HA EN WUNDERBAR JUL

Ingress: Trött på barr i hela lägenheten? Skaffa en Wunderbaum med tallbarrsdoft.

Den lilla granen fyller 40 år i år – och är still going strong.

Bröd: Antingen älskar man den eller så hatar man den. Raggarstämpeln är borttvättad och granen har blivit kult. Nu drömmer syskonen Niklasson i Strömstad om att få in doftgranen i hemmen.

Men inte som ett alternativ till julgranen, utan i dammsugarpåsen och på andra lämpliga ställen där den tio centimeter höga granen kan sprida väldoft.

Här luktsätts och paketeras Wunderbaum som i dag finns i 36 olika dofter. Varje år lämnar drygt tre miljoner doftgranar lokalerna för att så småningom hänga i bilar och i klädskåp runtom i Norden. Inom kort kommer de även att säljas i både Estland och Lettland.

Carina Niklasson som är 36 år, och företagets produktionschef med ansvar för inköp av luktessenser och annat från utlandet, har svårt att tänka sig ett liv utan doftgranar.

Hon har dem både på kontoret och i bilen. Hemma har hon "vanilj" i skåpet under diskbänken och en bit av "Everfresh" i dammsugarpåsen. De är nästan som ett inventarium i livet förklarar hon.

Och varje doft har en egen plats.

- "Spice" ska hänga i en gammal Amazon för den är väldigt kryddig, men den passar även till jul. Och det gör "tallbarr" och "orkidé" också, säger hon.

Några av granarna har funnits med som en ständig doftslinga under barnen Niklassons liv. Alla tre har arbetat i produktionen både på skollov och under sommarens högsäsong. I våras lämnade Yngve Niklasson över sitt livsverk till barnen. Då hade han hållit på i 40 år med doftgranarna.

Det är så roligt, för vem du än träffar och var du än är någonstans, så har alla något att säga om Wunderbaum, säger Daniel Niklasson och visar noga hur man låter en del av plastpåsen sitta kvar runt granen för att det inte ska lukta som om man hällt en hel flaska rakvatten över sig.

Bland hans egna favoriter finns dofterna "skogsfrisk", "Apple Blossom" och "New Car Scent" som även kallas "nybilsdoft" på svenska.

– Då behöver du inte ha någon ny bil när du har en sådan fin gran, replikerar storasyster Carina rappt.

Tonen syskonen emellan är rak och det finns lådvis med humor på lager. Ibland får de påminna varandra om att inte slänga käft för mycket, eftersom de inte är hemma, utan på jobbet med nio anställda.

I början när de arbetade ihop rörde det ihop sig ordentligt. De blandande sig i varandras beslut och gav personalen kontraorder, ända tills de satte sig ner en dag och delade upp olika ansvarsområden. Nu funkar det mycket bättre. Äldsta systern Jeanette Niklasson är 38 år och har ansvar för administration och bokföring. Hon har aldrig varit intresserad av att sitt på vd-stolen.

För Daniel som är tio år yngre och sladdbarn har det varit annorlunda. Han har alltid haft som sin stora dröm att efterträda sin far.

Men med två större systrar är det inte helt lätt att få igenom alla beslut, påpekar han.

Yngve Niklasson själv är mer än nöjd. Han är 68 år gammal, nybliven pensionär och har all tid i världen till jakt och fiske. De tre barnen förvaltar hans livsverk och det varumärke som han vårdat och som i dag nått kultstatus.

Yngve Niklasson är Mr Wunderbaum för Strömstadsborna och han har aldrig känt någon tvekan över sin gran, som i dag säljs på de flesta bensinstationer i Sverige.

– Jag tyckte om doften. Den var liten och behändig och hade inget bäst före datum, förklarar han enkelt.

Första mötet med doftgranen skedde i hans fars bensinmack vid Värmlandsbro, utanför Strömstad. Yngve Niklasson hjälpte till på macken från 12 års ålder. Efter realskolan hoppade han på en brevkurs i import. Och eftersom doftgransimportören i Göteborg lade av, beställde Niklasson sina första två lådor med "skogsfrisk" och "Apple Blossom".

Den femte juli 1961 startade han sin egen importfirma, sex år senare fick han licens med ensamtillverkning för hela Skandinavien. Sedan dess har affärerna rullat på. Först i liten skala i en källarlokal i Strömstad, där frugan och hemmafruar gjorde allt för hand; stansade, satte i snören, impregnerade och paketerade.

