Ingress:
Tomas
von Bršmssen, skŒdespelare, komiker och inte minst musiker. Nu senast i en show
i kajskjul 8 i Gšteborgs hamn, tillsammans med bandet Majornas tredje rote. Som
om inte det var nog, Šr han tillbaka som tobakshandlare Blomgren i TV-serien
Saltšn. HŠr berŠttar han om sina kŠraste prylar fšr Agneta Slonawski och Stefan
Edetoft (foto).
Bršd:
ÓVI
KAN STARTA med det hŠr lilla emaljfatet. Som brukar stŒ i kšksfšnstret. Det Šr
naggat och slitet och var pŒ vŠg att slŠngas under bouppteckningen nŠr mamma
och pappa hade dštt. Jag hade fullstŠndigt glšmt bort att det fanns. €ndŒ Œt
jag filmjšlk med kanel i det, dagligen, nŠr jag var liten.
Den
ršda tuppen i mitten av skŒlen Šr ett av mina fšrsta bildminnen och ett starkt
barndomsminne. Det var ett jŠdra tjat om den dŠr
tuppen, om att man skulle Šta tills man fick se den.
Nu
nŠr vi sitter hŠr ser jag att det inte Šr en vanlig sketen tupp, utan pŒ
undersidan stŒr det att den Šr tecknad av Einar Nerman, min teckningsidol.
Tuppen mŒste ha prŠglat mig, fšr jag har alltid tecknat stiliserade gubbar.
MITT
ANDRA val Šr rŒkaffet som blivit en nšdvŠndighet i mitt liv. Jag kšper rŒa
kaffebšnor och rostar sjŠlv. Jag har en yngre bror som satte igŒng med det pŒ
70-talet. I bšrjan var det mest gammal Java, men nu har jag hittat ÓmittÓ
kaffe, som Monsun Malbar och Yirgacheffe.
Numera
Šr det en viktig ritual fšr mig att rosta bšnor och mala mitt eget kaffe. Det
Šr en helsikes god doft, som en blandning av kakao och
choklad. Det Šr lika lŠtt att fastna fšr som rosors olika dofter.
MITT
TREDJE val Šr sŠlgflšjten, ett otroligt sympatiskt instrument. Jag fann den
uppe i Dalarna fšr 30 Œr sen. Den har ett vŠldigt starkt nordiskt
skogfjŠllsljud om man reglerar luftstršmmen med pekfingret, sŒ hŠr. Jag har
kommit pŒ hur man kan fŒ det att svŠnga om den och att man kan spela blues och
jazza pŒ den. Det gŒr att bšja tonerna sŒ att man fŒr vŠldigt mycket blŒtt i
tonaliteten.
Jag
har haft ett tiotal sŠlgflšjter. Fšrr gjordes de av bark, men den hŠr Šr gjord
av plast som man lindat nŠver runt. Jag gillar den befriande enkelheten i
sŠlgflšjten och att man kan ha med sig den šverallt. Min ÓsŠlgflšjtsmagisterÓ,
Ale Mšller, har berŠttat att han tog upp den i bilen och švade framfšr
stoppljuset. Jag spelar pŒ den varje dag och Šr jag lite nedstŠmd, sŒ brukar
jag blŒsa ur mig lite i pipan.
MITT
FJ€RDE val Šr den boken som vŠger som en halv sŠck cement. Vi hade inte sŒ
mycket bšcker hemma, men vi hade tvŒ verk av Europas museer, som innehŒller
massor av bilder pŒ mŒlningar. I dem finns fantastiska nakna damer som Goyas
avklŠdda Maja som tittade en rakt in i šgonen. Hela grymheten i tillvaron fanns
ocksŒ i den hŠr boken, med mŒlningar av mŠn som blev genomborrade av pilar frŒn
vapen som armborst. Bšckerna var pappas šgonstenar. Han hade gŒtt pŒ Valands
konstskola och mŒlade i olja pŒ sin fritid. Han hade en konst- och
inramningsaffŠr. I den affŠren fick man sitta och vakta nŠr han skulle gŒ hem
och dricka kaffe.
Bšckerna
togs fram med jŠmna mellanrum och han berŠttade om Rembrandt och andra mŠstare.
Han ritade samtidigt som han berŠttade och ofta blev det en saga om andra
gŒngen dŒ han var i Afrika (fast han besškte aldrig Afrika) och han ritade in
mig i sagan bland vilddjuren. De stunderna tror jag har gjort mig till den jag
Šr och det jag hŒller pŒ med i dag. Ó
Bildtexter:
Kockum,
Sweden, 16 cm, Nerman, stŒr det under emaljskŒlen som fortfarande vŠcker
kŠnslor hos Tomas von Bršmssen.
De
rŒa kaffebšnorna och ritualen med att rosta, mala och avsmaka, Šr en viktig
ritual av Œterkommande lŒngsamhet i vardagen.
En
trudelutt med sŠlgflšjten fungerar som kortterapi i Tomas von Bršmssens liv.
Tomas
von Bršmssen med sin pappas šgonsten i famnen. I verken Europas museer, utgiven
av Wahlstršm & Widstrand, fick Tomas sin fšrsta inblick i kvinnokroppens
former genom kŠnda mŒlningar.