Ingress:

 

Tradera, Blocket och Ebay har fŒtt en plats i vŒra hjŠrtan. Att handla pŒ den digitala marknaden har blivit folkligt.

Fšrra Œret annonserades det ut varor pŒ Blocket till ett vŠrde av 30 miljoner kronor – enbart i VŠstra Gštaland.

 

Bršd:

 

PŒ sjŠlvaste julafton škade fšrsŠljningen tillfŠlligt bŒde pŒ Tradera och Blocket. Icke šnskvŠrda klappar fotograferades och lades ut till hugade spekulanter. PŒ Tradera, Lauritzon.com och Ebay, loggar man in och lŠgger bud, till skillnad frŒn Blocket dŠr det Šr rakt pŒ med en utfšrlig annons och en sŒ tydlig bild som mšjligt. Men det Šr inte alltid bilden talar sanning. Det berŠttar en ung spikmattekšpare som lade bud pŒ Tradera och fick en slik fšr ett antal hundringar. NŠr hon šppnade det hemsŠnda paketet visade det sig vara ett egenhŠndigt bygge - en bordstablett med ditsatta platspiggar, trots att bilden pŒ sajten zoomade in trovŠrdiga spikar i plast.

Kšparen kan kommentera sŠljaren pŒ de flesta sajter och ett dŒligt betyg kan pŒverka fšrsŠljningen, sŒ vill man ha det hela som en biinkomst Šr det sŠkrast att vara Šrlig. Det Šr fšrst nŠr vinsten šverstiger 50 000 kronor per som du Šr skyldig att skatta fšr den.

I en vanlig affŠr finns det ett manus fšr hur man beter sig som kund. PŒ loppis eller en digital marknad finns det utrymme fšr att pruta. Det innebŠr att vi som konsumenter tar en mer aktiv roll.

      Kanske har det blivit ett slags motstŒnd mot rollfšrdelningen i den etablerade handeln, sŒ att konsumenten vill vara mer delaktig, funderar Magdalena Peterson McIntyre som Šr forskare pŒ Centrum fšr konsumtionsvetenskap i Gšteborg.

Hon menar att det Šr fšrknippat med en stor glŠdje fšr mŒnga mŠnniskor att handla pŒ nŠtet, eftersom det gŒr att hitta saker som kan vara svŒra att finna nŒgon annanstans, men att det framfšrallt att det Šr socialt. €ven om man inte trŠffar nŒgon i verkligheten, sŒ kommunicerar man pŒ den tid pŒ dygnet dŒ man sjŠlv kan kolla varuutbudet och man kan dessutom sitta hemma. Det Šr tillgŠngligt, snabbt och effektivt.

Dessutom Šr utbudet pŒ nŠtet mycket stšrre Šn i den lokala handeln i dag. Du Šr inte lŠngre utlŠmnad till vad affŠrerna i din stad valt att ta in fšr vŒrkollektion, utan du kan handla frŒn hela vŠrlden.

– De som handlar pŒ den digitala marknaden, sŠljer oftast mycket ocksŒ. €ven om det Šr fler kšpare i dag, sŒ innebŠr det att konkurrensen blir stšrre, sŠger Magdalena Peterson McIntyre som i en studie om internethandel kommit fram till att mŒnga vŠljer att handla pŒ andrahandsmarknader som en insats fšr miljš- och ŒteranvŠndning.

Det Šr inte lŠngre fult att handla begagnat. NŠthandeln omsŠtter šver 200 miljarder kronor per Œr och nŠstan sju av tio svenskar anvŠnder Blocket. PŒ vŒren ligger cyklar i annonstoppen och infšr jul Šr det leksaker, medan bilbarnstolar verkar vara lika attraktiva Œret om.

      SŒ fort solen tittar fram ser vi tydligt hur annonserna škar. Det bšrjar i SkŒne och klŠttrar uppŒt i landet. Men i hšstas hade vi ocksŒ en peak. Det verkar vara sŒ att folk rensar ut lite oftare, sŠger Anna Bjšrklund, marknadschef pŒ Blocket och tillŠgger att en ny tendens Šr att annonsšrer šver 60 Œr anvŠnder Blocket istŠllet fšr att sŠtta in en radannons i papperstidningen.

Blocket startades fšr 14 Œr sedan av Henrik Nordstršm i SkŒne. Fšrst var det en lokal marknad som riktade sig till lokalpersoner i sšdra Sverige. Efter ett Œr nŒdde Blocket hela Sverige och tillŠt Šven fšretag att annonsera. Fšr sju Œr sedan sŒldes Blocket till aftonbladet och Šr i dag helŠgt av Schibsted. Tradera Šgs av amerikanska Ebay och Laritzon.com Šr en dansk sajt.

Anna Bjšrklund ser en internetmognad hos anvŠndare i dag. Man Šr inte sŒ ivrig och gŒr inte pŒ blŒsningar lika lŠtt. Enligt en undersškning av Demoskop som handlade om kšpvanor och synen pŒ hŠleri svarade 20 procent att de trodde att de fick behŒlla en stulen vara om de handlat i god tro. SŒ Šr inte fallet. Varje Œr kommer det in cirka 100 anmŠlningar till Blockets kundsŠkerhetsavdelning som gŒr vidare till polisen.

Dag Hardyson, riksamordnare fšr internethandel pŒ skatteverket uppskattar att det kommer in ett par anmŠlningar om internethandel i veckan.

Under 2007 och 2008 hade Skatteverket fokus pŒ just det omrŒdet och behandlade 100 fall som sammanlagt gav 20 miljoner kronor i oredovisade intŠkter.

      Vi har bra koll pŒ vad som hŠnder. I Œr kommer ett antal handlare pŒ de digitala marknadsplatserna att kontrolleras i ett samarbete med Tullverket, sŠger Dag Hardyson.

 

ÓVi granskar alla annonser som lŠggs ut pŒ Blocket. Vi tillŒter inte annonser med airguns-pistoler till exempel.Ó

Anna Bjšrklund, marknadschef pŒ Blocket.

 

Blocketfakta:

Det kostar frŒn en tia till en dryg hundring att annonsera pŒ Blocket.

En vanlig dag finns šver en halv miljon annonser pŒ Blocket, varav 70 % Šr privatannonser och 30 % fšretagsannonser. 20 % av det som lŠggs ut pŒ Blocket sŠljs inom ett dygn. 60 % sŠljs inom en vecka.

Blocket finns Šven i Portugal, Spanien, Frankrike, Grekland, Malaysia, Finland och Filippinerna.

 

Tips:

 

Att tŠnka pŒ:

BegŠr originalkvitto.

Kontrollera ram- och motornummer.

LŠmna inte ut ditt kontonummer.

Skicka aldrig vara utan att ha fŒtt betalt.

 

 

LŠnkar:

 

www.blocket.se

www.tradera.com

www.ebay.com

www.lauritz.com

 

Det hŠr sŠljs snabbast pŒ Blocket just nu:

1                            Evenemangsbiljetter

2                            A-traktorer

3                            TvŠttmaskiner och torktumlare.

4                            Diskmaskiner

5                            Charter och paketresor.

 

Det hŠr annonserar vi om pŒ Blocket:

1     Bilar

2     Mšbler och heminredning

3     Fritid och hobby

4     KlŠder och skor

5     Elektronik