Tillvägagångssättet har varit detsamma i stort sett hela tiden. Vinylsnörena som han importerade från Japan i början har ersatts av bomull, men granarna ser precis likadana ut. Själva luktsättningen är hemlig, men dofterna har blivit betydligt fler.

Numera tittar han bara in någon dag i veckan och fungerar som ett slags mentor för barnen. Och han är noga med att inte lägga sig i, även om de gör saker på ett sätt han kanske inte skulle gjort.

Till skillnad från sin far, så ägnar Daniel Niklasson en hel del tid till att ringa upp gamla kunder. Dessutom skickar han ut nyhetsbrev. I dag finns Wunderbaum även på webben med uppåt tusen besökare om dagen.

Han ock syskonen trivs med att ha nära till arbetet och att jobba tillsammans. Men det finns en nackdel för Jeanette, Carina och Daniel. Det är att de nästan aldrig ses på fritiden. Efter åtta timmar på jobbet är de helt enkelt mätta på varandra. Det tycker de är ett högt och ganska tråkigt pris på att ha ett familjeföretag.

Byline: Agneta Slonawski

Bildbyline: Lars Ardarve

 

Dofttips:

Vanilj passar i städskåpet och i närheten av soppåsen.

Hallon dämpar rök- och fisklukt.

Spice är kryddig och passar bäst i gamla bilar eller till jul.

Everfresh mjuka doft är en bra gran att börja med.

Skogsfrisk är ett måste för utedasset.

Fakta:

Skogsfrisk säljer fortfarande bäst. På andra plats kommer doften Vanilj, tätt följd av New Car Scent som heter Nybilsdoft på svenska.

Hela 45 % av försäljningen av doftgranar sker i Sverige. Finland kommer därnäst med 25 % och Danmark och Norge har vardera 15 % av den totala potten.

Kort om Wunderbaum:

Doftgranen uppfanns av schweizaren Julius Sämann 1952. Den tillverkas i dag på licens i flera länder. I mitten av 50-talet började doftgranarna säljas på bensinmackar i Sverige.

I dag finns den i många olika former och färger, alltifrån enfärgad till spräcklig. Formerna varierar från sedvanlig gran till både manliga och kvinnliga pinuppor.

Läs mer på: www.wunderbaum.nu

Bildtexter:

1-Ha en Wunderbar jul

2-En ständig ökning. Så har wunderbaum levt sitt liv i Yngve Niklassons händer. Han startade i en källare i Strömstad för 40 år sedan med två kartonger med doftgranar. I dag har sonen Daniel tagit plats på vd-stolen.

13-Raggarstämpeln är så gott som borttvättad från wunderbaum. Nu finns den på både kontor och i hemmen. Just hallongranen köps av rökare för att dämpa röklukten.

7-Dofterna från wunderbaum har varit ständigt närvarande i syskonen Niklassons liv. I dag finns det 36 olika dofter.

Hon har dem på kontoret och i bilen. Hemma har hon "vanilj" i skåpet under diskbänken och en bit av "Everfresh" i dammsugarpåsen.

5-Wunderbaum har nått kultstatus och varumärket är befäst. Trots att Yngve Niklasson gjort mycket litet åt saken.

I dag säljer Yngve Niklasson AB tre miljoner granar om året.

 

8-Ewa Johansson har jobbat hos Yngve Niklasson i 25 år. Hon minns i början då de satt runt ett köksbord och monterade vinylsnören i granarna och droppade på doftessenser med pipett.

15-Yngve Niklasson har inte gjort mycket för att marknadsföra Wunderbaum. Ändå har varumärket bevarats och fått kultstatus i dag.

3,4-Granar i alla färger och dofter. Det finns 36 olika sorter i dag. Syskonen Niklasson ser gärna att det blir färre dofter i framtiden, men först vill de komma upp max 40 sorter.

 

5,11,14-Från början gjordes allt för hand. I dag får man färdigstansade granar till fabriken där de doftsätts och paketeras.

Enligt Daniel Niklasson har man haft två klagomål på 40 år och de har berott på att plasten runt granen gått sönder.

2,14,15-En doftkarta som väcker associationer.

5,11,13-Raggarstämpeln är så gott som borttvättad och snart finns den att köpa både i Estland och Lettland.