnga resenŠrer ombord Šr Šldre och Šven om de Šr resvana sŒ kan det vara deras fšrsta Atlantenkryssning. Oavsett Œlder sŒ har šverfarten en symbolisk betydelse med mycket historia i sig. Det Šr en viss anspŠnning, menar han.

Att korsa Atlanten kan vara en slags rit, nŒgot man skall gšra fšr att uppleva hur det kŠnns. En annan anledning till turen Šr att den helt enkelt Šr rabatterad, pŒ grund av att det Šr en fšrflyttningsresa frŒn Karibien till Medelhavet dŠr bŒtarna skall gŒ till september. DŠrefter Šr det dags fšr den motsatta resvŠgen šver Atlanten.

 

Bildtext:

Arne Spennare beskriver sig som nŒgot av en ÓbŒtologÓ. NŠsta resa gŒr med lastbŒt frŒn Hamburg till Kina och tillbaka pŒ knappt tre mŒnader.

 

Bildtext:

      Sex dygn till havs ger mig en stor frihetskŠnsla, sŠger Arne Spennare som gšr sin fjŠrde kryssning šver Atlanten.

 

Bildtexter:

Det italienska rederiet Costa har ett obligatoriskt stopp fšr sol, dans och utegrill pŒ šn Tortola. DŠrefter gŒr turen šver Atlanten till Madeira med stopp i Malaga, Malta, Korfu, Dubrovnik och Venedig.

 

Fastlandet lockar efter flera dygn till havs. En gyllene regel Šr att komma i tid, fšr att inte bli akterseglad. SŠkerhetskontrollen Šr rigoršs. Alla passagerare som gŒr av och pŒ mŒste identifiera sig.

 

Vistelsen pŒ fartyget Šr en resa i sig. HŠr finns allt som behšvs fšr att hŒlla dig sysselsatt; dans, fšrelŠsningar, goda mŒltider och samtal med mŠnniskor frŒn olika lŠnder.

 

Bildtext/alternativ ingress:

Det skall vara en kryssnig i Œr. GŠrna med allt inklusive.

Pricka in turen dŠr bŒtarna fšrflyttas, som en mindre armada, frŒn Medelhavet šver Atlanten. DŒ Šr det oftast rea pŒ kryssningar. Fšr gick de halvtomma šver Atlanten och kallades fšr ÓslšturerÓ. Nu har folk upptŠckt att det Šr ett prisvŠrt alternativ att Œka.

 

Fakta: Atlantenkryssningar:

Kryssningsindustrin Šr den snabbast vŠxande sektorn av reseindustrin. Sammanlagt finns 410 skepp (467 629 bŠddar) i trafik.

Ett genomsnittligt fartyg producerar under en dag 92 000 kloakvatten, ett ton sopor, 750 000 vatten frŒn duschar och tvŠtt och 8500 plastfalskor. FrŒn dieselmotorerna kommer 28 000 liter oljigt slaggvatten plus utslŠpp.

Det finns kryssningar šver hela vŠrlden. Priset beror var och nŠr man kryssar: Atlanten har hšgsŠsong frŒn maj till augusti – nŠr det Šr som varmast till havs.

Priserna kan skilja sig Œt. Be om en offert pŒ Globetrotter och Cruise Market. Ha ett šga pŒ extrapriser pŒ rederiernas hemsidor. BestŠll nyhetsbrev fšr att ha koll p extrapriser.

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Bra att tŠnka pŒ:

NŠstan oavsett vilket kryssningsbolag man vŠljer sŒ Šr det bŠst att Œka med bolagets senaste fartyg.

LŠs pŒ innan och prata med folk som har kryssat.

BŒtens utflykter Šr dyra, men det Šr enkelt att ta sig runt pŒ egen hand.

Var alltid i tid ombord – akterseglade passagerare fŒr klara sig sjŠlva.

LŠs pŒ om dagens aktiviteter kvŠllen innan. Det kan innehŒlla fšrŠndringar i schemat eller gratis champagne pŒ sŠrskilda klockslag.

Meddela om ni inte vill sitta med svenskar i middagsrestaurangen. Oftast placeras resenŠrer frŒn samma land vid samma bord.