Ingress:
Ryanairs
flygkarta ršr pŒ sig hela tiden. Och nya fŠrdmŒl ligger stŠndigt pŒ lut. Det
handlar om timing och lŠgsta mšjliga insats pŒ rŠtta stŠllet. Eller hur mycket
destinationerna Šr beredda att betala fšr att fŒ dit Ryanair.
Bršd:
Om
det fanns en karta med alla vŠrldens smŒflygplatser sŒ skulle den fšrmodligen
hŠnga pŒ paradplats i Ryanairs projektrum. I bolaget finns det sŠrskilda
ÓplatsjŠgareÓ som strategiskt letar upp nya stŠllen. Helst utan konkurrens med
andra flygbolag och gŠrna utanfšr stŠderna. FšretagsidŽn Šr lika med: billigt
– allt.
Flera
fšrhandlingar pŒgŒr med utvalda stŠllen i Europa och utanfšr Europa. FrŒgan Šr
hur mycket kommunerna, regionerna eller turistorganisationerna Šr beredda att
betala fšr att Ryanair levererar ett visst antal passagerare till
destinationsorter som till exempel Stockholm Skavsta och Trapani pŒ Sicilien.
Paketet sŠljs in med ponerade arbetstillfŠllen och intŠkter till regionen i
form av taxiresor, mat, logi och annan turistnŠra konsumtion.
Italienska
Trapani var en slumrande hŒla tills Ryanair fšrhandlade sig till ett fšrmŒnligt
kontrakt med kommunen. De flyger i dag passagerare till Trapani frŒn nŠrmare 40
olika destinationer, bland annat Gšteborg och Skavsta, utanfšrs Stockholm.
–
Trapani var en helt švergiven stad innan Ryanair kom hit 2005.
Ryanair-turisterna har ÓvŠcktÓ staden till liv igen. Man kan sŠga att hela
stadsmiljšn Šndrats, frŒn att ha varit en konservativ och lugn liten plats Šr
den nu en šppen och livlig stad med internationell glamour. AffŠrer och nya
matstŠllen har kommit till och mŒnga fastigheter i staden har renoverats, sŠger
Francesca Rizzo, delŠgare i familjehotellet Ai Lumi pŒ Corso Vittorio Emanuele,
en av Trapanis flanšrvŠnligare gator.
Hon avbryter arbetet i receptionen med att hŠmta
sina barn pŒ skolan. Sedan Šter de pŒ restaurangen i samma huskropp som har en
stjŠrna i Guide Michelin. HšgsŠsongen bšrjar i mitten av juni nŠr barnen slutat
i skolan. Sedan fortsŠtter den till september, dŒ det brukar vara blŒsigt i
smŒstaden, och avrundas runt oktober, med uppehŒll šver vintermŒnaderna.
Trapanis
fŠrger gŒr i sandsten och vaniljgult med blŒ fšnsterkarmar. Staden ligger pŒ
bekvŠmt avstŒnd frŒn Palermo och har bŒttrafik till šar som Favignana, Levanco
och Marettino. Enligt Francesca Rizzo Šr de flesta Ryanair-turisterna i
Œldrarna 30 till 50 Œr med fokus regionens kultur och mat.
Hon
ser fšrdelarna med Ryanairs etablering, men kŠnner ocksŒ oro infšr vad som
kommer att hŠnda om lŒgprisbolaget tar bort sin destination frŒn flygkartan. I
mitten av mars fick hon och turistnŠringen i Trapani kŠnna pŒ det kan vara. NŠr
det var oroligt i Libyen stŠlldes nŠmligen Ryanairs flygningar in. PŒ
flygplatsen stod istŠllet startklara militŠrflygplan.
–
Det Šr klart att vi blev oroliga infšr det stoppet med tanke pŒ att mŒnga
investerat infšr en fortsatt turiststršm. Det har kritiserats en del i
tidningarna om att distriktet Trapani betalar cirka tre euro fšr varje
passagerare som sŠtter sin fot hŠr med Ryans flyg, sŠger Francesca Rizzo.
