Ingress:

Ryanairs flygkarta rr p sig hela tiden. Och nya frdml ligger stndigt p lut. Det handlar om timing och lgsta mjliga insats p rtta stllet. Eller hur mycket destinationerna r beredda att betala fr att f dit Ryanair.

 

Brd:

Om det fanns en karta med alla vrldens smflygplatser s skulle den frmodligen hnga p paradplats i Ryanairs projektrum. I bolaget finns det srskilda platsjgare som strategiskt letar upp nya stllen. Helst utan konkurrens med andra flygbolag och grna utanfr stderna. Fretagsidn r lika med: billigt – allt.

Flera frhandlingar pgr med utvalda stllen i Europa och utanfr Europa. Frgan r hur mycket kommunerna, regionerna eller turistorganisationerna r beredda att betala fr att Ryanair levererar ett visst antal passagerare till destinationsorter som till exempel Stockholm Skavsta och Trapani p Sicilien. Paketet sljs in med ponerade arbetstillfllen och intkter till regionen i form av taxiresor, mat, logi och annan turistnra konsumtion.

Italienska Trapani var en slumrande hla tills Ryanair frhandlade sig till ett frmnligt kontrakt med kommunen. De flyger i dag passagerare till Trapani frn nrmare 40 olika destinationer, bland annat Gteborg och Skavsta, utanfrs Stockholm.

      Trapani var en helt vergiven stad innan Ryanair kom hit 2005. Ryanair-turisterna har vckt staden till liv igen. Man kan sga att hela stadsmiljn ndrats, frn att ha varit en konservativ och lugn liten plats r den nu en ppen och livlig stad med internationell glamour. Affrer och nya matstllen har kommit till och mnga fastigheter i staden har renoverats, sger Francesca Rizzo, delgare i familjehotellet Ai Lumi p Corso Vittorio Emanuele, en av Trapanis flanrvnligare gator.

Hon avbryter arbetet i receptionen med att hmta sina barn p skolan. Sedan ter de p restaurangen i samma huskropp som har en stjrna i Guide Michelin. Hgssongen brjar i mitten av juni nr barnen slutat i skolan. Sedan fortstter den till september, d det brukar vara blsigt i smstaden, och avrundas runt oktober, med uppehll ver vintermnaderna.

Trapanis frger gr i sandsten och vaniljgult med bl fnsterkarmar. Staden ligger p bekvmt avstnd frn Palermo och har bttrafik till ar som Favignana, Levanco och Marettino. Enligt Francesca Rizzo r de flesta Ryanair-turisterna i ldrarna 30 till 50 r med fokus regionens kultur och mat.

Hon ser frdelarna med Ryanairs etablering, men knner ocks oro infr vad som kommer att hnda om lgprisbolaget tar bort sin destination frn flygkartan. I mitten av mars fick hon och turistnringen i Trapani knna p det kan vara. Nr det var oroligt i Libyen stlldes nmligen Ryanairs flygningar in. P flygplatsen stod istllet startklara militrflygplan.

– Det r klart att vi blev oroliga infr det stoppet med tanke p att mnga investerat infr en fortsatt turiststrm. Det har kritiserats en del i tidningarna om att distriktet Trapani betalar cirka tre euro fr varje passagerare som stter sin fot hr med Ryans flyg, sger Francesca Rizzo.

Den verenskommelsen har inte Gteborg City Airport. Till skillnad frn Skavsta har man istllet ett kontrakt dr Ryanair betalar fr att leverera passagerare till flygplatsen i Sve, hemligt hur mycket. Nuvarande kontrakt lper p till 2016 och vad som hnder efter det r oskrivet. I dag kommer drygt 700 000 passagerare hit med Ryanairs flygplan, enligt Gran Hall, vd p Gteborg City Airport.

Vad hnde d med passagerarna som hade bokat resor till Trapani i mars? Jo, de fick erbjudande om en annan resa eller pengarna tillbaka. Ett mycket ovanligt drag frn Ryanair som har flera pgende rttsfall om terbetalning till passagerare. Den hr gngen stod det inte en rad p hemsidan om stoppet i Trapani. Strax drefter skapades ytterligare en extraavgift fr passagerarna, en kompensationsavgift som skall finansiera kostnader fr instllda flyg och andra Force majeure-situationer dr flygbolaget inte r ansvarigt.

When Michael OLeary talks, people listen, slr en engelsk tidning fast. Utan tvekan en maktfaktor i luften och pverkat vra resvanor. ven om det kommer frslag om betaltoaletter och stplats i kabinen. En annan av hans framtidsvisioner r att lta enbart en pilot, istllet fr tv, flyga en Boeing 737. Personalen r inte med i ngot fack. Lnerna r lga och personalen fr betala bde utbildning och uniform sjlva. Mlet r att resan skall kosta s lite som mjligt. Bolaget kallar sig sjlva flygindustrins IKEA och rknar med att vxa ytterligare fem procent under rkenskapsret 2011-2012.

Fr mindre n 15 r sedan var det hart nr omjligt att flyga inom Europa fr under tusenlappen. Nu kommer vi undan med 150 kronor tur och retur. Frgan r vem som fr betala i slutnden?

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Bildtext:

Trapani var en spkstad tills Ryanair kom dit 2005. Nu har smstaden ftt ett rejlt uppsving, men enligt lgprisbolagets egen affrsmodell betalar regionen fr varje passagerare som landstiger med Ryanair.

 

Det gamla familjegda hotellet Ai Lumi, som ligger p stans paradgata, har ftt ett rejlt uppsving tacka vare alla turister som kommer till Sicilianska Trapani med hjlp av Ryanair.

 

Fakta Ryanair:

Ryanair flyger frn Gteborg och Skavsta till Trapani. Frn Gteborg har bolaget ytterligare 13 andra resml. Frn Vsters har de fyra destinationer och frn Skavsta, utanfr Stockholm, kunde man ka till 46 olika destinationer sommaren 2011. I maj 2011 hade Ryanair totalt 165 destinationer i Europa och Nordafrika bl.a.

 

Exempel p avgifter:

G ombord frst/varje riktning  4 euro

Spdbarnsavgift/varje riktning  10 euro

Sportutrustning per artikel                                40 euro

Flygndringsavgift/per passagerare              25 euro

Namnndringsavgift/per passagerare          100 euro

 

Fakta Trapani:

Trapani led stor skada under andra vrldskriget. I dag bor det drygt 70 000 personer i staden. Hrifrn gr det frjor till Sardinien och Tunisien. Trapani-Birgi Airport ligger en dryg mil sydvst om Trapani. Flygplatsen invigdes i brjan av 1960-talet. Det r en av fem flygplatser p Sicilien med civil trafik, men den anvnds ocks fr militra ndaml.

Under 2010 hade man nrmare 1 700 000 passagerare. Ryanair r tveklst det strsta flygbolaget p flygplatsen.