Ingress:

 

Tomas von Bršmssen, skŒdespelare, komiker och inte minst musiker. Nu senast i en show i kajskjul 8 i Gšteborgs hamn, tillsammans med bandet Majornas tredje rote. Som om inte det var nog, Šr han tillbaka som tobakshandlare Blomgren i TV-serien Saltšn. HŠr berŠttar han om sina kŠraste prylar fšr Agneta Slonawski och Stefan Edetoft (foto).

 

Bršd:

 

ÓVI KAN STARTA med det hŠr lilla emaljfatet. Som brukar stŒ i kšksfšnstret. Det Šr naggat och slitet och var pŒ vŠg att slŠngas under bouppteckningen nŠr mamma och pappa hade dštt. Jag hade fullstŠndigt glšmt bort att det fanns. €ndŒ Œt jag filmjšlk med kanel i det, dagligen, nŠr jag var liten.

Den ršda tuppen i mitten av skŒlen Šr ett av mina fšrsta bildminnen och ett starkt barndomsminne. Det var ett jŠdra tjat om den dŠr tuppen, om att man skulle Šta tills man fick se den.

Nu nŠr vi sitter hŠr ser jag att det inte Šr en vanlig sketen tupp, utan pŒ undersidan stŒr det att den Šr tecknad av Einar Nerman, min teckningsidol. Tuppen mŒste ha prŠglat mig, fšr jag har alltid tecknat stiliserade gubbar.

 

MITT ANDRA val Šr rŒkaffet som blivit en nšdvŠndighet i mitt liv. Jag kšper rŒa kaffebšnor och rostar sjŠlv. Jag har en yngre bror som satte igŒng med det pŒ 70-talet. I bšrjan var det mest gammal Java, men nu har jag hittat ÓmittÓ kaffe, som Monsun Malbar och Yirgacheffe.

Numera Šr det en viktig ritual fšr mig att rosta bšnor och mala mitt eget kaffe. Det Šr en helsikes god doft, som en blandning av kakao och choklad. Det Šr lika lŠtt att fastna fšr som rosors olika dofter.

 

MITT TREDJE val Šr sŠlgflšjten, ett otroligt sympatiskt instrument. Jag fann den uppe i Dalarna fšr 30 Œr sen. Den har ett vŠldigt starkt nordiskt skogfjŠllsljud om man reglerar luftstršmmen med pekfingret, sŒ hŠr. Jag har kommit pŒ hur man kan fŒ det att svŠnga om den och att man kan spela blues och jazza pŒ den. Det gŒr att bšja tonerna sŒ att man fŒr vŠldigt mycket blŒtt i tonaliteten. 

Jag har haft ett tiotal sŠlgflšjter. Fšrr gjordes de av bark, men den hŠr Šr gjord av plast som man lindat nŠver runt. Jag gillar den befriande enkelheten i sŠlgflšjten och att man kan ha med sig den šverallt. Min ÓsŠlgflšjtsmagisterÓ, Ale Mšller, har berŠttat att han tog upp den i bilen och švade framfšr stoppljuset. Jag spelar pŒ den varje dag och Šr jag lite nedstŠmd, sŒ brukar jag blŒsa ur mig lite i pipan.

 

MITT FJ€RDE val Šr den boken som vŠger som en halv sŠck cement. Vi hade inte sŒ mycket bšcker hemma, men vi hade tvŒ verk av Europas museer, som innehŒller massor av bilder pŒ mŒlningar. I dem finns fantastiska nakna damer som Goyas avklŠdda Maja som tittade en rakt in i šgonen. Hela grymheten i tillvaron fanns ocksŒ i den hŠr boken, med mŒlningar av mŠn som blev genomborrade av pilar frŒn vapen som armborst. Bšckerna var pappas šgonstenar. Han hade gŒtt pŒ Valands konstskola och mŒlade i olja pŒ sin fritid. Han hade en konst- och inramningsaffŠr. I den affŠren fick man sitta och vakta nŠr han skulle gŒ hem och dricka kaffe.

Bšckerna togs fram med jŠmna mellanrum och han berŠttade om Rembrandt och andra mŠstare. Han ritade samtidigt som han berŠttade och ofta blev det en saga om andra gŒngen dŒ han var i Afrika (fast han besškte aldrig Afrika) och han ritade in mig i sagan bland vilddjuren. De stunderna tror jag har gjort mig till den jag Šr och det jag hŒller pŒ med i dag. Ó

 

Bildtexter:

 

Kockum, Sweden, 16 cm, Nerman, stŒr det under emaljskŒlen som fortfarande vŠcker kŠnslor hos Tomas von Bršmssen.

 

De rŒa kaffebšnorna och ritualen med att rosta, mala och avsmaka, Šr en viktig ritual av Œterkommande lŒngsamhet i vardagen.

 

En trudelutt med sŠlgflšjten fungerar som kortterapi i Tomas von Bršmssens liv.

 

Tomas von Bršmssen med sin pappas šgonsten i famnen. I verken Europas museer, utgiven av Wahlstršm & Widstrand, fick Tomas sin fšrsta inblick i kvinnokroppens former genom kŠnda mŒlningar.