Den
šverenskommelsen har inte Gšteborg City Airport. Till skillnad frŒn Skavsta har
man istŠllet ett kontrakt dŠr Ryanair betalar fšr att leverera passagerare till
flygplatsen i SŠve, hemligt hur mycket. Nuvarande kontrakt lšper pŒ till 2016
och vad som hŠnder efter det Šr oskrivet. I dag kommer drygt 700 000
passagerare hit med Ryanairs flygplan, enligt Gšran Hall, vd pŒ Gšteborg City
Airport.
Vad hŠnde
dŒ med passagerarna som hade bokat resor till Trapani i mars? Jo, de fick
erbjudande om en annan resa eller pengarna tillbaka. Ett mycket ovanligt drag
frŒn Ryanair som har flera pŒgŒende rŠttsfall om Œterbetalning till
passagerare. Den hŠr gŒngen stod det inte en rad pŒ hemsidan om stoppet i
Trapani. Strax dŠrefter skapades ytterligare en extraavgift fšr passagerarna,
en kompensationsavgift som skall finansiera kostnader fšr instŠllda flyg och
andra Force majeure-situationer dŠr flygbolaget inte Šr ansvarigt.
ÓWhen
Michael O«Leary talks, people listenÓ, slŒr en engelsk tidning fast. Utan
tvekan en maktfaktor i luften och pŒverkat vŒra resvanor. €ven om det kommer
fšrslag om betaltoaletter och stŒplats i kabinen. En annan av hans
framtidsvisioner Šr att lŒta enbart en pilot, istŠllet fšr tvŒ, flyga en Boeing
737. Personalen Šr inte med i nŒgot fack. Lšnerna Šr lŒga och personalen fŒr
betala bŒde utbildning och uniform sjŠlva. MŒlet Šr att resan skall kosta sŒ
lite som mšjligt. Bolaget kallar sig sjŠlva flygindustrins IKEA och rŠknar med
att vŠxa ytterligare fem procent under rŠkenskapsŒret 2011-2012.
Fšr
mindre Šn 15 Œr sedan var det hart nŠr omšjligt att flyga inom Europa fšr under
tusenlappen. Nu kommer vi undan med 150 kronor tur och retur. FrŒgan Šr vem som
fŒr betala i slutŠnden?
Byline:
Agneta Slonawski
Bildbyline:
Agneta Slonawski
Bildtext:
Trapani
var en spškstad tills Ryanair kom dit 2005. Nu har smŒstaden fŒtt ett rejŠlt
uppsving, men enligt lŒgprisbolagets egen affŠrsmodell betalar regionen fšr
varje passagerare som landstiger med Ryanair.
Det
gamla familjeŠgda hotellet Ai Lumi, som ligger pŒ stans paradgata, har fŒtt ett
rejŠlt uppsving tacka vare alla turister som kommer till Sicilianska Trapani
med hjŠlp av Ryanair.
Fakta
Ryanair:
Ryanair
flyger frŒn Gšteborg och Skavsta till Trapani. FrŒn Gšteborg har bolaget
ytterligare 13 andra resmŒl. FrŒn VŠsterŒs har de fyra destinationer och frŒn
Skavsta, utanfšr Stockholm, kunde man Œka till 46 olika destinationer sommaren
2011. I maj 2011 hade Ryanair totalt 165 destinationer i Europa och Nordafrika
bl.a.
Exempel
pŒ avgifter:
GŒ
ombord fšrst/varje riktning 4 euro
SpŠdbarnsavgift/varje
riktning 10 euro
Sportutrustning
per artikel 40
euro
FlygŠndringsavgift/per
passagerare 25
euro
NamnŠndringsavgift/per
passagerare 100
euro
Fakta
Trapani:
Trapani led stor skada under andra
vŠrldskriget. I dag bor det drygt 70 000 personer i staden. HŠrifrŒn gŒr det
fŠrjor till Sardinien och Tunisien. Trapani-Birgi Airport ligger en dryg mil
sydvŠst om Trapani. Flygplatsen invigdes i bšrjan av 1960-talet. Det Šr en av
fem flygplatser pŒ Sicilien med civil trafik, men den anvŠnds ocksŒ fšr militŠra
ŠndamŒl.
Under 2010 hade man nŠrmare 1 700 000
passagerare. Ryanair Šr tveklšst det stšrsta flygbolaget pŒ flygplatsen.