Ingress:

Ryanairs flygkarta ršr pŒ sig hela tiden. Och nya fŠrdmŒl ligger stŠndigt pŒ lut. Det handlar om timing och lŠgsta mšjliga insats pŒ rŠtta stŠllet. Eller hur mycket destinationerna Šr beredda att betala fšr att fŒ dit Ryanair.

 

Bršd:

Om det fanns en karta med alla vŠrldens smŒflygplatser sŒ skulle den fšrmodligen hŠnga pŒ paradplats i Ryanairs projektrum. I bolaget finns det sŠrskilda ÓplatsjŠgareÓ som strategiskt letar upp nya stŠllen. Helst utan konkurrens med andra flygbolag och gŠrna utanfšr stŠderna. FšretagsidŽn Šr lika med: billigt – allt.

Flera fšrhandlingar pŒgŒr med utvalda stŠllen i Europa och utanfšr Europa. FrŒgan Šr hur mycket kommunerna, regionerna eller turistorganisationerna Šr beredda att betala fšr att Ryanair levererar ett visst antal passagerare till destinationsorter som till exempel Stockholm Skavsta och Trapani pŒ Sicilien. Paketet sŠljs in med ponerade arbetstillfŠllen och intŠkter till regionen i form av taxiresor, mat, logi och annan turistnŠra konsumtion.

Italienska Trapani var en slumrande hŒla tills Ryanair fšrhandlade sig till ett fšrmŒnligt kontrakt med kommunen. De flyger i dag passagerare till Trapani frŒn nŠrmare 40 olika destinationer, bland annat Gšteborg och Skavsta, utanfšrs Stockholm.

      Trapani var en helt švergiven stad innan Ryanair kom hit 2005. Ryanair-turisterna har ÓvŠcktÓ staden till liv igen. Man kan sŠga att hela stadsmiljšn Šndrats, frŒn att ha varit en konservativ och lugn liten plats Šr den nu en šppen och livlig stad med internationell glamour. AffŠrer och nya matstŠllen har kommit till och mŒnga fastigheter i staden har renoverats, sŠger Francesca Rizzo, delŠgare i familjehotellet Ai Lumi pŒ Corso Vittorio Emanuele, en av Trapanis flanšrvŠnligare gator.

Hon avbryter arbetet i receptionen med att hŠmta sina barn pŒ skolan. Sedan Šter de pŒ restaurangen i samma huskropp som har en stjŠrna i Guide Michelin. HšgsŠsongen bšrjar i mitten av juni nŠr barnen slutat i skolan. Sedan fortsŠtter den till september, dŒ det brukar vara blŒsigt i smŒstaden, och avrundas runt oktober, med uppehŒll šver vintermŒnaderna.

Trapanis fŠrger gŒr i sandsten och vaniljgult med blŒ fšnsterkarmar. Staden ligger pŒ bekvŠmt avstŒnd frŒn Palermo och har bŒttrafik till šar som Favignana, Levanco och Marettino. Enligt Francesca Rizzo Šr de flesta Ryanair-turisterna i Œldrarna 30 till 50 Œr med fokus regionens kultur och mat.

Hon ser fšrdelarna med Ryanairs etablering, men kŠnner ocksŒ oro infšr vad som kommer att hŠnda om lŒgprisbolaget tar bort sin destination frŒn flygkartan. I mitten av mars fick hon och turistnŠringen i Trapani kŠnna pŒ det kan vara. NŠr det var oroligt i Libyen stŠlldes nŠmligen Ryanairs flygningar in. PŒ flygplatsen stod istŠllet startklara militŠrflygplan.

– Det Šr klart att vi blev oroliga infšr det stoppet med tanke pŒ att mŒnga investerat infšr en fortsatt turiststršm. Det har kritiserats en del i tidningarna om att distriktet Trapani betalar cirka tre euro fšr varje passagerare som sŠtter sin fot hŠr med Ryans flyg, sŠger Francesca Rizzo.

Den šverenskommelsen har inte Gšteborg City Airport. Till skillnad frŒn Skavsta har man istŠllet ett kontrakt dŠr Ryanair betalar fšr att leverera passagerare till flygplatsen i SŠve, hemligt hur mycket. Nuvarande kontrakt lšper pŒ till 2016 och vad som hŠnder efter det Šr oskrivet. I dag kommer drygt 700 000 passagerare hit med Ryanairs flygplan, enligt Gšran Hall, vd pŒ Gšteborg City Airport.

Vad hŠnde dŒ med passagerarna som hade bokat resor till Trapani i mars? Jo, de fick erbjudande om en annan resa eller pengarna tillbaka. Ett mycket ovanligt drag frŒn Ryanair som har flera pŒgŒende rŠttsfall om Œterbetalning till passagerare. Den hŠr gŒngen stod det inte en rad pŒ hemsidan om stoppet i Trapani. Strax dŠrefter skapades ytterligare en extraavgift fšr passagerarna, en kompensationsavgift som skall finansiera kostnader fšr instŠllda flyg och andra Force majeure-situationer dŠr flygbolaget inte Šr ansvarigt.

ÓWhen Michael O«Leary talks, people listenÓ, slŒr en engelsk tidning fast. Utan tvekan en maktfaktor i luften och pŒverkat vŒra resvanor. €ven om det kommer fšrslag om betaltoaletter och stŒplats i kabinen. En annan av hans framtidsvisioner Šr att lŒta enbart en pilot, istŠllet fšr tvŒ, flyga en Boeing 737. Personalen Šr inte med i nŒgot fack. Lšnerna Šr lŒga och personalen fŒr betala bŒde utbildning och uniform sjŠlva. MŒlet Šr att resan skall kosta sŒ lite som mšjligt. Bolaget kallar sig sjŠlva flygindustrins IKEA och rŠknar med att vŠxa ytterligare fem procent under rŠkenskapsŒret 2011-2012.

Fšr mindre Šn 15 Œr sedan var det hart nŠr omšjligt att flyga inom Europa fšr under tusenlappen. Nu kommer vi undan med 150 kronor tur och retur. FrŒgan Šr vem som fŒr betala i slutŠnden?

 

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Agneta Slonawski

 

Bildtext:

Trapani var en spškstad tills Ryanair kom dit 2005. Nu har smŒstaden fŒtt ett rejŠlt uppsving, men enligt lŒgprisbolagets egen affŠrsmodell betalar regionen fšr varje passagerare som landstiger med Ryanair.

 

Det gamla familjeŠgda hotellet Ai Lumi, som ligger pŒ stans paradgata, har fŒtt ett rejŠlt uppsving tacka vare alla turister som kommer till Sicilianska Trapani med hjŠlp av Ryanair.

 

Fakta Ryanair:

Ryanair flyger frŒn Gšteborg och Skavsta till Trapani. FrŒn Gšteborg har bolaget ytterligare 13 andra resmŒl. FrŒn VŠsterŒs har de fyra destinationer och frŒn Skavsta, utanfšr Stockholm, kunde man Œka till 46 olika destinationer sommaren 2011. I maj 2011 hade Ryanair totalt 165 destinationer i Europa och Nordafrika bl.a.

 

Exempel pΠavgifter:

GŒ ombord fšrst/varje riktning  4 euro

SpŠdbarnsavgift/varje riktning  10 euro

Sportutrustning per artikel                                40 euro

FlygŠndringsavgift/per passagerare              25 euro

NamnŠndringsavgift/per passagerare          100 euro

 

Fakta Trapani:

Trapani led stor skada under andra vŠrldskriget. I dag bor det drygt 70 000 personer i staden. HŠrifrŒn gŒr det fŠrjor till Sardinien och Tunisien. Trapani-Birgi Airport ligger en dryg mil sydvŠst om Trapani. Flygplatsen invigdes i bšrjan av 1960-talet. Det Šr en av fem flygplatser pŒ Sicilien med civil trafik, men den anvŠnds ocksŒ fšr militŠra ŠndamŒl.

Under 2010 hade man nŠrmare 1 700 000 passagerare. Ryanair Šr tveklšst det stšrsta flygbolaget pŒ flygplatsen.